ΚΡΙΤΙΚΕΣΣινεμά

Πέρα από τη λογική

Η Μιριέλ και ο Μουνίρ αγαπιούνται. Από μικρός ο μαροκινής καταγωγής Μουνίρ ζει στο σπίτι του γιατρού Πινζέ, γεγονός που του εξασφαλίζει μια οικονομικά άνετη ζωή. Όταν ο Μουνίρ και η Μιριέλ αποφασίζουν να παντρευτούν και να κάνουν παιδιά, η εξάρτηση του ζεύγους από τον γιατρό μεγαλώνει. Τέσσερα παιδιά μετά, η Μιριέλ νιώθει εγκλωβισμένη.

Ο Χοακίμ Λαφός πήρε ένα πραγματικό περιστατικό, την ιστορία της Ζενεβιέβ Λερμιτέ που συνέβη σε ένα ήσυχο προάστιο των Βρυξελλών, αποφασίζοντας, όμως, να κάνει μια ανατομία στα πώς και τα γιατί της ιστορίας.

Η ταινία ξεκινά με τους θεατές να μαθαίνουν για τον θάνατο κάποιων παιδιών. Η επόμενη σκηνή δείχνει τον Μουνίρ και τη Μιριέλ ευτυχισμένους. Από την πρώτη στη δεύτερη σκηνή δεν αναγνωρίζεις τη Μιριέλ, είναι σαν ένα εντελώς διαφορετικό πρόσωπο (στην πρώτη ένα αγρίμι, στη δεύτερη ένα πανέμορφο πλάσμα).

Τα πάντα ξεκινούν απλά με έναν έρωτα. Από την αρχή σχεδόν ο διευθυντής φωτογραφίας της ταινίας Ζαν Φρανσουά Ντεσκένς και ο σκηνοθέτης τοποθετούν αντικείμενα ή σκιές προσώπων μπροστά από την κάμερα, δημιουργώντας έτσι μια κλειστοφοβική ατμόσφαιρα και δίνοντας ελάχιστες πληροφορίες. Ο τρόπος κινηματογράφισης μπορεί να γίνεται στιγμές-στιγμές ενοχλητικός, αλλά αυτός είναι ο στόχος του σκηνοθέτη. Τα όσα διαδραματίζονται σε αυτό το σπίτι, δεν θεωρούνται φυσιολογικά. Η υπερβολική εξάρτηση του ζευγαριού από τον γιατρό, η αδυναμία τους να αγοράσουν δικό τους σπίτι, οι συνεχείς αφίξεις νέων μελών στην οικογένεια φέρουν βαρύ το τίμημά τους στην Μιριέλ.

Κι αν το πρώτο μέρος της ταινίας επικεντρώνεται στην οικογενειακή ευτυχία, το δεύτερο ανήκει εξολοκλήρου στην Εμιλί Ντεκέν, η οποία ερμηνεύει εξαιρετικά μια γυναίκα που βυθίζεται ολοκληρωτικά και τραγικά στην κατάθλιψη. Από τη σκηνή που κλαίει ακούγοντας ένα χαζό τραγούδι στο ραδιόφωνο, μέχρι τα ψώνια στο σούπερμαρκετ φορώντας τη μαροκινή φορεσιά που της χάρισε η μητέρα του συζύγου της, η Εμιλί Ντεκέν δίνει ρεαλιστικό πρόσωπο σε εκείνες τις ιστορίες που διαβάζουμε συχνά με τεράστιους τίτλους στις εφημερίδες και αναρωτιόμαστε ποια να είναι τα πρόσωπα που κρύβονται πίσω από αυτές.

 Τελικά να τη δω;

Είναι λίγο θλιβερή, αλλά πρόκειται για ένα αξιοπρεπές οικογενειακό δράμα, με μία υπέροχη ερμηνεία, η οποία βραβεύτηκε και με το βραβείο Un Certain Regard στις Κάννες, από την Εμιλί Ντεκέν.

Αγγελική Στελλάκη

Η πρώτη ταινία που είδε σε κινηματογραφική αίθουσα ήταν το Χορεύοντας με τους Λύκους. Κατά τη διάρκεια του οποίου διάβαζε Μίκι Μάους, σπάζοντας τα νεύρα όλων. Σε σινεφίλ μονοπάτια οδηγήθηκε όταν, κατά τη διάρκεια μοναχικών κινηματογραφικών βραδινών περιπλανήσεων, διαπίστωσε ότι νοιώθει μια παράξενη ευτυχία, κάθε φορά που τα φώτα χαμηλώνουν, ο ήχος του προτζέκτορα πλημμυρίζει το χώρο και μυρωδιά ποπ κορν ξεχύνεται στην αίθουσα.

3 σκέψεις σχετικά με το “Πέρα από τη λογική

  • Η ιδιόμορφη κλειστοφοβική σκηνοθεσία με τις “σκιές και τις κουρτίνες” στο φακό του Ζοακίμ Λαφός, όσο και η δυνατή ερμηνεία της πρωταγωνίστριας, Εμιλί Ντεκέν, ήταν αυτές που ενθουσίασαν και τον σκηνοθέτη Θάνο Αναστόπουλο και την υπόλοιπη επιτροπή του 14ου fff δίνοντας του επίσης το πρώτο βραβείο στο περσινό φεστιβάλ γαλλοφωνου.

    Σχολιάστε
  • Πρόκειται για ένα δράμα ιδιαίτερης συμπύκνωσης, καθηλωτικό, με εξαιρετικά λιτή φιλμική γλώσσα που δεν ενδιαφέρεται να αποδώσει μελοδραματικούς τόνους στο πραγματικό περιστατικό στο οποίο και βασίζεται, όσο το να αναδείξει πως μπορεί ένα επαναστατικό και αναστατωμένο ψυχικά πρόσταγμα να υπερβεί κάθε ορθολογική διατύπωση. Περισσότερα εδώ
    http://myfilms-in.blogspot.gr/2014/03/a-perdre-la-raison.html

    Σχολιάστε
  • Αποδίδεται έντονα η τραγικότητα των ηρώων, ειδικά της πρωταγωνίστριας που συγκλονίζει με την εξαιρετική ερμηνεία της.

    Σχολιάστε

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *