Uncategorized

Βραβείο-συγχωροχάρτι στον Πολάνσκι;

Η κινηματογραφική κοινότητα αποφάσισε: αμαρτία εξομολογουμένη ουκ έστιν αμαρτία. Τόσα χρόνια σου λέει πέρασαν, όλοι ξέχασαν, δεν μπορεί πια να ξεχαστεί αυτή η υπόθεση βιασμού του Πολάνσκι και να μπουν τα… φαντάσματα στο ντουλάπι;
Κι έτσι το βράδυ του Σαββάτου έδωσε την Αργυρή Αρκτο (το βραβείο καλύτερης σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου) στον Ρομάν.

Σε ποιον Ρομάν όμως; Το δημιουργό του «Συγγραφέα-Φαντάσματος» (The Ghost Writer); Στο σκηνοθέτη της εμβληματικής ταινίας τρόμου Το μωρό της Ρόζμαρι; Ή μήπως της θρυλικής Chinatown; Της Tess ή του Πιανίστα, του Μαχαίρι στο Νερό;; Σε ποιον Πολάνσκι από όλους; Μήπως στον κουρασμένο δημιουργό, τον 76χρονο ταλαίπωρο άνδρα που τους τελευταίους μήνες αντιμετωπίζει προβλήματα με το Νόμο;

Εάν στην κριτική επιτροπή έχεις τον αιρετικό Βέρνερ Χέρτσογκ, τίποτα δεν αποκλείεται βέβαια. Το Ghost Writer λένε ότι είναι ένα πολύ καλό πολιτικό θρίλερ. Αλλά σίγουρα η βράβευση του Πολάνσκι αποτελεί μια επιλογή (πολιτικής). Μια επιλογή στήριξης σε μια προσωπικότητα, αν μη τι άλλο, αμφιλεγόμενη.

Και εδώ φυσικά υπάρχει και το εξής (γνωστό και αιώνιο) θέμα: τελικά το έργο ενός δημιουργού καθαγιάζει τον πρότερο (μη έντιμο) βίο του;

Βλέπε και την περίπτωση Ελία Καζάν που πήγε και «έδωσε» τη δεκαετία του ’50, όταν ο Ψυχρός Πόλεμος ήταν στο απώγειό του, τα φιλαράκια του σκηνοθέτες (ανάμεσά τους και τον «δικό μας» Ζυλ Ντασέν) στην Επιτροπή κατά Αντιαμερικανικών Δραστηριοτήτων (HUAC), κατονομάζοντας άλλους καλλιτέχνες ως κομμουνιστές, σε μια εποχή που ο Μακαρθισμός βρισκόταν σε έξαρση. Κανείς δεν αμφισβητεί ότι ο Ελία Καζάν είναι ένας σημαντικότατος δημιουργός (όπως άλλωστε και ο Πολάνσκι), όταν όμως έλαβε το τιμητικό Όσκαρ άλλοι σηκώθηκαν και τον καταχειροκρότησαν και άλλοι (όπως οι Σον Πεν και Εντ Χάρις) αρνήθηκαν να του κάνουν τη χάρη.

Και τελικά, το θέμα εντάσσεται στην προβληματική του εάν ο καλλιτέχνης πρέπει να έχει και μια δική του, προσωπική ηθική και με βάση αυτή να πορεύεται. Και εάν κάτι τέτοιο δεν ισχύει, αυτό αρκεί για να αμαυρώσει το σύνολο του έργου του;

Απάντηση πιθανώς δεν υπάρχει. Ο Ρομάν Πολάνσκι κάνει καλές ταινίες και αυτό (όπως και οποιαδήποτε βράβευση) δεν θα πρέπει να έχει καμία σχέση με το εάν ή όχι θα τιμωρηθεί από τη Δικαιοσύνη για τις πράξεις του.

Για την ιστορία, ο Ρομάν Πολάνσκι είχε παραδεχτεί το 1978 ότι είχε παράνομη σεξουαλική επαφή με τη 13χρονη τότε Σαμάνθα Γκέιμερ.

Στην αρχή είχε κατηγορηθεί για έξι κακουργήματα και αντιμετώπιζε έως και ισόβια κάθειρξη. Όμως, έκανε συμφωνία με τον εισαγγελέα, δήλωσε ένοχος για τη σεξουαλική επαφή με ανήλικη και οι κατηγορίες για τα πέντε κακουργήματα αποσύρθηκαν.

Λίγο αργότερα διέφυγε στη Γαλλία και τότε εκδόθηκε ένταλμα για τη σύλληψή του.

Όταν προσφάτως βρέθηκε στην Ελβετία για μία βράβευση συνελήφθη. Πέρασε αρκετούς μήνες στη φυλακή και τώρα βρίσκεται σε κατ’ οίκον περιορισμό στο σαλέ του στις Αλπεις μέχρι η αμερικανική Δικαιοσύνη να αποφασίσει τι θα γίνει με την έκδοσή του στις ΗΠΑ.

Μέχρι τότε (και ακόμα και τότε) θα μείνουμε με την απορία: είναι το βραβείο ένα συγχωροχάρτι του κινηματογραφικού κόσμου στον μεγάλο σκηνοθέτη;

Τάιλερ Ντέρντεν

cinepivates

Συντακτική ομάδα

8 σκέψεις σχετικά με το “Βραβείο-συγχωροχάρτι στον Πολάνσκι;

  • "είναι το βραβείο ένα συγχωροχάρτι του κινηματογραφικού κόσμου στον μεγάλο σκηνοθέτη;"

    Δυστυχώς γι'αυτούς που τον βράβευσαν, είναι!!! Δεν είμαι και τόσο σίγουρος αν θα κέρδιζε το βραβείο σε περίπτωση που δεν είχε συλληφθεί… Για μένα οι πραγματικοί καλλιτέχνες είναι Άνθρωποι και όχι Ανώμαλα Ζώα.

    Σχολιάστε
  • Προφανώς και δεν είναι,τι συζητάμε τώρα;;Το θέμα είναι μήπως λαμβάνεται ως τέτοιο από μερικούς που τοποθετούν διαφορετικά πράγματα σε ίδια βάση και παραπλανούν τον κοσμάκη….

    Σχολιάστε
  • Ο Πολάνσκι είναι πολύ μεγάλος δημιουργός και τρομερά ταλαντούχος. Έχει την ικανότητα να βλέπει βαθιά στην ψυχή του θεατή και κυρίως στα πολύ σκοτεινά σημεία της.

    Τώρα αν άξιζε το βραβείο ή αν του το έδωσαν σαν συγχωροχάρτι ή σαν κι εγώ δεν ξέρω τι θα περιμένω να δω την ταινία για να το κρίνω. Προσωπικά θεωρώ πως αν του αξίζει καλά έκαναν και του το έδωσαν. Το τι ζητήματα έχει με το νόμο(που πολύ καλά κάνει και τα έχει, δεν τίθεται τέτοιο θέμα) είναι άσχετα με την καλλιτεχνική του υπόσταση.

    Σχολιάστε
  • Συμφωνω οριζοντιως και καθετως με το κειμενο σου, κα ιθελω να προσθεχω κα ικατι πο υειχε πει ο Τατσοπουλος, οταν ρωτηθηκε πως θα αντιμετωπιζε εκεινος τον Καζαν: μου φανεται ειχε πει οτι θα τον βραβευε για την προσφορα του στ οσινεμα αλλα θα τον πλακωνε στο ξυλο για το καρφωμα επι Μακαρθι… Ετσι; Ουτε πρεπει να θεωρουμε τον δημιουργο αγιο, ή καποιον που εχει και καλα αγιασει με την τεχνη του, γιατι ετσι δημιουργουμε θυλακες παρανομιας και ασυδοσιας σε βαρος των αλλων. Πραγματικα δεν ξερω πως θα αντιδρουσα εγω εν προκειμενω. Αν θδηλαδηγ θα το βουλωνα και θα του εδινα το βραβειο, απωσιωποντας το ποινικο περιστατικο το οποιο δεν ηταν σχετικο μεε τη βραβευση, η θα θεωρουσ την Τεχνη ΟΧΙ νησιδα ανεξαρτητη απ ΄τη ζωη, νησιδα στην οποια δεν ισχυει το δικαιο που ισχυει για τους υπολοιπους. Ο Χέρτζογκ ρωτηθηκε σχετικα; και να ναι, τι απαντησε;

    Σχολιάστε
  • @ bauer24 Συγχωροχάρτι δεν ξέρω αν είναι, τυχαίο δεν είναι σίγουρα. Και φυσικά η επιτροπή δεν εκφράζει ολόκληρη την κινηματογραφική κοινότητα. Επί του θέματος δεν έχω αποφασίσει. Αν πρέπει έναν καλλιτέχνη να τον εξετάζουμε μόνο ως τέτοιο ή και για το σύνολο της προσωπικότητάς του.

    @ Fauntleroy Και να μην είναι έχεις δίκιο, μπορεί να εκλαμβάνεται ως τέτοιο. Ως δήλωση «τον καημένο τον Πολάνσκι τι τραβάει»..

    Τάιλερ

    Σχολιάστε
  • @ Annie Hall Ακριβώς αυτές τις δύο διαφορετικές απόψεις που εκφράζονται εδώ ήθελα να φωτίσω. Δεν νομίζω ότι θα διαφωνήσει κανείς ότι πρέπει νομικά να τιμωρηθεί για το έγκλημά του. Το θέμα είναι καλλιτεχνικά τι γίνεται.. και αν όντως του δόθηκε λόγω αξίας ή λόγω συγκυρίας..

    @ auburn Kate Δυστυχώς δε βρήκα δήλωση του Χέρτσογκ. Αυτό που μου έκανε εντύπωση είναι ότι για πολλά ξένα ΜΜΕ δεν τέθηκε καν ζήτημα ανάλυσης της απόφασης της επιτροπής στο Βερολίνο. Με ενόχλησε πάντως η δήλωση Πολάνσκι(δια στόματος του παραγωγού του): «Και να κέρδιζα δε θα ερχόμουν να το παραλάβω γιατί την προηγούμενη φορά που πήγα να παραλάβω βραβείο με συλλάβανε» Συγγνώμη κιόλας!! Απαράδεκτος. Αλλά σπουδαίος σκηνοθέτης συμφωνώ με Ανι Χολ.

    Τάιλερ

    Σχολιάστε
  • Προσωπικά του έχω τεράστια αδυναμία σαν σκηνοθέτη(είναι ο αγαπημένος μου). Επίσης πιστεύω πως είναι αργά για να τον κλείσουν στη φυλακή. Τότε έπρεπε να κινηθούν όπως κινήθηκαν τώρα(αλλά αντί για σαλέ στην Ελβετία να τον βάλουν σε κανονική φυλακή). Όσο κι αν θεωρώ βασικό υπεύθυνο της όλης ιστορίας τους γονείς της κοπελιάς(sorry αλλά δεν αφήνεις το δεκατριάχρονο παιδί σου να γυρνάει σε βίλες ηθοποιών με ξεμωραμένους σκηνοθέτες) ήταν ανεκδιήγητο, ανεύθυνο και απαράδεκτο αυτό που έκανε.

    Τόσα χρόνια μετά να ανακινείται τέτοιο θέμα όμως είναι υποκριτικό και φαντάζομαι πολύ ψυχοφθόρο γι΄αυτή τη γυναίκα που ίσως κατάφερε να το ξεπεράσει(όσο γίνεται) και να προχωρήσει στη ζωή της!

    Αν δεν είναι καλή η ταινία για πιο χαζό λόγο να του δώσουν βραβείο; Τύπου "δεν πειράζει που έκανες ότι έκανες, οι καλλιτέχνες πρέπει να είναι και λίγο ενάντια στο νόμο και να μην ακολουθούν ψευτοηθικές συμβάσεις"; Πολύ λάθος αντιμετώπιση. Για βιασμό μιλάμε…

    Σχολιάστε
  • @ Annie Hall Εδώ θα διαφωνήσω. Το χειρότερο είναι αυτή η πεποίθηση ότι μπορεί να τη βγάλει καθαρή. Είναι αυτή που τον οδήγησε σε συμφωνίες με την Εισαγγελία και με την ίδια την κοπέλα και την οικογένειά της, εξαγοράζοντας σιωπές και δικαιοσύνης.
    Εντάξει είναι και ο ίδιος βασανισμένη προσωπικότητα. Σίγουρα το να σου σφάξουν τη γυναίκα σε προχωρημένη εγκυμοσύνη κάποιο κουσούρι σου αφήνει.
    Αλλά ποτέ δεν είναι αργά να τιμωρηθεί. Και θα έπρεπε να τιμωρηθεί.

    Όσο για τη βράβευση, ελπίζω να το έκαναν για το ταλέντο του. Απλά φοβάμαι ότι δεν είναι μόνο αυτό…

    Τάιλερ

    Σχολιάστε

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *