Αντόνιο Νεγκρέ: Θα ήθελα να γυρίσω στην Ελλάδα μια ταινία δράσης
Έχει εμπειρία στη σκηνοθεσία τηλεοπτικών σειρών, όπως το The 100, το Arrow και το The Flash. Ο σκηνοθέτης Αντόνιο Νεγκρέ αγαπά, όμως, τις ταινίες δράσης και αυτό παραδίδει στο κοινό με την τελευταία του ταινία με τίτλο Overdrive. Δύο αδέλφια, ληστές αυτοκινήτων (έναν από αυτούς τον ερμηνεύει ο Σκοτ Ίστγουντ) φτάνουν στη Μασσαλία για μια δουλειά που μοιάζει να πηγαίνει στραβά. Κυνηγητά με αυτοκίνητα, εντυπωσιακές σκηνές δράσης και μία υπέροχη τοποθεσία (η πόλη της νότιας Γαλλίας πρωταγωνιστεί και αυτή στην ταινία) αποτελούν μερικά μόνο από τα συστατικά της ταινίας, παραγωγός της οποίας είναι ο σκηνοθέτης της Αρπαγής, Πιέρ Μορέλ.
Ο σκηνοθέτης Αντόνιο Νεγκρέ μίλησε στους Cinepivates για την νοσταλγική διάθεση της ταινίας, την… γουέστερν περσόνα του γιου του Κλιντ Ίστγουντ, Σκοτ, και για την ανάγκη να γυρίζεις ταινίες που προσφέρουν διέξοδο στο κοινό.
Πώς ασχοληθήκατε με το πρότζεκτ;
Είχα μόλις γυρίσει στο Λος Άντζελες από γυρίσματα στη Λουιζιάνα μιας ταινίας με τίτλο Transit. Είχαμε βγει για φαγητό με τον Κρις Τάφιν -ο οποίος έγινε αργότερα παραγωγός στο Overdrive- και με ρώτησε τι θα με ενδιέφερε να κάνω. Του είπα ότι αγαπούσα τις ταινίες δράσης και ότι ήθελα να συνεχίσω σε αυτό τον δρόμο. Μου είπε ότι συνεργάζεται με τον Πιέρ Μορέλ (σκηνοθέτη της Αρπαγής) σε μία ταινία δράσης. Τα μάτια μου φωτίστηκαν όταν το άκουσα αυτό. Είμαι μεγάλος φαν του Πιέρ. Στη συνέχεια έμαθα ότι το σενάριο το έχουν γράψει οι Μάικλ Μπραντ και Ντέρεκ Χάας και γούρλωσα ακόμα περισσότερο τα μάτια μου γιατί μου αρέσει πολύ η δουλειά τους. Είπα ότι έπρεπε να διαβάσω το σενάριο. Το διάβασα και το ερωτεύτηκα. Συναντήθηκα με τον Πιέρ και του παρουσίασα τη δική μου εκδοχή της ταινίας. Ευτυχώς του άρεσε πολύ και με προσέλαβαν να σκηνοθετήσω το Overdrive.
Η τοποθεσία των γυρισμάτων παίζει σημαντικό ρόλο στο Overdrive. Πώς ήταν τα γυρίσματα στη Μασσαλία και πώς πιστεύετε ότι συμβάλει η συγκεκριμένη πόλη στην ατμόσφαιρα της ταινίας;
Πολύ σωστή παρατήρηση. Πιστεύω ότι η πόλη είναι χαρακτήρας της ταινίας. Όταν διάβασα το σενάριο δεν γνώριζα τη Μασσαλία. Το πρώτο πράγμα που έκανα ήταν να πάω στην πόλη, να την περπατήσω και να οδηγήσω σε αυτή. Την ερωτεύτηκα και κατάλαβα για ποιο λόγο το σενάριο είχε γραφτεί με τον τρόπο που είχε γραφτεί. Σε κάποιες ταινίες διαβάζεις το σενάριο και σκέφτεσαι ότι θα μπορούσαν να γυριστούν σε πολλές τοποθεσίες, ανάλογα και με τα φορολογικά κίνητρα που δίνονται. Το Overdrive δεν ήταν μια τέτοια περίπτωση. Οι σεναριογράφοι αγάπησαν τόσο πολύ τη Μασσαλία που έγραψαν μία ταινία που να εκτυλίσσεται εκεί. Όταν πήγα κι εγώ εκεί, την αγάπησα και εγώ. Και είδα και άλλα πράγματα. Είδα για παράδειγμα μια ωραία γέφυρα, ή μία ενδιαφέρουσα στροφή και σκέφτηκα μήπως θα μπορούσαμε να αλλάξουμε κάποιες τοποθεσίες γυρισμάτων. Η πόλη άρχισε να επηρεάζει ακόμα περισσότερο τις λεπτομέρειες του σεναρίου. Θέλαμε να απευθύνουμε μια ερωτική επιστολή, όχι μόνο στη Γαλλία, αλλά κυρίως στη Μασσαλία. Είναι φανταστική πόλη, έχει σπουδαία ιστορία, αλλά και σπουδαία κινηματογραφική ιστορία, καθώς πολύ σημαντικές ταινίες έχουν γυριστεί εκεί, όπως Ο Άνθρωπος από τη Γαλλία (French Connection).
Ποια ήταν η πιο δύσκολη στιγμή των γυρισμάτων;
Στο Overdrive υπήρχαν κάποιες περίπλοκες σκηνές. Μία από αυτές ήταν η σκηνή έναρξης της ταινίας. Χρειάστηκαν έξι ημέρες για να τη γυρίσουμε και έπρεπε να κλείσουμε μια κεντρική οδική αρτηρία. Οι δύο ηθοποιοί, ο Φρέντι Θορπ και ο Σκοτ Ίστγουντ, έκαναν τα δικά τους σταντ, οπότε είχα τον Σκοτ να κρέμεται από το φορτηγό, ενώ ο Φρέντι πηδούσε έξω από ένα αυτοκίνητο και σκαρφάλωνε στο φορτηγό. Την ίδια στιγμή, ο Πιέρ ήταν σε ένα δεύτερο φορτηγό με μια ομάδα stuntmen. Έπρεπε να συνδυάσουμε όλες τις δυνάμεις μας για μια τόσο μεγάλη σκηνή δράσης. Μία ακόμα πρόκληση ήταν η «μάχη» που έπρεπε να δώσουμε με τα στοιχεία της φύσης στη Μασσαλία, καθώς στην περιοχή πνέουν πολύ ισχυροί άνεμοι. Για παράδειγμα υπάρχει μία σκηνή σε ένα πάρτι που οι πρωταγωνιστές κάθονται απλά σε ένα τραπέζι και μιλούν. Ο αέρας ήταν τόσο δυνατός όμως, και είμαστε δίπλα στον ωκεανό και τα κύματα είναι τόσο μεγάλα που η σκηνή ήταν πολύ δύσκολο να γυριστεί.
Στην ταινία βλέπουμε εντυπωσιακά αυτοκίνητα – αντίκες. Ποιο από αυτά σας έκανε να ενθουσιαστείτε;
Ερωτεύτηκα αυτά τα αυτοκίνητα. Νομίζω ότι η Ferrari 250 GTO είναι από τα αγαπημένα μου αυτοκίνητα. Νομίζω, όμως, ότι το πιο σπάνιο είναι η Bugatti Atlantic. Αυτό το όχημα είναι ανεκτίμητης αξίας και χρειάστηκε να χρησιμοποιήσουμε μια ρέπλικα για τις σκηνές της οδήγησης, καθώς υπάρχουν τόσο λίγα σε ολόκληρο τον κόσμο ώστε θα αποτελούσε μεγάλο ρίσκο να το οδηγήσουμε σε μεγάλες ταχύτητες. Έμαθα πολλά για αυτό το αυτοκίνητο, είδα και το μοντέλο που έχει ο Ραλφ Λόρεν στη συλλογή του. Ένας ειδικός μπόρεσε να δημιουργήσει μια ρέπλικα της Bugatti. Για μένα το να δω αυτό το σπάνιο αυτοκίνητο να ξαναδημιουργείται και να το βλέπω δίπλα – δίπλα με το πραγματικό όχημα ήταν συναρπαστικό.
Οι περιπέτειες με αυτοκίνητα -όπως η σειρά Fast and Furious ή το Baby Driver- είναι ιδιαίτερα δημοφιλείς τα τελευταία χρόνια. Τι σας συναρπάζει σε αυτές τις ταινίες;
Έχετε δίκιο, υπάρχει μία επανεμφάνιση αυτών των ταινιών. Είναι διασκεδαστικές ταινίες, σπουδαίες. Το κοινό θέλει όλο και περισσότερο μια αναβίωση του είδους. Αυτό που μου άρεσε στο Overdrive ήταν ότι είχε όχι μόνο αυτοκίνητα vintage, αλλά και μια ατμόσφαιρα vintage. Αν και είναι μια νεανική, σύγχρονη ταινία, ήθελα να έχει την ποιότητα μιας ταινίας με τον Στιβ ΜακΚουίν. Ο Σκοτ Ίστγουντ είχε την ιδέα της αναβίωσης αυτής της νοσταλγικής αίσθησης. Ήθελα να παραπέμπει η ταινία στο πνεύμα ταινιών όπως το Bullitt, το Butch Kassidy and the Sundance Kid, το Κεντρί ή Ο Άνθρωπος από τη Γαλλία. Αυτό νομίζω ότι κάνει μοναδικό το Overdrive. Εάν σας αρέσουν ταινίες όπως το Fast and Furious ή το Baby Driver, θα σας αρέσει και το Overdrive. Δεν μπορείς να ανταγωνιστείς ταινίες σαν αυτές – ο προϋπολογισμός ήταν άλλωστε πολύ μικρότερος στην περίπτωσή μας. Αυτό που κάνει το Overdrive διαφορετικό είναι ότι είναι μια ταινία για την φινέτσα των αυτοκινήτων. Κάποιες άλλες ταινίες έχουν γίνει πολύ μεγάλες και αφορούν πλέον τη σωτηρία του κόσμου ή τα αυτοκίνητα χρησιμοποιούνται ως εργαλεία. Στη δική μας ταινία τα ίδια τα αυτοκίνητα είναι ο θησαυρός, είναι το αντικείμενο της ληστείας. Θέλαμε να δείξουμε την ομορφιά και την κομψότητα αυτών των αυτοκινήτων.
Δεδομένης της ομοιότητας του Σκοτ Ίστγουντ με τον πατέρα του, θα λέγατε ότι αποτελεί και αυτός μια μορφή αναφοράς σε αυτές τις παλιότερες ταινίες που αναφέρατε παραπάνω;
Φυσικά ο Σκοτ έχει το δικό του ύφος και πρωταγωνιστεί σε πολύ μεγάλες ταινίες που πρόκειται να βγουν στις αίθουσες. Αισθάνομαι πολύ τυχερός που καταφέραμε να συνεργαστούμε μαζί του. Για να απαντήσω, όμως στην ερώτησή σας, ναι, ήθελα το Overdrive να έχει μια ποιότητα γουέστερν. Όταν κάνεις μια νεανική, σύγχρονη ταινία, ποιος είναι καλύτερος από τον Σκοτ Ίστγουντ -έναν σύγχρονο ηθοποιό, με μια ποιότητα σαν εκείνη του πατέρα του- για να παίξει; Μερικές φορές ο Σκοτ λέει πολλά χωρίς να λέει τίποτα, ή μιλάει με ένα του βλέμμα ή με τον τρόπο που περπατάει. Έχει μια ποιότητα που δεν μου θυμίζει μόνο τον πατέρα του, αλλά και ηθοποιούς όπως τον Στιβ ΜακΚουίν ή τον Λι Μάρβιν, ηθοποιούς που θεωρώ πραγματικούς άνδρες. Σήμερα βλέπεις πολλούς ηθοποιούς και δεν θεωρείς ότι θα μπορούσαν να τσαλακώσουν την εικόνα τους (σ.σ. χρησιμοποιεί την έκφραση «get down and dirty»), ενώ ο Σκοτ μπορεί. Κάνει σερφ, κάνει βραζιλιάνικο ζίου ζίτσου, οδηγεί, έκανε πολλά από τα δικά του σταντ. Έχει αυτή την ποιότητα που είναι ταυτόχρονα αρρενωπή και κλασική και αυτό θεώρησα ότι ήταν πολύ σημαντικό για την ταινία.
Ποια είναι η αγαπημένη σας περιπέτεια με αυτοκίνητα;
Πολύ καλή ερώτηση. Υπάρχουν τόσες πολλές. Νομίζω ότι η πιο εμβληματική είναι το Bullitt. Στο Overdrive προσπάθησα να βάλω αναφορές σε αγαπημένες μου ταινίες, όπως το The Getaway με τον Στιβ ΜακΚουίν ή τον Άνθρωπο Από τη Γαλλία με τον Τζιν Χάκμαν.
Έχετε δουλέψει σε αγαπημένες τηλεοπτικές σειρές όπως τα Arrow και Flash. Ποια είναι για σας η διαφορά του να γυρίζετε μία ταινία από το να δουλεύετε σε μία σειρά;
Από σκηνοθετικής πλευράς η διαδικασία είναι η ίδια. Τεχνικά, το χρονοδιάγραμμα είναι πολύ διαφορετικό. Στις σειρές που αγαπώ όπως το Arrow και το Flash, διαβάζεις το σενάριο, πηγαίνεις στα γυρίσματα και έχεις πολύ λίγο χρόνο για να προετοιμαστείς και να γυρίσεις το επεισόδιο. Σε μία ταινία έχεις περισσότερο χρόνο για να γνωρίσεις τους χαρακτήρες και να κάνεις τα γυρίσματα. Έμαθα πολλά από τις σειρές που μπόρεσα να χρησιμοποιήσω στην ταινία, αλλά αισθάνθηκα ότι στο Overdrive είχα περισσότερο χρόνο για να πιέσω τον εαυτό μου και να πάω την ιστορία και τη δράση σε διαφορετικό επίπεδο.
Ποια είναι τα επόμενα βήματά σας; Μου είπατε ότι αγαπάτε τις ταινίες δράσης. Θα συνεχίσετε να γυρίζετε περιπέτειες ή θα στραφείτε σε κάποιο άλλο είδος σινεμά;
Λατρεύω τις ταινίες δράσης, ειδικά τις έξυπνες περιπέτειες, ή τις ταινίες που έχουν μήνυμα. Αναπτύσσω κάποιες ιδέες στο είδος των ταινιών δράσης. Λατρεύω να ανακαλύπτω διαφορετικά μέρη, όπως έκανα με τη Μασσαλία και το Overdrive. Θα ήθελα να το κάνω αυτό και με άλλα μέρη του κόσμου. Θα ήθελα να έρθω στην Ελλάδα και να κάνω μια διεθνή ταινία δράσης. Μεγάλωσα στη Λατινική Αμερική και θα ήθελα να πάω στη Βραζιλία και να γυρίσω μια κατασκοπική ταινία δράσης και να βάλω όλα τα στοιχεία που γνώρισα μεγαλώνοντας σε αυτή την περιοχή του κόσμου. Θέλω να κάνω ταινίες που να κουβαλούν αμερικανική νοσταλγία, αλλά ταυτόχρονα να είναι σύγχρονες και να δίνουν μια διαφορετική γεύση του κόσμου. Ο πλανήτης μας είναι ένα πολύ τρελό μέρος, είτε μιλάμε για τις ΗΠΑ, είτε για τη Μέση Ανατολή ή τη Νοτιο Αμερική. Υπάρχουν πολλές ταινίες που πρέπει να μιλήσουν για αυτές τις δύσκολες καταστάσεις. Είναι σημαντικό, όμως, το γεγονός ότι το Overdrive δεν είναι μια τέτοια ταινία. Είναι ένα διασκεδαστικό ταξίδι και μια διέξοδος από τέτοιες καταστάσεις. Για μένα είναι σημαντικό αυτό το είδος σινεμά. Θέλω να κάνω διασκεδαστικές ταινίες που να προσφέρουν διέξοδο στο κοινό.
* H ταινία Overdrive προβάλλεται ήδη στις κινηματογραφικές αίθουσες σε διανομή Tanweer.