Ελληνικό ΣινεμάΘΕΜΑΤΑ

Οι Cinepivates στα γυρίσματα της ταινίας «Ο Ράφτης»

Ra190628_0505b

Ένα νυφικό τραπέζι έχει στρωθεί σε μια μικρή, χαριτωμένη αυλή κάπου στα Καμίνια. Τραπεζομάντιλα, ποτήρια, πιάτα, φώτα, όλα μάς προετοιμάζουν για ένα γλέντι. Η γιορτή αυτή έχει στηθεί για τις ανάγκες της ταινίας «Ο Ράφτης» της Σόνια – Λίζα Κέντερμαν που ολοκλήρωσε τα γυρίσματά της πριν από λίγες ημέρες στην Αττική. Οι Cinepivates ήταν εκεί.

Κεντρικός χαρακτήρας του Ράφτη είναι ο Νίκος, ένας άνδρας που ζει και εργάζεται στο οικογενειακό ραφτάδικο, κάνοντας ένα επάγγελμα που σταδιακά εξαφανίζεται. Όταν δεν θα μπορέσει πια να συνεχίσει να δουλεύει στο ραφτάδικο, ο Νίκος θα ξεκινήσει ένα ταξίδι που θα του ανοίξει έναν κόσμο δημιουργίας. Από τα ανδρικά κοστούμια θα περάσει στα νυφικά φορέματα. «Η αρχική ιδέα ήταν ένας άνθρωπος που το μόνο που ξέρει και αγαπά είναι η ραπτική και τι θα πρέπει να κάνει όταν χάσει τη δυνατότητα να ράβει» λέει η σκηνοθέτις. «Με τη συν-σεναριογράφο Τρέισι Σάντερλαντ ξεκινήσαμε θέλοντας να κάνουμε μια ταινία για την οικονομική κρίση, για έναν άνθρωπο που τα χάνει όλα στα 50 και για το πώς μπορεί να επανεφεύρει τον εαυτό του ως μεσήλικας. Στη συνέχεια ήρθε η ιδέα του ράφτη και τα νυφικά» προσθέτει.

Ra190628_0181b

«Η ταινία αναφέρεται σε ένα επάγγελμα που πεθαίνει, που προσπαθεί με νύχια και με δόντια να κρατηθεί. Είναι το επάγγελμα του δημιουργού, αυτού που φτιάχνει πράγματα με τα χέρια του. Έχει να κάνει με γούστο, με αισθητική και γενικότερα με την ομορφιά» λέει ο ράφτης της ταινίας, Δημήτρης Ήμελλος. «Ο Νίκος μοιάζει να έχει ξεχαστεί σε μία εποχή, μοιάζει να είναι υπό τη σκιά και τη σκέπη του ραφείου που έχει φτιάξει ο πατέρας του. Αισθάνεται ασφάλεια σε αυτόν τον κόσμο, έχει την ψυχή ενός παιδιού και η μόνη του παρέα είναι ένα οκτάχρονο κοριτσάκι. Μοιάζει δηλαδή να έχει μείνει και σε μία εποχή, αλλά και σε μία ηλικία» προσθέτει.

«Επισκεφτήκαμε ράφτες, είδαμε πώς δουλεύουν, είδαμε ανθρώπους που πωλούν υφάσματα -όπως ο Στουρνάρας που μας βοήθησε πολύ για αυτό-, προσπάθησα να δω τη ραπτομηχανή, να τη μάθω σιγά – σιγά. Είναι άνθρωποι πολύ συγκεντρωμένοι σε κάτι, δεν σ κορπίζεται η προσοχή τους. Όταν προσπαθείς να περάσεις μια κλωστή μέσα από μία βελόνα, όλη σου η ύπαρξη μοιάζει να επικεντρώνεται σε ένα τόσο δα πραγματάκι. Προσπάθησα να κατανοήσω το ποιόν του ανθρώπου που κάνει μια τέτοια δουλειά» σημειώνει ο ηθοποιός.

Ra190628_0136b

«Με τον Δημήτρη πηγαίναμε σε ραφεία, πέρασε πολύ χρόνο με ράφτες, πήγαμε σε παλιά υφασματάδικα, βγαίναμε στους δρόμους της Αθήνας και αναρωτιόμασταν τι βλέπει ο ήρωάς μας, πού πηγαίνει… Πηγαίναμε σε παλιά μαγαζιά, μιλούσαμε με τους ιδιοκτήτες, τους ρωτούσαμε πράγματα. Και ύστερα συζητούσαμε για τις σκηνές με μια ονειροπώληση» λέει η Σόνια – Λίζα Κέντερμαν.

Συνοδοιπόροι του σε αυτή την περιπέτεια θα είναι η Μίρα, η γειτόνισσά του από την Αλβανία (την ερμηνεύει η Ταμίλα Κουλίεβα) και η 8χρονη κόρη της, Βικτώρια. «Η Μίρα είναι μία γυναίκα που δέχεται να κάνει ένα δημιουργικό ταξίδι και μέσα από αυτό καλύπτει κάποια πράγματα που προφανώς της έχουν λείψει. Αυτό το δημιουργικό ταξίδι ξεκινάει από τη στιγμή που ο Νίκος, ο ράφτης έρχεται και της προτείνει να δημιουργήσουν μαζί μια “κολεξιόν” νυφικών. Είναι ένα παραμυθένιο, υπέροχο ταξίδι δύο ανθρώπων που υπό άλλες συνθήκες θα μπορούσαν να είναι πολύ μεγάλοι σχεδιαστές» λέει η Ταμίλα Κουλίεβα. «Η κόρη μου, η Βικτώρια, συμβάλλει πολύ ενεργά σε αυτό το ταξίδι αυτών των δύο χαρακτήρων. Κουβαλά μαζί της την αθωότητα, μια πινελιά παιχνιδιού, μια διαφορετική πραγματικότητα που φέρνουν τα παιδιά» προσθέτει. 

Ra190628_0134b

Αν και η Σόνια Λίζα Κέντερμαν είχε από πολύ νωρίς τον Δημήτρη Ήμελλο στο μυαλό της για τον ρόλο του Νίκου -ήδη από τη συγγραφή του σεναρίου-, το να βρει το κορίτσι που θα ερμηνεύσει τη μικρή Βικτώρια δεν ήταν καθόλου εύκολη υπόθεση. «Με τη Δάφνη δουλέψαμε περίπου τρεις μήνες και ερχόταν δυο – τρεις φορές την εβδομάδα σπίτι μου. Η Δάφνη είναι ο ρόλος. Αγοροκόριτσο, πειραχτήρι, ζουζούνι, σαΐνι. Κάναμε ενάμιση χρόνο κάστινγκ για να βρούμε τη Δάφνη. Κάναμε storyboard τις σκηνές της, στην ουσία φτιάξαμε ένα κόμικ και σε φουσκάλες είχαμε γράψει τα λόγια. Από κάποια στιγμή και έπειτα, έφερνε πάρα πολλά πράγματα στον ρόλο» λέει η Σόνια – Λίζα Κέντερμαν που και στην μικρού μήκους ταινία της Νικολέτα είχε συνεργαστεί με παιδιά. «Τα παιδιά σε πιστεύουν απόλυτα, φέρνουν ένα δικό τους κόσμο, δεν παίζουν, βγάζουν στον ρόλο τη δική τους αλήθεια» λέει η σκηνοθέτις.

Σημαντικό ρόλο στην ταινία παίζουν τα ίδια τα ρούχα. Τη βραδιά των γυρισμάτων η Ταμίλα Κουλίεβα φοράει ένα υπέροχο σμαραγδί φόρεμα, ενώ το νυφικό του γάμου μοιάζει με έργο τέχνης. Η ενδυματολόγος Julie Lebrun προέρχεται από το Βέλγιο και συμμετείχε στην ταινία μέσω της βελγικής εταιρείας παραγωγής. «Ο ήρωας της ταινίας φτιάχνει ρούχα με ό,τι έχει και εν μέσω οικονομικής κρίσης. Δεν μπορούσαμε να νοικιάσουμε νυφικά, έπρεπε να τα δημιουργήσουμε εξαρχής. Εγώ και η ομάδα μου φτιάξαμε τα φορέματα με υλικά που μοιάζουν όμορφα, αλλά που είναι φτηνά, υλικά που συνήθως δεν χρησιμοποιούνται για την κατασκευή νυφικών» σημειώνει η ενδυματολόγος. «Σχεδιάσαμε τα νυφικά, στείλαμε τα σχέδια στη Σόνια και στη συνέχεια φτιάξαμε τα ρούχα. Είχαμε πολύ λίγο χρόνο, μόνο έναν μήνα για να τα φτιάξουμε. Τα ρούχα φτιάχτηκαν στο Βέλγιο και στη συνέχεια μεταφέρθηκαν στην Ελλάδα. Αποφασίσαμε να δει η Σόνια τα σχέδια και μετά να δει τα νυφικά όταν σχεδόν θα είχαν ολοκληρωθεί, για να έχει μια συνολική εικόνα. Ευτυχώς όλα πήγαν καλά. Η συνεργασία μας ήταν πολύ καλή και έμεινε πολύ ικανοποιημένη από το αποτέλεσμα» προσθέτει.

Ra190628_0530b

«Το άγχος μου ήταν τα κοστούμια. Αυτός ο άνθρωπος περνά από διάφορες φάσεις για να ανακαλύψει ότι είναι μετρ, ότι πρέπει να είναι ένας Τζον Γκαλιάνο. Πρέπει, λοιπόν, να πιστέψεις ότι τα ρούχα είναι μία πρωτότυπη δημιουργία, ότι δεν μοιάζουν με κάτι άλλο. Από την άλλη πρέπει να είναι και πιστευτό ότι τα φοράνε οι κοπέλες στα Καμίνια. Αυτό είναι για μένα και το μεγάλο στοίχημα στην ταινία» λέει η Σόνια – Λίζα Κέντερμαν.

Αντίστοιχα πρωταγωνιστικό ρόλο παίζει και το ραφτάδικο, όπου εκτυλίσσεται μεγάλο μέρος της ταινίας. «Ο χώρος έχει πολλές κατασκευές. Μέσα εκεί ο Νίκος έχει έναν πολύ μικρό χώρο που μένει και όλα τα έπιπλα είναι αυτοσχέδια και πτυσσόμενα. Το κατασκευαστικό κομμάτι ήταν πολύ δημιουργικό» λέει η σκηνογράφος Πηνελόπη Βαλτή. Πηγή έμπνευσης για το ραφτάδικο ήταν χώροι πραγματικοί, «παλιά ραφτάδικα που είχε στο μυαλό της η Σόνια ετοιμάζοντας αυτή την ταινία -όπως ο Αλεξανδράκης στην Ερμού για παράδειγμα. Είχαμε δει, επίσης, ένα συγκλονιστικό ντοκιμαντέρ για τους ραφτάδες της Νάπολι» προσθέτει η Π.Βαλτή που ανέλαβε την σκηνογραφία μαζί με τη Δάφνη Κούτρα.

Ra190628_0020b

Τα γυρίσματα στα Καμίνια ακολουθούν το χρονοδιάγραμμα. Καθυστερήσεις δεν υπάρχουν και όλοι γνωρίζουν τι ακριβώς πρέπει να κάνουν. Παρακολουθούμε μια σκηνή χορού. Οι καλεσμένοι του γάμου χορεύουν και γλεντούν και ο Νίκος (Δημήτρης Ήμελλος) σηκώνεται να χορέψει με τη Μίρα (Ταμίλα Κουλίεβα).

Η Σόνια-Λίζα Κέντερμαν είχε εντυπωσιάσει με το σκηνοθετικό ντεμπούτο της, την μικρού μήκους ταινία, Νικολέτα. «Η Σόνια είναι πολύ ανοιχτή, πολύ δημιουργικός άνθρωπος, έχει αντίληψη και όλα αυτά τα στοιχεία μπορεί να τα μεταφέρει και στην οθόνη. Την πιστεύω πάρα πολύ γιατί πέρα από την προσωπική επαφή έχω δει και τις μικρού μήκους ταινίες της που δείχνουν τον ιδιαίτερο και δημιουργικό χαρακτήρα της» λέει η Ταμίλα Κουλίεβα.

Ra190628_0023b

Η σκηνοθέτις σπούδασε σινεμά στο Λονδίνο και ο λόγος που την έκανε να επιστρέψει στην Ελλάδα ήταν ο Ράφτης. Ετοίμαζε την ταινία εδώ και πέντε περίπου χρόνια. «Η δυσκολία ήταν αυτό που είχα σκεφτεί και που είχα δουλέψει πολύ με τους συνεργάτες μου να μη μοιάζει τελικά πεπερασμένο όταν θα ξεκινούσαν τα γυρίσματα. Ο χρόνος που μεσολάβησε, όμως, μου επέτρεψε να δω τι περισσεύει. Ο χρόνος βοήθησε να ξεδιαλύνω πού είναι ο πυρήνας της ιστορίας, του χαρακτήρα. Όταν ξεκίνησαν τα γυρίσματα ο Ράφτης είχε ωριμάσει μέσα μου, οπότε ήταν πια όλες οι επιλογές ξεκάθαρες, δεν αμφιταλαντευόμουν» τονίζει. Στη διάρκεια αυτής της προετοιμασίας ήρθε και η αλλαγή παραγωγού. «Αυτό ήταν το πιο επώδυνο και το πιο στενάχωρο στην όλη διαδικασία» παραδέχεται η σκηνοθέτις. Σύντομα, η εταιρεία παραγωγής Αργοναύτες και η Ιωάννα Μπολομύτη ανέλαβαν την παραγωγή του Ράφτη

Η Ταμίλα Κουλίεβα αναφέρεται στη σημασία του να δουλεύεις με καλούς συνεργάτες, συνεργάτες όπως ο Πάνος Παπαχατζής, ο Δημήτρης Ήμελλος, ο Θανάσης Παπαγεωργίου, ο Στάθης Σταμουλακάτος, ο διευθυντής φωτογραφίας Γιώργος Μιχελής. «Αυτό είναι το πρώτο που κοιτώ σε μια ταινία. Αυτό και το σενάριο» προσθέτει η ηθοποιός.

Τι περιμένει η Σόνια – Λίζα Κέντερμαν από τον Ράφτη; «Εύχομαι τα συναισθήματα που ένιωσα εγώ ετοιμάζοντας την ταινία, να περάσουν στο κοινό και ο κόσμος να μπει στον κόσμο του ήρωα, να γίνει πιστευτός, να πορευτεί μαζί του» λέει η σκηνοθέτις. Όσο για το πού θα την βρουν τα επόμενα βήματα, στο Λονδίνο, την Αθήνα ή κάπου αλλού, η Σόνια – Λίζα Κέντερμαν σημειώνει ότι βρίσκεται ήδη στο στάδιο προετοιμασίας της επόμενης ταινίας της. «Με την Τρέισι έχουμε γράψει ένα σενάριο που θα εκτυλίσσεται σε Ελλάδα και Γερμανία. Είναι μια σύγχρονη ιστορία, η οποία, όμως, θα μπορούσε να εκτυλίσσεται οποτεδήποτε».

ΡΑΦΤΗΣ / Σκηνοθεσία: Σόνια Λίζα Κέντερμαν / Παραγωγός: Ιωάννα Μπολομύτη /Σενάριο: Σόνια Λίζα Κέντερμαν, Tracy Sunderland / Συμπαραγωγοί: Tanja Georgieva, Melanie Andernach, Isabelle Truc / Executive Producer: Πάνος Παπαχατζής / Φωτογραφία: Γιώργος Μιχελής / Μουσική: Dine Doneff / Μοντάζ: Δημήτρης Πεπόνης / Σκηνογραφία: Πηνελόπη Βαλτή, Δάφνη Κούτρα / Ενδυματολογία: Julie Lebrun / Ηχοληψία: Ντίνος Κίττου / Δ/νση Παραγωγής: Γιάννης Καραντάνης / Μακιγιάζ: Claudia Goetz / Διανομή ρόλων: Δημήτρης Ήμελλος, Ταμίλλα Κουλίεβα, Θανάσης Παπαγεωργίου, Στάθης Σταμουλακάτος, Δάφνη Μιχοπούλου Παραγωγή: Αργοναύτε ΑΕ / Σε συμπαραγωγή με: Elemag Pictures, Made in Germany, IOTA Production, ΕΡΤ ΑE / Με την υποστήριξη: Eurimages, Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, MDM, Film- Und Medienstiftung NRW, Federation Wallonie-Bruxelles, MEDIA Creative Europe / Διεθνείς Πωλήσεις: Pluto (DE)

* Οι φωτογραφίες του άρθρου είναι από το Studio Kominis. Την παραγωγή της ταινίας έχει αναλάβει η εταιρεία παραγωγής Αργοναύτες.

cinepivates

Συντακτική ομάδα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *