ΛΕΟΝΑΡΝΤΟ ΒΑΝ ΝΤΕΛ-ΤΕΣΑ ΒΑΝ ΝΤΕΝ ΜΠΡΕΚ: ”Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΤΖΟΥΛΙ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΣΥΜΒΕΙ ΣΤΟΝ ΚΑΘΕΝΑ. ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΑΝΤΙΓΟΝΗ”
Συναντήσαμε στο τελευταίο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης τον Βέλγο σκηνοθέτη Λεονάρντο Βαν Ντελ και την πρωταγωνίστρια του Τέσα Βαν Ντεν Μπρεκ με αφορμή την πρεμιέρα της ταινίας τους Η ΤΖΟΥΛΙ ΜΕΝΕΙ ΣΙΩΠΗΛΗ, η οποία υπήρξε η επίσημη πρόταση του Βελγίου στα Όσκαρ. Η ταινία μπορεί να μην προκρίθηκε τελικά στην πεντάδα της Διεθνούς Ταινίας, όμως η ταινία είναι μία από τις πιο ενδιαφέρουσες Ευρωπαϊκές ταινίες της χρονιάς, απέσπασε πολλά και σημαντικά βραβεία ανά τον κόσμο και προτείνει μία ακόμα πιο ενδιαφέρουσα στάση απέναντι στο φλέγον κοινωνικό ζήτημα της κακοποίησης, της εύθραυστης εφηβικής ψυχολογίας και του κοινωνικού στιγματισμο΄ύ.
-Στην ταινία υπάρχει κακοποίηση. Η Τζούλι όμως προτιμάει να μην μιλήσει. Πιστεύεις πως είναι αναφαίρετο δικαίωμα της ή όχι;
Λεονάρντο: Δύσκολο να το απαντήσω. Ήθελα να κάνω μία ταινία για τους λόγους που κάποιος επιλέγει να μην μιλήσει και όχι αν είναι δίκαιο ή άδικο. Ήθελα η ταινία μου να ανοίξει συζητήσεις. Υπάρχουν πολλοί διαφορετικοί λόγοι για να μην μιλήσεις. Άλλοι λόγοι στους γονείς, άλλοι λόγοι στους φίλους. Η Τζούλι παραμένει σιωπηλή για να διατηρήσει τον έλεγχο που αρχίσει να χάνει, όταν χάνει τον προπονητή της. Και πιστεύω πως αυτός είναι ο κυριότερος λόγος που κάποιος δεν μιλάει. Η κοινωνία όμως, όσο και αν ενθαρύνουμε τα θύματα να μιλήσουν, θα πρέπει να μάθει να ακούει τις σιωπές και να δημιουργεί ασφαλή περιβάλλοντα για όλους και κυρίως για τα νέα παιδιά.

Η ταινία αναφέρεται στο περιβάλλον μίας Ακαδημίας τένις. Θα ήταν διαφορετικά αν συνέβαινε σε ένα σχολικό περιβάλλον;
Τέσα: Η ιστορία μπορεί να συμβεί οπουδήποτε και όλοι θα μίλαγαν το ίδιο. Δεν νομίζω να υπάρχει διαφορά
Λεονάρντο: Μπορεί να συμβεί οπουδήποτε. Στο σχολείο, στις προπονήσεις, στον χώρο εργασίας. Εγ΄ω είδα την Τζούλι σαν μία σύγχρονη Αντιγόνη του Σοφοκλή. Σαφώς και είναι θύμα, πέρα από αυτό όμως δεν κουβαλάει τον ρόλο του θύματος. Αψηφεί τους νόμους και τις συνήθειες και επιλέγει τον δικό της περίπλοκο τρόπο. Η εικόνα ενός θύματος θα πρέπει να επαναπροσδιοριστεί για το πως την αντιλαμβανόμαστε.
Πως βρ΄΄εθηκε η Τέσα στην ταινία ;
Λεονάρντο: Μίλησα με πολλούς προπονητές και αναζήτησα μία καλή παίκτρια του τένις. Ένας από αυτούς ήταν και ο προπονητής της Τέσα
Τέσα: Μου έστειλε ο προπονητής μου ένα μήνυμα πως γίνεται οντισιόν για την ταινία. Παραξενεύτηκα και τον ρώτησα γιατί μου το έστειλε. Το έδειξα στους γονείς μου και στην αδελφή μου η οποία επέμενε να πάω για την εμπειρία και μόνο εφόσον δεν θα με επέλεγαν λόγω του ότι δεν είμαι ηθοποιός. Έτσι πήγα, είδα έναν νέο κόσμο και συνάντησα τον Λεονάρντο και πολλούς άλλους ανθρώπους. Δεν πίστευα ποτέ πως θα με επέλεγε (γελάει)
Λεονάρντο: Την είχα δει πως παίζει τένις σε video που είχαν στείλει όλες οι υποψήφιες. Όταν όμως την γνώρισα, είδα πως έχει πολύ θετική ενέργεια, είναι ένα χαρούμενο, χαμογελαστό κορίτσι και ήθελα κάτι εντελώς διαφορετικό από την Τζούλι για να αποδώσω τον ρόλο. Γιατί η Τζούλι μπορεί στην ταινία να είναι σιωπηλή αλλά αυτό δεν σημαίνει πως είναι σιωπηλή σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής της.

Τέσα αυτοσχεδίασες καθόλου στον ρόλο ή σε καθοδηγούσε πάντα ο Λεονάρντο:
Τέσα: Κάναμε πολλές πρόβες οπότε ήξερα τι έπρεπε να κάνω. Και επίσης κάναμε πολλές συζητήσεις με τον Λεονάρντο
Λεονάρντο: Αυτοσχεδιάσαμε μαζί κυρίως στις πρόβες. Συζητούσαμε τα πάντα, τι λειτουργεί και τι όχι για την Τζούλι. Όταν ξεκίνησαν τα γυρίσματα, λόγωχαμηλού προυπολογισμού της ταινίας δεν είχαμε τον χρόνο να αυτοσχεδιάσουμε.
Ποιοι είναι οι αγαπημένοι σου ηθοποιοί από το Αμερικανικό σινεμά:
Τέσα: Μου αρέσει πολύ η Φλόρενς Πιου και ο Άντριου Γκάρφιλντ.
Στην ταινία διέκρινα πολύ καλή δουλειά στην φωτογραφία. Πες μου για τον διευθυντή φωτογραφίας
Λεονάρντο: Ναι είναι ο Νικόλας Καρακατσάνης. Ελληνοβέλγος και ένας από τους καλύτερους διευθυντές φωτογραφίας στον χώρο για να μην πω ο καλύτερος!
Η ταινία κυκλοφορεί στις αίθουσες 27 Φεβρουαρίου σε διανομή ONE FROM THE HEART