ΕΠΙΚΑΙΡΑΤαινίες της Εβδομάδας

Οι ταινίες της εβδομάδας (23/1/2014)

Για όλα τα γούστα και αυτή η εβδομάδα με επτά ταινίες και αρκετά αφιερώματα. Ξεκινούν, λοιπόν, το υποψήφιο για 6 όσκαρ Νεμπράσκα του Αλεξάντερ Πέιν, το I, Frankenstein και το Ender’s Game για τους λάτρεις του φανταστικού, το Τζάκ Ράιαν: Η πρώτη αποστολή  για τους λάτρεις της περιπέτειας και η Κλέφτρα των Βιβλίων ένα δράμα στη ναζιστική Γερμανία του β’ παγκόσμιου. Στις ελληνικές προσθήκες η ενδιαφέρουσα Αιώνια Επιστροφή του Αντώνη Παρασκευά της Ελίνας Ψίκου και το ντοκιμαντέρ Αθήνα εκ του Μηδενός.

Να θυμίσουμε ότι αυτή την εβδομάδα ξεκινούν το αφιέρωμα στα εντυπωσιακά ντεμπούτα σκηνοθετών στην Θεσσαλονίκη («Εκρηκτικές Πρώτες Ταινίες»), το αφιέρωμα στις ταινίες μικρού μήκους της Νάνσυς Σπετσιώτη και φυσικά το αφιέρωμα στον Θόδωρο Αγγελόπουλο («Ο Θόδωρος Αγγελόπουλος με τα μάτια των νέων») στην ταινιοθήκη.

Επίσης, το πρώτο μέρος του πολυαναμενόμενου Nymphomaniac του Λαρς Φον Τρίερ θα προβάλλεται σε preview το βράδυ του Σαββάτου. Κανονικά θα το δούμε στις αίθουσες στις 30 Ιανουαρίου.

Νεμπράσκα (Nebraska)

Το ασπρόμαυρο Nebraska, η ταινία του ελληνικής καταγωγής Αλεξάντερ Πέιν, που είδαμε στο φεστιβάλ Θεσσαλονίκης και είναι υποψήφια για 6 όσκαρ επιτέλους προβάλλεται στις ελληνικές αίθουσες. Ουσιαστικά πρόκειται για μια συναισθηματική τρυφερή αλλά και χιουμοριστική ματιά στην τρίτη ηλικία μέσα από ένα σουρεαλιστικό road-trip. Ο ηλικιωμένος Γούντι φαίνεται ότι έχει αρχίσει να ‘τα χάνει’ και πιστεύοντας ότι έχει κερδίσει ένα εκατομμύριο δολάρια συνεχώς το σκάει από το σπίτι του προσπαθώντας να φτάσει στο Λίνκολν της Νεμπράσκα για να τα εισπράξει. Δημιουργώντας καθημερινά προβλήματα στη γυναίκα του και τους δυο γιους του αναγκάζει τον ένα του γιο να πραγματοποιήσει αυτό το ανούσιο ταξίδι που μετατρέπεται όμως σε ένα οδοιπορικό στο παρελθόν και ύμνος στη σχέση πατέρα και γιου. Το ηλικιωμένο ζευγάρι, Μπρους Ντερν και Τζουν Σκουίμπ -αμφότεροι υποψήφιοι για όσκαρ για τις ερμηνείες τους, είναι πραγματικά απολαυστικοί. Η εικόνα -σκηνοθετική επιλογή σε ασπρόμαυρο, δίνει μια διαχρονικότητα στο βλέμμα του έργου -ας μη ξεχνάμε και τον Έλληνα υποψήφιο για όσκαρ φωτογραφίας, Φαίδων Παπαμιχαήλ, αφήνει όμως και κάποιες αμφιβολίες για τον λόγο που η ταινία δεν είναι έγχρωμη.

Σκηνοθεσία: Αλεξάντερ Πέιν Πρωταγωνιστούν: Μπρους Ντερν, Στέισι Κέιτς, Τζουν Σκουίμπ

Διαβάστε επίσης: Την άποψη του Τάιλερ για την ταινία

Η Εκδίκηση του Ender (Ender’s Game)

Το Ender’s Game ξεκινά μετά την εισβολή εχθρικών εξωγήινων στη γη και της πρώτης τους αναχαίτισης, χάρη στην αυτοθυσία ενός γενναίου πιλότου (Μπεν Κίνσλεϊ). Για να αποφευχθεί επόμενη εισβολή η ανθρωπότητα εκμεταλλεύεται τη δύναμη των παιδιών που εκπαιδεύονται από μικρά σε πολεμικά βιντεοπαιχνίδια. Όπως καταλαβαίνετε τα εφέ έχουν την τιμητική τους και τα παιδιά -και ιδίως ο χαρισματικός Έντερ (‘Ασα Μπάτερφιλντ)- θα είναι το επίκεντρο ενώ οι λοιποί μεγάλοι (μεταξύ τους και ο Χάρισον Φορντ) θα είναι απλοί κομπάρσοι. Ο πόλεμος φαντάζει παιχνίδι στα μάτια των παιδιών, που έχουν όμως υιοθετήσει πρωτόγνωρη πειθαρχία και ωριμότητα. Η ταινία χρησιμοποιεί έξυπνα την ιδέα των παιδιών ως το μέλλον της ανθρωπότητας και παντρεύει εύστοχα την έννοια των παιχνιδιών υπολογιστή και την στρατιωτική εκπαίδευση. Βασισμένη σε σειρά βιβλίων μπλέκει λίγο από Starship Troupers και Harry Potter μαζί.

Σκηνοθεσία: Γκάβιν Χουντ Πρωταγωνιστούν: Άζα Μπάτερφιλντ, Χάρισον Φορντ, Βαϊόλα Ντέιβις, Χάιλι Στάινφελντ

Διαβάστε επίσης: Την άποψη του Nemo για την ταινία

Φρανκενστάιν (I, Frankenstein)

Οι παραγωγοί του Underworld έμπλεξαν αυτή τη φορά τον μύθο του ‘αθάνατου’ Frankenstein (της Mary Shelley) και τον φέρουν κι αυτόν στη σημερινή εποχή. Οι δυο αιώνια αντίπαλες φυλές (βρικόλακες-λυκάνθρωποι) αντιπροσωπεύονται τώρα από σμήνη Gargoyles! Φυσικά η ταινία είναι βασισμένη σε κόμικ του Kevin Grevioux. Αυτή τη φορά τη σκηνοθεσία αναλαμβάνει ένας άλλος κατεξοχήν σεναριογράφος, ο Stuart Beattie (από τους 5 Πειρατές της Καραϊβικής). Παλιός κλασικός γνώριμος -πλέον και μαϊντανός- ο Μπιλ Νάι. Μπορεί τα εφέ να έχουν εξελιχθεί και η εικόνα να μοιάζει χορταστική, όμως κατά τη γνώμη μου δεν καταφέρνει να δημιουργήσει την ατμόσφαιρα του Underworld (οι συγκρίσεις αναπόφευκτες) και όπως και να το κάνουμε ο Άαρον Έκχαρτ δεν είναι Κέιτ Μπέκινσειλ.

Σκηνοθεσία: Στιούαρτ Μπίτι Πρωταγωνιστούν: Άαρον Έκχαρτ, Ιβόν Στραχόβσκι, Μπιλ Νάι

Διαβάστε επίσης: Μια αναλυτική ματιά και ποιος ο ρόλος του Kevin Grevioux

Η Αιώνια Επιστροφή του Αντώνη Παρασκευά

Ένας άνδρας, ο Αντώνης Παρασκευάς (Χρήστος Στέργιογλου), τηλεοπτικός παρουσιαστής εξαφανίζεται. Από την αρχή της ταινίας ο θεατής γνωρίζει ότι στην πραγματικότητα έχει καταφύγει σε ένα ξενοδοχείο, θέλοντας να δώσει νέα πνοή στην καριέρα του. Ολομόναχος σε αυτό το σκηνικό θα αρχίσει να αντιδρά με τρόπο απροσδόκητο. Η σκηνοθέτιδα καταφέρνει και ισορροπεί επάξια ανάμεσα στο δραματικό και το κωμικό/σουρεαλιστικό αλλά και ανάμεσα στο «ελληνικό νέο κύμα του παράξενου» και στην αθάνατη ελληνική πραγματικότητα με τα μπουζούκια, την απόκτηση στάτους, την τηλεοπτική και πολιτική πραγματικότητα. Η Ελίνα Ψύκου έφτιαξε μια ταινία για τη μοναξιά, την ανάγκη να είσαι κάποιος, να υπάρχεις, με κάθε τίμημα. Γυρισμένη σε ένα άκρως γοητευτικό σκηνικό (τον άδειο χώρο ενός ξενοδοχείου), η σκηνοθέτιδα βάζει στοιχεία ονειρικά και φαντασιακά ή παρακολουθεί με πολύ ρεαλιστικό τρόπο τις απλές κινήσεις του ήρωά της: όταν βαριέται, όταν ξυπνάει, όταν αντιδρά.

Σκηνοθεσία: Ελίνα Ψύκου Πρωταγωνιστούν: Χρήστο Στέργιογλου, Μαρία Καλλιμάνη, Θεοδώρα Τζίμου

Διαβάστε επίσης: Την κριτική του Nemo για την ταινία

Τζακ Ράιαν: Η Πρώτη Αποστολή

Πρωτοτυπία μηδέν σε αυτή την ταινία με την αναμενόμενη πλοκή που θα επιλέξουν άνθρωποι που κουρασμένοι από την καθημερινότητα τους απλά θέλουν να χαζέψουν κάτι με λίγο πιστολίδι για να ξεχαστούν. Πράκτορας της CIA (πλέον τους ονομάζουν ‘αναλυτές’ όπως είναι μόδα στις τελευταίες ταινίες), φόβος και απειλή για τρομοκρατικές επιθέσεις και κακοί Ρώσοι. Η αλήθεια είναι ότι αυτό το “κακοί Ρώσοι” είναι λίγο passé τα τελευταία χρόνια με άλλες εθνικότητες να κρατούν τα σκίπτρα. Τζακ Ράιαν: Η Πρώτη Αποστολή, λοιπόν. Ας ελπίσουμε να είναι και η τελευταία του!

Σκηνοθεσία: Κένεθ Μπράνα Πρωταγωνιστούν: Κρις Πάιν, Κίρα Νάιτλι, Κέβιν Κόστνερ

Διαβάστε επίσης: Την κριτική του Τάιλερ

Η Κλέφτρα των Βιβλίων (The Book Thief)

Αν έχετε κουραστεί να βλέπετε δραματικές ταινίες του δευτέρου παγκόσμιου με τα πάθη των Εβραίων από τη σκληρότητα των γερμανικών ναζιστικών τακτικών τότε αυτή είναι μια ταινία που θα θέλετε να αποφύγετε. Στην ταινία, όπως παρουσιάζει και ο τίτλος της,  πρωταγωνιστεί ένα μικρό κορίτσι που μαθαίνει να κλέβει βιβλία και λέξεις και προσπαθεί να αντεπεξέλθει στη σκληρότητα των καταστάσεων που βιώνει καθημερινά. To μόνο ενδιαφέρον είναι ότι την ταινία αφηγείται ο Χάρος (αυτοπροσώπως). Η αλήθεια είναι ότι εκτός των σκηνικών και των κουστουμιών που είναι πετυχημένα η ταινία είναι μάλλον αδιάφορη από ιστορία και ερμηνείες, ενώ η αγγλική ομιλούμενη γλώσσα με γερμανική προφορά μπορεί να γίνει και ενοχλητική.

Σκηνοθεσία: Μπράιαν Πέρσιβαλ Παίζουν: Τζέφρι Ρας, Έμιλι Γουότσον, Σοφί Νελίς, Μπεν Σνέτσερ

Διαβάστε επίσης: Την κριτική του Τάιλερ

Αθηνά, Εκ του Μηδενός

Στο 50λεπτο ντοκιμαντέρ ο αρχιτέκτονας Κώστας Γουζέλης μας εξιστορεί τη γέννηση της “Αθηνάς”, ενός παραδοσιακού ιστιοπλοϊκού σκάφους, που ίσως είναι το τελευταίο που κατασκευάζεται στην Ελλάδα.

Σε επανέκδοση προβάλλεται και η Ευτυχία του Αλεξάντερ Μεντέβκιν (1935).

cinepivates

Συντακτική ομάδα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *