Το σινεμά του Ασγκάρ Φαραντί στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος
Η Ταινιοθήκη της Ελλάδος (Ιερά Οδός 48 και Μεγάλου Αλεξάνδρου 134 -136), σε συνεργασία με τη Seven Films και τη Strada Films, παρουσιάζουν ένα αφιέρωμα στο σπουδαίο Ιρανό σκηνοθέτη Ασγκάρ Φαραντί. Από τις 12 και έως τις 18 Ιανουαρίου 2017, η Ταινιοθήκη της Ελλάδος θα προβάλλει, πέρα από την τελευταία ταινία του Φαραντί ,ο «Εμποράκος» («The Salesman»), και τις άλλες τρεις ταινίες μεγάλου μήκους του βραβευμένου σκηνοθέτη, το «Παρελθόν» (2013), το «Ένας Χωρισμός» (2011) αλλά και το «Τι απέγινε η Έλλη» (2009).
Λίγα λόγια για τον σπουδαίο σκηνοθέτη…
Ήδη από τις πρώτες μεγάλου μήκους ταινίες του, ο Ιρανός σκηνοθέτης ξεχώρισε αποσπώντας από την αρχή της φιλμογραφίας του βραβεία για κάθε ταινία του. Το 2002, έγραψε και σκηνοθέτησε την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του, «Dancing in the Dust», ενώ ακολούθησαν το «Beautiful City» (2003) και το «Fireworks Wednesday» το 2005, όλα τα οποία απέσπασαν τις καλύτερες εντυπώσεις και κριτικές.
Δύο χρόνια αργότερα ακολούθησε το «About Elli», ταινία που προβλήθηκε για πρώτη φορά στο φεστιβάλ του Βερολίνου όπου κι απέσπασε την Αργυρή Άρκτο Καλύτερης Σκηνοθεσίας.
Μετά την επιτυχία του αυτή, ο Ασγκάρ Φαραντί ξεκίνησε να γράφει το «A Seperation». Η ταινία προβλήθηκε για πρώτη φορά στο Φεστιβάλ Βερολίνου, όπου και τιμήθηκε με τη Χρυσή Άρκτο Καλύτερης Ταινίας κι Αργυρή Άρκτο για το σύνολο του καστ. Αυτή ήταν μόνο η αρχή για τα περισσότερα από 70 Βραβεία που απέσπασε παγκοσμίως η ταινία, μεταξύ των οποίων και Χρυσή Σφαίρα Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας, το Σεζάρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας και τέλος, το Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας. Η ταινία έγινε παγκόσμια επιτυχία, γεγονός πρωτοφανές για Ιρανική ταινία. Στη Γαλλία, η ταινία συγκέντρωσε περίπου 1,000,000 εισιτήρια σε 250 αίθουσες. Η ταινία κυκλοφόρησε το Δεκέμβριο του 2011 και στις ΗΠΑ, σημειώνοντας τη μεγαλύτερη επιτυχία σε ξενόγλωσση ταινία έως τότε. Την ίδια χρονιά, το περιοδικό «Time» συμπεριέλαβε τον Ασγκάρ Φαραντί στη λίστα με τους 100 ανθρώπους που ασκούν τη μεγαλύτερη επιρροή παγκοσμίως.
Καθώς η επιτυχία της ταινίας συνέχιζε να παίρνει όλο και μεγαλύτερες διαστάσεις, ο Ασγκάρ Φαραντί άρχισε να δουλεύει το «Παρελθόν». Η ταινία απέσπασε το Βραβείο Καλύτερης Γυναικείας Ερμηνείας στο φεστιβάλ Καννών (Μπερενίς Μπεζό), ενώ ήταν και υποψήφια για Χρυσή Σφαίρα και Σεζάρ.
Μετά την ταινία του «Το Παρελθόν», ο αναγνωρισμένος πλέον από όλους σκηνοθέτης, ξεκίνησε να γράφει ένα σενάριο για μια ταινία που θα γυριζόταν στην Ισπανία, αλλά καθώς αυτή καθυστερούσε, αποφάσισε να γυρίσει τον «Εμποράκο» στο Ιράν.
Λίγους μήνες αργότερα, ο «Εμποράκος» επιλέχθηκε για το διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ Καννών, η δεύτερη ταινία του Ιρανού σκηνοθέτη που διαγωνιζόταν για το Χρυσό Φοίνικα και η οποία αποτελεί μια ιστορία εκδίκησης εμπνευσμένη από τον «Θάνατο του Εμποράκου», του Άρθουρ Μίλερ. Η ταινία απέσπασε το Βραβείο Καλύτερου Σεναρίου και Καλύτερης Ανδρικής Ερμηνείας (Σαχάμπ Χοσεϊνί) στο Φεστιβάλ, ενώ είναι υποψήφια για Χρυσή Σφαίρα Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας και μία από τις 9 ταινίες που μπήκαν στο shortlist για Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας,
Αδιαμφισβήτητα μιλάμε για έναν σπουδαίο σκηνοθέτη, που το βιογραφικό του περιλαμβάνει ταινίες που μόνο επιτυχία γνώρισαν…
Οι ταινίες
«Ο Εμποράκος (The Salesman)
Ο Εμάντ και η Ράνα, αναγκάζονται να αφήσουν το ετοιμόρροπο διαμέρισμα τους και να μεταφερθούν σ’ ένα διαμέρισμα στην Τεχεράνη. Η σχέση τους αρχίζει να αλλάζει, ενώ παράλληλα ανεβάζουν το έργο του Μίλερ , «Ο Θάνατος του Εμποράκου».
«Το Παρελθόν (Le passé)»
Μετά από τέσσερα χρόνια χωρισμού, ο Αχμάντ φτάνει στο Παρίσι από την Τεχεράνη, για να υπογράψει τα χαρτιά του διαζυγίου του, όπως του ζήτησε η Μαρί. Κατά τη διαμονή του, ανακαλύπτει τη νέα σχέση της Μαρί, τις συνεχείς συγκρούσεις με την κόρη της, και πράγματα από το παρελθόν που είχαν μείνει κρυμμένα.
«Ένας Χωρισμός (A Separation)»
Η Σιμίν θέλει να φύγει. Ο Ναντέρ είναι δέσμιος του άρρωστου πατέρα του και δεν θέλει να τον αφήσει μόνο. Έτσι χωρίζονται, και η κόρη τους, ελπίζοντας να γυρίσει γρήγορα η μητέρα της, μένει προσωρινά με τον Ναντέρ. Ανήμπορος να φροντίσει τον γέρο πατέρα του, ο Ναντέρ προσλαμβάνει μία γυναίκα για να τον περιποιείται. Χωρίς να το καταλάβει, ο Ναντέρ αιχμαλωτίζεται σε έναν ιστό από ψέματα και κοινωνικές αντιδικίες που καταστρέφουν τη ζωή, τα όνειρά του αλλά και την εικόνα του στα μάτια της κόρης του.
«Τι Απέγινε η Έλλη (About Elly)»
Μετά από πολλά χρόνια στη Γερμανία, ο Ahmad ξαναγυρίζει στην Τεχεράνη και οι παλιοί συμφοιτητές του απ’ το πανεπιστήμιο οργανώνουν προς τιμή του ένα τριήμερο στην Κασπία θάλασσα. Η διασκέδαση αρχίζει αμέσως καθώς όλοι συμμετέχουν στο σχέδιο της Sepideh, που έφερε μαζί της την όμορφη Elly, δασκάλα της μικρής κόρης της, με την ελπίδα ότι θα «τα φτιάξει» με τον πρόσφατα χωρισμένο Ahmad. Αλλά τα ασήμαντα ψέματα που αρχίζουν να συσσωρεύονται απ’ τη στιγμή που η παρέα φτάνει στην παραλία, γίνονται ξαφνικά μπούμερανγκ όταν η Elly εξαφανίζεται χωρίς κανείς να ξέρει που είναι.
Αναλυτικότερα το πρόγραμμα του αφιερώματος:
Α Αίθουσα
-Ο Εμποράκος (The Salesman)- Α’ Προβολή (2016) | 17.30, 19.45, 22.00
Β Αίθουσα (Μειωμένο εισιτήριο 5€)
-Το Παρελθόν (Le passé) (2013) | 17.30
-Ένας Χωρισμός (A Separation) (2011)| 19.45
-Τι Απέγινε η Έλι (About Elly) (2009)| 22.00
Τέλος, την Τετάρτη 18 Ιανουαρίου θα πραγματοποιηθούν μόνο οι προβολές της ταινίας «Ο Εμποράκος» (The Salesman).