ΚΡΙΤΙΚΕΣΣινεμά

ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΤΩΝ ΤΕΣΣΑΡΩΝ ΓΙΓΑΝΤΩΝ (NORTH BY NORTHWEST)

Ο Ρότζερ Θόρνχιλ, διαφημιστής που παρά τους πολλούς γάμους του ζει ακόμα κάτω από τη σκιά της μητέρας του, ύστερα από μία παρεξήγηση ταυτίζεται με τον μυστηριώδη Κάπλαν, κυβερνητικό πράκτορα, τον οποίο θέλει να εξοντώσει ο Βάνταμ, αρχηγός δικτύου κατασκόπων.Ο Θόρνχιλ συλλαμβάνεται από τους ανθρώπους του Βάνταμ, καταφέρνει όμως να αποδράσει και στη συνέχεια βρίσκεται αγκαλιά με το μαχαιρωμένο σώμα ενός διπλωμάτη, κατηγορείται για την δολοφονία και κυνηγημένος από αστυνομία και κατασκόπους, φεύγει προς άγνωστη κατεύθυνση.

Με την ΣΚΙΑ ΤΩΝ ΤΕΣΣΑΡΩΝ ΓΙΓΑΝΤΩΝ το 1959, ο Άλφρεντ Χίτσκοκ επιστρέφει στο αγαπημένο του είδος, την κατασκοπική περιπέτεια κάνοντας την σύνοψη όλων των θεματικών που συναντάμε στις ταινίες του. Το θέμα του αθώου/ένοχου, η διπρόσωπη ξανθιά, ο ίλιγγος του κενού,η καταπιεστική μητέρα, η γοητεία του τρένου. Η ταινία συγκροτείται από τέσσερις ενότητες που η κάθε μία είναι όχι μόνο είναι σαν να αφηγείται μία νέα ιστορία , αλλά δημιουργεί μία νέα σχέση με τον θεατή (σε σχέση με τον πρωταγωνιστή και το ενδιαφέρον του να ξεδιαλύνει το μυστήριο της ίντριγκας). Στην πρώτη ενότητα ο πρωταγωνιστής, όπως όλοι οι Χιτσκοκικοί ήρωες συμμετέχει άθελα του σε ένα παιχνίδι που δεν ορίζει, κατηγορείται για κάτι που δεν έκανε, ιδιοποιείται μία ξένη ταυτότητα και φεύγει κυνηγημένος προς αναζήτηση της αλήθειας. Στην δεύτερη ενότητα γνωρίζεται μέσα στο τρένο με την πανέμορφη Εύα, που επίσης όπως όλες οι Χιτσκοκικές ηρωίδες, τον σώζει από την αστυνομία αλλά στην συνέχεια τον στέλνει σε ένα ραντεβού θανάτου. Από αυτό το σημείο ο Χίτσκοκ βάζει τον θεατή να υπερτερεί του πρωταγωνιστή σε πληροφορίες γνωρίζοντας κάτι που ο Θόρνχιλ θα έπρεπε να έχει υποψιαστεί. Η Εύα είναι πράκτορας του Βάνταμ.

Η τρίτη ενότητα περιλαμβάνει και την πιο διάσημη σεκάνς την ταινίας αλλά και του κινηματογράφου ολόκληρου. Μέσα σε επτά λεπτά ο Χίτσκοκ παραδίδει ένα μάθημα αγωνίας και σασπένς ανατρέποντας όλους τους κανόνες. Φως αντί για σκοτάδι, έρημος αντί για πόλη, καμία μουσική υπόκρουση και ο πρωταγωνιστής αντιμέτωπος με ένα αεροπλάνο. Από εκείνη την στιγμή όλοι (ακόμα και εμείς) παύουμε να είμαστε παθητικοί θεατές των δρώμενων και γινόμαστε ενεργό μέρος της δράσης. Και αφού όλη η αλήθεια βγει στην επιφάνεια και ο Θόρνχιλ μάθει πως η Εύα κινδυνεύει, θα ανατρέψει τους κανόνες, θα αρχίσει να δρα για λογαριασμό του και θα αποφασίσει να βάλει ένα τέλος.

Στην τέταρτη και πιο όμορφη ενότητα της ταινίας, όπου όλοι αν και νομίζουμε πως η αλήθεια έχει βγει στην επιφάνεια, βρισκόμαστε ξανά σε πλήρη άγνοια διότι τα πάντα μπορούν να συμβούν, η ασφάλεια των προηγούμενων ενοτήτων δεν υφίσταται και το σασπένς κυριαρχεί. Στο σπίτι άντρο του Βάνταμ και στο όρος Ράσμορ, όπου βρίσκονται τα τεράστια πορτρέτα των τεσσάρων προέδρων των ΗΠΑ, o ήρωας θα παλέψει με τους κακούς, θα σωθούν την τελευταία στιγμή με την Εύα από την πτώση στο βάραθρο και ο ήρωας θα σωθεί στην τελική του πτώση όχι στο κενό αλλά στην αγκαλιά της Έυας, που θα του χαρίσει ένα από τα ωραιότερα φιλιά στην ιστορία του σινεμά. Όταν τα παιχνίδια τελειώνουν, οι ήρωες ενηλικιώνονται.

Ο Κάρι Γκραντ κάνει δίνει την καλύτερη ερμηνεία της καριέρας του, η Εύα Μαρί Σεντ είναι η πιο όμορφη και προσιτή (ακόμα και από την Γκρέις Κέλι) γυναίκα αίνιγμα Χιτσκοκική ηρωίδα. Η ταινία είναι ένα οδοιπορικό που όμοιο του δεν γίνεται να ξαναζήσουμε στον κινηματογράφο, Βόρεια από Βορειοδυτικά που μπορεί να μην σημαίνει τίποτε άλλο πως κινούμαστε με απόλυτη αυθαιρεσία, με συνεχείς παρεκκλίσεις από τον ευθύ δρόμο, παρακολουθώντας ένα αριστούργημα, χωρίς κρυφό νόημα αλλά με συνεχόμενους μηχανισμούς που προσφέρουν την υπέρτατη κινηματογραφική ευχαρίστηση. Τεράστια εμπορική επιτυχία, άνοιξε τον δρόμο για τις ταινίες κατασκοπείας και για τις περιπέτειες του Τζέημς Μποντ, προτάθηκε για Oscar σεναρίου, μοντάζ και σκηνικών και αποτελεί μία από τις λίγες ταινίες στην ιστορία του σινεμά, που είναι υπεράνω κριτικής.

Η ταινία κυκλοφορεί σε επανέκδοση στα θερινά σινεμά σε διανομή SUMMER CLASSICS

Αχιλλέας Βασιλείου

O Αχιλλέας Βασιλείου γεννήθηκε λίγο πριν το δεύτερο μέρος του «The Godfather» κερδίσει το Oscar καλύτερης ταινίας. Επιβεβαιωμένες πηγές αναφέρουν ότι η σύλληψη από τους γονείς του έγινε εφόσον αυτοί παρακολούθησαν το τετράωρο έπος «Lawrence of Arabia». Στα 6 του χρόνια, μεγαλύτερα ξαδέλφια του τον ανάγκασαν να δει τον «Εξορκιστή» και έτσι ο δαίμονας του σινεμά τον κυρίευσε στην κυριολεξία. Σπούδασε δημοσιογραφία, μόνο και μόνο για να ασχοληθεί με την κριτική κινηματογράφου. Στόχος του: H Live αναμετάδοση της Απονομής Oscar μέσα από το Dolby Theater, παρέα με το σουρεαλιστικό κοινό της ραδιοφωνικής εκπομπής του'' 7 Oscar για τον Αχιλλέα''.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *