Πρόσωπα

Συνέντευξη με τον Τάιλερ Ντέρντεν

Τον συναντήσαμε στο υπόγειο ενός Fight Club. Φτάσαμε εκεί με δεμένα τα μάτια (γιατί ως γνωστόν ο πρώτος κανόνας του Fight Club είναι ότι δεν μιλάς για το Fight Club). Εκείνος καθόταν σε μια καρέκλα, το πρόσωπό του μελανιασμένο από κάποια αδέσποτη μπουνιά προφανώς.

Αφορμή για τη (φανταστική) συνέντευξη ήταν η ανακοίνωση ότι ο Τάιλερ Ντέρντεν -ο χαρακτήρας που ερμήνευσε ο Μπραντ Πιτ στην ταινία Fight Club- επιστρέφει, μέσω ενός σίκουελ που πρόκειται να κυκλοφορήσει σε μορφή graphic novel. Σε αυτό -σύμφωνα με τον Τσακ Πάλανιουκ- ο Τζακ (narrator) και η Μάρλα είναι παντρεμένοι. Έχουν περάσει 10 χρόνια από τα γεγονότα του Fight Club και ζουν μια βαρετή ζωή, μέχρι τη στιγμή που ο γιος τους εξαφανίζεται. Ο Τζακ θα υποψιαστεί τον Τάιλερ Ντέρντεν και αυτό θα τον οδηγήσει στον κόσμο του Mayhem.

Εμείς μιλήσαμε με τον ακριβοθώρητο Τάιλερ Ντέρντεν και τον ρωτήσαμε για αυτό (και για άλλα πολλά).

– Κύριε Ντέρντεν γνωρίζουμε ότι δεν αγαπάτε τις συνεντεύξεις…

– Γιατί να τις αγαπώ; Οι δημοσιογράφοι είναι τα κατακάθια της κοινωνίας. Γεμίζουν τα περιοδικά και τις τηλεοράσεις με εικόνες μια ψεύτικης τελειότητας. Δεν μας ενδιαφέρει να είμαστε τέλειοι. Σαν είδος ποτέ δεν ήμασταν. Δεν μας ενδιαφέρουν τα βασιλικά μωρά. Τα βασιλικά μωρά έχουν μικρότερη αξία από τη μύξα μου.

– Ωστόσο, δεν είναι η αναζήτηση της τελειότητας χαρακτηριστικό γνώρισμα του ανθρώπου;

Η ιδέα της αναζήτησης της τελειότητας είναι το όπιο του λαού. Ηρεμεί τις ανησυχίες, καταπραΰνει τις εξάρσεις, μουδιάσει συνειδήσεις. Αν θέλουμε να είμαστε πρόβατα, ας συνεχίσουμε να επιδιώκουμε την τελειότητα. Να έχουμε τους τέλειους κοιλιακούς, να βρίσκουμε τον τέλειο σύντροφο, να έχουμε το πιο ακριβό αμάξι, να αγοράζουμε βίλες δίπλα στη θάλασσα. Αν θέλουμε να σαπίσουμε δίπλα σε φαινομενικά όμορφα και δηλητηριώδη φυτά, τότε ας το κάνουμε.

– Και τι προτείνετε εσείς;

– Να επιδιώξουμε την αναρχία. Να αφήσουμε την κοινωνία να αποσυντεθεί στα εξ ων συνετέθη. Να εγκαταλείψουμε τον καπιταλισμό, να καταστρέψουμε τις τράπεζες, να σταματήσουμε να αγοράζουμε πανομοιότυπα τραπεζάκια από το ΙΚΕΑ. Να πετάξουμε τις πιστωτικές μας κάρτες, να βυθίσουμε τα tablet στον βαθύτερο ωκεανό. Να γεμίσουμε αυτόν τον κόσμο με κατεστραμμένα κουφάρια της «ανεπτυγμένης» κοινωνίας μας.

– Γνωρίζετε ότι πριν από μερικά χρόνια, στην Ελλάδα, στη διάρκεια διαδηλώσεων πολλές τράπεζες καταστράφηκαν. Τάσσεστε υπέρ αυτής της πρακτικής;

– Κάθε τάση που στρέφεται κατά της καταναλωτικής μας κοινωνίας, με βρίσκει σύμφωνο. Δεν είμαι, όμως, υπέρ μιας οργισμένης αντίδρασης χωρίς σχέδιο. Ακόμα και η αναρχία θέλει τον σχεδιασμό της.

-Πώς εκφράζετε εσείς αυτή την αναρχία;

Θα σας πω μερικές από τις κινήσεις μας το τελευταίο διάστημα: στις οθόνες σταθμών του μετρό βάλαμε τσόντες, μοιράσαμε σε σχολεία φυλλάδια με οδηγίες δημιουργίας βομβών μολότοφ, καταστρέψαμε ρόδες σε λούνα παρκ, βάλαμε τεράστια πέη σε βιτρίνες καταστημάτων. Τρομοκρατήσαμε ανθρώπους που ζούσαν κάτω από την τρομοκρατία της ανάγκης για συνεχή επιτυχία και επιβεβαίωση, τους δώσαμε μια αφορμή να δουν τη ζωή τους διαφορετικά. Ανοίξαμε πολλά περισσότερα Fight Club. Αποκαλύψαμε την υποκρισία του ανθρώπινου είδους.

-Αποτελούν όλα αυτά τμήμα του Project Meyhem;

-Το πρότζεκτ Meyhem απέτυχε επειδή ο Τζακ (αφηγητής) ήταν πολύ αδύναμος. Τώρα το ονομάζουμε Σχέδιο Χάος και ο πρώτος κανόνας είναι ότι δεν αποκαλύπτουμε τίποτα γι’ αυτό. Ο δεύτερος κανόνας είναι ότι δεν ικανοποιούμαστε με τίποτα εκτός από το Χάος.

– Μάθαμε ότι πρόκειται σύντομα να κάνετε ξανά την εμφάνισή σας μέσω ενός comic book. Και ότι έχετε κάποια σχέση με την εξαφάνιση του γιου του Τζακ και της Μάρλα που έχουν πλέον παντρευτεί.

Πρέπει να καταλάβετε ότι δεν υπάρχω χωρίς λόγο. Ο Τάιλερ Ντέρντεν υπάρχει για να δείχνει το κακάδι γύρω από την πληγή, για να το σκαλίζει μέχρι να τρέξει αίμα. Ο Τάιλερ Ντέρντεν υπάρχει για να ενεργοποιεί μια έτοιμη βόμβα, υπάρχει για να ταράζει την ήσυχη συνείδηση του κόσμου. Ο Τζακ ήταν αδύναμος από την αρχή. Πίστευα ότι μπορούσα να τον αλλάξω, να τον κάνω να ηγηθεί μιας εξέγερσης. Δεν τα κατάφερε. Και όμως. Αποφάσισα να επιστρέψω σαν «κακό σπυρί» στον κώλο και να τον ενοχλήσω. Ακόμα δεν έχω εγκαταλείψει την πίστη μου σε αυτόν.

– Πώς σας φαίνεται όμως το γεγονός ότι είστε το alter ego του Τζακ; Ο φανταστικός του «φίλος»;

– Πάντα θα υπάρχει ένας Τάιλερ Ντέρντεν. Δεν αποτελεί έκφραση ενός συγκεκριμένου προσώπου. Θα συνεχίσει να υπάρχει, να ψάχνει στα σκουπίδια σας, να ταράζει τον ύπνο σας, να ταρακουνά το υποσυνείδητό σας. Να σας θυμίζει ότι τίποτα δεν είναι ασφαλές…

– Μπορεί να είστε υπέρ της μυστικότητας, ωστόσο, όλα όσα κάνετε βρίσκονται στο επίκεντρο της δημοσιότητας.

Ο κόσμος καταλαβαίνει την αποτυχία του καπιταλιστικού συστήματος τώρα που η κρίση χτύπησε κόκκινο. Κι όμως. Ακόμα αγοράζουν μπλουζάκια-μάρκες, ακόμα πηγαίνουν ταξίδια με τις ακριβές φωτογραφικές μηχανές τους, ακόμα πηγαίνουν μουδιασμένοι στη δουλίτσα τους κάθε πρωί, θέλοντας να συνεισφέρουν σε ένα σύστημα που έχει πεθάνει και έχει δημιουργήσει ανθρώπους-ζόμπι. Εμείς είμαστε η τελευταία γραμμή αντίστασης. Κάποτε αποζητούσα τη μυστικότητα. Τώρα πιστεύω ότι όσο περισσότεροι έρθουν μαζί μας, τόσο το καλύτερο. Έτσι κι αλλιώς μετά την επιτυχία της ταινίας δεν μπορούμε να διατηρήσουμε κρυφή την ταυτότητά μας.

– Ποιες είναι οι επόμενες κινήσεις σας;

Ετοιμάζουμε κάτι που λέγεται Plan Disorder. Αλλά δεν πρόκειται να σας πω κουβέντα γι’ αυτό…

Αγγελική Στελλάκη

Η πρώτη ταινία που είδε σε κινηματογραφική αίθουσα ήταν το Χορεύοντας με τους Λύκους. Κατά τη διάρκεια του οποίου διάβαζε Μίκι Μάους, σπάζοντας τα νεύρα όλων. Σε σινεφίλ μονοπάτια οδηγήθηκε όταν, κατά τη διάρκεια μοναχικών κινηματογραφικών βραδινών περιπλανήσεων, διαπίστωσε ότι νοιώθει μια παράξενη ευτυχία, κάθε φορά που τα φώτα χαμηλώνουν, ο ήχος του προτζέκτορα πλημμυρίζει το χώρο και μυρωδιά ποπ κορν ξεχύνεται στην αίθουσα.

Μια σκέψη για το “Συνέντευξη με τον Τάιλερ Ντέρντεν

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *