Η Απόφαση (Krigen)
Ο Κλάους Πίτερσεν, διοικητής μίας ομάδας ανδρών από τη Δανία, βρίσκεται στο Αφγανιστάν. Καθημερινά έχει να αντιμετωπίσει κινδύνους και να λάβει σοβαρές αποφάσεις. Η σύζυγός του, Μαρία, προσπαθεί πίσω στη Δανία να διατηρήσει μια φυσιολογική ζωή για τα τρία παιδιά τους, ωστόσο η απουσία του συζύγου της δυσκολεύει την κατάσταση. Στη διάρκεια μιας μάχης με τους Ταλιμπάν, ο Κλάους θα λάβει μία σημαντική απόφαση, η οποία θα έχει σοβαρές επιπτώσεις.
Τον Τομπάιας Λίντχολμ τον γνωρίζουμε ως σεναριογράφο του Τόμας Βίντερμπεργκ, καθώς έχει γράψει το σενάριο για το Κυνήγι και για την επόμενη ταινία του Βίντερμπεργκ, Commune. Σκηνοθετικά, τον γνωρίσαμε με την ταινία «Μια Πειρατεία στον Ωκεανό», ένα ενδιαφέρον δράμα που προβλήθηκε πριν από δύο χρόνια.
Αυτή τη φορά, ο Λίντχολμ επιστρέφει σε ένα σύγχρονο θέμα. Πώς διαχειρίζεσαι έναν πόλεμο που δεν είναι δικός σου; Πόσο δύσκολη είναι η απουσία για αυτούς που μένουν πίσω; Τι σημαίνει να λαμβάνεις μια δύσκολη απόφαση και πώς ζεις με τις συνέπειες των πράξεών σου; Αυτά τα ερωτήματα βρίσκονται στην καρδιά της ταινίας του Λίντχολμ και είναι αυτά που την έφεραν μέχρι τις φετινές υποψηφιότητες των βραβείων Όσκαρ (στην κατηγορία της ξενόγλωσσης ταινίας).
Ταυτόχρονα, ο Λίντχολμ δεν θέλει να ηρωοποιήσει τους χαρακτήρες της ταινίας. Αντιθέτως, δείχνει ότι μπορεί κάποιος να κάνει αυτό που θεωρεί σωστό και το αποτέλεσμα που θα προκύψει να είναι πολύ λάθος. Ωστόσο, ακολουθώντας την παράδοση της παρατήρησης, ο Λίντχολμ δεν κρίνει τους ήρωές του. Τους αφήνει να δρουν και επιτρέπει στον θεατή να βγάλει τα δικά του συμπεράσματα. Παράλληλα, όπως μάς έδειξε και στο Μια Πειρατεία στον Ωκεανό, δεν του αρκεί η μία οπτική στην παρουσίαση του δράματος, αλλά προτιμά να προσεγγίζει το θέμα του από διαφορετικές πλευρές (στο Μια Πειρατεία βλέπαμε το δράμα των ναυτικών, αλλά και τις προσπάθειες της εταιρείας να διαπραγματευτεί με τους πειρατές).
Ο Λίντχολμ καταφέρνει και δημιιουργεί μία ταινία με ένταση, ακόμα και στις στιγμές που δεν βλέπουμε κάποια μάχη επί της οθόνης. Ένας άνδρας που προσεγγίζει μια παρέα παιδιών, η έκκληση μιας οικογένειας για ασφαλές καταφύγιο, αλλά και η οργή του μεγάλου γιου της οικογένειας και η προσπάθεια διαχείρισής της από τη σύζυγο, αποτελούν σκηνές που κρατούν τον θεατή σε εγρήγορση. Η κάμερα στο χέρι στα πρώτα στάδια της ταινίας εντείνει αυτή την αίσθηση.
Ο Πίλου Άσμπεκ -ο οποίος έχει κάνει τη μετάβαση στο Χόλιγουντ- συνεργάζεται ξανά με τον Λίντχολμ, δίνοντας μία νατουραλιστική και στιβαρή ερμηνεία και δείχνοντας ότι είναι ένα από τα ταλέντα της Δανίας.
Τελικά να τη δω;
Η πρότασή μας για αυτή την εβδομάδα είναι ένα ρεαλιστικό δράμα χαρακτήρων με αρκετή ένταση που έφτασε μέχρι τις υποψηφιότητες των Όσκαρ.
Trivia: Τέσσερις από τους χαρακτήρες της ταινίας είναι πραγματικοί Δανοί στρατιώτες που βρίσκονται στο Αφγανιστάν.