ΚΡΙΤΙΚΕΣΣινε-προτάσειςΣινεμά

Αποδημητικά Πουλιά (Birds of Passage)

apodimitika-poulia0001

4-popcorn

Μια εξαιρετικά πρωτότυπη ματιά σε ένα αγαπημένο θέμα του παγκόσμιου σινεμά από τους Σίρο Γκέρα και Κριστίνα Γκαγιέγκο (Στην Αγκαλιά του φιδιού).

Την ώρα που στην Κολομβία αρχίζει η εμφάνιση του εμπορίου ναρκωτικών, μια οικογένεια ιθαγενών μπλέκεται στην καλλιέργεια και πώληση μαριχουάνας. Τα γρήγορα χρήματα θα οδηγήσουν σε διάβρωση της παραδοσιακής ζωής και σύντομα θα ξεκινήσει ένας κύκλος βίας, στον οποίο θα εμπλακούν «επικίνδυνοι» συνεργάτες και συγγενείς. Στο επίκεντρο της διαμάχης βρίσκεται η Ζαΐντα (την ερμηνεύει η Ναταλία Ρέγιες που θα τη δούμε στο reboot του Terminator), κόρη της ισχυρής Ούρσουλα (Καρμίνα Μαρτίνεζ), μιας ματριαρχικής φιγούρας που όλη η φυλή σέβεται. Η πρώτη δέχεται πρόταση γάμου από τον Ραπαγιέτ (Χοσέ Ακόστα), μια πρόταση που θα οδηγήσει σε καταιγιστικές εξελίξεις για τη μοίρα της φυλής, καθώς ο Ραπαγιέτ, θέλοντας να συγκεντρώσει τα χρήματα για την προίκα, θα ξεκινήσει εμπόριο μαριχουάνας με μια ομάδα Αμερικανών χίπιδων.

Στο Χόλιγουντ οι ιστορίες με συμμορίες που συγκρούονται εξαιτίας της φιλαργυρίας τους ή μιας «δουλειάς» με ναρκωτικά που πάει στραβά, είναι αρκετά συνηθισμένες. Στα Αποδημητικά Πουλιά το θέμα αυτό προσεγγίζεται με φρεσκάδα: οι κλισέ γκανγκστερικές φιγούρες αντικαθίστανται από ανθρώπους με έντονα ρούχα, ριγέ πουκάμισα και μία έντονη αίσθηση καθήκοντος προς την οικογένεια. Ο ξαφνικός πλουτισμός θα διαστρεβλώσει τον τρόπο ζωής της φυλής, απειλώντας ταυτόχρονα την ίδια την ύπαρξή της.

unnamed (6)

Όπως και στην προηγούμενη ταινία του Γκέρα, ο θεατής έρχεται αντιμέτωπος με εικόνες απίστευτης ομορφιάς. Στην αρχή σχεδόν της ταινίας ένα κορίτσι χορεύει με μια άγρια ενέργεια απέναντι σε έναν άντρα, φορώντας μια εντυπωσιακή παραδοσιακή ενδυμασία. Ο χορός τους μοιάζει με τον χορό ενός κυνηγού με ένα εντυπωσιακό εξωτικό πουλί που θέλει να κατακτήσει και να φυλακίσει. Αυτή η αίσθηση φυλάκισης γίνεται φανερή και σε άλλα σημεία της ταινίας, όπως για παράδειγμα στην εικόνα ενός μεγάρου που μοιάζει παράταιρο στις αχανείς εκτάσεις της Κολομβίας. Αυτή η πρώτη σκηνή του χορού πρόκειται για μία από τις πρώτες εντυπωσιακές σε ένα γαϊτανάκι χρωμάτων και αίματος, καθώς η ταινία αφηγείται την άνοδο και την πτώση μιας οικογένειας και μιας ολόκληρης φυλής, των Γουαγιού -αλλά και τελικά την ιστορία μιας ολόκληρης χώρας στην περίοδο πριν από την εμφάνιση του Πάμπλο Εσκομπάρ.

Εξαιρετικές οι κεντρικές ερμηνείες, ιδιαίτερα του Χοσέ Ακόστα -που ξεκινά ως μια μάλλον υποτονική παρουσία για να εξελιχθεί σύντομα σε ισχυρό άνδρα- και της Καρμίνα Μαρτίνεζ στον ρόλο της ισχυρής γυναικείας φιγούρας που προσπαθεί να ισορροπήσει τις φιλοδοξίες της και την εμμονή της στην παράδοση.

Ενισχυμένοι είναι οι κανόνες της τιμής και της πίστης, απόλυτη μοιάζει και η ρήξη με την έννοια της παράδοσης. Σε ένα πεσιμιστικό και αιματοβαμμένο φινάλε, οι ιθαγενείς της Κολομβίας μοιάζουν να έχουν χάσει όχι μόνο τις αρχές, αλλά και την ισχύ τους, καθώς ξημερώνει η σκοτεινή εποχή της κοκαΐνης και του Εσκομπάρ.

Αγγελική Στελλάκη

Η πρώτη ταινία που είδε σε κινηματογραφική αίθουσα ήταν το Χορεύοντας με τους Λύκους. Κατά τη διάρκεια του οποίου διάβαζε Μίκι Μάους, σπάζοντας τα νεύρα όλων. Σε σινεφίλ μονοπάτια οδηγήθηκε όταν, κατά τη διάρκεια μοναχικών κινηματογραφικών βραδινών περιπλανήσεων, διαπίστωσε ότι νοιώθει μια παράξενη ευτυχία, κάθε φορά που τα φώτα χαμηλώνουν, ο ήχος του προτζέκτορα πλημμυρίζει το χώρο και μυρωδιά ποπ κορν ξεχύνεται στην αίθουσα.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *