ΚΡΙΤΙΚΕΣΣινε-προτάσειςΣινεμά

Ο Άνθρωπος των Σπηλαίων (Early Man)

EARLY MAN

3popcorn

Σε μια απομονωμένη κοιλάδα ζει η φιλήσυχη φυλή του Νταγκ, που επιδίδεται στο κυνήγι λαγών. Ξαφνικά ένας τεράστιος στρατός, εξοπλισμένος με πιο σύγχρονα όπλα, πανοπλίες και πολιορκητικά μαμούθ, ξεπροβάλλει και τους πιάνει αιχμάλωτους. Είναι η χάλκινη στρατιά ενός μοχθηρού και φιλοχρήματου δυνάστη που θέλει να εκμεταλλευτεί τα ορυχεία τους. Προσπαθώντας να σώσει τους φίλους του, ο Νταγκ θα εισχωρήσει σε ένα μεγάλο στάδιο, που θυμίζει Κολοσσαίο, όπου δυο διαφορετικές ομάδες μονομαχούν σε ένα αγώνισμα που ονομάζουν… ποδόσφαιρο. Τελικά, οι δυο διαφορετικές εποχές, η παλαιολιθική εποχή και η εποχή του χαλκού θα κονταροχτυπηθούν σκληρά σε ένα απολαυστικό ματς ποδοσφαίρου!

Μπόλικο χιούμορ και ωραίες ατάκες που ‘κάθονται’ καλά στο βρετανικό φλέγμα και αποδίδονται με τις φωνές των Τομ Χίντλεστον, Έντι Ρεντμέιν, Μέισι Ουίλιαμς και Τίμοθι Σπολ. Αποδίδονται όμως πολύ ωραία και στην ελληνική μεταγλώττιση, που ανέλαβε ο Ηλίας Ζερβός και τις φωνές τους δανείζουν οι Νίκος Αξιώτης, Κώστας Δαρλάσης, Δημήτρης Μακαλιάς, Ηλίας Ζερβός, Έβελυν Ασουάντ και Δαυίδ Μαλτέζε. Το ελληνικό team πραγματικά αγκάλιασε την ταινία με έμπνευση και κέφι και το αποτέλεσμα είναι να βγουν μερικές πολύ πετυχημένες ατάκες, που θα διασκεδάσουν τόσο μικρά παιδιά όσο και τους συνοδούς τους. Από τις καλύτερες, η ατάκα «Χοίρος Βοηθείας» για τον αγριόχοιρο κατοικίδιο, φίλο και βοηθό του κεντρικού ήρωα, όπως και η πολυσυλλεκτική ομάδα «βασίλισσα» του ποδοσφαίρου στο πρωτάθλημα της «Σοφίφα»(soFIFA) που ονομάζεται  «Χαλκορεάλ» με μπλε εμφανίσεις, ενώ η ομάδα των παλαιολιθικών με τις κόκκινες φανέλες και άσπρα σορτσάκια ονομάστηκε φυσικά (Man)United. Η ποδοσφαιρική ορολογία και αναφορές κάνουν την ταινία ιδιαίτερα προσιτή και για τους μπαμπάδες, γιατί κακά τα ψέματα, οι μαμάδες είναι αυτές που επί το πλείστον συνοδεύουν τα παιδιά στο σινεμά και οι μπαμπάδες επιστρατεύονται μόνο για κάποιο Star Wars ή ταινία της Marvel (κακώς αν συμβαίνει).

EARLY MAN

Στη λογική ταινιών animation με κούκλες και την τεχνική stop motion, όλες αυτές οι ταινίες μας θυμίζουν τη χαρά παιδικών μας χρόνων, με τα παιδικά της εποχής ή τα Muppet Show. Βλέπεις τις πλαστελίνες, αντιλαμβάνεσαι την υφή των υφασμάτων ή τις τρίχες στα μαλλιά, χαζεύεις με τη δουλειά που έχει γίνει στις μακέτες, την υπομονή που θα χρειάστηκε για να κάνουν το γύρισμα. Όσο και να έχουν εξελιχθεί τα γραφικά, τα κουκλάκια έχουν τη δική τους αληθοφάνεια, τη δική τους αίσθηση. Μάλιστα βλέπουμε και προσωπική βελτίωση του Παρκ, από το «Οι Κότες το ‘Σκασαν» (2000) και «Γουάλας και Γκρόμιτ στον τεράστιο Λαχανόκηπο» (2005), αν και ως δική μου προσωπική αγαπημένη ταινία στο είδος παραμένουν τα «Τερατοκουτάκια» (Box Trolls).

Αν κάποιος θελήσει να εμβαθύνει πέραν του πρώτου επιπέδου, μπορεί να αντιληφθεί ένα ενδιαφέρον κοινωνικό σχόλιο, όχι μόνο για την σύγχρονη κοινωνία της οικονομικής και ηθικής κρίσης, τους σπόνσορες και την εκμετάλλευση του αθλητισμού, αλλά και στην μετά Brexit Αγγλία, που νοιώθει την ανασφάλεια μην μείνει αποκομμένη από τον υπόλοιπο κόσμο σε μια κοιλάδα της «παλαιολιθικής εποχής» ενώ ο υπόλοιπος κόσμος προχωρά μπροστά. Ας μη ξεχνάμε ότι το ποδόσφαιρο, που στην ταινία οι παλαιολιθικοί είχαν ξεχάσει ότι έπαιζαν οι πρόγονοι τους, θεωρείται το εθνικό σπορ της Αγγλίας. Βέβαια, είναι μια ιδέα που ο Παρκ γυρόφερνε στο μυαλό του από το 2010, αλλά με τα σημερινά δεδομένα μπορεί να αποκτήσει και μια άλλη δυναμική. Αν όχι, δεν παύει αυτόνομα να είναι και πάλι μια διασκεδαστική ταινία.

[toggle title=”Παλαιολιθική Εποχή εναντίον Εποχής του Χαλκού”]

Τοποθετημένο χρονικά στις απαρχές του κόσμου, όταν προϊστορικά πλάσματα και μαλλιαρά μαμούθ κατοικούσαν στη Γη, το «Ο Άνθρωπος των Σπηλαίων» αφηγείται την ιστορία του Νταγκ, μαζί με τον βοηθό του Χόγκνομπ, και την προσπάθεια να ενώσουν τη φυλή τους απέναντι στην εχθρική απειλή του Λόρδου Νουθ, ώστε να σώσουν το σπίτι τους.

Παλαιολιθική Εποχή εναντίον Εποχής του Χαλκού:

Ενώ ο Νταγκ τρελαίνεται να κυνηγάει μαμούθ και νέες περιπέτειες, ο αρχηγός της φυλής, Μπόμπναρ, προτιμά μια πιο γαλήνια και ατάραχη ζωή για τα αξιαγάπητα μέλη της φυλής του, που περιορίζεται στο κυνήγι κουνελιών. Σύντομα, όμως, η πολυπόθητη ηρεμία της Παλαιολιθικής Εποχής θα διαταραχθεί, όταν στην κοιλάδα θα εισβάλλει ξαφνικά ένας απειλητικός εχθρός μαζί με τον στρατό του. Ο λόγος για τον αρχηγό της Εποχής του Χαλκού, τον επιβλητικό Λόρδο Νουθ!

Έχοντας εντοπίσει ίχνη χαλκού στην κοιλάδα, ο φιλοχρήματος τύραννος μαζί με τα τεθωρακισμένα μαμούθ του θα μπουν με το «έτσι θέλω» στην περιοχή, αναγκάζοντας τα μέλη της φυλής να το σκάσουν και να βρουν καταφύγιο στην αφιλόξενη περιοχή Badlands.

Πάνω στον πανικό της εισβολής, ο Νταγκ συλλαμβάνεται και οδηγείται στον άγνωστο και τρομακτικό κόσμο της Εποχής του Χαλκού, όπου και γνωρίζει την Γκούνα, μια νεαρή, πνευματώδη κοπέλα που πουλά χάλκινα τηγάνια. Στο μεταξύ, ο Νταγκ, έχοντας παρασυρθεί από τους ανθρώπους της πόλης, καταλήγει σε ένα τεράστιο στάδιο, γεμάτο θεατές που διψούν για θέαμα – το οποίο, όπως σύντομα θα ανακαλύψει ο Νταγκ, είναι ένα παιχνίδι ονόματι ποδόσφαιρο!

[/toggle]

[toggle title=”Μια παραγωγή «τιτάνιων» διαστάσεων”]

«Ο Άνθρωπος των Σπηλαίων» είναι η μεγαλύτερη παραγωγή της εταιρείας Aardman, στα 40+ χρόνια λειτουργίας της. Ο βραβευμένος με τέσσερα Όσκαρ σκηνοθέτης Νικ Παρκ επεξεργαζόταν την ιδέα για την ταινία ήδη από το 2010. Αν και έχει καθίσει στην καρέκλα του σκηνοθέτη αρκετές φορές – για τη θρυλική σειρά του BBC «Γουάλας & Γκρόμιτ» και για δημοφιλείς ταινίες όπως τα «Οι Κότες το ΄Σκασαν» (2000) και «Γουάλας και Γκρόμιτ στον Τεράστιο Λαχανόκηπο» (2005) μεταξύ άλλων – το «Ο Άνθρωπος των Σπηλαίων» είναι η πρώτη ταινία μεγάλου μήκους που ο Παρκ σκηνοθετεί εντελώς μόνος, γεγονός που, όπως ήταν φυσικό, έφερε αλλαγές στις διαδικασίες παραγωγής της Aardman.

Η βετεράνος της εταιρείας, Κάρα Σέλεϊ, βλέπει τον «Άνθρωπο των Σπηλαίων» σαν ένα βήμα προς τα εμπρός για το στούντιο:

«Αν και είναι εξίσου πολύπλοκο και ακριβό με άλλες ταινίες, το “Ο Άνθρωπος των Σπηλαίων” δημιούργησε περισσότερες προκλήσεις σε διάφορα επίπεδα. Ο Νικ το λάνσαρε ως “Ο Μονομάχος συναντά το Dodgeball”. Ήθελε το στάδιο και οι σκηνές ποδοσφαίρου να αποπνέουν την αίσθηση του “Μονομάχου”. Έτσι, βάλαμε στην ταινία πολλά εφέ και γραφικά προκειμένου να δημιουργήσουμε ένα τεράστιο κοινό. Ο λόγος που κάναμε και το στάδιο ψηφιακά ήταν επειδή δε θα μπορούσαμε να φτιάξουμε πραγματικό στάδιο στις διαστάσεις που θέλαμε, καθώς θα ήταν μεγαλύτερο από ολόκληρο του στούντιο της Aardman!»

Εξίσου μεγάλα είναι και τα νούμερα που αφορούν στο προσωπικό που δούλεψε για την παραγωγή της ταινίας. 150 άνθρωποι ενεπλάκησαν άμεσα , ενώ ο αριθμός των σχεδιαστών έφτασε τους 33! Επιπλέον, για την ταινία χρειάστηκαν 273 μαριονέτες, φτιαγμένες από 23 διαφορετικούς κατασκευαστές σε περίοδο 2,5 χρόνων. Μέσα στις 10 εβδομάδες που χρειάστηκε κάθε μαριονέτα για να κατασκευαστεί, παραδόθηκαν 18 μαριονέτες Νταγκ και οχτώ για κάθε μέλος της Παλαιολιθικής Εποχής. Σύνολο; 3.000 κομμάτια φτιαγμένα στο χέρι! Όσο για το δάσος της φυλής, κάθε δέντρο χρειάστηκε μία ολόκληρη εβδομάδα για να ολοκληρωθεί…

«Είναι μεγάλη η πρόκληση αν σκεφτεί κανείς το budget της ταινίας… Παρόλα αυτά, οι υψηλές προσδοκίες του κόσμου για κάθε ταινία της Aardman δεν μας επιτρέπει να κάνουμε καμία έκπτωση».

Αναμενόμενα, όσοι επισκέφθηκαν τα γυρίσματα μαγεύτηκαν από την περίτεχνη δουλειά που έγινε για την αντιγραφή της προϊστορικής εποχής, με βασική «ατραξιόν» την Εποχή του Χαλκού και το γιγαντιαίο στάδιο.

[/toggle]

Αντώνης Γκούμας

Θα μπορούσε να ζήσει εξίσου ευχάριστα στη Μέση Γη όσο στη Metropolis, από τα πιο ρεαλιστικά πλάνα στα πιο σουρεαλιστικά συννεφάκια. Μπαίνοντας στις αίθουσες παθιάζεται αμετανόητα κάθε φορά που σβήνουν τα φώτα. Στα Φεστιβάλ που καλύπτει αντί για τις πολυαναμενόμενες ταινίες προτιμά να ανακαλύπτει άγνωστα μικρά διαμαντάκια που ίσως να μην δούμε ποτέ στις ελληνικές αίθουσες. Συνήθως καλοπροαίρετος, προσέξτε, όμως, όταν κραδαίνει το «τσεκούρι» του.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *