ΕΠΙΚΑΙΡΑ

Νέο γερμανικό σινεμά στο Ινστιτούτο Γκαίτε

Συνεχίζονται οι προβολές για το «Νέο Γερμανικό Σινεμά» στο Ινστιτούτο Γκαίτε.

Το πρόγραμμά, που άρχισε στις 12 Μαΐου συνεχίζεται μ’ ένα έργο-ορόσημο στην ιστορία του παγκόσμιου κινηματογράφου: «Ο φόβος τρώει τα σωθικά» του Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ.

Όταν ο Φάσμπιντερ γύριζε αυτήν την ταινία η πρώτη κρίση πετρελαίου συγκλόνιζε τη διεθνή οικονομία και η μετανάστευση ήταν ένα από τα κύρια θέματα που απασχολούσαν τη γερμανική κοινωνία που ο σκηνοθέτης ήξερε να περιγράφει τόσο εύστοχα. Ποιος θα το φανταζόταν τότε ότι 40 χρόνια μετά η ταινία αυτή θα μπορούσε να λειτουργήσει και ως καθρέφτης σημερινών καταστάσεων;

Δευτέρα 19/5/2014

Ο φόβος τρώει τα σωθικά (1973/74. 91´), Μυθοπλασία

Την ταινία παρουσιάζει o Στέλιος Κρασανάκης, ψυχίατρος-δραματοθεραπευτής-σκηνοθέτης

Χρυσό Βραβείο της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας 1974 για την Καλύτερη Ερμηνεία Α’ Γυναικείου Ρόλου, Βραβείο FIPRESCI και Βραβείο της Οικουμενικής Επιτροπής στο Φεστιβάλ των Καννών 1974.

Η Έμι, μια κάπως ηλικιωμένη καθαρίστρια, ερωτεύεται και παντρεύεται τον κατά πολύ νεώτερό της Άλι, γκασταρμπάιτερ από το Μαρόκο. Οι συγγενείς κι η γειτονιά της αντιδρούν αρνητικά μέχρις ότου ανακαλύψουν τη χρηστική αξία του ζευγαριού. Ένα κοινωνικο-κριτικό μελόδραμα για τη μετανάστευση, το ρατσισμό, τον κοινωνικό αποκλεισμό, τον εσωτερικό διχασμό, αλλά και μια ταινία «για την αγάπη που ουσιαστικά είναι κάτι το απίθανο, παρόλα αυτά όμως και μια κάποια πιθανότητα», όπως την ονόμαζε ο Φασμπίντερ.

Προβάλλεται στα γερμανικά με ελληνικούς υπότιτλους

Το υπόλοιπο πρόγραμμα μέχρι τις 2 Ιουνίου:

Τετάρτη 21/5/2014

Η Γερμανία το φθινόπωρο (1978, 119´), Ντοκιμαντέρ, Κινηματογραφικό δοκίμιο

Αξίζει να σημειωθεί ότι στο σενάριο και τη σκηνοθεσία βλέπουμε σημαντικά ονόματα όπως των Αλεξάντερ Κλούγκε, Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ, Κάτια Ρούπε, Φόλκερ Σλέντορφ.

Χρυσό Βραβείο της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας στην ομάδα των δημιουργών για την ιδέα του εγχειρήματος.

Ομοσπονδιακή Δημοκρατία της Γερμανίας 1977: η RAF (Φράξια Ερυθρός Στρατός), το Μογκαντίσου, οι φυλακές του Σταμχάιμ, η δολοφονία του Χανς-Μάρτιν Σλέιερ. Μια συλλογική ταινία που καταγράφει την συγκινησιακή ατμόσφαιρα αυτών των γεγονότων.

Προβάλλεται στα γερμανικά με ελληνικούς υπότιτλους

Δευτέρα 26/5/2014

Η Αλίκη στις πόλεις (1974, 110´), Μυθοπλασία, σκηνοθεσία: Βιμ Βέντερς

Βραβείο των Γερμανών Κριτικών Κινηματογράφου

Στο αεροδρόμιο της Ν. Υόρκης ο Γερμανός ρεπόρτερ Φίλιπ γνωρίζει μια νεαρή Γερμανίδα και την οκτάχρονη κόρη της Άλις. Περνάει μια βραδιά μαζί της και την επομένη το πρωί βρίσκει ένα σημείωμά της που τον παρακαλεί να πάρει την κόρη της μαζί του στο Άμστερνταμ, όπου εκείνη θα ερχόταν να τους συναντήσει λίγες μέρες αργότερα. Ο Φίλιπ και η Άλις, αφού μάταια περίμεναν τη μητέρα στο Άμστερνταμ, ξεκινούν μαζί για τη Γερμανία, όπου ζει η γιαγιά της μικρής, χωρίς όμως να γνωρίζουν τη διεύθυνσή της. Στο περιπετειώδες ταξίδι τους στην περιοχή Ρούρ οι δυο συνοδοιπόροι πλησιάζουν σιωπηλά ο ένας τον άλλον, χωρίς πολλές κουβέντες, μόνον με κινήσεις και βλέμματα.

Τα πρόσωπα στο έργο του Βέντερς είναι μοναχικά, χωρίς πατρίδα. Αναζητούν πάντα τον κοινωνικό χώρο τους, τον δικό τους τόπο και βρίσκουν την ταυτότητά τους στην κίνηση (που είναι πάντα και εσωτερική) που δίνει τη δυνατότητα για συναντήσεις και για δημιουργία σχέσεων.

(Αγγλικά/Γερμανικά με ελληνικούς υπότιτλους)

Τετάρτη 28/5/2014

Ο υποκειμενικός παράγοντας (1980/81, 138´), Μυθοπλασία

I.S.D.A.P. Biennale, Βενετία 1981 (από τη Διεθνή Ένωση Παραγωγών)

«Ποιες ήταν οι απαρχές του γυναικείου κινήματος;», «Πώς ήταν η ζωή σε μια κομούνα;» «Πώς διεξάγονταν οι συζητήσεις;». Με αφετηρία αυτά τα ερωτήματα και με την ιστορία της Άνι που ζει με το παιδί της σε κοινόβιο, η ταινία ανασυνθέτει από την οπτική του 1980 τα γεγονότα της περιόδου 1967-1970. Τι θα είχε συμβεί, αν σε συγκεκριμένες χρονικές στιγμές συγκεκριμένοι άνθρωποι είχαν δράσει διαφορετικά ή και καθόλου; Ποια επίδραση έχει ο «υποκειμενικός παράγοντας», δηλαδή οι πράξεις των μεμονωμένων ατόμων στο σύνολο, στα γεγονότα των καιρών;

(Γερμανικά με ελληνικούς υπότιτλους)

Δευτέρα 2/6/2014

Λουδοβίκος – Ρέκβιεμ για έναν παρθένο βασιλιά (1972, 134´), Μυθοπλασία

 Χρυσό Βραβείο της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας 1972 για το Καλύτερο Σενάριο και την Καλύτερη Ταινία Μυθοπλασίας Μεγάλου Μήκους

Ένα κολάζ για τον βασιλιά της Βαυαρίας Λουδοβίκο Β΄ (1845-1886), αναμεμιγμένο με φολκλόρ κιτς των Άλπεων, κατοικημένο από σύγχρονους της τότε εποχής και μορφές άλλων καιρών, διανθισμένο με μυθολογικούς υπαινιγμούς και αλληγορίες, εμπλουτισμένο με εμφανίσεις άλλων ισχυρών υπό τη μουσική υπόκρουση συνθέσεων του Ρίχαρντ Βάγκνερ και σουξέ παραδοσιακής μουσικής.

«Λουδοβίκος – Ρέκβιεμ για έναν παρθένο βασιλιά» είναι το πρώτο μέρος της θρυλικής πλέον τριλογίας του Σίμπερμπεργκ που συνεχίζεται με τον «Karl May» (θα προβληθεί στις 25 Ιουνίου στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος) και ολοκληρώνεται με το επτάωρο έργο «Χίτλερ, μια ταινία από τη Γερμανία».

Λίγα λόγια για την Ταινιοθήκη του Ινστιτούτου Γκαίτε

Διαθέτει δωρεάν τις 700 περίπου γερμανικές ταινίες της, από τις αρχές του κινηματογράφου μέχρι και τις πιο πρόσφατες παραγωγές, σε πολιτιστικούς και μορφωτικούς οργανισμούς σ’ ολόκληρη την Νοτιοανατολική Ευρώπη για μη εμπορικές προβολές, προσφέρει βοήθεια σε έρευνες και στη διαμόρφωση προγραμμάτων, στηρίζει τις επαφές μεταξύ του ελληνικού και γερμανικού κινηματογραφικού χώρου.

Θα τη βρείτε online στη διαδικτυακή πύλη του Goethe-Institut Ελλάδα www.goethe.de/hellas στο μενού «Πολιτισμός, Κινηματογράφος»: http://www.goethe.de/ins/gr/lp/kul/ang/fla/deindex.htm

cinepivates

Συντακτική ομάδα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *