Φεστιβάλ

Το έργο του Ζυλ Ντασσέν στην Ταινιοθήκη της Θεσσαλονίκης

Αφιέρωμα στον μεγάλο κινηματογραφιστή Ζυλ Ντασσεν ετοιμάζει η Ταινιοθήκη της Θεσσαλονίκης με τίτλο «Ζυλ Ντασσέν : Ένας Αμερικανός Έλληνας» από τις 18 Απρίλη ως τις 21 Απρίλη 2013.

 

Ο Ζυλ Ντασσέν, που σύμφωνα με τον Μάρτιν Σκορτσέζε, κατάφερε να συνδυάσει τον Ευρωπαϊκό κινηματογράφο με το Χόλυγουντ, μας χάρισε πολλά αριστουργήματα , τα οποία χαρακτηρίζονται από το ντοκιμαντερίστικο ύφος καθώς και το έντονο φυσικό στοιχείο , αποτελώντας έτσι έμπνευση για σύγχρονους δημιουργούς.

 

Οι ταινίες που θα προβληθούν είναι : «Ο δήμιος των κολασμένων», «Ριφιφί», «Ο Χριστός ξανασταυρώνεται» και « Δέκα και μισή, καλοκαίρι βράδυ». Να σημειώσουμε , πως η μονογραφία «Jules Dassin», που εκδόθηκε στα πλαίσια του αναδρομικού αφιερώματος του 34ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, θα πωλείται στα 2 ευρώ αντί 4 ευρώ που κόστιζε πριν.

 

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΡΟΒΟΛΩΝ

 

18/4/2013 : 19.00 – Ο δήμιος των κολασμένων

21.30 – Δέκα και μισή, καλοκαίρι βράδυ

 

19/4/2013 : 19.00 – Ο Χριστός ξανασταυρώνεται

21.30 – Ριφιφί

 

20/4/2013 : 19.00 – Δέκα και μισή, καλοκαίρι βράδυ

21.30 – Ο Χριστός ξανασταυρώνεται

 

21/4/2013 : 19.00 – Ριφιφί

21.30 – Ο δήμιος των κολασμένων

 

 

Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης : Λιμάνι Θεσσαλονίκης – Αποθήκη Α’

 

Λίγα λόγια για τις ταινίες

 

Ο δήμιος των κολασμένων

 

Αν και είναι η ένατη ταινία του σκηνοθέτη, εντούτοις είναι η πιο σημαντική της συλλογής του. Η ταινία πραγματεύεται την αξία της ελευθερίας και πως αυτή συνδέεται άρρηκτα με τη βία. Η ιστορία εκτυλίσσεται στη φυλακή όπου 6 κρατούμενοι προσπαθούν να δραπετεύσουν και ένας ημίτρελος και σαδιστής αρχιφύλακας τους εμποδίζει. Η προσπάθεια αυτή πέφτει στο κενό και από εκεί και πέρα ξεκινάει μια εξέγερση που καταλήγει σε λουτρό αίματος. Η ταινία συνδυάζει άψογα ρεαλιστικές εικόνες, αποδίδοντας ωμά τις βίαιες καταστάσεις που επικρατούν σε ένα τέτοιο περιβάλλον , με την εξπρεσσιονιστική αισθητική που επικρατεί τη δεκαετία του 40’.

 

Ριφιφί

 

Πρόκειται για τη δεύτερη ευρωπαϊκή ταινία του Ντασσέν (η πρώτη είναι «Η νύχτα και η πόλη» ) που γυρίζεται στο Παρίσι. Η ταινία παρουσιάζει 4 άντρες, δυο Γάλλους και δυο Ιταλούς, που ληστεύουν μεγάλο κοσμηματοπωλείο του Παρισιού. Μπορεί να κατάφεραν αυτό που σχεδίασαν , όμως κάτι πήγε στραβά και τα αποτελέσματα δεν ήταν τα αναμενόμενα. Στην ταινία αυτή φαίνεται ξεκάθαρα το ντοκιμαντερίστικο ύφος του Ντασσέν που δένει αρμονικά με τη μυθοπλασία προσθέτοντας στοιχεία του φιλμ νουάρ. Το «Ριφιφι» είναι η πρώτη ταινία του Ντασσεν που προβλήθηκε στην Αμερική και ξεπέρασε τους κανόνες της Επιτροπής Αντιαμερικανικών Ενεργειών.

 

Ο Χριστός ξανασταυρώνεται

 

Ο Ντασσέν, επηρεασμένος από τη γνωριμία του με τη Μελίνα Μερκούρη , αποφάσισε να μεταφέρει στο κινηματογραφικό πανί το ομώνυμο λογοτεχνικό αριστούργημα του Καζαντζάκη. Η ταινία γυρίστηκε σε ένα χωριό της Κρήτης, την Κριτσά, όπου οι κάτοικοι του χωριού κέρδισαν τον σκηνοθέτη και εκείνος τους έβαλε να παίξουν στην ταινία του. Μπορεί να μην ήξεραν γράμματα, όμως τα κατάφεραν μια χαρά και το αποτέλεσμα δικαίωσε τους πάντες. Η ιστορία αφορά τους κατοίκους ενός χωριού της Κρήτης που αναγκάζονται να αφήσουν τις περιουσίες τους λόγω των επιδρομών των Τούρκων και μετοικούν σε άλλο χωριό. Εκεί, ο ιερέας δεν τους δέχεται με αποτέλεσμα να τους συμπεριφέρεται εχθρικά, εκείνος και κάποιοι κάτοικοι. Μια ταινία που δείχνει ξεκάθαρα το πνεύμα και τη συμπεριφορά των Κρητικών καθώς και την άκρατη επιθυμία τους για ελευθερία και ανεξαρτησία.

 

Δέκα και μισή, καλοκαίρι βράδυ

 

Άλλη μια ταινία όπου ο Ντασσέν δείχνει την αγάπη του για τα μεγάλα αστικά τοπία. Αυτή τη φορά τοποθετούμαστε στην Ισπανία και γινόμαστε μάρτυρες ενός εγκλήματος πάθους αλλά και του τέλους του γάμου του πρωταγωνιστικού ζευγαριού. Η ταινία βασίστηκε στο μελόδραμα της Μαργκερίτ Ντιράς και πραγματεύεται θέματα όπως η προδοσία, η αποξένωση, η έλλειψη σεξουαλικής επιθυμίας και το πένθος. Ο ποιητικός λόγος της Ντιράς δύσκολα μετατρέπεται σε σενάριο, γι’ αυτό και ο Ντασσέν –εύστοχα- χαρίζει στοιχεία ενός φιλμ νουάρ στην ταινία αυτή, σε μια προσπάθεια να μεταφέρει στους θεατές την απαιτούμενη ατμόσφαιρα. Οι ομορφιές της Ανδαλουσίας φαίνονται κατά τη διάρκεια της ταινίας, τεχνική χαρακτηριστική του Ντασσέν.

Κατερίνα Σιδηροπούλου

Οι πρώτες ταινίες ήταν τα κλασικά κινούμενα σχέδια της Disney. Έπειτα ήρθε η «Ελισάβετ» και τότε μπήκε δειλά στον κόσμο του κινηματογράφου. Ώσπου, στο πανεπιστήμιο ήρθε ο καλός βωβός κινηματογράφος και άλλα αριστουργήματα της έβδομης τέχνης. Και κάπως έτσι, ξεκίνησε ο κινηματογραφικός της εθισμός!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *