Αφιερώματα

Δέκα ταινίες με ανατρεπτικό φινάλε

Δυνατές, καθηλωτικές, σοκαριστικές. Ταινίες με ανατρεπτικά φινάλε που μας αφήνουν με το στόμα ανοιχτό. Ταινίες που δεν τελειώνουν όταν πέφτουν οι τίτλοι, αλλά μας κάνουν να σκεφτόμαστε ξανά και ξανά όλη την ιστορία από την αρχή, μέχρι να συνειδητοποιήσουμε ακριβώς τι έχει γίνει. Διαλέξαμε δέκα ανατρεπτικές ταινίες και σας τις παρουσιάζουμε..

Incendies

Έχασε άδικα το Όσκαρ καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας το 2011 από το δανέζικο «Ίσως αύριο». Η ταινία «Μέσα από τις φλόγες», όπως κυκλοφόρησε στην Ελλάδα, είναι κάτι παραπάνω από ανατρεπτική. Θα την έλεγα σοκαριστική. Ακόμα θυμάμαι την αντίδραση μου λίγο πριν το τέλος, όταν έγιναν τα αποκαλυπτήρια του μυστικού που έκρυβε μια μητέρα επαναστάτρια από τα παιδιά της. Δύο δίδυμα βρίσκονται στο γραφείο του συμβολαιογράφου για τη διαθήκη της μητέρας τους που παραμένει αινιγματική ακόμη και μετά το θάνατο της. Δύο μεγάλες εκπλήξεις μέσα σε δύο φακέλους περιμένουν τον Σιμόν και την Ζιν. Ο πρώτος έχει παραλήπτη τον πατέρα τους που θεωρούσαν νεκρό και ο δεύτερος τον αδελφό τους, την ύπαρξη του οποίου αγνοούσαν. Όσοι δεν την έχετε δει, απλά χάνετε!!!

Oldboy

Αν και αρχικά ήμουν πολύ επιφυλακτική με την ταινία κυρίως λόγω της κορεάτικης καταγωγής της, με κέρδισε από τα πρώτα λεπτά. Με ενδιαφέρουσα αρχή, καθηλωτική συνέχεια και συγκλονιστικό τέλος το «Oldboy» με έμαθε να μην είμαι προκατειλημμένη. Όλα ξεκινούν όταν ο Ο-Νταε-Σου βρίσκεται κλειδωμένος σε ένα σπίτι, χωρίς να γνωρίζει αυτούς που τον κρατούν, ούτε και το λόγο της φυλάκισης του. Με μοναδικό σύνδεσμο με τον έξω κόσμο μία τηλεόραση προσπαθεί να κρατήσει το σώμα και το πνεύμα του σε εγρήγορση. Κάποια στιγμή, όμως, βλέποντας ειδήσεις, μαθαίνει ότι η γυναίκα του δολοφονήθηκε. Όταν μετά από 15 χρόνια βγαίνει έξω, η απόλυτη εκδίκηση γίνει ο μόνος λόγος ύπαρξής του. Η ταινία βραβεύτηκε στις Κάννες με το ειδικό βραβείο της Επιτροπής (Grand Prix Prize).

Το μυστικό στα μάτια της

Πήρε το Όσκαρ καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας μέσα από τα χέρια του Μίκαελ Χάνεκε με την «Λευκή Κορδέλα». Εξαιρετικά και τα δύο. Μόνο που το αργεντίνικο αστυνομικό θρίλερ El Secreto de sus Ojos έχει το φινάλε που όλοι θα θέλαμε να δούμε αλλά κανένας δεν το περιμένει. Ένα έγκλημα που ποτέ δεν τιμωρήθηκε, στοιχειώνει εδώ και 25 χρόνια τον ομοσπονδιακό πράκτορα Μπενχαμίν Εσποζίτο. Πρόκειται για τον βιασμό και τη δολοφονία μιας νεαρής γυναίκας. Ο Εσποζίτο ετοιμάζεται να γράψει ένα βιβλίο για την υπόθεση και μαζί με την πρώην προϊσταμένη του ξεκινούν ένα ταξίδι στο παρελθόν που τους φέρνει μπροστά σε ένα απροσδόκητο μυστικό. Φλας μπακ, σκηνές γυρισμένες με την κάμερα στο χέρι και άλλες που κινούνται αργά, με τον φακό να εστιάζει σε βλέμματα και εκφράσεις που λένε πολλά, αλλά κρύβουν ακόμη περισσότερα.

Κλεμμένες ζωές

Αντζελίνα Τζολί και Ίθαν Χοκ στα καλύτερα τους. Η Ιλεάνα Σκοτ, πράκτορας του FBI, φτάνει στο Μόντρεαλ. Αποστολή της είναι να βοηθήσει τις τοπικές αστυνομικές αρχές στη σύλληψη ενός πανούργου serial killer, που υιοθετεί τις ταυτότητες των θυμάτων του για να διαφεύγει. Παρόλα αυτά, η συνεργασία της Ιλεάνα με τους καναδούς πράκτορες αποδεικνύεται δύσκολη υπόθεση. Σύντομα, έρχεται σε αντιπαράθεση μαζί τους, κάτι που καθιστά τη σύλληψη του δολοφόνου ακόμη πιο δύσκολη. Παράλληλα, η γνωριμία της με τον Τζέιμς Κόστα, ιδιοκτήτη γκαλερί έργων τέχνης, θα ανατρέψει τις ισορροπίες. Δράση και αγωνία σε όλη τη διάρκεια της ταινίας που φτάνει στο αποκορύφωμα με μια απίστευτη σκηνή που ανατρέπει τα πάντα…

Έκτη αίσθηση

Όσοι λένε ότι είχαν καταλάβει από την αρχή το τέλος της ταινίας, σίγουρα κάποιος θα τους το είχε “σφυρίξει”. Γιατί πραγματικά δεν υπήρχε περίπτωση ούτε μία στο εκατομμύριο να φανταστείς το φινάλε. Ο νέος ασθενής του παιδοψυχολόγου Μάλκολμ Κρόου, ο 6χρονος Κόουλ Σίαρ ισχυρίζεται πως διαθέτει την ικανότητα να βλέπει γύρω του νεκρούς. Ο πιτσιρικάς δεν μπορεί να ελέγξει τις ψυχικές δυνάμεις του, τρομοκρατείται συνεχώς με οτιδήποτε βλέπει και ο Μάλκολμ φαίνεται πως είναι ο μοναδικός άνθρωπος με τον οποίον μπορεί να μοιραστεί το μυστικό του. Παρόλα αυτά, όταν ο εξάχρονος θα αρχίσει να παρατηρεί τις «ιδιαίτερες» ικανότητες του Κόουλ οι συνέπειες θα είναι καταλυτικές και για τους δυο… Η ταινία κυκλοφόρησε στους κινηματογράφους το 1999 και απέσπασε εξαιρετικά σχόλια. Έγινε τεράστια εισπρακτική επιτυχία και έλαβε έξι υποψηφιότητες για Όσκαρ.

Οι Άλλοι

Βρισκόμαστε στη νήσο Τζέρσεϊ λίγο έξω από τις βρετανικές ακτές. Ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος μόλις τελείωσε, αλλά ο σύζυγος της Γκρέις δεν έχει επιστρέψει από το μέτωπο. Η Γκρέις με τα δύο της παιδιά, την Αν και τον Νίκολας ζουν σε μια απομονωμένη έπαυλη με αυστηρή πειθαρχία. Τα παιδιά υποφέρουν από μια σπάνια πάθηση που δεν τους επιτρέπει την άμεση έκθεση στο φως του ήλιου. Η Γκρέις προσλαμβάνει τρεις νέους υπηρέτες και τους τονίζει ότι το σπίτι πρέπει να μένει πάντοτε σκοτεινό και καμία πόρτα δεν πρέπει να ανοίγει προτού κλείσει η προηγούμενη. Ο ήδη παράξενος τρόπος ζωής της οικογένειας διαταράσσεται ακόμη περισσότερο, όταν η Αν αποκαλύπτει στη μητέρα της ότι στο σπίτι ζει και μια «άλλη» οικογένεια. Εξαιρετική η Νικόλ Κίντμαν σε έναν κομβικό ρόλο στην καριέρα της. Μετά το τέλος της ταινίας σίγουρα δεν θα θες να σβήσεις το φως…

Συνήθεις Ύποπτοι

Χαρακτηριστικό παράδειγμα ταινίας που όταν τη βλέπεις πρώτη φορά, μένεις με ανοιχτό το στόμα και σίγουρα θέλεις μία δεύτερη φορά για να συνειδητοποιήσεις πόσο αριστοτεχνικά δένει όλη η ιστορία με το πιο ανατρεπτικό φινάλε. Το 1993 μαζί με το παιδικό του φίλο Κρίστοφερ Μακουάρι, o σκηνοθέτης Μπράιαν Σίνγκερ, συζητούσε μια ιδέα για μια ταινία όπου πέντε εγκληματίες συναντιούνται. Η ταινία Συνήθεις Ύποπτοι έδωσε στον Μακουάρι το Όσκαρ Πρωτότυπου Σεναρίου και στον Κέβιν Σπέισι το Όσκαρ Β’ Ανδρικού Ρόλου. Όλα ξεκινούν όταν πέντε εγκληματίες βρίσκονται μαζί στο αστυνομικό τμήμα για ανάκριση για ένα έγκλημα που έχει γίνει. Αποφασισμένοι να πάρουν εκδίκηση από την αστυνομία, οργανώνουν ένα νέο σχέδιο. Δεν γνωρίζουν όμως ότι πίσω από την… τυχαία συνάντησή τους βρίσκεται κάποιος άλλος που κινεί τα νήματα…

Seven

Αφηγείται την προσπάθεια δύο αστυνομικών να εξιχνιάσουν μια σειρά από τελετουργικούς φόνους εμπνευσμένους από τα επτά θανάσιμα αμαρτήματα. Το σενάριο ανήκει στον Άντριου Κέβιν Γουόκερ και πρωταγωνιστούν οι Μόργκαν Φρίμαν, Μπραντ Πιτ, Κέβιν Σπέισι και Γκουίνεθ Πάλτροου. Η ταινία ψηφίστηκε ως η 8η πιο τρομακτική όλων των εποχών από το Entertainment Weekly. Ο Κέβιν Σπέισι καταπληκτικός στο ρόλο του δολοφόνου. Από τις ταινίες που όλοι τις έχουμε δει, αλλά δεν λέμε όχι σε μια δεύτερη ή και τρίτη φορά. Από τις αγαπημένες μου.

Memento

Θα το χαρακτήριζα κινηματογραφική εμπειρία. Μια ταινία-παζλ του Κρίστοφερ Νόλαν που όταν ενώσεις τα κομμάτια βρίσκεσαι μπροστά στην απόλυτη ανατροπή. Παρόν, παρελθόν και μέλλον μπλέκονται και ο θεατής πρέπει να είναι απόλυτα προσηλωμένος εκεί. Είναι από τις ταινίες που όταν τελειώνει θα συζητήσεις για το τι συνέβη χωρίς ποτέ να φτάσεις 100% σε ένα τελικό συμπέρασμα. Η μόνη απασχόληση του Λίοναρντ Σέλμπι είναι να εντοπίσει και να τιμωρήσει τον άνθρωπο που βίασε και σκότωσε τη γυναίκα του. Με την αστυνομία να μην ασχολείται με την υπόθεση, η απόδοση Δικαιοσύνης γίνεται αυτοσκοπός. Ο Λίοναρντ, όμως πάσχει από μία σπάνια και ανίατη απώλεια μνήμης. Μπορεί να ανακαλεί λεπτομέρειες πριν το γεγονός που στιγμάτισε τη ζωή του, αλλά δεν μπορεί να θυμηθεί τι συνέβη πριν 15 λεπτά…

 Prestige

Για άλλη μια αφορά ο Κρίστοφερ Νόλαν έκανε τα μαγικά του, φτιάχνοντας μία ταινία με μάγους, ζήλιες, εμμονές και μία απίστευτη ανατροπή στο τέλος της. Η ιστορία είναι βασισμένη στο μυθιστόρημα του Κρίστοφερ Πρίεστ και αφορά τη διαμάχη δύο ταχυδακτυλουργών στις αρχές του 20ου αιώνα. Αρχικά οι δύο μάγοι είναι συνεργάτες και φίλοι. Στη συνέχεια, ένα ατύχημα πλήττει την επαγγελματική και προσωπική τους σχέση και γίνονται αντίπαλοι, με μία κόντρα που δεν έχει προηγούμενο. Τα πάντα, όμως, θα ανατραπούν όταν ο ένας από τους μάγους θα προσπαθήσει να βρει ποιο είναι το μυστικό ενός επιτυχημένου κόλπου που κάνει ο αντίπαλος του… Καταπληκτικοί οι Χιου Τζάκμαν και Κρίστιαν Μπειλ.

cinepivates

Συντακτική ομάδα

3 σκέψεις σχετικά με το “Δέκα ταινίες με ανατρεπτικό φινάλε

  • Απλά μια κατακλείδα: τι πιστεύω ότι κάνει τις ταινίες με απροσδόκητο τέλος να ξεχωρίζουν και τι ομοιότητες ή διαφορές έχουν… Στην παλαιότερη ακαδημαϊκή – «τεχνοκρατική» αντίληψη των σεναριογράφων (Sid Field) η δυνατή ανατροπή ερχόταν στο λεγόμενο peack της ταινίας, λίγο μετά τη μέση. Η πιο σύγχρονη προσέγγυση των σεναριογράφων φέρνει την ανατροπή στο τέλος κορυφώνοντας το κρεσέντο των συναισθημάτων ή της δράσης. Η απαξίωση της έκπληξης: π.χ. το έξυπνο σεναριακό-twist παλαιότερων ταινιών καταντά κλισε για επόμενες –ιδίως σε αστυνομικές, δικαστικές ταινίες ή μυστηρίου. Κατι άλλο, πόσο υποψιασμένος είναι ο σύγχρονος θεατής στα πρωτότυπα σενάρια και τις εκπλήξεις του σινεμα. Μια προσεγμένη ταινία μας συναρπάζει και βλέπεται ευχάριστα όσα χρόνια κι αν περάσουν, ακόμα κι αν την έχουμε ξαναπαρακολουθήσει και γνωρίζουμε την ανατροπή του τέλους.

    Σχολιάστε
  • OK, ΠΟΛΥ ΚΑΛΟ ΑΡΘΡΟ! ΕΓΩ ΘΑ ΕΒΑΖΑ ΚΑΙ SHUTTER ISLAND, THE GAME. ΑΠΟ ΤΑ ΠΙΟ ΨΑΓΜΕΝΑ ΤΟ MULHOLLAND DRIVE (ΛΙΝΤΣ) ΚΑΙ SPIDER 🙂

    Σχολιάστε

Γράψτε απάντηση στο Εvi Ακύρωση απάντησης

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *