Τα 4α βραβεία κινηματογράφου της ΕΑΚ (με μερικές σκέψεις)
Πριν από μερικά χρόνια οι Κινηματογραφιστές στην Ομίχλη ξεκίνησαν με τους καλύτερους οιωνούς. Φτιάχτηκε και μια Ακαδημία Κινηματογράφου που στόχο θα είχε να ενώσει τις κινηματογραφικές φωνές. Θεσπίστηκαν και τα βραβεία και μια νότα αισιοδοξίας πλημμύριζε τα κινηματογραφικά πηγαδάκια.
Τέσσερα χρόνια μετά πολλά έχουν αλλάξει: ο Λάνθιμος δεν μένει πια εδώ (αλλά στο Λονδίνο), το νομοσχέδιο Γερουλάνου απογοήτευσε (εδώ δεν υπάρχει πλέον καν υπουργείο Πολιτισμού, τι συζητάμε;) και τα βραβεία της Ακαδημίας παρέμειναν μια απόδειξη του «μεταξύ μας»: μεταξύ μας βραβευόμαστε και χαιρόμαστε.
Γιατί πώς αλλιώς να εξηγηθεί το γεγονός ότι μόλις 107 μέλη ψήφισαν για την ανάδειξη των υποψηφίων σε σύνολο 245 μελών της Ακαδημίας; Όπως είπε η πρόεδρος της Ακαδημίας Κατερίνα Ευαγγελάκου, μόνο οι μισοί έχουν δικαίωμα ψήφου. Εντάξει, μεγάλη κινηματογραφική βιομηχανία δεν έχουμε, αλλά πώς θα αποκτήσει κύρος ένας θεσμός που δεν μπορεί να βρει μερικές εκατοντάδες άτομα να ψηφίσουν. Μπορούν μόλις 100 άνθρωποι να κρίνουν τις καλύτερες ταινίες της χρονιάς;
Και επίσης: μέχρι πότε θα συνεχίζεται η πρακτική που θέλει μία ταινία να είναι υποψήφια εάν έχει προβληθεί σε κάποιο Φεστιβάλ, είτε την έχουμε δει στις αίθουσες, είτε όχι; Δεν θα έπρεπε όλες οι ταινίες να έχουν κυκλοφορήσει μέχρι την ημέρα του κλεισίματος της ψηφοφορίας; Τα βραβεία, πρέπει όλοι να θυμόμαστε, δεν γίνονται μόνο για τους κινηματογραφιστές, αλλά και για τους θεατές. Το να ακούσει κάποιος τη βραβευμένη ταινία αύριο, μάλλον δεν θα του πει τίποτα, αφού είναι μια ταινία που ακόμα δεν θα έχει δει στις αίθουσες. Μόνο στην κατηγορία της καλύτερης ταινίας υπάρχουν τρεις που έχουν προβληθεί μόνο σε Φεστιβάλ: 11 Συναντήσεις με τον Πατέρα Μου, To Αγόρι Τρώει το Φαγητό του Πουλιού, Η Κόρη.
Μακάρι να συνεχίσει να υπάρχει ο θεσμός, μακάρι να γίνεται κάθε χρόνο πιο δυνατός και μακάρι κάποια στιγμή να φτάσουμε να μιλάμε για βραβεία όπως τα Σεζάρ και τα Γκόγια. Μέχρι τότε, η Ακαδημία θα πρέπει να σκεφτεί τι είδους βραβεία θέλει να δίνει: βραβεία σε λίγους από λίγους ή βραβεία σε λίγους από όλους;
Όσο για τα βραβεία αυτά καθ’ εαυτά, φέτος δεν έχουμε ξεκάθαρο φαβορί, γεγονός που φανερώνει ίσως για το ότι αυτή η κινηματογραφική χρονιά ήταν μάλλον αδιάφορη. Πάντως, θα «παίξουν» σίγουρα το Αγόρι Τρώει το Φαγητό του Πουλιού και το J.A.C.E σε κάποιες κατηγορίες, ενώ υποθέτουμε ότι κάποιο βραβείο θα δοθεί και στον Χριστόφορο Παπακαλιάτη (άλλωστε από τους υποψήφιους ήταν ο μόνος που έκοψε εισιτήρια).
Ας θυμίσουμε τις υποψηφιότητες:
Καλύτερης Ταινίας
11 Συναντήσεις με τον Πατέρα Μου
Αν
To Αγόρι Τρώει το Φαγητό του Πουλιού
Η Κόρη
J.A.C.E.
Καλύτερου Ντοκιμαντέρ
Ημερολόγια Αμνησίας
Ένα Βήμα Μπροστά
Anaparastasis: Η ζωή και το έργο του Γιάννη Χρήστου (1926-1970)
Ταινίας Μικρού Μήκους
Χαμομήλι
Cavo D’ Oro
Τσέλσι – Μπαρτσελόνα
Τίτλοι Τέλους
Ιδιότητες 2
The Capsule
Σκηνοθεσίας
Μενέλαος Καραμαγγιώλης (J.A.C.E.)
Θάνος Αναστόπουλος (Η Κόρη)
Έκτορας Λυγίζος (Το Αγόρι Τρώει το Φαγητό του Πουλιού)
Πρωτοεμφανιζόμενου Σκηνοθέτη
Έκτορας Λυγίζος (Το Αγόρι Τρώει το Φαγητό του Πουλιού)
Μπάμπης Μακρίδης (L)
Χριστόφορος Παπακαλιάτης (Αν)
Σεναρίου
Το Αγόρι Τρώει το Φαγητό του Πουλιού (Έκτορας Λυγίζος)
Η Κόρη (Θάνος Αναστόπουλος, Βασίλης Γιάτσης)
L (Ευθύμης Φιλίππου, Μπάμπης Μακρίδης)
Α’ Ανδρικού Ρόλου
Λάμπρος Αποστόλου (11 Συναντήσεις με τον Πατέρα Μου)
Γιάννης Παπαδόπουλος (Το Αγόρι Τρώει το Φαγητό του Πουλιού)
Άρης Σερβετάλης (L)
Α’ Γυναικείου Ρόλου
Βίκυ Βολιώτη (Αίμα)
Σαβίνα Αλιμάνι (Η Κόρη)
Αμαλία Μουτούση (Χαρά)
Β’ Ανδρικού Ρόλου
Ιερώνυμος Καλετσάνος (J.A.C.E.)
Γιώργος Συμεωνίδης (Η Κόρη)
Μάκης Παπαδημητρίου (L)
Β’ Γυναικείου Ρόλου
Θεοδώρα Τζήμου (H Κόρη)
Κόρα Καρβούνη (J.A.C.E.)
Λήδα Πρωτοψάλτη (Χαρά)
Μοντάζ
10η Μέρα (Γιάννης Κωσταβάρας)
Αν (Στέλλα Φιλιπποπούλου)
J.A.C.E. (Τάκης Γιαννόπουλος, Λάμπης Χαραλαμπίδης, Πάνος Δαουλτζής)
Φωτογραφίας
Η Κόρη (Ηλίας Αδάμης)
Μπιγκ Χιτ (Διονύσης Ευθυμιόπουλος)
J.A.C.E. (Γιώργος Φρέντζος)
Κοστουμιών
Δεμένη Κόκκινη Κλωστή (Σάββας Πασχαλίδης)
Μπιγκ Χιτ (Κατερίνα Ζουράρη)
J.A.C.E. (Δέσποινα Χειμώνα)
Μακιγιάζ
Δεμένη Κόκκινη Κλωστή (Αλεξάνδρα Μήτα)
Η Κόρη (Εύη Ζαφειροπούλου)
J.A.C.E. (Γιάννης Παμούκης)
Ήχου
10η Μέρα (Γιάννης Σκανδάμης, Γιώργος Ραμαντάνης, DNA Lab)
J.A.C.E. (Μαρίνος Αθανασόπουλος, Κώστας Βαρυμποπιώτης, Βάλια Τσέρου)
L (Κώστας Φυλακτίδης, Στέφανος Ευθυμίου)
Αν (Μαρίνος Αθανασόπουλος, Κώστας Βαρυμποπιώτης, Άρης Λουζιώτης, Αλέξανδρος Σιδηρόπουλος)
Σκηνογραφίας
Η Κόρη (Μαγιού Τρικεριώτη)
Μπιγκ Χιτ (Κατερίνα Ζουράρη)
J.A.C.E. (Ηλίας Λεδάκης)
Μουσικής
Ημερολόγια Αμνησίας (Χρήστος Δεληγιάννης)
Αίμα (Σταύρος Γασπαράτος)
Magic Hour (Παναγιώτης Καλαντζόπουλος)
Ειδικών Εφέ και Κινηματογραφικής Καινοτομίας
10η Μέρα (Χρήστος Γάκης)
Δεμένη Κόκκινη Κλωστή (Βασίλης Ανδιρόπουλος, Γιάννης Βαμβακάς, Γιώργος και Ρούλης Αλαχούζος, Δημήτρης Γκερπινής)
J.A.C.E. (Ιπποκράτης Χαλάς)
Magic Hour (Γιάννης Γεωργαρίου, Μagicon)