ΚΡΙΤΙΚΕΣΣινε-προτάσειςΣινεμά

Με αγάπη, Τζούλιετ (The Guernsey Literary & Potato Peel Pie Society)

GUERNSEY me agapi tzouliet 001

3popcorn

Ένα ενδιαφέρον ρομάντζο εποχής, βασισμένο στο best seller διήγημα των Άνι Μπάροους και Μαίρη Αν Σάφερ. Η ταινία μας συστήνει την Τζούλιετ μια δυναμική γυναίκα στο Λονδίνο μετά το πέρας του Β΄Παγκόσμιου Πόλεμου. Η Τζούλιετ είναι πετυχημένη συγγραφέας και ο καλός της φίλος και εκδότης της κλείνει μπόλικες παρουσιάσεις, διαλέξεις και αναγνώσεις των βιβλίων της. Όλα μοιάζουν να πάνε τέλεια στη ζωή της, καθώς δέχεται πρόταση γάμου από τον όμορφο και ευκατάστατο αμερικάνο αξιωματούχο του στρατού με τον οποίο βγαίνουν. Παρόλα αυτά η Τζούλιετ νιώθει ότι κάτι λείπει, ενώ οι σκληρές αναμνήσεις του πολέμου μπλοκάρουν την έμπνευση της για το επόμενο βιβλίο της. Αναπάντεχα, λαμβάνει γράμμα από τον Ντόσι, έναν αγρότη που ζει στο νησί Γκένζι και μέλος τοπικής λέσχης βιβλίου, ο οποίος βρήκε τυχαία τα στοιχεία της σε ένα βιβλίο, αγνοώντας ότι είναι και η ίδια συγγραφέας. Η αλληλογραφία τους θα οδηγήσει την Τζούλιετ στην απόφαση να ταξιδέψει ως εκεί να τους γνωρίσει. Φτάνοντας θα ανακαλύψει την Λογοτεχνική Λέσχη του Καλοψημένου Χοιρινού και της Πίτας από φλούδες Πατάτας, θα γνωρίσει τα μέλη της, θα ανακαλύψει κρυμμένα μυστικά και θα γνωρίσει τον πραγματικό έρωτα.

Στον κεντρικό ρόλο της Τζούλιετ, βρίσκουμε την Λίλι Τζέιμς, που δεν πρόλαβε να μας λείψει από τις ελληνικές κινηματογραφικές αίθουσες. Πριν δυο εβδομάδες ξεκίνησε να προβάλλεται το Mamma Mia 2 (και προβάλλεται ακόμη), όπου πρωταγωνίστησε κι έλαμψε (ξεχωρίζοντας με διαφορά από τους υπόλοιπους) ενσαρκώνοντας το ρόλο της Μέριλ Στριπ σε νεαρή ηλικία. Η Τζέιμς γράφει ωραία στο φακό και είναι στα φόρτε της. Έγινε ιδιαίτερα γνωστή από την τηλεοπτική σειρά Ο Πύργος του Ντάουντον και κάνοντας προσεκτικές επιλογές τα τελευταία χρόνια, στα Σταχτοπούτα, Η Πιο Σκοτεινή Ώρα, Baby Driver, ανεβαίνει αργά αλλά σταθερά στο «star system».  Εντάξει, για να είμαστε δίκαιοι, συμμετείχε και στο Τελευταίο Φιλί του Κάιζερ, (όπου βγάζει και τα ρούχα της) που θέλουμε μάλλον να το ξεχάσουμε. Η φύση την προίκισε με ένα όμορφο στρογγυλό πρόσωπο και ένα πλατύ χαμόγελο, γεμάτο γλύκα και αθωότητα και η ηθοποιός έμαθε να το εμπλουτίζει με εκρήξεις συναισθημάτων στις ερμηνείες της. Όμοια χρησιμοποιεί και το σώμα της, -δείτε πόσο διαφορετικά εδώ- το εύπλαστο σέξι και γεμάτο ρυθμό κορμί της στο Mamma Mia 2, δίνει τη θέση του στο σχεδόν άκαμπτο στήσιμο που επιβάλλει η ταινία εποχής και το «γνώριμο βρετανικό παίξιμο».

GUERNSEY me agapi tzouliet 002

> Διαβάστε επίσης: Το Downton Abbey γίνεται ταινία 

(*) Αξίζει να σημειώσουμε ότι η Λίλι Τζέιμς δεν είναι η μόνη από το καστ που εμφανίστηκε στον Πύργο του Ντάουντον, αλλά και η Τζέσικα Μπράουν Φίνλεϊ, ο Μάθιου Γκουντ, η Πενέλοπι Ουίλτον, (αλλά και η Ντιλιάνα Μπουκλίεβα που εμφανίζεται σε μικρότερο ρόλο), συνολικά πέντε ηθοποιοί της ταινίας είχαν συμμετάσχει και στην τηλεοπτική σειρά.

Η Λίλι Τζέιμς στέκεται ωραία σαν Τζούλιετ, μια γυναίκα μπροστά από την εποχή της, αλλά και μέσα σε αυτή, που προσπαθεί ακόμα να συνέλθει από τη δίνη του πολέμου. Σαγηνεύεται από την ιδιόμορφη αλληλογραφία με αυτόν τον άγνωστο άντρα που την προσέγγισε χωρίς να γνωρίζει ποια είναι, για να της ζητήσει ένα βιβλίο. Φτάνοντας στο νησί του Γκένζι, θα βρει αγνούς αλλά όχι ιδιαίτερα εξωστρεφείς ανθρώπους, που κι αυτοί προσπαθούν να ξαναβρούν τα πατήματα τους, κουβαλώντας τα τραύματα τους. Όλα αυτά η Τζούλιετ δεν τα γνωρίζει, τα υποψιάζεται και θα τα ανακαλύψει σιγά σιγά, αν και νιώθει να την τραβούν σαν μαγνήτης. Όλα αυτά, το μέρος, τα κρυμμένα μυστικά, οι ανθρώπινες ιστορίες, η ανάγκη της να γράψει, θα την τραβήξουν περισσότερο από την έλξη που νιώθει για τον νεαρό αγρότη, Ντόσι (ο Ολλανδός Μίκιελ Χουίσμαν, γνωστός από τηλεοπτικούς ρόλους του, ως Daario Naharis στο Game of Thrones και στο Orphan Black, αλλά και το Το Μυστικό της Ανταλάιν). Η χημεία ανάμεσα τους δεν είναι και σεναριακά τόσο ξεκάθαρη, δεν έχουμε να κάνουμε με κεραυνοβόλο ή παθιασμένο έρωτα, παρά περισσότερο με κατανόηση και εσωτερική επικοινωνία. Από το υπόλοιπο καστ χωρίς να είναι κανείς κακός, δεν ξεχωρίζει κανείς ως χαρακτήρας ή ερμηνεία, με εξαίρεση την Τζέσικα Μπράουν Φίνλεϊ, στον αινιγματικό ρόλο της Ελίζαμπεθ ΜακΚένα, εξίσου δυναμική παρουσία, μαζί με τη Λίλι Τζέιμς.

GUERNSEY me agapi tzouliet 003

Υψηλού επιπέδου παραγωγή -στις οποίες μας έχουν συνηθίσει οι Βρετανοί (ιδίως σε ταινίες εποχής), μιας και τους βοηθά και η διατήρηση των χώρων τους εσωτερικών και εξωτερικών-, με τα σκηνικά, τα κοστούμια της Σάρλοτ Γουόκερ, τη φωτογραφία του Ζακ Νίτσολσον και τη μουσική της Αλεξάντρα Χάργουντ να ξεχωρίζουν. Ιδιαίτερη μνεία όμως οφείλεται στη σκηνοθεσία του Μάικ Νιούελ (Τέσσερις Γάμοι και μια Κηδεία, Ντόνι Μπράσκο, Χάρι Πότερ και το Κύπελλο της Φωτιάς), που ιδίως στο πρώτο μέρος της ταινίας του πετυχαίνει μια υπέροχη ατμόσφαιρα που προσομοιάζει ρυθμούς αφήγησης βιβλίου. Πολλές ταινίες βασίζονται σε βιβλία και συνήθως για να το αποδώσουν επιδίδονται σε ανελέητα voice over. Αντίθετα ο Νιούελ πετυχαίνει πραγματικά να σου δώσει την αίσθηση ότι παρακολουθώντας την ταινία του διαβάζεις ένα βιβλίο και ξεφυλλίζοντας τις σελίδες του ανακαλύπτεις τα μυστικά και τις ανατροπές του. Δυστυχώς, αυτό εγκαταλείπεται προς το τέλος της ταινίας, για να ξαναπιάσει αναγκαστικά το ρομάντζο, παρόλα αυτά η ταινία ακολουθώντας το βιβλίο, πετυχαίνει να μην είναι «άλλη μια ταινία με Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο», αλλά να μιλήσει έμμεσα για αυτόν, μελετώντας τις επιπτώσεις του στους επιζήσαντες και προσφέρει ένα ωραίο ταξίδι στον θεατή στις σελίδες του, …ε, τις εικόνες του θέλω να πω.

Αντώνης Γκούμας

Θα μπορούσε να ζήσει εξίσου ευχάριστα στη Μέση Γη όσο στη Metropolis, από τα πιο ρεαλιστικά πλάνα στα πιο σουρεαλιστικά συννεφάκια. Μπαίνοντας στις αίθουσες παθιάζεται αμετανόητα κάθε φορά που σβήνουν τα φώτα. Στα Φεστιβάλ που καλύπτει αντί για τις πολυαναμενόμενες ταινίες προτιμά να ανακαλύπτει άγνωστα μικρά διαμαντάκια που ίσως να μην δούμε ποτέ στις ελληνικές αίθουσες. Συνήθως καλοπροαίρετος, προσέξτε, όμως, όταν κραδαίνει το «τσεκούρι» του.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *