Σινέ τεχνολογείν

Hugo 3D. Τι συμβαίνει όταν κάποιος βλέπει το 3D διαφορετικά.

“You can’t teach an old dog new tricks.”
Όπως και πολλοί άλλοι, έψαχνα την έμπνευση στη χρήση του 3D από νέους άφθαρτους και φρέσκους σκηνοθέτες. Αντι αυτού μάλλον θα πάρω μια γερή σφαλιάρα και μοναδικά μαθήματα προς την καινοτόμα χρήση της τρίτης διάστασης απο κάποιο που έχει την ηλικία του…
πατέρα μου….

Η ταινία Hugo του Μάρτιν Σκορσέζε, συνιστά μια μαγική ιστορία βασισμένη στο βραβευμένο και διακεκριμένο από τους New York Times μπεστ σέλερ του Μπράιαν Σέλζνικ. που έχει αντλήσει την έμπνευσή του από τη ζωή του Ζορζ Μελιές, του πρωτοπόρου κινηματογραφιστή που δρούσε στις αρχές του 20ου αιώνα. Στα βραβεία του National Board of Review 2011 η ταινία Hugo του Μάρτιν Σκορσέζε θριάμβευσε, με τον ίδιο μάλιστα να κερδίζει το βραβείο σκηνοθεσίας για την πρώτη του 3D ταινία.
Οι κριτικές αναφέρουν ότι το 3D είναι εκπληκτικό, και ότι o τρόπος με τον οποίο ο Σκορσέζε το χειρίζεται τελείως διαφορετικός από ότι έχουμε δει μέχρι σήμερα. Τόσο διαφορετικός που επαναπροσδιορίζει τη χρήση του. Ακόμα και ο ίδιος ο Κάμερον σε συνέντευξή του αναφέρει ότι πρόκειται για την καλύτερη 3D κινηματογράφηση που έχει δει ποτέ, καλύτερη και από το Άβαταρ. Σε αυτή του την δημιουργία ο Σκοσέζε δεν πήρε την πεπατημένη, οδηγήθηκε από το ένστικτο του, αγκαλιάζοντας το 3D σαν τρόπο καλλιτεχνικής έκφρασής ή όπως τόνισε  ο Κάμερον σαν επιπλέον χρώματα με τα οποία μπορούσε να ζωγραφίσει. Δεν το χρησιμοποίησε απλά για εντυπωσιασμό αλλά σαν αφηγηματικό εργαλείο, για την επαύξηση της αφήγησης, προσδίδοντας ατμόσφαιρα, βάθος και ένταση στις σκηνές και τους χαρακτήρες.  
Χαρακτηριστικά ο Σκορσέζε αναφέρει:
«Δεν επρόκειτο για ένα απλό εφέ. Έχει να κάνει με την ιστορία και αξιοποιεί το χώρο ως στοιχείο της αφήγησης. Δουλεύοντας με αυτήν την τεχνική ανακάλυψα πως εμπλέκει και μεγεθύνει τον ηθοποιό. Είναι σαν να βλέπεις ένα άγαλμα να κινείται. Δεν είναι πλέον επίπεδο. Με την κατάλληλη υποκριτική και τις κατάλληλες κινήσεις γεννάται μια μίξη θεάτρου και κινηματογράφου, που δεν είναι ούτε σκέτο θέατρο ούτε σκέτος κινηματογράφος. Πάντοτε το έβρισκα συναρπαστικό. Πάντοτε ονειρευόμουν να κάνω μια τρισδιάστατη ταινία. Τα πρόσωπα αποκτούν μεγαλύτερη οικειότητα και ζεστασιά. Είναι πιο κοντά μας οι ηθοποιοί. Δημιουργείται μεγαλύτερο δέσιμο του κοινού με τους χαρακτήρες.»

Το παρακάτω βίντεο δείχνει μια συνέντευξη του Σκορσέζε-Καμερον που είναι άκρως ενδιαφέρουσα.

Η ταινία έχει πολλά στοιχεία με τα οποία ασχολείται ο Σκορσέζε για πρώτη φορά. Όχι μόνο είναι η πρώτη του ταινία σε 3D αλλά και η πρώτη του οικογενειακή ταινία προορισμένη για παιδιά. Στην παρακάτω συνέντευξή αναφέρει τους λόγους για τους οποίος αποφάσισε να ασχοληθεί με μια οικογενειακή ταινία. Η επιρροή που είχε πάνω του η γυναίκα και η κορούλα του ήταν καταλυτική στο να ασχοληθεί με ένα τέτοιο θέμα.
Βέβαια το έκανε με μοναδικό τρόπο. Το Hugo δεν είναι μια εύπεπτη ιστορία για μικρούς θεατές. Παρόλο που έχει χιούμορ, είναι σκοτεινή και σε σημεία εστιασμένη για μεγαλύτερες ηλικίες. Πολλές σκηνές τις ταινίας παραπέμπουν σε σκηνές κλασσικών ταινιών του 20ου αιώνα που στιγμάτισαν την εξέλιξη της έβδομης τέχνης. Αναφέρετε ότι το Hugo είναι κάτι σαν “ερωτικό γράμμα” του Σκορσέζε αφιερωμένο στις πρώτες μέρες του σινεμά.
Για παράδειγμα προς το τέλος προσπαθεί να κάνει τους θεατές να ξαναζήσουν την αίσθηση που είχε η προβολή της πρώτης ταινίας σινεμά. Στα τέλη του 1890 η αδερφοί Lumiere έδειξαν για πρώτη φορά στο πλήθος μια κινηματογραφική σκηνή ενός τραίνου που μπαίνει στο σταθμό. Καθώς λοιπόν πολλοί δεν είχαν ξαναδεί  κανενός είδους προβολής, νόμιζαν ότι το τραίνο είναι αληθινό και επικράτησε πανικός. Ακριβός την ίδια σκηνή προσπαθεί να μιμηθεί ο Σκορσέζε με την χρήση του 3D. Μια πλέξη του παλαιού με το νέο. Και από ότι ακούγετε η ταινία είναι γεμάτη με τέτοιες αναφορές.
Το Hugo κατά ομολογία όσον το είδαν έχει τα φόντα να γίνει κλασσικό κομμάτι. Ίσως και η κορυφαία δημιουργία του Σκορσέζε. Σε πολλές σκηνές η χρήση του 3D είναι τόσο πρωτοποριακή που μάλλον θα κάνει πολλούς άπιστους να μετανοήσουν (συνέχεια διάβαζα να εκθειάζετε από τους κριτικούς η σκηνή στην οποία το πρόσωπο του Sacha Baron Cohen,“ο κακός της ταινίας”, έρχεται όλο και πιο κοντά στον θεατή). Ενώ οι κρυμμένες αναφορές στην κλασσική εποχή του σινεμά του Melie στο δεύτερο μέρος της ταινίας, θα καταγοητεύσουν τους μελετημένους.
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι επιβάλετε να πληρώσει κανείς το επιπλέον αντίτιμο για να δει την 3D έκδοση, στην μεγάλη οθόνη. Πρόκειται για ένα master class σε 3D, που υπόσχεται να πάει το μέσο ένα βήμα παραπέρα.

O καιρός γαρ εγγύς. 16 Φεβρουαρίου 2012.


-Trinity

 

References
http://www.cinemablend.com/new/3D-Or-3D-Buy-Right-Hugo-Ticket-28023.html
http://www.smh.com.au/entertainment/hugo-3d-20120111-1pusy.html#ixzz1laloxG82
http://www.cinemablend.com/reviews/Hugo-in-3D-5567.html
http://www.independent.co.uk/arts-entertainment/films/reviews/hugo-3d-u-6270483.html
http://www.smh.com.au/entertainment/hugo-3d-20120111-1pusy.html
http://www.tgdaily.com/games-and-entertainment-features/59838-james-cameron-gives-hugo-3d-the-thumbs-up
http://www.hollywoodreporter.com/news/hugo-martin-scorsese-james-cameron-261940
http://www.deadline.com/2011/11/hammond-scorseses-hugo-takes-hollywood-is-it-a-best-picture-contender-or-pretender/
http://www.dailymail.co.uk/tvshowbiz/reviews/article-2067415/Hugo-film-review-Martin-Scorseses-family-movie-pure-3D-magic.html
http://crazyforfilm.blogspot.com/2011/12/hugo-3d-review-2011.html
http://www.hollywoodreporter.com/video/martin-scorsese-hugo-his-daughter

Δημήτρης Χριστόπουλος

Ξεκίνησε το '80 με τετράχρωμα pixel που έβλεπε στην 14 ιντσών τηλεόραση του και έφτασε στο σήμερα προγραμματίζοντας στερεοσκοπικές 3D παραγωγές full HD για πλανητάρια. Μοναχικός cowboy κάθεται μεταμεσονύκτια, όταν τα πάντα έχουν σωπάσει, μπροστά στο θαμπό φως της οθόνης του και περιπλανιέται ανάμεσα στα μηδενικά και άσους του internet, μάχεται σε ψηφιακούς κόσμους των video games και καλπάζει στο κόσμο των cine effects. Θα προσπαθήσει να σας περιγράψει αυτά που βλέπει απλά και απέριττα, "Talk to me like Ι am a six year old!".

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *