ΘΕΜΑΤΑΦεστιβάλ

«Με τα μάτια ανοιχτά» στην Τεχνόπολη

 me-ta-anoixta001Στο φετινό αφιέρωμα θα προβληθούν 16 ελληνικά ντοκιμαντέρ -παλαιότερα και σύγχρονα. Πρόκειται τόσο για ταινίες που έχουν σηματοδοτήσει την ιστορία του ελληνικού ντοκιμαντέρ όσο και για ταινίες που μιλάνε για τη σημερινή εποχή. Συγκλονιστικές ανθρώπινες ιστορίες, που Ελληνίδες και Έλληνες ντοκιμαντερίστες έχουν καταγράψει σε διαφορετικά σημεία του πλανήτη μας: Από τα σύνορα μεταξύ της Συρίας και της Τουρκίας μέχρι τις ΗΠΑ, και από το Αιγαίο Πέλαγος μέχρι μια παραλία της Τεργέστης.

Παράλληλα ωστόσο θα πραγματοποιηθεί και ένα ειδικό αφιέρωμα στο Ντοκιμαντέρ της Ουγγαρίας . Η Ένωση Ελληνικού Ντοκιμαντέρ μάλιστα, θέλοντας να παρέμβει και να μιλήσει με κινηματογραφικούς όρους για όσα συμβαίνουν σε παγκόσμια επίπεδο και, κυρίως, στη γειτονιά μας -στην Ευρώπη- προτείνει για τη φετινή χρονιά το συγκεκριμένο αφιέρωμα και ένα master class με θέμα «ΤΕΙΧΗ ή ΓΕΦΥΡΕΣ».

Στο πλαίσιο, λοιπόν, του φετινού αφιερώματος ελληνικού ντοκιμαντέρ, η Ένωση Ελληνικού Ντοκιμαντέρ οργανώνει τρεις παράλληλες εκδηλώσεις:

1- Ένα αφιέρωμα στην κινηματογραφία της Ουγγαρίας, μιας χώρας στην οποία το δίλημμα «Τείχη ή Γέφυρες» έχει πάρει παραδειγματικές διαστάσεις, και θα προβληθούν -παρουσία των δημιουργών τους, 4 αριστουργηματικά ουγγρικά ντοκιμαντέρ για το θέμα.

2- Ένα μοναδικό Master Class με τους Ούγγρους καλεσμένους, με κεντρικό θέμα «Τείχη ή Γέφυρες: να κλειστούμε στον εαυτό μας ή να ανοιχτούμε στον κόσμο;». Το Master Class θα λειτουργήσει ως εισαγωγή του φετινού εργαστηρίου δημιουργικού ντοκιμαντέρ της ΕΕΝ, το οποίο θα γίνει στη συνέχεια σε 2 φάσεις ,τον Ιούνιο και τον Οκτώβριο 2017.

3- Ημερίδα με τίτλο: «Ντοκιμαντέρ και Τηλεόραση: Η νέα τηλεοπτική πραγματικότητα και η παραγωγή δημιουργικού ντοκιμαντέρ σε αυτή» . Κεντρικός εισηγητής ο Paul Pauwels, Πρόεδρος του EDN (European Documentary Network).

Ακόμη μία έκπληξη του φετινού ξεχωριστού αφιερώματος είναι και η προβολή πέντε ταινιών μικρού μήκους, η παραγωγή των οποίων υποστηρίχθηκε από το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου στο πλαίσιο του περσινού φεστιβάλ «ΜΕ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΑΝΟΙΧΤΑ» 2016, σε ένα εργαστήρι για νέους ντοκιμαντερίστες με θέμα την πρόσφατη κρίση των προσφύγων και τίτλο «EXODUS».

Oι ταινίες του αφιερώματος αναλυτικά:

Πέμπτη 4 Μαΐου

17:00|«Ο Τερματισμός» (52’), 2016| Σκηνοθεσία Ελιάννα Αμπραβανέλ

termatismos

Το ντοκιμαντέρ «Ο ΤΕΡΜΑΤΙΣΜΟΣ» της Ελιάνας Αμπραβανέλ παρακολουθεί τις ζωές τριών ασπρομάλληδων μαραθωνοδρόμων που δεν βιάζονται να τερματίσουν.
Ο Ιδομενέας είναι ένας εύρωστος Κρητικός που τρέχει τον Αυθεντικό Μαραθώνιο ξυπόλυτος φορώντας αρχαιοελληνική πανοπλία. Ο Αντώνης είναι ένας βοσκός από την Εράτυρα Κοζάνης που ανακάλυψε το ταλέντο του στο τρέξιμο όταν πρόφτασε τον λύκο που του είχε κλέψει ένα πρόβατο. Ο Στέλιος εκ των γηραιότερων μαραθωνοδρόμων της Ελλάδας στόχο έχει να μπει στο βιβλίο με τα Ρεκόρ Γκίνες.

18:15 | «Μακροβούτι» (43’), 2016 | Σκηνοθεσία Ιρίνα Μπόϊκο

Το ντοκιμαντέρ της Ιρίνα Μπόικο «ΜΑΚΡΟΒΟΥΤΙ» μας συστήνει τον Βρεζ Κιρακοσιάν από την Αρμενία που παρά το αδύναμο και εύθραυστο σώμα του λόγω σοβαρής αναπηρίας, κρύβει μία απίστευτη ψυχική δύναμη και έχει καταφέρει πράγματα που δεν θα φανταζόταν ποτέ στη ζωή του. Ακόμη και να εκδώσει βιβλίο, να κάνει έκθεση ζωγραφικής, να αποκτήσει σύζυγο και κόρη…

19:15 | «Μέγαρα» (69’), 1973 | Σκηνοθεσία Σάκης Μανιάτης, Γιώργος Τσεμπερόπουλος

Ο ξεσηκωμός των κατοίκων των Μεγάρων ενάντια στην απόφαση της Χούντας να απαλλοτριώσει  μια μεγάλη αγροτική περιοχή για την εγκατάσταση διυλιστηρίου πετρελαίου και η αίσια(;) έκβαση του αγώνα τους. Γυρίστηκε το 1973 σε μια εποχή που Οικολογία και Περιβάλλον ήταν όροι άγνωστοι στην Ελλάδα. Το ξερίζωμα του αρχαιότερου ελαιώνα των Μεγάρων είναι  μία από τις σοβαρότερες οικολογικές καταστροφές στη χώρα. Ένα από τα σημαντικότερα ντοκιμαντέρ του σύγχρονου ελληνικού κινηματογράφου.

Σκηνοθεσία-Σενάριο : Σάκης Μανιάτης και Γιώργος Τσεμπερόπουλος
Κάμερα & Μοντάζ: Σάκης Μανιάτης
Παραγωγή: Γιώργος Τσεμπερόπουλος

20:45 | «Another Hungary» (50’), 2013 | Σκηνοθεσία: Dénes Nagy
(Η Άλλη Ουγγαρία)

hungaryΗ ταινία παρουσιάζει έναν σύγχρονο Ούγγρο καλλιτέχνη, τον Ίμρε Μπούκτα, του οποίου τα έργα εκτίθενται σε γκαλερί σύγχρονης τέχνης σε όλη την Ευρώπη και ο οποίος ζει σε ένα χωριό που είναι στα πρόθυρα της απόλυτης παρακμής. Το να ζει σε αυτό το χωριό δεν αποτελεί μόνο μια προσωπική επιλογή αλλά και μια καλλιτεχνική και κοινωνική ευθύνη καθότι εμπνέεται – βασικά αντλεί την τέχνη του – από την πραγματικότητα και το περιβάλλον στο οποίο ζει. Σε ύφος ελεύθερου κινηματογραφικού δοκιμίου, ο Ντενίς Νάγκυ φέρνει στο φως άγνωστες περιοχές της Ευρώπης και της ζωής των κατοίκων τους. Συνυφαίνοντας με λεπτότητα, τοπία και πορτραίτα, τη σιωπή και τους ήχους, αυτό το ποιητικό ντοκιμαντέρ αποτυπώνει το εσωτερικό πνεύμα μιας άλλης Ουγγαρίας.

22:00 | «Που Είσαι Σιγκάλ;» (105’), 2015 | Σκηνοθεσία: Άγγελος Ράλλης, Hans Ulrich Gossl

Πού Είσαι Σινγκάλ;
Πού Είσαι Σινγκάλ;

Μια ταινία συμπαραγωγή Ελλάδας, Βελγίου και Αυστρίας που συζητήθηκε πολύ στο φετινό 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Συμμετείχε στο Διεθνές Διαγωνιστικό Τμήμα – Τιμητική διάκριση από τη Διεθνή Κριτική Επιτροπή.

Το 2014, το Ισλαμικό Κράτος κατέκτησε την πόλη Σινγκάλ και απήγαγε 3.000 γυναίκες Γεζίντι. Σ’ ένα έρημο ορυχείο άνθρακα στα τουρκικά σύνορα, Γεζίντι πρόσφυγες προσδοκούν την ασφαλή επιστροφή τους. Μέσα από τα μάτια ενός ηλικιωμένου, ενός εφήβου και μιας οικογένειας, το ντοκιμαντέρ παρουσιάζει τα διλήμματα αυτής της διωκόμενης θρησκευτικής μειονότητας. Η οικογένεια Χαβίντ μιλάει στο τηλέφωνο με την απαχθείσα κόρη τους και προσπαθεί απεγνωσμένα να εξαγοράσει την ελευθερία της μέσα από ένα δίκτυο μεσαζόντων. Ο πόνος γίνεται ακόμα πιο ανυπόφορος όταν επισκέπτονται τη Σινγκάλ. Η πόλη έχει καταστραφεί ολοσχερώς.

Παρασκευή 5 Μαΐου

17:00 | «Χρυσή Αυγή: Προσωπική Υπόθεση» (90’), 2015 | Σκηνοθεσία : Angélique Kourounis

«Ο σύντροφός μου είναι Εβραίος, ο ένας γιός μου γκέι, ο άλλος αναρχικός κι εγώ αριστερή φεμινίστρια, κόρη μεταναστών. Αν η Χρυσή Αυγή έρθει στα πράγματα το μόνο μας πρόβλημα θα είναι σε ποιο βαγόνι θα μας βάλουν.»

Μια δημοσιογράφος ερευνά για χρόνια την οργάνωση του ελληνικού νεοναζιστικού κόμματος «Χρυσή Αυγή». Η οικονομική κατάρρευση, η πολιτική αστάθεια και οι οικογενειακές σχέσεις έρχονται σε πρώτο πλάνο καθώς το ντοκιμαντέρ προσπαθεί να ανακαλύψει «τί έχουν στο κεφάλι τους οι Χρυσαυγίτες που παρουσιάζονται ως θύματα» του συστήματος.

18:45 | «Νόστος» (83’), 2015 | Σκηνοθεσία : Sandrine Dumas

Πριν κάποια χρόνια η Ρένα, η μητέρα της σκηνοθέτριάς απέκτησε έναν πίνακα της δεκαετίας του ’20 που αναπαριστούσε μια γυναίκα με ένα κόκκινο φόρεμα, κάτω από μια ομπρέλα. Η ζωγράφος ήταν η Θάλεια Φλωρά-Καραβία, μάλλον συγγενής της. Για πρώτη φορά, μιλώντας με τη μητέρα της για αυτή τη ζωγράφο, της φανερώνονται αναμνήσεις από τα παιδικά της χρόνια.Με το θάνατο της μητέρας της, η αναζήτηση γίνεται διπλή: η ανάγκη της να μάθει περισσότερα για τη Θάλεια, συνδεόταν με την ανάγκη να καλύψει τη σιωπή που υπήρχε γύρω από το οικογενειακό της παρελθόν και τη χαμένη ιστορία της οικογένειάς της.

Παραγωγή
Sandrine Dumas / Pio & Co
Olivier Hurtado / Kino
Ρέα Αποστολίδη, Γιούρι Αβέρωφ / Anemon Productions

20:30 | «4.1 Miles» (26’), 2016 | Σκηνοθεσία: Δάφνη Ματζιαράκη

Yποψήφιο στα φετινά Όσκαρ της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου στην κατηγορία Ντοκιμαντέρ Μικρού Μήκους. Στην απονομή παρευρέθη η Δάφνη συνοδευόμενη από τον ανθυποπλοίαρχο Κυριάκο Παπαδόπουλο, τον Μυτιληνιό καπετάνιο που ήταν ο κεντρικός ήρωας του ντοκιμαντέρ της. Αυτή την περίοδο σκηνοθετεί το νέο της ντοκιμαντέρ.Το ντοκιμαντέρ έχει λάβει πολλές διακρίσεις, μεταξύ των οποίων, το φοιτητικό Όσκαρ από την Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογραφικών Τεχνών και Επιστημών και το βραβείο της πλατφόρμας Vimeo για το καλύτερο ντοκιμαντέρ της χρονιάς.

Το ντοκιμαντέρ με τίτλο“4.1 Miles” καταγράφει την πορεία των προσφύγων μέσα από ένα σκάφος του Λιμενικού στη Λέσβο με κυβερνήτη τον Κυριάκο Παπαδόπουλο. “4.1 Miles” είναι η απόσταση που χωρίζει τις ακτές της Λέσβου από τα τουρκικά παράλια.«Πέρασα τρεις εβδομάδες πάνω στο σκάφος του Λιμενικού στη Λέσβο με καπετάνιο τον Κυριάκο Παπαδόπουλο. Έναν άνθρωπο που με έκανε να δω τη ζωή αλλιώς λόγω του κουράγιου, της δύναμης, του ήθους, της αφοσίωσης και της καλοσύνης του. Το αποτέλεσμα είναι το ντοκιμαντέρ μου “4.1 Miles”».

21:30 | «Overdose – Run for a Dream» (73’), 2013 | Σκηνοθεσία: Gabor Ferenczy

(Όβερντοους – Τρέξε για Ένα Όνειρο) (παρουσία σκηνοθέτη)

Ένας Ουγγρο-Σλοβάκος μεταπωλητής παλιοσίδερων, πλήρωσε 2000 γκινέες για ένα ακατονόμαστο, άσχημο άλογο. Τώρα, με το όνομα Overdose, αξίζει 200 φορές περισσότερο και μάλλον είναι το πιο γρήγορο άλογο της γης. Ανίκητο, γεννάει απροσδόκητα συλλογικά συναισθήματα στην Ουγγαρία. Overdose είναι ένα θαύμα σε μια χώρα που η οικονομία και η ταυτότητά της λυγίζουν.

23:15 | «Exotica, Erotica, Etc.» (73’), 2015 | Σκηνοθεσία: Ευαγγελία Κρανιώτη

exotica-etc

Η Ευαγγελία Κρανιώτη ταξιδεύει με ελληνικά πλοία στα λιμάνια 20 χωρών και αφηγείται τους φευγαλέους έρωτες που υπαγορεύει η μοναξιά της θάλασσας. Με μια μουσική που στοιχειώνει όπως το τραγούδι των σειρήνων και υπέροχη φωτογραφία, η ταινία δημιουργεί μια υπνωτική αφήγηση, σαν μια μαγική οδύσσεια. Η ταινία ολοκληρώθηκε σε διάστημα εννέα ετών, στη διάρκεια των οποίων η Ευαγγελία Κρανιώτη μπάρκαρε δώδεκα φορές σε ελληνικά πλοία και έπιασε λιμάνι σε είκοσι χώρες.

Ως η μόνη γυναίκα πάνω σε τάνκερ, φορτηγά και κοντεϊνεράδικα, η Ευαγγελία Κρανιώτη διέπλευσε τη Μεσόγειο και τη Μαύρη Θάλασσα, ταξίδεψε στον Ατλαντικό, στα Στενά του Μαγγελάνου και στον Ειρηνικό, από τον Παναμά ως τη Βαλτική, και από εκεί μέχρι τον Βόρειο Πόλο και την Ασία, ακολουθώντας Έλληνες ναυτικούς και παρακολουθώντας τους φευγαλέους ή ισόβιους έρωτες που εμπνέει η μοναξιά της θάλασσας.

Σάββατο 6 Μαΐου

13:00 – 16:00 | MASTERCLASS «Τείχη ή Γέφυρες»

2 Ούγγροι καλεσμένοι, ο GaborFerenczyκαι η GülTogay, ο σκηνοθέτης και η παραγωγός της ταινίας OVERDOSE, θα μιλήσουν για την ταινία τους και για το πώς οι Ούγγροι ντοκιμανταρίστες μπορούν να αντιμετωπίσουν το δίλημμα «Τείχη ή Γέφυρες» που διχάζει τη χώρας τους. Το Master Class θα λειτουργήσει ως εισαγωγή του φετινού εργαστηρίου δημιουργικού ντοκιμαντέρ της ΕΕΝ, «Τείχη ή Γέφυρες», το οποίο θα γίνει τον Ιούνιο και τον Οκτώβριο 2017.

17:00 | «ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 2016 “ΕΞΟΔΟΣ”» (“EXODUS”)
Παραγωγή: T-short
Παραγωγός: Κυριάκος Χατζημιχαηλίδης

Στα πλαίσια του περσινού φεστιβάλ ΜΕ ΑΝΟΙΧΤΑ ΤΑ ΜΑΤΙΑ 2016, η Ένωση Ελληνικού Ντοκιμαντέρ οργάνωσε το «EXODUS», ένα εργαστήρι για νέους ντοκιμαντερίστες με θέμα την πρόσφατη κρίση των προσφύγων.
Το Εργαστήρι «EXODUS», συγχρηματοδοτήθηκε από το Πρόγραμμα MEDIA και η παραγωγή των 5 ταινιών μικρού μήκους υποστηρίχθηκε από το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου.
Το αποτέλεσμα αυτού του εργαστηρίου είναι τα πέντε ντοκιμαντέρ μικρού μήκους, οι πέντε προσωπικές ματιές, που παρουσιάζουμε φέτος στο κοινό.

ΟΙ ΤΑΙΝΙΕΣ:

Open Borders, σκηνοθεσία Μάνος Καντανολέων

Μια ιστορία για τους ανθρώπους από τη μέσα πλευρά του φράχτη.

Αλί & Σοράγια, σκηνοθεσία Άννα Αντωνοπούλου

Ο Αλί, η Σοράγια και το μωρό τους ζούνε κι ονειρεύονται εγκλωβισμένοι στα προσφυγικά camp της Ελλάδας.

Η Επιστροφή, σκηνοθεσία Γιώργος Δέτσης

“Μετά την απελευθέρωση του Κομπάνι, οι κάτοικοι επιστρέφουν στη κατεστραμμένη πόλη ξαναστήνοντας τη ζωή τους στα ερείπια”

Οι Λέξεις του Νιάζ, σκηνοθεσία Φανή Μπίτου

Νιάζ, μετανάστης από το Αφγανιστάν, προσπαθεί να μάθει αγγλικά  ενώ  βρίσκεται εγκλωβισμένος στην Ελλάδα λόγω του κλεισίματος των συνόρων.

Προσωρινά, σκηνοθεσία Μαρία Παπαγεωργίου

Την Άνοιξη του 2016, οικογένειες Αφγανών προσφύγων στήνουν “προσωρινά” ένα αυτοσχέδιο καταυλισμό στην είσοδο του πρώην αεροδρομίου της Ολυμπιακής και προσπαθούν να συνεχίσουν τη ζωή τους κανονικά.

17:45 | «Ελλάδα, Οι Ναυαγοί της Ιστορίας» (51’), 1977 | Σκηνοθεσία: Ροβήρος Μανθούλης

Το ντοκιμαντέρ, γυρισμένο για τη γαλλική και την ελβετική τηλεόραση, αναζητά την ταυτότητα του Έλληνα, μετά τις συρρικνώσεις που υπέστη η Ελλάδα από την Μικρασιατική Καταστροφή και την εσωτερική μετανάστευση από διάφορες φτωχές περιοχές προς τις παρυφές των μεγαλουπόλεων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι τα Μανιάτικα, η γειτονιά του Πειραιά που προέκυψε από την εσωτερική μετανάστευση κατοίκων της Μάνης, στην οποία γυρίστηκε το μεγαλύτερο μέρος της ταινίας. Περιέχει μαρτυρίες από ποντιακά και τουρκομερίτικα τραγούδια, από μανιάτικα μοιρολόγια καθώς και στιχουργικό σχόλιο του Διονύση Σαββόπουλου καθώς ο ίδιος είναι από προσφυγική μικρασιατική οικογένεια.

Σκηνοθεσία – Σενάριο: Ροβήρος Μανθούλης

19:30 | «Ο πιο Μακρύς Δρόμος» (74’), 2016 | Σκηνοθεσία : Μαριάννα Οικονόμου

Γυρισμένο στις φυλακές ανηλίκων του Βόλου και στο δικαστήριο της Κομοτηνής, “Ο πιο μακρύς δρόμος” παρακολουθεί την ιστορία δύο αγοριών από την Συρία και το Ιράκ, υπόδικοι για παράνομη διακίνηση μεταναστών. Μέσα από τις τηλεφωνικές συνομιλίες με τους γονείς τους, ο πόλεμος στη Μέση Ανατολή εισβάλει μέσα στην καθημερινότητα τους και εντείνει την αγωνία τους για το επικείμενο δικαστήριο. Ο φόβος τους κορυφώνεται καθώς συνειδητοποιούν ότι οι πιθανότητές τους να πείσουν το ελληνικό δικαστήριο για την αθωότητά τους είναι μηδαμινές και ότι εύκολα μπορούν να καταδικαστούν σε 25 χρόνια φυλάκιση. Η ταινία φέρνει στο φως μια αθέατη πλευρά της παράτυπης μετανάστευσης και συγχρόνως αναδεικνύει την ανθρώπινη διάσταση του εγκλεισμού, του πολέμου και της φιλίας.

Παραγωγός: Σπύρος Μαυρογένης

21:00 | «Superior Orders» (50’), 2013 | Σκηνοθεσία: Viktor Oszkar Nagy, Andras Petrik
(Άνωθεν Εντολές)

Πλήθη προσπαθούν να περάσουν παράνομα τα σύνορα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Στην Ουγγρική πλευρά, κάποιοι ντόπιοι εθελοντές περιπολούν και φρουρούν τα σύνορα του χωριού τους και της Ε.Ε. Στην απέναντι πλευρά, ένας ιερέας από την Σαμπότικα, βοηθάει στην επιβίωση των προσφύγων που ετοιμάζονται να περάσουν τα σύνορα.

22:00 | «East West Passage» (52’), 2010 | Σκηνοθεσία : Gábor Zsigmond Papp (Πέρασμα Ανατολής – Δύσης)

Το καλοκαίρι του 1989, δεκάδες χιλιάδες τουρίστες από την κομουνιστική Ανατολική Γερμανία έφτασαν στην Ουγγαρία. Ήταν βαθιά πικραμένοι καθότι ένιωθαν ότι δεν είχαν μέλλον στην Ανατολική Γερμανία. Δεν υπήρχε ελευθερία, ποικιλία προϊόντων στα μαγαζιά και δεν επιτρεπόταν να ταξιδέψουν παρά μόνο στην Ανατολική Ευρώπη. Ήθελαν να πάνε στην πλούσια και ελεύθερη Δυτική Γερμανία αλλά δεν είχαν διαβατήρια, έτσι ελπίζανε ότι ταξιδεύοντας στην Ουγγαρία, το πιο ελεύθερο κράτος του Σοβιετικού μπλοκ, θα μπορούσαν να περάσουν το ‘σιδηρούν παραπέτασμα’ , να έμπαιναν στην Αυστρία και από κει στην Δυτική Γερμανία. Γι αυτούς η Ουγγαρία ήταν το πέρασμα από την Ανατολή στη Δύση.

23:30 | «Excision» (55’), 2014 | Σκηνοθεσία Βικτώρια Βελλοπούλου
(Κλειτοριδεκτομή)

ΕΝΗΛΙΚΙΩΣΗ. Όλα τα παιδιά μεγαλώνουν. Και ενηλικιώνονται. Στις δυτικές κοινωνίες θεωρείται ότι ο άνθρωπος ενηλικιώνεται μεταξύ 18-20 ετών. Κάθε κοινωνία όμως έχει τις δικές της πεποιθήσεις, τα δικά της πρότυπα.
ΣΩΜΑ. Στην Κένυα του 2014, τα κορίτσια από 6 έως 15 ετών «κόβονται». Το 85% από αυτά υφίστανται ολικό ακρωτηριασμό εξωτερικών γεννητικών οργάνων για μη ιατρικούς λόγους.
ΨΥΧΗ. Η κλειτοριδεκτομή είναι σημείο αναφοράς στη ζωή μιας γυναίκας. Από τη στιγμή που θα συμβεί, όλα παίρνουν το δρόμο προς τον «ενήλικο βίο». Θα αφήσει το σχολείο, θα παντρευτεί, θα υπηρετήσει και εξυπηρετήσει τον άντρα της στις ανάγκες του. Θα βρει τη θέση της στην κοινωνία.

Σενάριο/Σκηνοθεσία: Βικτώρια Βελλοπούλου

Κυριακή 7 Μαΐου

10:00 – 16:30 | ΗΜΕΡΙΔΑ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΚΑΙ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ (είσοδος ελεύθερη στο κοινό)

Σε ένα τηλεοπτικό τοπίο που αλλάζει ραγδαία, η ΕΕΝ (Ένωση Ελληνικού Ντοκιμαντέρ) αναζητήσει την καινούργια θέση του δημιουργικού ντοκιμαντέρ στην τηλεόραση. Μετά από την εισαγωγή του Paul Pauwels, πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Δικτύου Ντοκιμαντέρ,θα δώσουμε το λόγο σε υπεύθυνους του Υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής, του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης, της ΕΡΤ, της CosmoteTV, της Nova, του Κανάλι της Βουλής και του Ελληνικού Κέντρου Κιν/φου. Θα παρουσιάσουμε και εγχειρήματα ντοκιμαντέριστων που αντιμετωπίζουν με πρωτότυπο τρόπο τη σχέση τους με την τηλεόραση.

17:00 | «Σιωπηλός Μάρτυρας» (72’), 2016 | Σκηνοθεσία Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος

siopilos-martiras-002

Βραβείο σκηνοθεσίας 10ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Χαλκίδας
Βραβείο μουσικής 10ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Χαλκίδας

To 2006 η Φυλακή Τρικάλων κλείνει ύστερα από 110 χρόνια λειτουργίας. Επτά πρόσωπα που συνδέθηκαν καθοριστικά με τη φυλακή, επιστρέφουν σ’ αυτή για να ανασυνθέσουν το παρελθόν της, φωτίζοντας με τις προσωπικές τους αφηγήσεις διαφορετικές όψεις της ιστορίας της νεότερης Ελλάδας.

Τι επιφυλάσσει το μέλλον για το ιστορικό συγκρότημα της φυλακής; Ποια θα είναι η νέα χρήση του; Μια απροσδόκητη ανακάλυψη φέρνει στο φως το κρυμμένο μυστικό του μνημείου και θέτει ένα καίριο ερώτημα: πώς διαχειριζόμαστε την ιστορική μνήμη;

Έρευνα-σενάριο: Γλυκερία Πατραμάνη
Μουσική-μίξη ήχου: Βαγγέλης Φάμπας
Παραγωγή: KinoLab

18:30 | «Μάνα μου Καπνοφύτισσα» (21’), 2016 | Σκηνοθεσία : Στάθης Γαλαζούλας

Η γιαγιά μου Χρυσούλα από την παιδική της ηλικία δούλευε στα καπνά. Τον Δεκέμβριο του 2014 πηγαίνει με τον αδερφό μου Χρήστο στην παράσταση “Από πρώτο χέρι” με θέμα την ιστορία του καπνού στο Αγρίνιο. Έτσι, ξεκινάει μια αναδρομή για να επαναφέρει στη μνήμη μια ξεχασμένη εποχή, και κυρίως να θυμίσει στους κατοίκους το παρελθόν της πόλης.

19:15 | «Γεγονότα στη Φώκαια» (50’), 2014 | Σκηνοθεσία :Ανιές Σκλάβου, Στέλιος Τατάκης

Το 1913-14 ο Γάλλος ΦελίξΣαρτιώ, μηχανικός και ερασιτέχνης αρχαιολόγος, πραγματοποιεί ανασκαφές στην Παλαιά Φώκαια της Μικράς Ασίας αναζητώντας την αρχαία μητρόπολη της Μασσαλίας. Τον Ιούνιο του ’14 γίνεται μάρτυρας μιας παραστρατιωτικής επιχείρησης που είχε ως αποτέλεσμα το διωγμό εκατοντάδων χιλιάδων Ελλήνων από τις εστίες τους .Σχεδόν 100 χρόνια μετά ο Ελληνοκύπριος ιστορικός φωτογραφίας Χάρης Γιακουμής που ζει και εργάζεται στο Παρίσι ανακαλύπτει το σπάνιο ξεχασμένο φωτογραφικό αρχείο όπως και το πολύτιμο ημερολόγιο του Σαρτιώ που φωτίζει το τραγικό γεγονός του διωγμού των Ελλήνων από την Παλαιά Φώκαια της Μικράς Ασίας, ένα γεγονός ελάχιστα γνωστό στους περισσότερους.

20:30 | «Lost in the Bewilderness» (97’), 2014 | Σκηνοθεσία: Alexandra Anthony(Χαμένη/ος/οιστηνΑμηχανία)

lost-bewilderness-002

Το «Lost in the Bewilderness» είναι μια μοντέρνα εκδοχή αρχαιοελληνικού μύθου. Ένα ντοκιμαντέρ για τον ξάδερφο της σκηνοθέτιδας, τον Λουκά, ο οποίος απήχθη σε ηλικία 5 ετών από την Ελλάδα και βρέθηκε λίγο πριν τα 16α γενέθλιά του στις ΗΠΑ. Πρόκειται για την εξιστόρηση μιας γονικής απαγωγής με διεθνείς διαστάσεις γυρισμένη κατά τη διάρκεια είκοσι πέντε χρόνων. Καταγράφει την πορεία του Λουκά από την ενηλικίωση και ωρίμανση του και κορυφώνεται με μια έκπληξη στο τέλος.

Το «Lost in the Bewilderness» δεν είναι μόνο μια αστυνομική ιστορία αλλά και μια ανασκόπηση της παιδικής ηλικίας, μια επιβεβαίωση πως η θεματολογία της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας και τραγωδίας που τοποθετούν την οικογένεια στο επίκεντρο είναι πάντα επίκαιρη στο σύγχρονο κόσμο.

22:30 | «Η Τελευταία Παραλία» (118’), 2016 | Σκηνοθεσία Θάνος Αναστόπουλος, Davide Del Degan

Φεστιβάλ Καννών Επίσημη Συμμετοχή – Ειδική Προβολή

paralia-poster_122x186_acf_cropped

«Η Τελευταία Παραλία» (L’Ultima Spiaggia). Η ταινία γυρισμένη σε διάρκεια δύο χρόνων αποτελεί ένα από τα ελάχιστα ντοκιμαντέρ που επιλέχθηκαν φέτος για το επίσημο πρόγραμμα του 69ου Φεστιβάλ των Καννών. Η «Τελευταία Παραλία»,τέταρτη ταινία του Θάνου Αναστόπουλου, σε συν-σκηνοθεσία του Davide DelDegan, συνιστά ένα σπάνιο ντοκιμαντέρ για μια παραλία μοναδική στην Ευρώπη και τους εξίσου ξεχωριστούς «κατοίκους» της.

Η «Τελευταία Παραλία» αποτελεί μια συγκινητική όσο και αστεία περιήγηση στον μικρόκοσμο μιας λαϊκής παραλίας στην Τεργέστη της Ιταλίας στην διάρκεια των τεσσάρων εποχών του χρόνου, που αποκαλύπτει σταδιακά μια μοναδική ταινία για τα σύνορα, τις ταυτότητες και τις διαφορετικές εποχές, μια τραγικωμωδία για την ανθρώπινη φύση.

Η επίσημη ονομασία της παραλίας είναι δημόσιο θέρετρο «Λα Λαντέρνα», αλλά όλοι στην Τεργέστη το αποκαλούν απλά «ΕλΠεντοτσίν», μια δημοτική παραλία στην καρδιά της Τεργέστης, που ακόμα χωρίζεται στα δύο από έναν τοίχο. Στη μία πλευρά είναι οι άντρες και στην άλλη οι γυναίκες.
Στις 30 Σεπτεμβρίου κάθε χρόνο, η πύλη ανοίγει για το ετήσιο πάρτι του τέλους της σεζόν. Άντρες και γυναίκες ετοιμάζονται. Φαγητό, κρασί, τραγούδια και κέφι. Στις 12 ακριβώς, ο τοίχος ανοίγει μέσα σε γενική αδιαφορία και όλως περιέργως σχεδόν κανείς δεν περνά στην άλλη πλευρά.

Ημέρες: 4-7 Μαΐου 2017
Χώρος Διεξαγωγής: Αεριοφυλάκιο 1- Αμφιθέατρο
Οι τιμές εισιτηρίων είναι το ημερήσιο στα 5 ευρώ , ενώ για 4 ημέρες στα 15 ευρώ.
Η είσοδος στην ΗΜΕΡΙΔΑ και στο MASTERCLASS είναι ελεύθερη, θα τηρηθεί ωστόσο σειρά προτεραιότητας.

Ηρώ Εμμανουήλ

Εθισμένη στην τέχνη του σινεμά με αδυναμία στον παλιό καλό βωβό κινηματογράφο… Mη τρομάζετε όμως, βλέπω και καινούριες ταινίες και ήρθε η ώρα να μοιραστώ μαζί σας τις εντυπώσεις μου για κάθε μία από αυτές… Ευτυχώς, ποτέ δεν είναι αρκετές!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *