ΕΠΙΚΑΙΡΑ

Τιμητική βράβευση του Ζαν Πιέρ Λεό στο Λοκάρνο

Το Φεστιβάλ του Λοκάρνο θα τιμήσει φέτος τον πιο εμβληματικό ηθοποιό της Νουβέλ Βάγκ, τον Ζαν Πιέρ Λεό. Οι ερμηνείες του έχουν ένα πετυχημένο μείγμα αστείρευτης ενέργειας και ευαισθησίας  καθώς η εκφραστικότητα του προσώπου του και οι χειρονομίες του εκφράζουν με μοναδικό τρόπο το άγχος και τις αμφιβολίες των χαρακτήρων. Ο Ζαν Πιέρ Λεό γεννήθηκε στο Παρίσι στις 28 Μαιου του 1944 και είναι γιος της ηθοποιού Ζακλίν Πιερέ και του σεναριογράφου Πιέρ Λεό. Η πολυετής καριέρα του ξεκινάει όταν ο Φρανσουά Τρυφώ τον ξεχωρίζει ανάμεσα στους νεαρούς ηθοποιούς που ήταν υποψήφιοι για τον ρόλο του Αντουάν Ντουανέλ για την ταινία Τα τετρακόσια χτυπήματα. Ο Τρυφώ μάλιστα δήλωσε ότι βρήκε στο πρόσωπο του Λεό την ίδια αίσθηση εξέγερσης που είχε όταν ήταν παιδί. Αυτή ήταν η αρχή της συνεργασίας του και μιας υπέροχης φιλίας που κράτησε μέχρι τον θάνατο του Τρυφώ. Ερμήνευσε επίσης τον ρόλο του Αντουάν Ντουανέλ σε τρεις ταινίες του Τρυφώ : Κλεμμένα Φιλιά, Παράνομο κρεββάτι και Η αγάπη το βάζει στο πόδια. Αυτές όμως δεν ήταν οι μόνες τους συνεργασίες, γεγονός που έκανε τους κριτικούς να λένε ότι ο Ζαν Πιέρ Λεό είναι το φιλμικό άλτερ έγκο του Τρυφώ, καθώς συνεργάστηκαν και στις ταινίες  Δυο Κορίτσια στην Αγγλία και Αμερικάνικη Νύχτα. 

Ο Ζαν Πιέρ Λεό δεν συνεργάστηκε μόνο με τον Τρυφώ αλλά και με τον άλλο μεγάλο εκπρόσωπο της νουβέλ Βάγκ, τον Ζάν Λύκ Γκοντάρ ο οποίος του εμπιστεύτηκε δύο μικρούς ρόλους στο Αλφαβίλ και στον Τρελό Πιερό αλλά και δύο πρωταγωνιστικούς στο Made in Usa και στο Αρσενικό, Θηλυκό.  Θα ερμηνεύσει επίσης σημαντικούς ρόλους στις ταινίες Week end, Η Κινέζα και Ντετέκτιβ ολοκληρώνοντας έτσι τον κύκλο της συνεργασίας του με τον Γκοντάρ. Ο Λεό θα δηλώσει σχετικά με τον Γκοντάρ “Η συνεργασία μας ήταν σχετικά δύσκολη. Μου αρέσει να σκηνοθετώ τον ρόλο μου, να κάνω μια ταινία μέσα στην ταινία και με τον Γκοντάρ δεν είναι καθόλου εύκολο αυτό γιατί το καταλαβαίνει και δεν του αρέσει καθόλου” . Θα γυρίσει και ταινίες στην δεκαετία του 6ο και του 70 με σημαντικούς σκηνοθέτες όπως ο Γιέρζι  Σκολιμόφσκι στην ταινία Η αναχώρηση, ο Πιέρ Πάολο Παζόλίνι στο Χοιροστάσιο και ο Μπερνάρντο Μπερτολούτσι στο Τελευταίο Ταγκό στο Παρίσι που θα ερμηνεύσει το ρόλο ενός σκηνοθέτη που θυμίζει έντονα τους δημιουργούς της Νουβέλ Βάγκ. Εξαιρετικό ρόλο θα έχει και στην ταινία Η μαμά και η πουτάνα  του Ζάν Εστάς όπου με την ερμηνεία του εκφράζει όλο το άγχος και την ανία της γενιάς του Μάη του 68.

j-ai-engage-un-tueur-1990-05-gΣτις επόμενες δεκαετίες θα συνεργαστεί με τον Φιλανδό σκηνοθέτη Άκι Καουρισμάκι στις ταινίες Προσέλαβα ένα επαγγελματία δολοφόνο και Η Χάβρη με τον ρόλο του στην πρώτη ταινία να είναι από τους πιο δυνατούς στην καριέρα του καθώς ερμηνεύει έναν υπάλληλο γραφείου που απολύεται και προσλαμβάνει ένα επαγγελματία δολοφόνο για να τον σκοτώσει γιατί δεν έχει το κουράγιο να αυτοκτονήσει. Συνεργάστηκε και με νέους Γάλλους σκηνοθέτες όπως ο Ολιβιέ Ασαγιάς και ο Φιλίπ Γκαρέλ που του χάρισε ένα από τους πιο ωραίους ρόλους του στην ταινία  Naissance de l’amour όπου ερμηνεύει τον Μάρκους ένα συγγραφέα που αντιμετωπίζει ηθικά και ερωτικά προβλήματα. Ο τελευταίος μεγάλος ρόλος του είναι στην ταινία του Μπερνάρ Μπονελό Ο πορνογράφος στην οποία ερμηνεύει ένα σκηνοθέτη ερωτικών ταινιών που θέλει να κινηματογραφεί το πάθος και όχι μόνο τα κορμιά που κάνουν έρωτα αλλά η σύγχρονη βιομηχανία του θεάματος δεν του επιτρέπει να εκφραστεί. Θα εμφανιστεί επίσης στις ταινίες Πρόσωπα του Ταιβανέζου σκηνοθέτη Τσάι Μινγκ Λιάνγκ και στην ταινία Γλυκά μας λάθη της Νοεμί Λιοβσκί.

Ένας εκπληκτικός ηθοποιός για τον οποίο ο Τρυφώ είπε “Ο Ζαν Πιέρ είναι ο κατεξοχήν αντι-ρεαλιστικός ηθοποιός . Μόνο με το που λέει καλημέρα βρισκόμαστε στην μυθοπλασία για να μην πω καλύτερα στην επιστημονική φαντασία” . Για άλλους όπως ο Ζαν Ανρί Ροζέ, βοηθός του Γκοντάρ, ο Ζαν Πιέρ Λεό είναι ο καλύτερος ηθοποιός της γενιάς του, το πρόσωπο και το σώμα του Λεό είναι ο Μάης του 68. Σίγουρα είναι ένας από τους ηθοποιούς που μένει ανεξίτηλος στην μνήμη των σινεφίλ που ήταν συνεπιβάτες του στα κινηματογραφικά ταξίδια.

Κωνσταντίνος Σκαρμούτσος

Παρά το γαλλικό μου ψευδώνυμο που είναι και το φιλμικό alter ego του Francois Truffaut, γεννήθηκα στην Αλεξανδρούπολη στης οποίας τους κινηματογράφους είχα τις πρώτες επαφές με τον κινηματογράφο. Από τη μια «Ο πόλεμος των άστρων» και από την άλλη ο «Τοίχος» του Γιλμάζ Γκιουνέι συνέστησαν το δίπολο πού με κυνηγάει. Τα άστρα του Χόλιγουντ και τα διακριτικά φώτα του cinéma d’auteur με οδήγησαν στην Γαλλία όπου ανδρώθηκα στην κινηματογραφική σκέψη. Τι μ’αρέσει; Απλό: όλες οι καλές ταινίες από όλα τα είδη εκτός από τις ρομαντικές κομεντί. Ιδιαίτερη προτίμηση σε ευρωπαïκό, ανεξάρτητο αμερικάνικο και ασιατικό κινηματογράφο. Κλείνω εδώ γιατί ως γνήσιος λάτρης του γαλλικού νέου κύματος μου αρέσει να μιλάω με τις ώρες.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *