Μαζί ή τίποτα (In the Fade)
O κόσμος της Κάτια (Ντάιαν Κρούγκερ) καταρρέει μετά από βομβιστική επίθεση στο Αμβούργο που σκοτώνει τον κουρδικής καταγωγής σύζυγό της και τον μικρό γιο της. Σύντομα θα ξεκινήσει η αναζήτηση των ενόχων, με την Κάτια να διαπιστώνει ότι όσο περισσότερο επιδιώκει την απόδοση Δικαιοσύνης, τόσο απομονώνεται από τον περίγυρό της.
Μετά το ευχάριστο διάλειμμα που έκανε με την ταινία Tschick, ο Φατίχ Ακίν (Μαζί Ποτέ) αποφασίζει να ασχοληθεί με ένα σοβαρό θέμα που απασχολεί την ευρωπαϊκή κοινωνία: και αυτό δεν είναι άλλο από την τρομοκρατία. Ο σκηνοθέτης δίνει μια ξεκάθαρη απάντηση ως προς τα αίτια της επίθεσης που παρουσιάζει στην ταινία του, επιλέγοντας μια διαφορετική αφήγηση από αυτή που συνήθως βλέπουμε στα κυρίαρχα ΜΜΕ -και αποφεύγοντας τον σκόπελο των δύσκολων συζητήσεων, προκαλώντας, όμως, άλλους διαφορετικού τύπου προβληματισμούς. Έμπνευση για την ταινία υπήρξε, άλλωστε, μια σειρά επιθέσεων από νεοναζί στη Γερμανία.
Επί της ουσίας το Μαζί ή Τίποτα (ο ελληνικός τίτλος επιθυμεί να παραπέμψει το κοινό στη μεγάλη επιτυχία του Φατίχ Ακίν, Μαζί Ποτέ) είναι τρεις ταινίες σε μία. Η πρώτη είναι η επίθεση και το πρώτο σοκ, η δεύτερη αποτελεί ένα δικαστικό δράμα (εδώ κάνει και την πρώτη εμφάνισή του και ο σκηνοθέτης Γιάννης Οικονομίδης στον ρόλο ενός Χρυσαυγίτη), ενώ η τρίτη αποτελεί την αντίδραση. Αξίζει να σημειωθεί ότι το τρίτο μέρος της ταινίας εκτυλίσσεται και είναι γυρισμένο στην Ελλάδα.
Κοινό στοιχείο και των τριών αυτών τμημάτων της ταινίας είναι η τραγική φιγούρα της συζύγου και μητέρας. Ο Φατίχ Ακίν δεν επιλέγει τους έντονους μελοδραματισμούς. Οι χαρακτήρες του είναι ανθρώπινοι και ο Φατίχ Ακίν δεν διατηρεί διάθεση αγιοποίησης του συζύγου της Κάτια, αλλά και της ίδιας: μοιάζει να γνωρίζει τα τρωτά τους σημεία και δεν φοβάται να τα μοιραστεί και με τον θεατή.
Διαβάστε επίσης:
Αποκάλυψη είναι η Ντάιαν Κρούγκερ στον καλύτερο ρόλο της καριέρας της (και μάλιστα γερμανόφωνο). Δικαίως έλαβε βραβείο ερμηνείας στις Κάννες, καθώς καταφέρνει να βγάλει ταυτόχρονα στοιχεία μιας εύθραυστης και δυναμικής προσωπικότητας, μιας τραγικής γυναίκας που έρχεται αντιμέτωπη με μια απίθανη κατάσταση.
Ίσως η αποσπασματικότητα των τριών μερών της ταινίας τής στερεί λίγη από τη δυναμική της, ωστόσο το Μαζί ή Τίποτα αποτελεί μια ταινία σύγχρονη, επίκαιρη και σημαντική.