ΘΕΜΑΤΑΠρόσωπαΣυνεντεύξεις

Γιάκομπ Σέντεργκρεν: Ο Ένοχος μιλά για τη μοναξιά και τη συγχώρεση

IMG_1444

Είναι η έκπληξη του 2018 και έρχεται από τη Δανία. Ο Ένοχος του πρωτοεμφανιζόμενου Γκούσταβ Μέλερ κατάφερε να βρεθεί μέχρι την εννιάδα των υποψήφιων ταινιών για ξενόγλωσσο Όσκαρ, δεν προλαβαίνει να μετρά βραβεία και υποψηφιότητες και λαμβάνει χώρα ολόκληρη σε ένα δωμάτιο. Κεντρικός χαρακτήρας της ένας αστυνομικός που έχοντας πέσει σε δυσμένεια για ένα σφάλμα του παρελθόντος, έχει μεταφερθεί στο τηλεφωνικό κέντρο των επειγόντων περιστατικών. Εκεί θα δεχθεί μια κλήση από μία γυναίκα που του λέει ότι έχει πέσει θύμα απαγωγής από έναν άνδρα. Ο αστυνομικός θα κάνει ό,τι μπορεί για να τη βοηθήσει, συχνά παραβιάζοντας τους κανόνες.

Ο πρωταγωνιστής της ταινίας Γιάκομπ Σέντεργκρεν -υποψήφιος για βραβείο Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου για την ερμηνεία του στην ταινία- βρέθηκε πριν από μερικούς μήνες στην Ελλάδα, καλεσμένος του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, κέρδισε επάξια το βραβείο ανδρικής ερμηνείας και μίλησε στους Cinepivates για τις προκλήσεις του ρόλου, το σινεμά της Δανίας και τι θα κάνει αν το Χόλιγουντ του χτυπήσει την πόρτα. Κάτι που δεν αποκλείεται να γίνει καθώς Ο Ένοχος είναι ένα one man show στα πρότυπα του Locke: ο θεατής βλέπει τον κεντρικό ήρωα της ταινίας και όλη η εξέλιξη της ιστορίας γίνεται μέσα από μία σειρά τηλεφωνικών κλήσεων.

the_guilty___still_3_26938625239_o.0

  • Πώς δουλέψατε τις τηλεφωνικές συνομιλίες; Είχατε αντίδραση από τους άλλους ηθοποιούς σε πραγματικό χρόνο;

Ναι. Όλες οι τηλεφωνικές κλήσεις γίνονταν ζωντανά. Πρόβες δεν κάναμε με τους άλλους ηθοποιούς γιατί θέλαμε οι αντιδράσεις να είναι αυθόρμητες. Πρόβες έκανα μόνο με τον ηθοποιό που ερμηνεύει τον συνεργάτη μου, όχι τόσο για τις ατάκες, αλλά για να δούμε πώς λειτουργεί η σχέση μεταξύ των δύο χαρακτήρων. Είχαμε, όμως, πέντε μήνες προετοιμασίας με τον σκηνοθέτη Γκούσταβ Μέλερ. Χρειάστηκε πολύ προετοιμασία γιατί η διάρκεια των γυρισμάτων ήταν μικρή. Σε 13 ημέρες είχαμε ολοκληρώσει τα γυρίσματα.

  • Ποια ήταν για εσάς η μεγαλύτερη πρόκληση του ρόλου που ερμηνεύετε;

Πρόκληση είναι πάντα το να μην τα κάνεις σαλάτα και να ευχαριστήσεις τον σκηνοθέτη. Ο Γκούσταβ με πίστεψε και με εμπιστεύτηκε και οφείλω πολλά σε αυτόν. Σχεδίασε λεπτομερώς τα γυρίσματα, τις σκηνές…

  • Τι σας άρεσε περισσότερο στο σενάριο όταν το πήρατε στα χέρια σας;

Ο ρυθμός του, το μυστήριο, ο ίδιος ο χαρακτήρας που ερμηνεύω, η ιστορία του. Τη βρήκα θαρραλέα σε σκέψη και σε εκτέλεση και ο ίδιος ο χαρακτήρας είναι σύνθετος. Είναι μια πανέμορφη ιστορία για τη μοναξιά και τη συγχώρεση…

  • Ο χαρακτήρας σας περνά από διάφορες φάσεις στη διάρκεια της εξέλιξης της ιστορίας. Πιστεύετε ότι μπορεί να υπάρχει λύτρωση για αυτόν;

Δεν μπορώ να απαντήσω εγώ σε αυτό, αλλά είναι μια απάντηση που καλείται να δώσει το κοινό. Ένα από τα θέματα της ταινίας είναι οι αγαθές προθέσεις. Ο κεντρικός χαρακτήρας παραβιάζει τους κανόνες, αλλά το κάνει με τις καλύτερες προθέσεις. Και αυτό που βασανίζει τον ίδιο έχει επίσης την έδρα του σε αυτό το σημείο.

IMG_1443

  • Πιστεύετε ότι οι καλές προθέσεις μπορούν να δικαιολογήσουν ορισμένες όχι και τόσο καλές πράξεις;

Εξαρτάται από τις πράξεις. Αυτό μου άρεσε σε αυτή την ταινία είναι ότι θίγει τέτοια ζητήματα. Είναι μια πολύ καλή ερώτηση, αλλά πραγματικά δεν μπορώ να την απαντήσω. Αφορά τον πυρήνα ηθικής της ταινίας. Πρέπει πάντα να βλέπουμε τις συνθήκες και τότε να κρίνουμε. Η ταινία παίζει και με τις προσδοκίες του κοινού, κυρίως επειδή δεν βλέπεις τους περισσότερους χαρακτήρες. Περιμένεις κάτι και τελικά αποδεικνύεται ότι ισχύει κάτι άλλο.

  • Υπάρχει θα λέγαμε μια σκανδιναβική «άνθηση» αστυνομικών ταινιών και μυθιστορημάτων. Πού πιστεύετε ότι οφείλεται η επιτυχία τους;

Δεν γνωρίζω ακριβώς, γιατί για να σας πω θα έπρεπε να ξέρω τι ισχύει στη γαλλική ή ελληνική αστυνομική λογοτεχνία. Πάντως, στην περίπτωση των σκανδιναβικών χωρών έχει σχέση περισσότερο με τον χαρακτήρα, με την ανάλυσή του, παρά με την πλοκή. Φυσικά είναι και θέμα hype. Κάποιος κάνει μια επιτυχία και ακολουθούν και άλλοι. Αλλά κυρίως είναι το γεγονός πως η αστυνομική λογοτεχνία των σκανδιναβικών χωρών ενδιαφέρεται περισσότερο για την μελέτη του χαρακτήρα.

  • Η ανάπτυξη του κινηματογράφου των σκανδιναβικών χωρών πού θα λέγατε ότι οφείλεται;

Όσον αφορά τη Δανία, σίγουρα το σινεμά οφείλει πολλά στο Δόγμα που ξεκίνησε ο Λαρς Φον Τρίερ με μία ομάδα σκηνοθετών. Και πριν από αυτό, ο Νίκολας Βίντινγκ Ρεφν είχε κάνει το Pusher, το οποίο απετέλεσε τομή για το σινεμά της Δανίας. Ήταν η πρώτη ταινία που έδειχνε «μαγκιά», ρεαλισμό. Ήταν, όμως, underground. Και ύστερα ήρθε το Δόγμα με μπροστάρη τον Λαρς Φον Τρίερ -που ήταν ήδη γνωστός διεθνώς- και αυτό βοήθησε τα πράγματα. Δημιούργησε ένα κύμα αισιοδοξίας σε όσους σπούδαζαν σινεμά εκείνη την περίοδο. Αλλά και πριν από αυτό είχαμε ένα πολύ καλό κινηματογραφικό πρόγραμμα στη χώρα για την στήριξη νέων ταλέντων. Επομένως, είναι μία μείξη καλών σχολών, καλών προγραμμάτων και κάποιων σπουδαίων δημιουργών που έκαναν τα πρώτα βήματα.

guilty0003

  • Εάν ο Ένοχος σάς ανοίξει τις πύλες του Χόλιγουντ, θα θέλατε να δουλέψετε στις ΗΠΑ ή κάπου αλλού;

Είμαι ανοιχτός σε οποιαδήποτε πρόταση. Έχω ταξιδέψει στον Καναδά και σε όλη την Ευρώπη για δουλειά, οπότε για μένα δεν υπάρχουν σύνορα, ο κόσμος είναι ανοιχτός.

  • Τι είναι αυτό που σας προσελκύει στο εκάστοτε πρότζεκτ;

Για μένα τα πάντα ξεκινούν από το σενάριο. Είναι καλογραμμένο, μιλάει στην ψυχή σου; Φυσικά, μεγάλο ρόλο παίζει ο σκηνοθέτης, εάν τον ξέρεις, εάν σε ενδιαφέρει να εργαστείς μαζί του. Αλλά βασικά είναι οι ιστορίες και αν καταφέρνουν να επικοινωνήσουν μαζί σου. Είναι μια ενστικτώδης αντίδραση. Είναι ζήτημα γούστου. Είναι όπως επιλέγεις φίλους: με μερικούς ανθρώπους ταιριάζεις, με άλλους όχι.

  • Θα σας ενδιέφερε να ασχοληθείτε με την σκηνοθεσία κάποια στιγμή;

Δεν ξέρω, ίσως. Δεν το σκέφτομαι αυτή τη στιγμή. Στο παρελθόν είχα σκηνοθετήσει κάποια πράγματα. Αλλά η σκηνοθεσία μού φαίνεται αυτή τη στιγμή ως ένα βουνό από τεχνικές λεπτομέρειες και πρακτικά ζητήματα και κουράζομαι μόνο που το σκέφτομαι. Αλλά ποτέ μη λες ποτέ.

  • Πολλοί είναι αυτοί που βλέπουν την ταινία να φτάνει μέχρι την τελετή απονομής των Όσκαρ. Σας αγχώνουν αυτού του είδους οι συζητήσεις;

Καθόλου, είμαι υπερβολικά χαρούμενος για την ταινία. Είμαι τρομερά χαρούμενος με την επιτυχία της, δεν είχα ιδιαίτερες προσδοκίες. Όλοι οι συντελεστές ξέραμε, φυσικά, ότι επρόκειτο για μια καλή ταινία, αλλά δεν είχαμε ιδέα για την επιτυχία της. Είμαι ευγνώμων για όλο αυτό.

* Η ταινία «Ο Ένοχος» προβάλλεται ήδη στις κινηματογραφικές αίθουσες από τη One from the Heart.

Αγγελική Στελλάκη

Η πρώτη ταινία που είδε σε κινηματογραφική αίθουσα ήταν το Χορεύοντας με τους Λύκους. Κατά τη διάρκεια του οποίου διάβαζε Μίκι Μάους, σπάζοντας τα νεύρα όλων. Σε σινεφίλ μονοπάτια οδηγήθηκε όταν, κατά τη διάρκεια μοναχικών κινηματογραφικών βραδινών περιπλανήσεων, διαπίστωσε ότι νοιώθει μια παράξενη ευτυχία, κάθε φορά που τα φώτα χαμηλώνουν, ο ήχος του προτζέκτορα πλημμυρίζει το χώρο και μυρωδιά ποπ κορν ξεχύνεται στην αίθουσα.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *