Αφιερώματα

15ο ΦΝΘ: Λιτά Πέφτει η Αυλαία, τα Βραβεία και οι κερδισμένοι

To 15o ΦΝΘ δεν τέλειωσε ακόμα, καθώς προβολές στις αίθουσες θα γίνονται και την αυριανή μέρα (Κυριακή, 24 Μαρτίου) όμως το βράδυ του Σαββάτου σε μια λιτή τελετή στο Ολύμπιον όπως συνηθίζεται άλλωστε πραγματοποιήθηκε η επίσημη τελετή λήξης.

Παράλληλα, είχαμε τα εγκαίνια της βιβλιοθήκης της Ταινιοθήκης της Θεσσαλονίκης, μία σπουδαία προσθήκη στην κινηματογραφική παιδεία της συμπρωτεύουσας. Αν κάτι έμεινε από το φετινό φεστιβάλ ήταν η διάθεση του κόσμου να συμμετάσχει ενεργά στη διοργάνωση, με συμμετοχή στις συζητήσεις και ομιλίες. Πριν την προβολή της συγκλονιστικής ταινίας  Φωτιά στο Αίμα είχαμε και μουσική διαμαρτυρία κρουστών των Γιατρών χωρίς Σύνορα, ζητώντας δωρεάν υγεία για όλους και με σύνθημά τους “τα φάρμακα δεν είναι πολυτέλεια”. Ένα μεγάλο μπράβο και στους φετινούς εθελοντές που έδωσαν το μεράκι τους και την πνοή τους στη φετινή διοργάνωση και αυτό φάνηκε.

Δυστυχώς, παρά την όλο και αυξανόμενη διεθνή αναγνώριση του φεστιβάλ ελάχιστοι ξένοι σκηνοθέτες μας έκαναν την τιμή να παραβρεθούν, ακόμα και για να παραλάβουν τα βραβεία τους. Η επιτυχία του φετινού φεστιβάλ κρίθηκε κυρίως τόσο στην ποικιλία και την διαφορετικότητα των πολλών επιλογών ταινιών που προβλήθηκαν όσο και στην έντονη ανταπόκριση του κόσμου που γέμισε τις αίθουσες. Αν κάτι βραβεύτηκε περισσότερο σε αυτό το φεστιβάλ ήταν τα ανθρώπινα δικαιώματα και η διαφορετικότητα καθώς βραβεύτηκαν ταινίες για τα δικαιώματα των γκέι και ασθενών ΑΙDS όπως και προβλήματα τρίτης ηλικίας. Αναλυτικότερα, τα βραβεία έχουν ως εξής:

Βραβείο Κοινού Ξένης Ταινίας: Εξ Αίματος Αδερφός (Blood Brother) του Στιβ Χούβερ

Βραβείο Κοινού Ελληνικής Ταινίας: Ο Μανάβης του Δημήτρη Κουτσιαμπασάκου.

Για ελληνική παραγωγή  κάτω των 45 λεπτών στην ταινία Μια κληρονομιά: Με την ψυχή στο στόμα της Κυριακής Μάλαμα

Για ξένη παραγωγή κάτω των 45 λεπτών στην ταινία H υψηλή τιμή του χρυσού (Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό, Μεγάλη Βρετανία) του Ρος Ντόμονι.

Τα βραβεία της φετινής κριτικής επιτροπής της FIPRESCI απονεμήθηκαν για ελληνική παραγωγή στην ταινία They Glow in the Dark σε σκηνοθεσία Παναγιώτη Ευαγγελίδη.
Σύμφωνα με την επιτροπή, πρόκειται για «μια αιχμηρή, συγκινητική, χιουμοριστική και πολυεπίπεδη αποτίμηση αυτού που αποκαλούμε ζωή». 

Παράλληλα, η επιτροπή βράβευσε το ξένο ντοκιμαντέρ Μέρη μιας οικογένειας (Ολλανδία, Μεξικό) σε σκηνοθεσία Διέγο Γκουτιέρες.

Τη φετινή κριτική επιτροπή της FIPRESCI απαρτίζουν οι Πήτερ Γουιντόνικ (Καναδάς), Κρίστεν Κιένινγκερ (Γερμανία), Αλμπέρτο Καστελάνο (Ιταλία), Νίκος Τσαγκαράκης (Ελλάδα). Ο κύριος Γουιντόνικ ευδιάθετος και όπως πάντα showman διασκέδασε κοινό και παρευρισκόμενους με τα πειράγματα του, ενώ ο Νίκος Τσαγκαράκης κατήγγειλε τον αποκλεισμό του κριτικού Νίκου Αλέτρα από το Φεστιβάλ.

Βραβείο τηλεοπτικής προβολής ΕΡΤ3 (ενότητας «Κοινωνία και Περιβάλλον»συνοδεύεται από έπαθλο 3.000 ευρώ, 1.500 ευρώ έκαστη): το μοιράζονται Little Land (Ελλάδα, Γαλλία) του Νίκου Νταγιαντά και Νομάδες του χειμώνα / Winter Nomads (Ελβετία) του Μανιέλ φον Στιρλέρ.

Βραβείο «Doc on Air» της ΕΡΤ (που αφορά στο καλύτερο project του Pitching Forum του Eυρωπαϊκού Δικτύου Ντοκιμαντέρ EDN και αντιστοιχεί σε χρηματικό έπαθλο 7.000 ευρώ: Playing With Fire (Ελλάδα) της Αννέτας Παπαθανασίου.

Βραβείο της Διεθνούς Αμνηστίας που απονέμεται σε ταινία (της ενότητας «Ανθρώπινα Δικαιώματα»): Λέγε Με Κούτσου της Κάθριν Φέρφαξ Ράιτ.

Βραβείο της WWF (για την ενότητα «Κοινωνία και Περιβάλλον»):  Little Land (Ελλάδα, Γαλλία) του Νίκου Νταγιαντά.

Βραβείο Docs in Progress (Φέτος, για πρώτη φορά στα Docs in Progress της Αγοράς του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης απονέμεται βραβείο το οποίο αντιστοιχεί σε υπηρεσίες post-production αξίας 15.000 ευρώ): Aunty (Ιταλία / Ισπανία), σκηνοθεσία & παραγωγή Σάλβα Μουνόζ / Μάνου Τζερόσα.

Παράλληλες εκδηλώσεις

Πλήθος παράλληλων εκδηλώσεων έλαβαν χώρο στο πλαίσιο του Φεστιβάλ.

Με αφορμή το αφιέρωμα στον Πατρίσιο Γκουσμάν πραγματοποιήθηκε συζήτηση με τίτλο «Από τη μάχη της Χιλής στην Ευρώπη της κρίσης: Λάθη, διδάγματα και ελπίδες», όπου συζητήθηκαν θέματα όπως η οικονομική κρίση, η ιστορική μνήμη και η δημοκρατία.

Με αφορμή την ταινία Φωτιά στο αίμα, πραγματοποιήθηκε ανοιχτή συζήτηση με θέμα την πρόσβαση στα γενόσημα φάρμακα και το πώς τόσο οι φαρμακευτικές εταιρείες όσο και οι κυβερνήσεις της Δύσης την εμποδίζουν συνειδητά. Για περισσότερες πληροφορίες διαβάστε το σχετικό άρθρο

Το 15ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης παρουσίασε έκθεση φωτογραφίας «Θεσσαλονίκη 101», με έργα που προέκυψαν από το ομότιτλο εργαστήρι δημιουργικής φωτογραφίας για νέους, κατόπιν πρωτοβουλίας του οργανισμού. Στο εργαστήρι, που πραγματοποιήθηκε το Φεβρουάριο μέσω διαδικτύου, δίδαξε ο Ιρανοκαναδός φωτογράφος Μπάμπακ Σαλαρί. Οι 14 συμμετέχοντες, που διαμένουν στη Θεσσαλονίκη, δραστηριοποιούνται στο χώρο της φωτογραφίας –κυρίως ερασιτεχνικά– και παρήγαγαν μία σειρά από έργα με άξονα την εξέλιξη της πόλης όπου ζουν. Μνημεία, αστικά τοπία, το εβραϊκό στοιχείο και η σημασία του στην εμπορική ανάπτυξη της πόλης, η οθωμανική και η βυζαντινή κληρονομιά, αλλά και μείζονα κοινωνικά ζητήματα, όπως η τρέχουσα οικονομική κρίση και οι συνέπειές της, η συνύπαρξη πολλών διαφορετικών εθνοτικών ομάδων, η ένταξή τους στο κοινωνικό περιβάλλον ή ο αποκλεισμός στο σύγχρονο πολυπολιτισμικό πλαίσιο της Θεσσαλονίκης, είναι μόνο μερικά από τα θέματα στα οποία επικεντρώθηκαν.

Το επιτυχημένο πρωτοποριακό εγχείρημα του Live Streaming Project – Ντοκιμαντέρ σε Ταυτόχρονη Ψηφιακή Μετάδοση που εγκαινιάστηκε πριν από δύο χρόνια στο 13ο ΦΝΘ, εφαρμόστηκε και φέτος, σε συνεργασία με το Εργαστήριο Ηλεκτροακουστικής και Τηλεοπτικών Συστημάτων της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ, υπό την επίβλεψη του καθηγητή Γιώργου Παπανικολάου. Με όχημα τις νέες τεχνολογίες, το 15ο ΦΝΘ «ταξίδεψε» σε 5 πόλεις της Ελλάδας – Κέρκυρα, Μυτιλήνη, Πάτρα, Ξάνθη και Ρέθυμνο – καθώς και στη Λευκωσία της Κύπρου, σε συνεργασία με τα κατά τόπους Πανεπιστημιακά Ιδρύματα.

Επίσης, εγκαινιάστηκε η Βιβλιοθήκη της Ταινιοθήκης της Θεσσαλονίκης. Η βιβλιοθήκη περιλαμβάνει: Το σύνολο της συλλογής (περίπου 2.000 κινηματογραφικά βιβλία και περιοδικά) του Μουσείου κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και το σύνολο της συλλογής (6.000 κινηματογραφικά βιβλία και περιοδικά) του μη κερδοσκοπικού κινηματογραφικού οργανισμού Studio – Παράλληλο κύκλωμα, που προέρχεται σε μεγάλο βαθμό από δωρεές (ενδεικτικά αναφέρονται η προσωπική κινηματογραφική βιβλιοθήκη του αείμνηστου Παύλου Ζάννα και του κριτικού Αντώνη Μοσχοβάκη) και συνέχισε να εμπλουτίζεται στα είκοσι οκτώ χρόνια λειτουργίας του οργανισμού.

Προβλήθηκαν, επίσης, ντοκιμαντέρ ειδικά για παιδιά, ενώ την Καθαρά Δευτέρα οι διαπιστευμένοι έκαναν Κούλουμα στο λιμάνι.

Αντώνης Γκούμας

Θα μπορούσε να ζήσει εξίσου ευχάριστα στη Μέση Γη όσο στη Metropolis, από τα πιο ρεαλιστικά πλάνα στα πιο σουρεαλιστικά συννεφάκια. Μπαίνοντας στις αίθουσες παθιάζεται αμετανόητα κάθε φορά που σβήνουν τα φώτα. Στα Φεστιβάλ που καλύπτει αντί για τις πολυαναμενόμενες ταινίες προτιμά να ανακαλύπτει άγνωστα μικρά διαμαντάκια που ίσως να μην δούμε ποτέ στις ελληνικές αίθουσες. Συνήθως καλοπροαίρετος, προσέξτε, όμως, όταν κραδαίνει το «τσεκούρι» του.

Μια σκέψη για το “15ο ΦΝΘ: Λιτά Πέφτει η Αυλαία, τα Βραβεία και οι κερδισμένοι

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *