26ο ΠΕΚ: Η Τελετή Λήξης και Η Αόρατη Γυναίκα
Με σχετικά μικρή προσέλευση καλεσμένων (δυστυχώς) πραγματοποιήθηκε το βράδυ της Τετάρτης η Τελετή Λήξης του 26ου Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου. Είναι κρίμα ένας από τους παλαιότερους θεσμούς του χώρου να μην έχει την υποστήριξη κυρίως των μέσων ενημέρωσης. Παρόλα αυτά, η φετινή διοργάνωση κρίνεται ιδιαίτερα πετυχημένη μιας που παρά τα προβλήματα διατήρησε το ποιοτικό επίπεδο της ενώ παράλληλα κράτησε χαμηλά τις τιμές των εισιτηρίων (στα 5 ευρώ), αλλά και πρόσφερε δωρεάν εισιτήρια σε ανέργους. Το φεστιβάλ μας έκανε μια ιδιαίτερα ευχάριστη έκπληξη φέτος προβάλλοντας το Filomena με την καταπληκτική Τζούντι Ντέντς, όπως και το πολύ ενδιαφέρον αφιέρωμα στον Γιοντορόφσκι -τη μεγάλη αυτή μορφή- και τη νέα του ταινία La Danza de la Realidad. Ένα γενικότερο παράπονο από όλα τα φεστιβάλ η συνεχώς όλο και μικρότερη προσέλευση προσκεκλημένων από το εξωτερικό. Τα τελευταία χρόνια συνηθίσαμε αντί των σκηνοθετών να παραλαμβάνουν τα βραβεία οι πρέσβεις των χωρών ή οι υπεύθυνοι διανομής (αν έχουν πάρει οι νικήτριες ταινίες), ενώ φέτος σε ορισμένα δεν ήρθαν ούτε αυτοί να παραλάβουν τα βραβεία! Ας μη ξεχνάμε ότι παλαιότερα στο Πανόραμα είχαμε δει και τον Κόπολα. Φέτος, ανάμεσα στο κοινό παρευρέθηκαν ο Νίκος Παναγιωτόπουλος, η Νόνικα Γαλινέα, η Διδασκάλου Κατερίνα, ο Μηνάς Χατζησάββας, ο Γιώργος Τσεμπερόπουλος.
Τιμητικά Βραβεία:
- Γιώργος Τσεμπερόπουλος: Ο σκηνοθέτης που από το 1974 έχει προσφορά στο ελληνικό σινεμά με ταινίες όπως τα Μέγαρα, τον Ξαφνικό Έρωτα, την Πίσω Πόρτα και το πρόσφατο Ο Εχθρός Μου, δήλωσε ότι δεν περίμενε το βραβείο και ότι το καλό σινεμά είναι ένα και είναι και για βραβεία και για κοινό.
- Αναστασία Αρσένη: Η γνωστή σκηνογράφος με πλούσια συμμετοχή σε πάμπολλες ελληνικές ταινίες.
- Μηνάς Χατζησάββας: Ο γνωστός ηθοποιός έκανε πλάκα με τον Νίνο Μικελίδη λέγοντας ότι αυτά τα βραβεία δεν είναι για καλό και ‘κάρφωσε’ με τη σειρά του τον κύριο Μικελίδη ότι είδε τις πρόσφατες ιατρικές εξετάσεις του.
Βραβείο Επιτροπής Αθηνοράματος (Κοινού): Withering (Milos Pusic), για τη σεναριακή δύναμη, τις ερμηνείες αλλά και την αφοπλιστική της ρεαλιστικότητα. Το βραβείο παρέλαβε ο πρέσβης Φράνκο Λαζάροβιτς.
Βραβείο Πανοράματος: The Sea (Alexandra Stelyanaya), όπως δήλωσε ο κύριος Μικελίδης δεν προσήλθε κάποιος να το παραλάβει και το βραβείο θα τους αποσταλεί.
Βραβείο FIPRESCI: Class Enemy (Rok Bicek), που όπως είπε η επιτροπή εξερευνά ένα σύγχρονο θέμα, αυτό της τέχνης της εκπαίδευσης και αποτελεί την πρώτη σκηνοθετική απόπειρα του δημιουργού. Πριν την απονομή έγινε ένα πικραμένο σχόλιο από τον κύριο Μικελίδη, ότι εδώ (στο Πανόραμα) θα απονείμουν το βραβείο στη σκηνή, μιας που στη Θεσσαλονίκη τους απαγόρευσαν να το δώσουν επί σκηνής. Το Class Enemy, έκανε λοιπόν την έκπληξη αφήνοντας πίσω του φαβορί, όπως Τα Παιδιά του Ιερέα και το Viva La Libertá ή το τρυφερό In Bloom. Ίσως πάλι φαντάζει λογικό αφού έχει κινηματογράφηση που είναι ‘της μόδας’ τελευταία, αλλά και αντλεί τη δύναμη του από το προσεγμένο σενάριο.
Μετά την απονομή ακολούθησε η προβολή της ταινίας ‘Η Αόρατη Γυναίκα’ (Invisible Woman) που σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί ο Ρέηφ Φάινς. Πρόκειται για μια ιδιαίτερη ταινία εποχής για τον έρωτα -κατακριτέο εκείνα τα χρόνια- μεταξύ του γνωστού συγγραφέα Κάρολου Ντίκενς και μιας νεαρής ηθοποιού. To έργο είχε όλα τα στοιχεία που συναντάμε σε βρετανικές εποχής, προσεγμένα κουστούμια, ανοιχτά πλάνα τοπίων, ωραία κάδρα που παραπέμπουν σε πίνακες, θεατρικό στήσιμο και φυσικά αρκετή απαγγελία αποσπασμάτων του συγγραφέα όπου ο Φάινς ήταν αρκετά καλός. Μιας που κεντρικό πρόσωπο είναι η κοπέλα, η Φελίσιτι Τζόουνς επιβεβαίωσε τον σκηνοθέτη για την επιλογή της. Από την άλλη, η παρουσίαση και ο τρόπος προσέγγισης του θέματος -σύμφωνα με το βιβλίο της Κλαίρ Τόμαλιν, δεν εστιάζουν ούτε στο πάθος ούτε στα διλήμματα και τις δυσκολίες αυτής της γυναίκας που έζησε αυτόν τον έρωτα δίπλα στον σπουδαίο άντρα αναγκασμένη να μένει στο περιθώριο. Τα πολυπληθή flash-back, μπρος-πίσω στον χρόνο της αφήγησης, σε μερικά σημεία λειτουργούν, σε άλλα όμως κουράζουν το θεατή.