ΕΠΙΚΑΙΡΑ

54ο ΦΚΘ: H γνώμη των Cinεπιβατών για τις ταινίες που κέρδισαν τα βραβεία

Οι Cinεπιβάτες βρέθηκαν στη Θεσσαλονίκη και παρακολούθησαν δεκάδες ταινίες -ανάμεσά τους και τις βραβευμένες Το Χρυσό Κλουβί, Suzanne, Χάλια Μαλλί και Η Αιώνια Επιστροφή του Αντώνη Παρασκευά. Ποια ήταν η γνώμη τους, όμως, για τις ταινίες που βράβευσε η κριτική επιτροπή και η επιτροπή της Fipresci;

Για την ιστορία, τα βραβεία μπορείτε να τα δείτε εδώ

La Jaula de Oro (το Χρυσό Κλουβί, the Golden Cell)

Έχει μάλλον την καλύτερη φωτογραφία στο φετινό διαγωνιστικό τμήμα, με φοβερά καδραρίσματα-πορτραίτα των ηρώων, κινηματογράφηση με ζωντανά χρώματα και άγνωστα σε εμάς τοπία. Η ταινία αποτελεί ένα οδοιπορικό στη σκληρή πραγματικότητα της νοτίου Αμερικής. Η υπόθεση της ταινίας φαντάζει ένα δραματοποιημένο ντοκιμαντέρ στο οποίο προσαρμόστηκαν ιστορίες που θα μπορούσαν να είχαν συμβεί και που δυστυχώς συμβαίνουν καθημερινά. Τα τέσσερα παιδιά πρωταγωνιστές ξεκινούν ένα ταξίδι αγώνα επιβίωσης για να φτάσουν στις ΗΠΑ που θα τους προσφέρει την ασφάλεια και την ονειρεμένη ζωή που φαντάζονται. Τα παιδιά αναγκάζονται να κινούνται αυτόνομα σαν να είναι μεγάλοι και ώριμοι. Η παιδικότητα τους θα φανεί σε ελάχιστα σημεία, όταν δεν είναι με άλλους, όταν νιώθουν προσωρινή ασφάλεια (όπως στο υπαίθριο πάρτι) και θα τους βοηθήσει να γίνουν μια μικρή συμμορία. Όσο προχωρά η ταινία γίνονται όλο και πιο αποστασιοποιημένα μέσα τους για να αντιμετωπίσουν καταστάσεις και να πάρουν αβίαστα δύσκολες αποφάσεις.  Εκτός από τα εκφραστικά πρόσωπα που χωρίς λόγια φανερώνουν πονεμένες ιστορίες που το καθένα κρύβει, η προσωπικότητα του καθενός είναι ωραία δουλεμένη: η αγάπη του μεγάλου για τις μπότες, τα όνειρα του μικρού ινδιάνου, ο πρώιμος έρωτας και οι ζήλιες στο πρόσωπο του μικρού κοριτσιού που έχει κόψει τα μαλλιά του και προσποιείται ότι είναι αγόρι. Κάποια παιδιά θα χαθούν στο δρόμο. Όσα είναι τυχερά ή έχουν πιο πειθαρχημένη αφοσίωση στο στόχο θα συνεχίσουν και ασυνείδητα θα δεθούν. Η ιστορία έξυπνα εναλλάσσει τον κεντρικό πρωταγωνιστή και ξαφνιάζει -ίσως και σοκάρει τον θεατή χωρίς να έχει σκληρές σκηνές. Δεν χρειάζεται γιατί η αλήθεια είναι η πιο σκληρή από όλα και αφήνει να εννοηθούν άσχημα γεγονότα χωρίς να τα “κυνηγήσει” ο φακός. Το θέμα της μετανάστευσης για ‘τη γη της επαγγελίας’ δεν έχει όρια και πατρίδα.

Gimli

Suzanne:

Η γαλλική πρόταση του διαγωνιστικού από Katell Quillévéré μας δίνει μια πολύ ρεαλιστική παρουσίαση αλλά ταυτόχρονα αναπνέει με τη φρεσκάδα της σκηνοθεσίας και των ηθοποιών. Κάνοντας έξυπνα μικρά αφηγηματικά κενά αφήνει το θεατή να βγάλει τα λογικά συμπεράσματα και να προχωρά μαζί με την εξέλιξη της ιστορίας. Μια νεαρή κοπέλα μένει έγκυος και την στηρίζουν ο πατέρας κι η αδερφή της να κρατήσει το παιδί. Απάνω που θα πάει να στρώσει τη ζωή της θα γνωρίσει τον έρωτα στο ‘κακό παιδί’ με το χαμόγελο του Μίκι Ρουρκ και η ζωή της θα αλλάξει τροπή. Πολύ καλή μουσική και το aging των χαρακτήρων. To μακιγιάζ ιδίως στον πατέρα είναι εξαιρετικό και βοηθά την πολύ καλή ερμηνεία του, χωρίς αυτό να υποβαθμίζει τις πολύ δυνατές ερμηνείες των δύο κοριτσιών. Η ταινία θα φέρει στο μυαλό σας αναφορές από τη ‘Ζωή της Αντέλ’ μιας που και εδώ ο έρωτας φέρνει τα καλά και τα άσχημα στη ζωή της πρωταγωνίστριας και ουσιαστικά καθορίζει την πορεία της ζωής της.

Gimli

Χάλια Μαλλί

Μία από τις δυνατές ταινίες του διαγωνιστικού προγράμματος. Ο Τζούνιορ είναι ένα 9χρονο αγόρι με μπούκλες. Το μόνο που θέλει είναι να ισιώσει τα μαλλιά του για να μοιάζει με τραγουδιστή. Η μητέρα του φοβάται ότι αυτό δείχνει τάσεις ομοφυλοφιλίας, ενώ η γιαγιά του υποδαυλίζει τη συμπεριφορά του, ασκώντας τις δικές της πιέσεις. Ο Τζούνιορ θα βρεθεί ανάμεσα στους φόβους, τις προσδοκίες και τις αδυναμίες αυτών των δύο γυναικών. Πρόκειται για μία απλή και συγκινητική ιστορία από τη Βενεζουέλα. Η σκηνοθέτιδα Μαριάνα Ρονδόν δεν κρίνει τους ήρωές της, απλά τους παρακολουθεί. Από την μονίμως κουρασμένη και οργισμένη μητέρα, στην επιμονή του Τζούνιορ να κάνει τα πάντα για να έχει ωραία μαλλιά, αυτή η ιστορία μιλά για μία κοινωνία όπου η αποδοχή είναι δύσκολη. Κι ενώ όλοι όσοι βρίσκονται γύρω από τον Τζούνιορ θέλουν να του προβάλλουν ρόλους, ο ίδιος θέλει μόνο να έχει ωραία μαλλιά –μόνο αυτό. Από την αρχή, η Ρονδόν δείχνει ότι αυτή είναι μόνο μία από τις ιστορίες που εξελίσσονται στα μικροσκοπικά διαμερίσματα της Βενεζουέλας. Ο Τζούνιορ και η καλύτερη φίλη του παρατηρούν από το μπαλκόνι τους γείτονες, προσπαθώντας να ανακαλύψουν κάτι από τις δικές τους ιστορίες. Παράλληλα με την υπόθεση παρακολουθούμε εμμέσως το θέμα της ασθένειας του Ούγκο Τσάβες. Πρόκειται για μία έξυπνη κριτική (ειδικά στο σημείο που αναφέρεται στο ξύρισμα των μαλλιών από οπαδούς του προέδρου της Βενεζουέλας). Μια μάλλον σκληρή, αλλά ρεαλιστική ιστορία που έχει την τύχη να διαθέτει έναν χαρισματικό πρωταγωνιστή (τον Σάμουελ Λανγκ).

Τάιλερ

H Αιώνια Επιστροφή του Αντώνη Παρασκευά:

Ένα εξαιρετικό ντεμπούτο από την Ελίνα Ψύκου. Η σκηνοθέτιδα καταφέρνει και ισορροπεί επάξια ανάμεσα στο «ελληνικό νέο κύμα του παράξενου» και στην αθάνατη ελληνική πραγματικότητα με τα μπουζούκια, την απόκτηση στάτους, την τηλεοπτική και πολιτική πραγματικότητα. Ένας άνδρας, ο Αντώνης Παρασκευάς (Χρήστος Στέργιογλου), τηλεοπτικός παρουσιαστής εξαφανίζεται. Από την αρχή της ταινίας ο θεατής γνωρίζει ότι στην πραγματικότητα έχει καταφύγει σε ένα ξενοδοχείο, θέλοντας να δώσει νέα πνοή στην καριέρα του. Ολομόναχος σε αυτό το σκηνικό θα αρχίσει να αντιδρά με τρόπο απροσδόκητο και παράξενο. Εάν κάποιος περιμένει να δει τη Λάμψη του Κιούμπρικ, αυτό δεν θα συμβεί. Η Ελίνα Ψύκου έφτιαξε μια ταινία για τη μοναξιά, την ανάγκη να είσαι κάποιος, να υπάρχεις, με κάθε τίμημα. Γυρισμένη σε ένα άκρως γοητευτικό σκηνικό (τον άδειο χώρο ενός ξενοδοχείου), η σκηνοθέτιδα βάζει στοιχεία ονειρικά και φαντασιακά ή παρακολουθεί με πολύ ρεαλιστικό τρόπο τις απλές κινήσεις του ήρωά της: όταν βαριέται, όταν ξυπνάει, όταν αντιδρά. Μου αρέσει πολύ αυτό που θέλει να δηλώσει με την ταινία της η δημιουργός. Τόσο ο τρόπος που κρίνει την τηλεοπτική (και όχι μόνο) ελληνική πραγματικότητα, όσο και η εξέλιξη της ταινίας. Ένα πολύ ενδιαφέρον κινηματογραφικό ντεμπούτο που σίγουρα αξίζει προσοχής.

Τάιλερ

cinepivates

Συντακτική ομάδα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *