Φεστιβάλ

8o Φεστιβάλ Εθνογραφικού Κινηματογράφου της Αθήνας

ethnofest001

«Το Φεστιβάλ Εθνογραφικού Κινηματογράφου της Αθήνας, που διοργανώνεται κάθε Νοέμβριο, προβάλλει τις καλύτερες εθνογραφικές ταινίες της παγκόσμιας παραγωγής, δηλαδή μικρού, μεσαίου και μεγάλου μήκους ντοκιμαντέρ ανθρωπολογικού ενδιαφέροντος, τα οποία προκύπτουν από την έρευνα επιστημόνων της οπτικής ανθρωπολογίας ή συγγενών κλάδων. Διοργανώνει, επίσης, q&a με τους σκηνοθέτες, ημερίδες με ακαδημαϊκούς και καταξιωμένους επαγγελματίες του χώρου, καθώς και εργαστήρια για φοιτητές της κοινωνικής ανθρωπολογίας και των άλλων κοινωνικών επιστημών».

«Στόχος του Φεστιβάλ είναι να διατηρήσει το προφίλ του ως μίας από τις πιο πρωτότυπες και δημιουργικές προτάσεις στην πολιτιστική ζωή της Αθήνας, με προσανατολισμό να συστήσει τις καλύτερες δημιουργίες οπτικής ανθρωπολογίας στο κοινό, που διαφορετικά δεν θα είχε την ευκαιρία να τις ανακαλύψει. Φιλοδοξία μας επίσης είναι η περαιτέρω συσπείρωση και στήριξη της ακαδημαϊκής κοινότητας, ιδιαίτερα των νέων δημιουργών, μέσα από την ανάδειξη των ταινιών τους, την δημιουργία υποστηρικτικού δικτύου (εργαστήρια, συναντήσεις δικτύωσης, μεταξύ άλλων), όπως και την κατάρτιση μελλοντικών επιστημόνων με το πρόγραμμα πρακτικής άσκησης που προσφέρουμε σε φοιτητές».

Το Φεστιβάλ Εθνογραφικού Κινηματογράφου της Αθήνας για όγδοη χρονιά επιστρέφει στο κέντρο της Αθήνας και τον Κινηματογράφο Άστορ, με ταινίες από όλο τον κόσμο, ενδιαφέρουσες παράλληλες εκδηλώσεις, πάνελ και ανοιχτές συζητήσεις, εκπαιδευτικές δράσεις και masterclass.

Φέτος, θα παρουσιαστεί το αφιέρωμα «Εργασία και Επισφάλεια» με επιμελητές τους ανθρωπολόγους Δήμητρα Κόφτη (Max Planck Institute for Social Anthropology) και Mao Mollona (Goldsmiths College, University of London), καθώς και το αφιέρωμα «Άνθρωπος και Περιβάλλον» με επιμελητές τους Αλέξη Κατσαρό, μέλος του οργανισμού MedINA, και Καλλιόπη Στάρα, μεταδιδακτορική ερευνήτρια του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Το αφιέρωμα εντάσσεται στο πλαίσιο σταθερής συνεργασίας του Ethnofest με τη Διεύθυνση Νεώτερου Πολιτιστικού Αποθέματος και Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς του ΥΠΠΟ.

Το αφιέρωμα «Άνθρωπος και Περιβάλλον» υλοποιείται μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους. Η προβολή των ταινιών του αφιερώματος είναι δωρεάν για το κοινό και εξασφαλίζεται η πρόσβαση σε ΑμεΑ.

Η φετινή διοργάνωση περιλαμβάνει μεταξύ άλλων δύο ειδικές προβολές – την επετειακή προβολή της ταινίας του John Marshall «Oι Κυνηγοί» καθώς και την προβολή του συμμετοχικού ντοκιμαντέρ “The Maribor Uprisings“ των Maple Razsa και Milton Guillén –ενδιαφέρουσες παράλληλες εκδηλώσεις, πάνελ και ανοιχτές συζητήσεις, εκπαιδευτικές δράσεις και masterclass.
Τέλος, φέτος εγκαινιάζεται μία ξεχωριστή ενότητα προβολών, οι «Εθνογραφίες της Ελλάδας». Μέσα από αυτή την ενότητα, το Ethnofest αναδεικνύει εθνογραφικές παραγωγές ντοκιμαντέρ που μελετούν κοινωνικές και πολιτιστικές πρακτικές στον ελλαδικό χώρο.

Αναλυτικά ακολουθεί το πρόγραμμα του Φεστιβάλ καθώς και μία μικρή παρουσίαση των ταινιών που θα που προβληθούν:

⦁ 22 Νοεμβρίου

20:00
Πανόραμα
«Μάλλον Ονειρευόμαστε»
Σκηνοθεσία: David Bert Joris Dhert. 61′ (Βέλγιο)

Τι μονοπάτια άνοιξαν για την Βραζιλία το Μουντιάλ του 2014 και οι Ολυμπιακοί του Ρίο το 2016; Παρακολουθώντας για τρία χρόνια τις καθημερινές ζωές τριών Βραζιλιάνων που ζουν στο Ρίο ντε Τζανέιρο, με προγόνους ιθαγενείς, Αφρικάνους και Ευρωπαίους αντίστοιχα, το ντοκιμαντέρ Μάλλον Ονειρευόμαστε διερευνά τι σηματοδότησαν, σε προσωπικό επίπεδο, για τις ζωές των κατοίκων του Ρίο ντε Τζανέιρο το Παγκόσμιο Κύπελλο και οι Ολυμπιακοί Αγώνες και σε ποιο βαθμό τα δύο μεγαλύτερα αθλητικά γεγονότα του πλανήτη εκπλήρωσαν τα όνειρα και τις ευκαιρίες που υποσχέθηκαν.

⦁ 23 Νοεμβρίου
17:00
Εργασία και Επισφάλεια
«Γυναίκες με Στολή»
Σκηνοθεσία: Koštana Banović. 3′ (Ολλανδία)

Μία μέρα σε ένα εργοστάσιων πούρων στο Σάο Φέλιξ της Βραζιλίας. Γυναίκες και φύλλα καπνού.

17:00
Εργασία και Επισφάλεια
«Εμείς Οι Άλλοι»
Σκηνοθεσία: Νίκος Γκούλιος. 14′ (Ελλάδα)

Η μικρού μήκους ταινία μυθοπλασίας Εμείς οι Άλλοι αφηγείται την τελευταία μέρα εργασίας ενός 50χρονου αποθηκάριου μιας πολυεθνικής εταιρίας. Συναινεί με την υπογραφή του στην απόλυσή του και συνεχίζει την τελευταία του βάρδια. Τον στέλνουν να στολίσει μια σχολική γιορτή.

17:00
Εργασία και Επισφάλεια
«Οι Ζωές στα Πολυκαταστήματα»
Σκηνοθεσία: Nicola Zambelli, Fabio Ferrero. 75′ (Ιταλία)

Η Άλις και η Μπεατρίτσε είναι δύο φίλες που εργάζονται σε ένα εμπορικό κέντρο και βρίσκονται σε κομβικές συγκυρίες στην προσωπική τους ζωής. Στον κόσμο του εμπορίου, το μοντέλ 24/7 εγκαθιδρύθηκε δυναμικά, ακολουθώντας τη φιλελευθεροποίηση των ωρών λειτουργίας των καταστημάτων. Οι νέες εργασιακές συμβάσεις δεν επιτρέπουν πλέον καμία διάκριση ανάμεσα στις εργάσιμες μέρες και τις διακοπές, αλλάζοντας την ισορροπία μεταξύ ζωής και εργασίας. Το ντοκιμαντέρ προκύπτει από μία ανάγκη ανάδειξης αυτής της μεταμόρφωσης του οικείου κόσμου, εκκινώντας από αντανακλάσεις της γυναικείας εργασίας στα εμπορικά κέντρα, μία διαρκή παρουσία στην αστική περιφέρεια κι μία δεξαμενή εργασίας για τους νέους που αναζητούν απασχόληση.

18:45
Ειδικές Προβολές
«Λούης»
Σκηνοθεσία: Δέσποινα Καλογιάννη, Άρια Σαρίδη. 10′ (Ελλάδα)

Θα μπορούσε να είναι ένας άνθρωπος. Είναι ήρωας βιβλίου. Είναι όμως, κι ένα συνοικιακό καφενείο στην περιοχή Κεραμεικού. Η ταινία αποτελεί την καταγραφή της καθημερινότητας ανθρώπων, που πίνουνε τον πρωινό τους καφέ. Η καθημερινή αυτή ιεροτελεστία εξελίσσεται πάνω στα τραπεζάκια του καφενείου, μέσα στα φλυτζάνια του καφέ, στο τάβλι, στις συζητήσεις και τις σιωπές. Σε διάστημα δύο εβδομάδων η αποτύπωση της καθημερινότητας αυτής έρχεται ως αποτέλεσμα της επαφής και της εξοικείωσης των ανθρώπων αυτών με την κάμερα, που εξελίσσεται σε απλό θεατή. Η ταινία πραγματοποιήθηκε στο Τμήμα Επικοινωνίας και ΜΜΕ του ΕΚΠΑ στο πλαίσιο του μαθήματος “Παραγωγή Τηλεταινίας και Φιλμ Ντοκουμέντου” κατά το χειμερινό εξάμηνο 2016-2017 (διδάσκεται από Μαρία Κομνηνού/Νίκο Μύρτου).

18:45
Ειδικές Προβολές
«Πολύπλουμπο»
Σκηνοθεσία: Νιόβη Ανδριώτη, Ευαγγελία Βασιλοπούλου, Χαράλαμπος Δρουσιώτης, Θεόδωρος Παναγόπουλος. 11′ (Ελλάδα)

Η ταινία παρουσιάζει την καθημερινή ιεροτελεστία του κύριου Αποστόλη στο παλαιοπωλείο του στο Μοναστηράκι. Ξεκινάει την μέρα του από τις 6 το πρωί, αρκετές ώρες πριν ανοίξουν τα διπλανά μαγαζιά. Μιλά για τις οικονομικές δυσκολίες, για τις γάτες του που τον συντροφεύουν, αλλά και για τις παλιές εποχές και τις περιπέτειές του ταξιδεύοντας σε όλη την Ευρώπη. Μέσα στο μικρό δρόμο της Νορμανού έχει δημιουργήσει έναν χώρο στον οποίο μπορεί να μεταφέρεται σε μια άλλη εποχή και να κρατάει τις αναμνήσεις του και την παλιά του ζωή ζωντανή. Το ονομάζει “Πολύπλουμο”, λέξη παρμένη από την Ιλιάδα του Ομήρου. Η ταινία πραγματοποιήθηκε στο Τμήμα Επικοινωνίας και ΜΜΕ του ΕΚΠΑ, στο πλαίσιο του μαθήματος “Παραγωγή Τηλεταινίας και Φιλμ Ντοκουμέντου” κατά το χειμερινό εξάμηνο 2016-2017 (διδάσκεται από Μαρία Κομνηνού/Νίκο Μύρτου).

18:45
Ειδικές Προβολές
«Εντός Μέτρου»
Σκηνοθεσία: Άγγελος Κλαδής, Πολυξένη Φωτοπούλου. 10′ (Ελλάδα)

Ο μετρονόμος είναι συνοδηγός του μουσικού. H ταινία ακολουθεί τη Χριστίνα που ασχολείται με τα κλασσικά κρουστά. Τη διαδρομή προς το Ωδείο, τη μελέτη στο σπίτι και τα μικρά διαλείμματα, τη συνέπεια που πρέπει να τηρεί, τους προβληματισμούς και τα διλήμματα, το άγχος , την πίεση και την αποσυμπίεση που παίρνει από την ικανοποίηση της μελέτης, που την οδηγεί σε αυτό που θέλει και τότε είναι σαν να παίρνει μορφή όλη η ζωτική ενέργεια που ασκείται σε ένα όργανο. Η ταινία πραγματοποιήθηκε στο Τμήμα Επικοινωνίας και ΜΜΕ του ΕΚΠΑ, στο πλαίσιο του μαθήματος “Παραγωγή Τηλεταινίας και Φιλμ Ντοκουμέντου” κατά το χειμερινό εξάμηνο 2016-2017 (διδάσκεται από Μαρία Κομνηνού/Νίκο Μύρτου).

19:45
Άνθρωπος και Περιβάλλον
«Νεστάνη. Φέρνοντας τον Αϊγιώρη»
Σκηνοθεσία: Γιάννης Ν. Δρίνης, Σίλας Μιχάλακας. 30′ (Ελλάδα)

Κύριος στόχος της ταινίας είναι να ανιχνέυσει τους μετασχηματισμούς του παραδοσιακού δρώμενου που λαμβάνει χώρα στον εορτασμό του Αγίου Γεωργίου (Αϊγιώρης) στην κοινότητα της Νεστάνης. Νωρίς το πρωί οι συμμετέχοντες στην τελετουργία φορούν παραδοσιακές ενδυμασίες και κρατώντας μπαστούνια στολισμένα με λουλούδια και αγριοσέλινα πεζοπορούν στο ξωκκλήσι του Αϊγιώρη, που βρίσκεται σε υψόμετρο 1280μ, σε έναν απόκρημνο βράχο που δεσπόζει στο τοπίο. Εκεί, στο πλάτωμα του Αϊγιώρη τραγουδούν παραδοσιακά τραγούδια, που μπορούν να θεωρηθούν ως ένα προφορικό αρχείο της συλλογικής μνήμης της κοινότητας, και συνεχίζουν κατηφορίζοντας στη Νεστάνη.

20:45
Εθνογραφίες της Ελλάδας
«Κάθε Μέρα»
Σκηνοθεσία: Σπύρος Γερούσης. 57′ (Ελλάδα)

H ταινία επεξεργάζεται τις παράλληλες ιστορίες 3+1 ανθρώπων που ήρθαν για πρώτη φορά σε επαφή με το χιπ χοπ στην Ελλάδα της δεκαετίας του ’90, ηχογραφώντας τις βιωματικές τους αφηγήσεις σε μία κοινωνία που άλλαζε μέρα με τη μέρα, χρόνο με τον χρόνο. Η ταινία αξιοποιεί παραδείγματα παρμένα από τις ζωές των υποκειμένων της, ώστε να αφηγηθεί εκ νέου την ιστορία της χώρας, από την οικονομική ανάπτυξη του ’90 μέχρι την καταστροφική οικονομική κρίση του παρόντος. Η φιλμική της καινοτομία ξεκινά από το γεγονός ότι αξιοποιεί στοιχεία της χιπ χοπ κουλτούρας, ώστε να δημιουργήσει εναλλακτικούς τρόπους αφήγησης που συμπληρώνουν ή έρχονται σε αντίθεση με τη κυρίαρχη κουλτούρα. Η ταινία έρχεται σε συνάφεια με τις πρακτικές της κουλτούρας με έναν εθνογραφικό τρόπο, παρουσιάζοντας τις καθημερινές διαστάσεις της ελληνικής χιπ χοπ σκηνής, παίρνοντας παραδείγματα από τους δρόμους που τη γέννησαν.

22:15
Πανόραμα
«Χουαγί»
Σκηνοθεσία: Yuebai Liu, Matteo Primiterra. 16′ (Ιταλία)

Το Χουαγί είναι μία συλλογή από appunti (σημειώσεις), που επιχειρεί να δώσει φωνή σε μια νέα γενιά Ιταλών, νεαρών Κινέζων που μεγάλωσαν σε διαφορετικά Ιταλικά πλαίσια και υποχρεώθηκαν να έρθουν αντιμέτωποι με το ζήτημα της ταυτότητας τους. Η ταινία συλλέγει θραύσματα από ιστορίες για νεαρούς άντρες και γυναίκες που βρίσκονται ανάμεσα σε τρεις κόσμους: τον κόσμο στον οποίον ανήκουν οι γονείς τους, την Ιταλία στην οποιά μεγάλωσαν και τη σύγχρονη Κίνα, την οποία πασχίζουν να κατανοήσουν.
Η ταινία προβλήθηκε στο MUDEC Milan για το DocuCity 2017 και στο EPIC Montréal 2017.

22:15
Πανόραμα
«Ανάμεσα στο Ισλάμ και στο Ιερό Δάσος»
Σκηνοθεσία: Martin Gruber, Frank Seidel. 52′ (Γερμανία, ΗΠΑ)

Ένας ανθρωπολόγος και ένας γλωσσολόγος από την Γερμανία προσπαθούν να καταλάβουν μία τελετουργία που λαμβάνει χώρα σε ένα μικρό χωριό στην ακτή της Γουινέας, στη Δυτική Αφρική. Μαθαίνουν ότι δύο φαινομενικά αντικρουόμενες τελετές πραγματοποιούνται κατά τη διάρκεια μιας τετραήμερης εκδήλωσης στη μνήμη μιας γυναίκας που απεβίωσε πρόσφατα: ένας μουσουλμάνικος εορτασμός για την 40ή μέρα από τον θάνατο, που πραγματοποιεί ένας ιμάμης της περιοχής, και το τελετουργικό δρώμενο Mkisaata, που πραγματοποιούν μέλη της μυστικής γυναικείας κοινότητας Nalu για να τιμήσουν το μέλος τους που πέθανε. Καθώς οι άνδρες εξηγούν στους κινηματογραφικές τις αντίστοιχες εκδοχές των γεγονότων, οι ερευνητές προσελκύονται όλο και περισσότερο από το τελετουργικό των γυναικών της μυστικής κοινότητας και γίνονται μέρος της επιτέλεσης του δρώμενου.

⦁ 24 Νοεμβρίου

14:00
Ειδικές Προβολές
«Οι Εξεγέρσεις του Μάριμπορ: Ένα Ζωντανό, Συμμετοχικό Ντοκιμαντέρ»
Σκηνοθεσία: Maple Razsa, Milton Guillén. 90′ (Σλοβενία, ΗΠΑ)

Στο Μάριμπορ της Σλοβενίας, βιομηχανική πόλη που κάποτε ευδοκιμούσε, η οργή για την πολιτική διαφθορά κλιμακώνεται σε μία ανυπότακτη εξέγερση. Η ταινία Οι Εξεγέρσεις του Μάριμπορ – εν μέρει ταινία, εν μέρει συζήτηση και εν μέρει διαδραστικό πείραμα – σε προσκαλεί να πάρεις μέρος στις διαδηλώσεις. Το δραματικό υλικό από την πρώτη γραμμή, γυρισμένο από μία κολεκτίβα βίντεο ακτιβιστών, σε τοποθετεί στο Μάριμπορ, καθώς τα πλήθη περικυκλώνουν και λεηλατούν το Δημαρχείο, ενώ δέχονται μία βροχή από χημικά και δακρυγόνα. Ως θεατής, πρέπει να αποφασίσεις συλλογικά με το υπόλοιπο ακροατήριο ποιες κάμερες θα ακολουθήσεις και, κατά συνέπεια, πώς θα εξελιχθεί η προβολή. Όπως εκείνοι/ες που συμμετείχαν στις πραγματικές εξεγέρσεις, έτσι κι εσύ θα πρέπει να επιλέξεις αν θα προχωρήσεις με τους φιλειρηνικούς διαδηλωτές ή αν θα ακολουθήσεις το αγριεμένο πλήθος στο Δημαρχείο και θα βιώσεις τις ισχυρές συγκρούσεις.

16:00
Φοιτητικές Ταινίες
«Ερευνώντας με Εσώρουχα»
Σκηνοθεσία: Diane Agatha. 19′ (Ηνωμένο Βασίλειο, Ελβετία)

Το Ερευνώντας με Εσώρουχα είναι μία αυτο-εθνογραφική ταινία μικρού μήκους που διεγείρει τον στοχασμό πάνω στην επιθυμία, την θελκτικότητα, και τους νέους τρόπους κατανόησης της επιχειρηματικότητας στην ψηφιακή ενήλικη ψυχαγωγία. Το ίντερνετ προσφέρει ένα μη-πεπερασμένο χώρο ελευθερίας, όπου ο εαυτός, το μυαλό και το σώμα εξαρθρώνονται. Έχουμε τη δυνατότητα να επανεφεύρουμε και να παρουσιάσουμε τους εαυτούς μας όπως επιθυμούμε. Σε αυτό το κόσμο, γεννήθηκε η Circle, το alter ego της κινηματογραφίστριας. Η ταινία είναι το αποτέλεσμα ενός ταξιδιού διερεύνησης και εναγκαλισμού της επιθυμίας, ενώ στοχάζεται πάνω στις αναπαραστάσεις της γυναικείας σεξουαλικότητας την εποχή του Web 2.0. Η ταινία παρουσιάζει διάφορες οπτικές του παιχνιδιού: ο θεατής, η περφόρμερ, το ακροατήριο και η ανθρωπολόγος, σε μία προσπάθεια κατάρριψης των στερεοτύπων.

16:00
Φοιτητικές Ταινίες
«Αγγίζοντας την Ιστορία»
Σκηνοθεσία: Lise Zurné. 29′ (Ολλανδία, Ινδονησία)
Την 1η Μαρτίου κάθε χρόνο, μία ιστοριοδιφική κοινότητα, οι Komunitas Djokjakarta 1945, αναπαριστούν μία από τις τελευταίες μάχες με τους Ολλανδούς αποικιοκράτες το 1949 στην Γιογκγιακάρτα της Ινδονησίας. Παρακολουθώντας τις προετοιμασίες τους, η ταινία επιχειρεί να παρουσιάσει την κοινότητα και τα βασικά της μέλη, ενώ εξερευνά τις αιτίες που αυτοί οι άνθρωποι ενδιαφέρονται τόσο πολύ για την αναπαράσταση του παρελθόντος. Εστιάζοντας στον υλικό πολιτισμό της αναπαράστασης, η ταινία δείχνει πώς αυτοί οι άνθρωποι δημιουργούν τη δική τους θεαματική και ρομαντική αναπαράσταση τους παρελθόντος που τους επιτρέπει να γίνουν, έστω προσωρινά, οι ήρωες πολέμου που τόσο πολύ θαυμάζουν.

16:00
Φοιτητικές Ταινίες
Ενότητα: Φορέματα-Τοπία της Άκρα
Σκηνοθεσία: Mara Lin Visser. 36′ (Ολλανδία)

Το Ενότητα: Φορέματα-Τοπία της Άκρα είναι μία εθνογραφική ταινία για την Αφρικανική μόδα στην πρωτεύουσα της Γκάνα. Ακολουθώντας τον Άλαν, έναν σχεδιαστή μόδας, και τη σύζυγό του, Σύνθια, αυτή η ταινία-μωσαϊκό απεικονίζει την ποικιλομορφία των χειροποίητων ενδυμάτων και των υβριδικών στυλ, την έκφραση μέσω των Αφρικανικών ενδυμάτων, καθώς και τις μορφές πολιτισμικής έκφρασης μέσω του African print. Προσφέρει μια ενδιαφέρουσα εποπτεία της μόδας στην Άκρα, αλλά και υπογραμμίζει ενδιαφέρουσες λεπτομέρειες δείχνοντάς κάποιους συμμετέχοντες να συνδυάζουν διαφορετικά υλικά, κοψίματα και στυλ σε μία δημιουργική και ελεύθερη ατμόσφαιρα. Με αυτόν τον τρόπο δεν αποτελεί απλώς μία ταινία παρατήρησης, αλλά αφήνει χώρο στα υποκείμενα να αφηγηθούν τις ιστορίες τους και να δείξουν την περηφάνια τους ως Αφρικανοί.

16:00
Φοιτητικές Ταινίες
Ευτυχισμένα τα μάτια που σε βλέπουν
Σκηνοθεσία: Karen Waltorp. 30′ (Δανία)

Πρωταγωνίστριες της ταινίας είναι δύο νεαρές γυναίκες, φίλες από την παιδική τους ηλικία στο δημόσιο τοπικό σχολείο, μία Σουνίτισσα Μουσουλμάνα Παλαιστινιακή με καταγωγή και μία Σιίτισσα Μουσουλμάνα με Κουρδο-Ιρανική καταγωγή. Παρακολουθούμε την πρώτη μαζί με την κόρη της, η οποία εν συνεχεία απαγάγεται. Ακολουθούμε την δεύτερη στο Ντουμπάι, όπου πρόκειται ναι συναντήσει τον αγαπημένο της, αλλά και στο Ιράν, όπου επισκέπτεται την οικογένειά της. Εξ ανάγκης, η ταινία αποκαλύπτει και αποκρύπτει ταυτόχρονα, καθώς οι δύο νεαρές γυναίκες προτιμούν να αφήνουν τα πράγματα αμφίσημα για καλούς λόγους. Η κίνηση (harakat) των γυναικών υπαγορεύει τη μορφή της ταινίας. Όλες οι επιτελέσεις και οι επιφάνειες αντιμετωπίζονται ως εξίσου σωστές, πραγματικές και διακειμενικές – ως όψεις του ατόμου και της αλληλεπίδρασης.

18:00
Summer School
«Πανελλήνιον»
Σκηνοθεσία: Ιωάννα Παπαδάτου, Cécil Flipo, Nikki Geelen, Sophie Cowling. 11′ (Ελλάδα)

Με την πρώτη ματιά, πιθανώς να φαίνεται σαν άλλο ένα παραδοσιακό καφενείο στην Αθήνα. Ωστόσο, αν κοιτάξεις προσεκτικά μέσα από τη γυάλινη πόρτα, θα παρατηρήσεις ότι οι πελάτες είναι βαθιά απορροφημένοι παίζοντας σκάκι. Το Πανελλήνιον είναι ένα μέρος με μεγάλη ιστορία και νοσταλγία σε κάθε γωνιά. Εδώ, διαφορετικοί άνθρωποι με διαφορετικό κοινωνικοοικονομικό υπόβαθρο συγκεντρώνονται για να χαλαρώσουν μετά τη δουλειά, να κοινωνικοποιηθούν και, κυρίως, να εξασκήσουν το πάθος τους, το σκάκι. Ένας θαμώνας, ο Ηλίας, υποστηρίζει ότι όταν παίζεις σκάκι το μυαλό σου αδειάζει και υπάρχεις μόνο για το παιχνίδι. Σε αυτό το σύντομο ανθρωπολογικό ντοκιμαντέρ, η επιτελεστικότητα αποκαλύπτει ένα διάλογο ανάμεσα σε έννοιες όπως ο χρόνος και ο χώρος, η δύναμη, το φύλο, η παράδοση και η ένταση ανάμεσα στη συντροφικότητα και τη μοναχικότητα.

18:00
Summer School
«Ανάμεσα στους Ζωντανούς»
Σκηνοθεσία: Kωνσταντίνα Κουλτούκη, Valentina Massone, Sofia Pana. 12′ (Ελλάδα)

Θάνατος. Το τελευταίο σύνορο, το απόλυτο άγνωστο, ο πιο εσωτερικός φόβος. Από την αρχή της ζωής στη γη, η ανθρωπότητα αναρωτιέται, διερωτάται, και, κυρίως, αντιμετωπίζει την αβάσταχτα αφηρημένη φύση αυτής της έννοιας. Η ταινία τοποθετείται στο Α’ Νεκροταφείο Αθηνών, ακολουθώντας την τελετουργία του Ορθόδοξου Χριστιανισμού από την εξόδιο ακολουθία στην ταφή, προχωρά στην εκταφή και στο οστεοφυλάκιο, υιοθετεί την οπτική των εργατών που συνεισφέρουν σε αυτή τη φυσική αποκάλυψη. Βαδίζοντας πάνω στη λεπτή γραμμή ανάμεσα στην παραγωγή και στην κατανάλωση, στο αιώνιο και στο εφήμερο, στο ιδιαίτερο και στο τετριμμένο, το Ανάμεσα στους Ζωντανούς υιοθετεί μια ανθρωπολογική, βαθιά αισθητηριακή προσέγγιση, ώστε να θέσει ερωτήματα για την πρόσληψη, τις πρακτικές και τις διαδικασίας νοηματοδότησης γύρω από το θάνατο, ενώ εξυμνεί με ηρεμία τον τρόπο με τον οποίο η ζωή δονείται σε αυτό το πλαίσιο.

18:00
Summer School
«Πράξη»
Σκηνοθεσία: Anne Lisa Mudde, Έλλη Σιόρα, Emma Harris, Lotte van der Woude. 11′ (Ελλάδα)

Η εθνογραφική ταινία Πράξη ακολουθεί μία ομάδα νεαρών υποψηφίων ηθοποιών στην Ελλάδα, αποφασισμένων να ακολουθήσουν το όνειρό τους. Κάθε μέρα, συγκεντρώνονται με σκοπό να προετοιμαστούν για τις εισαγωγικές εξετάσεις της δραματικής σχολής. Για ώρες ακούν ο ένας τους μονολόγους του άλλου και παρακινούν ο ένας τον άλλο να τραγουδήσει ή να εξασκηθεί στο πώς να πέφτει χωρίς να χτυπά. Η ταινία εστιάζει σε αρκετά από τα μέλη της ομάδας ώστε να αναζητήσει τη μορφή και τη διαφορετικότητα της ευρύτερης ομάδας. Οι πρωταγωνιστές της ταινίας στοχάζονται στο τι σημαίνει γι’ αυτούς το θέατρο, πώς αυτά τα μαθήματα τους βοηθούν να εξελιχθούν ως ηθοποιοί και ως άνθρωποι, αλλά και σε ποιο βαθμό τους προσφέρει το θέατρο έναν χώρο για ελεύθερη αυτο-έκφραση.

18:00
Summer School
«Τριάδα, μία Κουλτούρα Συμπόνιας»
Σκηνοθεσία: Diane Agatha, Δέσποινα Καλογιάννη, Kitty Ka Wai Chan. 10′ (Ελλάδα)

Η ταινία ακολουθεί τρεις εθελόντριες κοπέλες στην Καθολική ΜΚΟ «Το Σπίτι της Καρδιάς» στην Αθήνα. Εκτός από τις καθημερινές θρησκευτικές τους ασχολίες, οι κοπέλες (Αντέλ, Κλαούντια και Ρόκι) έχουν ως στόχο να βοηθούν ανθρώπους που υποφέρουν και που είναι μόνοι και φτωχοί, όπως άστεγους και παιδιά προσφύγων. Προερχόμενες από διαφορετικά περιβάλλοντα, στοχάζονται πάνω στις σχέσεις με τους ανθρώπους που βοηθούν. Μέσω του Καθολικισμού, ελπίζουν να προσφέρουν παρέα και συμπόνια σε αυτούς τους ανθρώπους, δίνοντάς τους φροντίδα και αγάπη. Αυτή η κουλτούρα της ευσπλαχνίας και της ολόψυχης δοτικότητας, σε συνδυασμό με την πνευματική τους ζωή, τις οδηγεί τελικά στην παραδοχή της πραγματικής παρουσίας του Θεού.

18:00
Summer School
«Εντυπωσιακή Αφρικάνικη Κολεξιόν»
Σκηνοθεσία: Fidelia S. Ametewee, Camille Giraut, Σοφία Πουλιά. 10′ (Ελλάδα)

Η ταινία Sensational African Collection έχει ως θέμα δύο Αφρικανικά κομμωτήρια στην Αθήνα. Μετά από πολλές συζητήσεις γύρω από θεωρητικά και ηθικά ζητήματα ως προς την πολιτισμική οικειοποίηση, η ταινία άλλαξε οπτική και εστίασε στην αισθητική των Αφρικάνικων χτενισμάτων και στην αλληλεπίδραση ανάμεσα στις πελάτισσες και στις κομμώτριες. Διερευνά τις σχέσεις αλληλεπίδρασης ανάμεσα στα υποκείμενα και στην ατμόσφαιρα σε αυτούς τους θηλυκούς χώρους. Η ταινία επίσης δείχνει μία διάσταση της εργασίας των μεταναστριών στην Αθήνα, ενώ ενσωματώνει πειραματικές λήψεις και παρατηρήσεις πάνω στην καθημερινότητα των γυναικών στα κομμωτήρια.

19:30
Πανόραμα
«Η Πιθανότητα των Πνευμάτων»
Σκηνοθεσία: Mattijs van de Port. 71′ (Ολλανδία)

Γυρισμένο στην Μπαΐα της Βραζιλίας, το Η Πιθανότητα των Πνευμάτων είναι μία ταινία-μελέτη πάνω στο μυστήριο του δαιμονισμού. Οι εικόνες τελετών δαιμονισμού πάνω από όλα αποκαλύπτουν ότι δεν ξέρουμε τι είναι αυτό που βλέπουμε. Οι λέξεις χάνουν το νόημά τους. Προσπαθώντας να συλλάβουν το φαινόμενο, γίνονται σιωπή, ή γέλιο, ή κραυγή. Αποτίοντας φόρο τιμής στην ιδιαιτερότητα του θέματός της, η ταινία προσκαλεί τους θεατές να επιτρέψουν στους εαυτούς τους να παραμείνουν μπερδεμένοι και -σε αυτήν την σύγχυση- να αναλογιστούν την πιθανότητα ύπαρξης των πνευμάτων.

21:15
Πανόραμα
«Άμα-Σαν»
Σκηνοθεσία: Cláudia Varejão. 112′ (Ιαπωνία, Ελβετία, Πορτογαλία)

Μία βουτιά, το μεσημεριανό φως του ήλιου σχίζει το νερό στα δύο. Ο αέρας στα πνευμόνια θα πρέπει να επαρκεί για να τραβήξεις το θαλάσσιο σαλιγκάρι από τα βράχια στο βυθό του Ειρηνικού Ωκεανού. Χωρίς φιάλες οξυγόνου, χωρίς καθόλου εργαλεία που να σου επιτρέπουν να αναπνέεις κάτω από το νερό, το σώμα ως όλον ωθείται στα όριά του. Στο Γουαγκού, ένα ψαροχώρι στην Χερσόνησο Ίσε, η Ματσούμι, η Μαγιούμι και η Μασούμι βουτούν καθημερινά χωρίς να γνωρίζουν τι θα βρουν. Κάτω από το νερό, τα λεπτεπίλεπτα κορμιά τους μεταμορφώνονται σε σώματα κυνηγών. Οι Άμα-Σαν βουτούν κατ’ αυτόν τον τρόπο στην Ιαπωνία για περισσότερα από 2000 χρόνια.

23:15
Πανόραμα
«Περίπατος»
Σκηνοθεσία: Philip Cartelli. 31′ (Γαλλία, ΗΠΑ)

Ένας στοχασμός πάνω στις έννοιες μακριά και κοντά, παρελθόν και παρόν, ο «Περίπατος» παρατηρεί μία σειρά κινήσεων και αλληλεπιδράσεων σε ένα ανακαινισμένο τμήμα της προκυμαίας στη Μασσαλία. Η ταινία γυρίστηκε σε διάστημα δύο ετών και απεικονίζει την καινούρια ζωή της εμπορικής προβλήτας που πρόσφατα μετασχηματίστηκε σε δημόσιο παραλιακό δρόμο και την όψη δύο επιβλητικών μοντέρνων κτηρίων κατά τη διάρκεια μίας ημέρας. Πριν το ξημέρωμα, ο χώρος είναι σχεδόν άδειος. Η ανατολή πυροδοτεί το ξεκίνημα της δράσης – καταφτάνουν πλοία, ψαράδες ρίχνουν τα δίχτυα τους και οι πρώτοι διστακτικοί τουρίστες συγκεντρώνονται έξω από το καινούργιο μουσείο. Κατά τη διάρκεια της ημέρας, πλανόδιοι μικροπωλητές, κολυμβητές, ψαράδες και διάφοροι ντόπιοι συγκεντρώνονται γύρω από τα κτήρια, επαναδιεκδικώντας σταδιακά τον χώρο κατά τις βραδινές ώρες.

23:15
Άνθρωπος και Περιβάλλον
«Σκουριά»
Σκηνοθεσία: Julia Yezbick. 27′ (ΗΠΑ)

Η Σκουριά είναι ένα μετα-βιομηχανικό παραμύθι και η αφήγηση γίνεται με σίδερο, πέτρα και ξύλο. Ξεκινά από μία εγκατάσταση που φτιάχτηκε από επαναπροσδιορισμένα υλικά και εκτείνεται σε μία πολύ μεγάλη κενή έκταση στο Φορντ Φρίγουει στο Ντιτρόιτ του Μίτσιγκαν. Η εγκατάσταση με τίτλο «Το Σίδερο Διδάσκει στην Πέτρα πώς να Σκουριάζει» είναι έργο του Ολαγιάμι Νταμπλς και αποτελεί μεταφορά της καταναγκαστικής αφομοίωσης των Αφρικανών στον Ευρωπαϊκό πολιτισμό και στη γλώσσα του. H οικειοποίηση του μεταβιομηχανικού τοπίου από τον Νταμπλς είναι ένα σχόλιο πάνω στη σύντομη ζωή του Φορντισμού, όπου η σχέση ανάμεσα στην πολιτισμική παραγωγή, την ιστορία και τον χώρο σμιλεύεται εκ νέου, αποκαλύπτοντας βαθύτερες αλήθειες σχετικά με το πώς μυθοποιούμε τη δόξα του παρελθόντος και δομούμε ένα φαντασιακό μέλλον.

23:15
Άνθρωπος και Περιβάλλον
«Η Άλλη Φωτιά»
Σκηνοθεσία: Guilherme Moura. 20′ (Βραζιλία)

Μία αισθητηριακή καταγραφή της συγγενούς σχέσης με τη φωτιά στην προστασία του Σεράντο, της Βραζιλιάνικης σαβάνα. Συντροφιά με τους ντόπιους που προσλαμβάνονται ως «πυροσβέστες» και, πιο πρόσφατα, ως «διαχειριστικοί πράκτορες», η ταινία εξερευνά τις επιπτώσεις της φωτιάς πέρα από τη διάσταση του λόγου. Η ταινία αποτυπώνει τη μάχη με τις πυρκαγιές και τη χρήση φωτιάς ενάντια στη φωτιά, ενώ επιπλέον σκιαγραφεί ένα πορτρέτο της φωτιάς ως του “άλλου”. Έτσι αυτό το κινηματογραφικό πείραμα στρέφεται προς μια κινηματογραφική ανθρωπολογία που υπερβαίνει το ανθρώπινο, όπου οι δυνάμεις του περιβάλλοντος, όπως η ζέστη, η βλάστηση, ο άνεμος και οι άνθρωποι, δομούν μία ένταση ανάμεσα στην αβεβαιότητα και τον έλεγχο.

⦁ 25 Νοεμβρίου

17:30
Εργασία και Επισφάλεια
«Επόμενος Σταθμός: Ουτοπία»
Σκηνοθεσία: Απόστολος Καρακάσης. 91′ (Ελλάδα)

Όταν το εργοστάσιο της ΒΙΟ.ΜΕ. στην Ελλάδα κλείνει, μία ομάδα εργατών αποφασίζει να δράσει. Καταλαμβάνουν τις εγκαταστάσεις και αποφασίζουν να λειτουργήσουν το εργοστάσιο μόνοι τους, με ένα μοντέλο της άμεσης δημοκρατίας. H προσπάθειά τους εμπνέει ακτιβιστές από όλο τον κόσμο, ενώ η πρώην ιδιοκτήτης εκπλήσσεται βλέποντας την οικογενειακή επιχείρηση να εξελίσσεται σε σύμβολο της ανερχόμενης ριζοσπαστικής αριστεράς. Οι εργάτες, πασχίζοντας να καταστήσουν το πλάνο τους βιώσιμο, συνειδητοποιούν ότι η αυτοδιαχείριση είναι μια περιπετειώδης διαδικασία γεμάτη εντάσεις που θα αλλάξει τους ίδιους τους εαυτούς τους.

19:15
Άνθρωπος και Περιβάλλον
«Πριν το Κύμα»
Σκηνοθεσία: Molly Willows. 24′ (Ταϊλάνδη, Μιανμάρ)

Αυτό το λυρικό ντοκιμαντέρ ακολουθεί τη γοητευτική κοινότητα των Μόκεν ιθαγενών απάτριδων νομάδων της θάλασσας, που ζουν στα ανοιχτά των ακτών της Βιρμανίας και της Ταϊλάνδης. Αυτή η γεμάτη ζωντάνια ετερόκλητη κοινότητα, που πλέον ζει αποκομμένη στον ωκεανό, πριν από δέκα χρόνια επιβίωσε από το καταστροφικό τσουνάμι που έπληξε την περιοχή. Η ποιητική αυτή ταινία διερευνά τον υπό σταδιακή εξαφάνιση θαλασσινό τρόπο ζωής και την μεταστροφή της πνευματικότητας εξαιτίας των Χριστιανών ιεραποστόλων που κατέφτασαν στην περιοχή για να «σώσουν» τους Μόκεν μετά από το θανατηφόρο τσουνάμι. Οι ενδόμυχες στιγμές της ταινίας προκαλούν δέος και ταυτόχρονα αντανακλούν ευρύτερα σύγχρονα ζητήματα, όπως είναι η παγκοσμιοποίηση, η σύγχρονη έννοια της θρησκευτικότητας και η ευθραυστότητα του περιβάλλοντος. Η ταινία ταξιδεύει το κοινό σε ένα μαγικό τόπο, όπου η βεβαιότητα και η ελπίδα λιώνουν κάτω από τον καυτό ήλιο, αλλά ποτέ δεν παύουν να υφίστανται.

19:15
Άνθρωπος και Περιβάλλον
«Άλιμα»
Σκηνοθεσία: Λουκάς Κουμπούρης, Νικόλας Παπαδημητρίου. 30′ (Ελλάδα)

Εδώ και αιώνες, τα νερά της λιμνοθάλασσας Μεσολογγίου-Αιτωλικού παρέχουν τροφή και εργασία σε ένα μεγάλο κομμάτι του πληθυσμού της περιοχής και συντελούν στη διαμόρφωση ενός μοναδικού φυσικού και πολιτισμικού τοπίου. Η ταινία αποτελεί μια προσπάθεια καταγραφής της καθημερινής ζωής των ψαράδων στο ιβάρι του Κόμματος, μέσα από την εργασία τους καθώς και την ευρύτερης σχέση τους με τον ιδιαίτερο χώρο της λιμνοθάλασσας.

20:30
Πανόραμα
«Σταθμός Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών»
Σκηνοθεσία: Isabelle Ingold. 55′ (Γαλλία)

Η ταινία ιχνογραφεί το πορτρέτο ενός σταθμού εφοδιασμού σε κάποιον αυτοκινητόδρομο στην ύπαιθρο της Βόρειας Γαλλίας. Μοιάζει με όνειρο, γεμάτο με τους ψιθύρους, τις σκέψεις και τις ζωές των εργαζόμενων και των περαστικών. Επίσης, πρόκειται για ένα πολύ συμπαγές μέρος, ένα τέλειο σημείο για να παρατηρήσει κανείς την Ευρώπη του σήμερα, τη βία που φέρνει ο ελεύθερος ανταγωνισμός του μονοπωλίου, τη νοσταλγία των ξεριζωμένων και τη μοναξιά που αναπαράγει ο σύγχρονος κόσμος.

22:00
Ειδικές Προβολές
«Οι Κυνηγοί»
Σκηνοθεσία: John Marshall. 72′ (ΗΠΑ)

Μία πρώιμη κλασική ανθρωπολογική ταινία που ακολουθεί το κυνήγι μίας καμηλοπάρδαλης από τέσσερις άντρες σε διάστημα πέντε ημερών. Η ταινία γυρίστηκε το 1952-1953, σε παραγωγή Σμιθσόνιαν – Χάρβαρντ Πίμποντι. Οι παραγωγοί χρηματοδότησαν την αποστολή της οικογένειας Μάρσαλ στην Αφρική, με σκοπό τη μελέτη των Τζου’οάνσι, που είναι μία από τις τελευταίες εναπομείνασες ομάδες κυνηγών-τροφοσυλλεκτών. Ο Τζον Μάρσαλ, πολύ νέος τότε, γύρισε την πρώτη του μεγάλου μήκους ταινία. Ήταν ένας φύσει οπερατέρ και μέσα από αυτό το ταξίδι βρήκε τη θεματική που θα καθόριζε όλη την υπόλοιπη ζωή του. Έκτοτε, γύρισε πάνω από 182.800 μέτρα φιλμ, από τα οποία προέκυψαν είκοσι τέσσερις ταινίες. Η αξία του υλικού αυτού, ως οπτικής εγκυκλοπαίδειας της ζωής των !Κουνγκ, δε συγκρίνεται με κανένα άλλο σύνολο ταινιών.

23:15
Πανόραμα
«Λάινφορκ»
Σκηνοθεσία: Jeff Silva, Vic Rawlings. 96′ (ΗΠΑ)

Με τη μορφή καθηλωτικού διαλογισμού πάνω στο πέρασμα του χρόνου και στην επίμονη ηχώ του χώρου, η ταινία Λάινφορκ ακολουθεί τις καθημερινές ιεροτελεστίες ενός ηλικιωμένου ζεύγους που ζει στα Απαλάχια Όρη στο Κεντάκι. Έχοντας μπει για τα καλά στα ογδόντα, ο Λι Σέξτον είναι ο τελευταίος εν ζωή δεσμός με το μακρινό παρελθόν της επαρχιακής Αμερικάνικης μουσικής. Συνταξιούχος ανθρακωρύχος, με μαύρους πια πνεύμονες, ο Λι και η σύζυγός του, Όπαλ, εξακολουθούν να καλλιεργούν τη γη στην οποία αυτός γεννήθηκε. Μαζί αντιμετωπίζουν τις ανησυχίες για την υγεία και τη σκληρή οικονομική πραγματικότητα. Γυρισμένο σε διάστημα τριών ετών, το Λάινφορκ είναι μία ταινία παρατήρησης, που καταγράφει έναν γάμο, μία κοινότητα, την ανθεκτικότητα αυτών των ανθρώπων και την ακατέργαστη, κι όμως απαλή μουσική ενός μη αναγνωρισμένου θρύλου του μπάντζο, συνδεδεμένου άρρηκτα με το παρελθόν αλλά και με το παρόν.

⦁ 26 Νοεμβρίου

15:30
Εργασία και Επισφάλεια
«Ανήσυχη Γη»
Σκηνοθεσία: Chiara Ambrosio, Caterina Pasqualino. 64′ (Ηνωμένο Βασίλειο, Γαλλία, Ισπανία)

Η ταινία εξερευνά το τοπίο της ανθρώπινης αντίστασης. Το 2007, σε μια συγκυρία οικονομικής κρίσης, μία ομάδα γειτόνων στην εργατική περιοχή της Γρανάδα, κατάφερε να μεταμορφώσει μία χωματερή στην άκρη της πόλης σε ένα φυσικό προϊόν αντίστασης. Το περιβόλι βρίσκεται σε μια ρεματιά σε απόσταση δέκα χιλιομέτρων από τους ομαδικούς τάφους του Ισπανικού Εμφυλίου Πολέμου, εκεί όπου δολοφονήθηκε ο Γκαρσία Λόρκα. Είναι ένας ελεύθερος χώρος, όπου περιθωριοποιημένοι άνθρωποι δουλεύουν καθημερινά με τη γη, ένας χώρος όπου υπάρχει τάξη χωρίς πολιτική, χωρίς πίστη, χωρίς θρησκεία. Η ταινία ακολουθεί τον Αντόνιο, τον Σαντιάγο και τον Όσκαρ, τρεις φίλους ριζωμένους βαθιά στο χώμα που τους επέτρεψε να επαναπροσδιορίσουν φαντασιακά τις ζωές τους και να αμφισβητήσουν τους πρακτικούς περιορισμούς που προκύπτουν από τις κοινωνικές και ιστορικές συγκυρίες.

15:30
Εργασία και Επισφάλεια
«e-χωματερή»
Σκηνοθεσία: David Fedele. 20′ (Αυστραλία, Γκάνα)

Έχετε ποτέ αναρωτηθεί τις συμβαίνει στις ηλεκτρονικές σας συσκευές μετά το τέλος της ζωής τους; Κάθε χρόνο, παράγονται διεθνώς περίπου πενήντα εκατομμύρια τόνοι ηλεκτρονικών απορριμάτων. Ένας μεγάλος όγκος από μεταχειρισμένα ηλεκτρονικά αγαθά καταφτάνουν στις αναπτυσσόμενες χώρες από τις «αναπτυγμένες», με μία σημαντική ποσότητα να φτάνει ως ηλεκτρονικά απορρίμματα μέσω παράνομων εξαγωγών ως «μεταχειρισμένα αγαθά». Χωρίς διαλόγους και χωρίς αφήγηση, το e-χωματερή παρουσιάζει ένα οπτικό πορτρέτο της ανεξέλεγκτης ανακύκλωσης ηλεκτρονικών αγαθών στη Γκάνα, στη Δυτική Αφρική, όπου κανένας δεν βλέπει τις ηλεκτρονικές συσκευές σαν αυτό που ήταν κάποτε, αλλά σαν αυτό που πλέον έχουν καταλήξει.

16:15
Άνθρωπος και Περιβάλλον
«Ζώντας Πλένοντας: Καθημερινότητα και Περιβαλλοντική Βιωσιμότητα στην Ινδονησία»
Σκηνοθεσία: Sarah Pink, Nadia Astari. 40′ (Αυστραλία)

Η ταινία Ζώντας Πλένοντας μας ταξιδεύει στον κόσμο της συνήθως αθέατης καθημερινότητας πέντε Ινδονησίων της μεσαίας τάξης. Καθώς η Ινδονησία εξελίσσεται σε μία από τις πλέον αναδυόμενες οικονομίες του πλανήτη και σε μία αναπτυσσόμενη αγορά, υπάρχουν κρυμμένες επιπτώσεις για την συνεχώς διευρυνόμενη μεσαία τάξη επαγγελματιών της χώρας, καθώς και για την περιβαλλοντική βιωσιμότητα. Το Ζώντας Πλένοντας αποτυπώνει αυτή τη συγκυρία, καθώς οι αλλαγές στις έμφυλες σχέσεις, οι νέες τεχνολογίες και η ανησυχία για το περιβάλλον επηρεάζουν την οργάνωση της οικιακής ζωής. Οι πρωταγωνίστριες Λία, Ντίνα, Νίνγκ, Άντι και Νουρ, μας δείχνουν πώς οι ίδιες, μαζί με τις οικογένειές τους και οικιακές βοηθούς, ελίσσονται και αυτοσχεδιάζουν την περίπλοκη σχέση της επαγγελματικής καριέρας και των φιλοδοξιών με τις ανιαρές δουλειές του σπιτιού που τις καταπιέζουν.

16:15
Άνθρωπος και Περιβάλλον
«Στην Άκρη των Σύννεφων»
Σκηνοθεσία: Hanna Kaihlanen. 14′ (Κίνα)

Το σπίτι του Ζουτζινόνγκ βρίσκεται στα βουνά της Βορειοδυτικής Κίνας, όπου τα σύννεφα διατρέχουν τις τεράστιες πράσινες κοιλάδες. Είναι shibi, ο δίαυλος επικοινωνίας ανάμεσα στους Θεούς της φύσης και την κοινότητα. Το Στην Άκρη των Σύννεφων ακολουθεί το δίλημμα του Ζουτζινόνγκ ανάμεσα στην κουλτούρα των Κιάνγκ και την σύγχρονη Κίνα. Κάπου ανάμεσα στην κορυφή του βουνού και την κοιλάδα από κάτω βρίσκεται μια αρχαία πνευματικότητα.

17:45
Εθνογραφίες της Ελλάδας
«Σαν στο Σπίτι»
Σκηνοθεσία: Ηώ Χαβιάρα, Μιχάλης Καστανίδης. 26′ (Ελλάδα)

Το 2016, μία ηλικιωμένη γυναίκα από την Ειδομένη, ένα μικρό χωριό στα σύνορα μεταξύ Ελλάδας και ΠΓΔΜ, θυμάται ιστορίες για ντόπιους που πέρασαν τα σύνορα και δεν επέστρεψαν ποτέ. Την ίδια στιγμή, τα σύνορα παραμένουν κλειστά, εμποδίζοντας τη δίοδο χιλιάδων προσφύγων που προσπαθούν να φτάσουν στη Βόρεια Ευρώπη, και ένας οικισμός 15.000 ανθρώπων έχει χτιστεί δίπλα στο χωριό. Καθώς οι αφηγήσεις της ηλικιωμένης επανακατασκευάζουν την ιστορία των συνόρων, Παλαιστίνιοι από τη Συρία που μένουν στον καταυλισμό αποφασίζουν να φτιάξουν ένα παιδικό σταθμό, αντί να περιμένουν παθητικά να ανοίξουν τα σύνορα. Κατ’ αυτό τον τρόπο, δημιουργούν σχέσεις που τους επιτρέπουν να υπάρξουν στο παρόν, να οραματιστούν το μέλλον και να φτιάξουν τις συνθήκες που θα τους επιτρέψουν να νιώσουν πως βρίσκονται στο σπίτι.

17:45
Εθνογραφίες της Ελλάδας
«Παράνομος, Ένα Ημερολόγιο Συνόρων»
Σκηνοθεσία: Anna Wilma Xilakis. 49′ (Ελλάδα)

Το χειμώνα του 2015, ο πλανήτης βίωσε τη μεγαλύτερη προσφυγική κρίση μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Άνθρωποι που προσπαθούσαν να ξεφύγουν από τον πόλεμο, τις διώξεις και τη φτώχεια έφτασαν στην Ειδομένη, το σύνορο μεταξύ Ελλάδας και ΠΓΔΜ που έγινε το σύμβολο για την περιχαράκωση των συνόρων που αποφάσισε η Ευρώπη. Η εθνογραφική ταινία Παράνομος, Ένα Ημερολόγιο Συνόρων, αποτέλεσμα μιας πολιτικοποιημένη εθνογραφικής έρευνας, απεικονίζει την προσφυγική κρίση μέσα από τις πράξεις ενός υπερεθνικού δικτύου ακτιβιστών, καθώς και των τοπικών πρωτοβουλιών, ως απάντηση προς τις σκληρές Ευρωπαϊκές μεταναστευτικές πολιτικές. Στοχεύοντας στη βοήθεια όσων εγκλωβίστηκαν στα σύνορα, οι οποίοι συχνά έρχονταν αντιμέτωποι με εγκλεισμούς και απελάσεις, το δίκτυο συνηγορεί υπέρ του δικαιώματος της ελεύθερης μετακίνησης ως στοιχειώδες ανθρώπινο δικαίωμα, αμφισβητώντας όρους όπως νομιμότητα, παρανομία, σύνορα και έθνη-κράτη.

17:45
Εθνογραφίες της Ελλάδας
«Στη θάλασσα, πού μπορείς να κρυφτείς;»
Σκηνοθεσία: , Jack Ryan Jones. 22′ (Ελλάδα)

Η ταινία ακολουθεί δύο ψαράδες από την Σκάλα Συκαμίας της Λέσβου, οι οποίοι προτάθηκαν για το Νόμπελ Ειρήνης για τις προσπάθειές τους να διασώζουν τους ανθρώπους που διασχίζουν τα νερά μεταξύ Τουρκίας και Ελλάδας. Η ταινία γυρίστηκε τον Μάη του 2016, μία σχετικά ήρεμη περίοδο, και δομείται γύρω από την καθημερινότητα των δύο ψαράδων, επιχειρώντας να διερευνήσει τις συχνές εμπειρίες διάσωσης εκείνων που καθημερινά πασχίζουν να διανύσουν τη θαλάσσια έκταση που αποτελεί χώρο εργασίας για τους ψαράδες. Αυτές οι εμπειρίες συνδυάζονται με μία προσέγγιση παρατήρησης των σύγχρονων μεθόδων αλιείας, διερευνώντας πώς προηγούμενες εμπειρίες ρήξης στην καθημερινότητα εξακολουθούν να αντικατοπτρίζονται και να νοηματοδοτούν τη σχέση αυτών των ψαράδων με τη θάλασσα.

20:00
Πανόραμα
«Πού Είσαι Σινγκάλ;»
Σκηνοθεσία: Άγγελος Ράλλης. 99′ (Αυστρία, Ελλάδα, Βέλγιο)

Το 2014, η πόλη Σινγκάλ των Γεζίντι, στο βόρειο Ιράκ, κατακτήθηκε από το Ισλαμικό Κράτος, το οποίο απήγαγε 3000 γυναίκες. Σε ένα ερημωμένο ανθρακωρυχείο στα σύνορα με την Τουρκία, χιλιάδες πρόσφυγες Γεζίντι αναμένουν την ασφαλή επιστροφή. Μέσα από τα μάτια ενός ηλικιωμένου άντρα, ενός έφηβου αγοριού και μίας οικογένειας, η ταινία απεικονίζει τα εμπόδια και τα διλήμματα αυτής της εκδιωγμένης θρησκευτικής μειονότητας. Καθώς τριγυρίζουν ανάμεσα στα χαλάσματα και σε λίμνες, τα παιδιά συζητούν σοκαριστικά ζητήματα που θα άρμοζαν σε ενήλικες, όπως η πιθανότητα μιας νέας γενοκτονίας. Απαρηγόρητη η οικογένεια Χαβίντ μιλά στο τηλέφωνο με την κόρη τους που βρίσκεται σε στρατόπεδο σκλάβων. Το βάσανο γίνεται ακόμα πιο απτό, όταν η οικογένεια επισκέπτεται την πόλη Σινγκάλ, η οποία πλέον αποτελείται μόνο από ερείπια.

22:00
Εργασία και Επισφάλεια
«Ο Δρόμος ενός Μετανάστη»
Σκηνοθεσία: Olena Fedyuk. 52′ (Ουκρανία, Ουγγαρία)

Η ταινία ακολουθεί ένα ετήσιο δεκαήμερο Προσκύνημα που αφιερώνεται και διοργανώνεται από Ουκρανούς οικονομικούς μετανάστες και τις οικογένειές τους. Περπατώντας 260 χιλιόμετρα, οι Προσκυνητές μοιράζονται τις εμπειρίες τους από το εξωτερικό και προσπαθούν να επανασυνδεθούν με τις οικογένειές τους, με τις οποίες έχουν αποξενωθεί μετά από χρόνια μετανάστευσης. Καταπολεμούν τις ενοχές και τις τύψεις της μετανάστευσης και, λόγω της ολοένα αυξανόμενης δυσπιστίας προς το Ουκρανικό κράτος, στρέφονται προς το μόνο θεσμό που τους εκφράζει πλέον, την Εκκλησία. Η ταινία αναφέρεται και στον αντιφατικό ρόλο του θεσμού της Εκκλησίας σε ένα πρώην σοβιετικό κράτος, θεσμού που εξελίσσεται σε δύναμη προκατειλημμένη όχι μόνο με το πνευματικό, αλλά και με το κοινωνικό και πολιτικό.

22:00
Εργασία και Επισφάλεια
«Η Μεγάλη Λαχτάρα»
Σκηνοθεσία: Elliot Spencer. 14′ (Κίνα, Αυστραλία)

Η Μεγάλη Λαχτάρα εξερευνά μέσω του ήχου και της εικόνας την επαναλαμβανόμενη εργασία των Κινέζων εργατών στα εργoστάσια. Η Κίνα είναι γνωστή ως το εργοστάσιο του κόσμου, ωστόσο σπάνια εστιάζουμε στους ανθρώπους που δουλεύουν εκεί. Η ταινία φέρνει το κοινό κοντά στους εργάτες, μέσα από προσωπικά πορτρέτα εν ώρα εργασίας. Ο ήχος και η εικόνα δημιουργούν μία ονειρική ατμόσφαιρα, που στοχεύει στο να προκαλέσει το κοινό να κοιτάξει καλύτερα. Το πρότζεκτ συνδυάζει παραδοσιακή Κινεζική ποίηση από δεκατέσσερις ποιητές, με αποσπάσματα που έχουν επιλέξει οι ίδιοι οι εργάτες.

Το Φεστιβάλ θα φιλοξενήσει ο Κινηματογράφος Άστορ, Σταδίου 28 (είσοδος εντός στοάς Κοραή) (ΜΕΤΡΟ Πανεπιστήμιο).
Τιμές εισιτηρίων: 2 ευρώ ανά προβολή | 5 ευρώ ημερήσιο εισιτήριο | 10 ευρώ περιορισμένος αριθμός καρτών διαρκείας για 10 προβολές
Είσοδος ελεύθερη για ανέργους και φοιτητές.

Απολαύστε εδώ το τρέιλερ του φεστιβάλ που κυκλοφόρησε χθες:

<iframe src=”https://player.vimeo.com/video/242375926″ width=”640″ height=”360″ frameborder=”0″ webkitallowfullscreen mozallowfullscreen allowfullscreen></iframe>

ΠΑΡΑΛΛΗΛΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ ΤΟΥ ΦΕΣΤΙΒΑΛ

– 23 -24 Νοεμβρίου
Στις 10 θα πραγματοποιούνται προβολές για σχολεία.

– 25 Νοεμβρίου

Ώρα 11:00-14:00
Πάνελ της θεματικής ενότητας “Εργασία και την Επισφάλεια”.
Πάνελ παρουσιάσεων και συζήτηση με το κοινό στο πλαίσιο της θεματικής ενότητας «Εργασία και την Επισφάλεια». Οι επιμελητές της ενότητας Δήμητρα Κόφτη και Μάο Μολόνα παρουσιάζουν ερωτήματα και ζητήματα της θεματικής ενότητας και καλούν τους σκηνοθέτες Γιασμίνα Μετουάλι (Out on the street) και Απόστολο Καρακάση (Next stop: Utopia), για μια συζήτηση με αφορμή το έργο τους.

Θα ακολουθήσει η προβολή της ταινίας «Έξω στο δρόμο» (Αίγυπτος, 2015, 70′) σε σκηνοθεσία των Γιασμίνα Μετουάλι και Φίλιπ Ριζκ.

Σε μια ταράτσα με θέα την καρδιά του Καΐρου, εννέα άντρες της εργατικής τάξης συμμετέχουν σε ένα εργαστήριο υποκριτικής, όπου οι σκηνοθέτες δημιουργούν χαρακτήρες και ιστορίες εμπνευσμένες από τις πραγματικές ζωές των εργατών.
|
Ώρα 15.00-17:00

Masterclass από την Ιζαμπέλ Ινγκόλντ και την Βιβιάν Περελμούτερ με θέμα «Το Μοντάζ στο Ντοκιμαντέρ» από την πολυβραβευμένη μοντέρ και σκηνοθέτη Ιζαμπέλ Ινγκόλντ που παρουσιάζει τη νέα της ταινία στο φεστβάλ και τη συνεργάτη της Βιβιάν Περελμούτερ.

– 26 Νοεμβρίου -Κυριακή
Ώρα 13:00-15:00

Πάνελ της θεματικής ενότητας “Άνθρωπος και Περιβάλλον”.
Πάνελ παρουσιάσεων και συζήτηση με το κοινό στο πλαίσιο της θεματικής ενότητας «Άνθρωπος και Περιβάλλον».
Οι επιμελητές της ενότητας Αλέξης Κατσαρός και Καλλιόπη Στάρα καλούν σε μια ανοιχτή συζήτηση σχετικά με τα σύνθετα ζητήματα που συνδυάζουν το περιβάλλον και τις αλλαγές στις αγροτικές και ορεινές κοινότητες της Ελλάδας. Τη συζήτηση συντονίζει η διευθύντρια της Διεύθυνσης Νεότερου Πολιτιστικού Αποθέματος και Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς Βίλλυ Φωτοπούλου.

Η είσοδος σε όλες τις παράλληλες εκδηλώσεις είναι δωρεάν.

Ηρώ Εμμανουήλ

Εθισμένη στην τέχνη του σινεμά με αδυναμία στον παλιό καλό βωβό κινηματογράφο… Mη τρομάζετε όμως, βλέπω και καινούριες ταινίες και ήρθε η ώρα να μοιραστώ μαζί σας τις εντυπώσεις μου για κάθε μία από αυτές… Ευτυχώς, ποτέ δεν είναι αρκετές!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *