Ελληνικό Σινεμά

Η «πορτοκαλάδα από πορτοκάλια», η «βέσπα», το «κότερο» και πολλές ακόμα αξέχαστες ατάκες του ελληνικού κινηματογράφου

Παλιός Ελληνικός Κινηματογράφος. Τρεις λέξεις που στον καθένα μας φέρνει και κάτι διαφορετικό στο μυαλό. Μέρη της Αθήνας όπως ήταν πριν έρθει ο μοντερνισμός και εγκατασταθεί για τα καλά, ταλαντούχοι ηθοποιοί, αξέχαστα τραγούδια από μεγάλους ερμηνευτές που μέχρι και σήμερα τραγουδάει ο κόσμος , ατάκες που μας έχουν σημαδέψει και που αναπολούμε κάθε φορά που γίνεται αναφορά στην κινηματογραφική μας κληρονομιά. Περιττό να πούμε πως δεν μπορούμε να ξεχωρίσουμε ποια είναι η καλύτερη ή πιο αστεία, αλλά θα κάνουμε μια προσπάθεια να σας παρουσιάσουμε κάποιες από αυτές.

 

Υπάρχει και φιλότιμο

 

Ένας πολιτικός που βρίσκεται στον κόσμο του, περιτριγυρισμένος από κόλακες, επισκέπτεται ένα χωριό , όπου διαπιστώνει πως δεν είναι τα πράγματα έτσι όπως πίστευε γι’ αυτό και εισπράττει την ανάλογη συμπεριφορά από τους ψηφοφόρους. Ατάκες αξέχαστες είναι το «μαύρο στο Μαυρογιαλούρο» , το «Σύνθημά μας είναι ένα…» και μετά το γκάρισμα του γαϊδάρου.

 

 

Τα Κίτρινα Γάντια

 

Ένας καχύποπτος σύζυγος κατασκοπεύει την γυναίκα του για να δει αν τον απατάει, ενώ σημαντικό ρόλο παίζει και ένα ζευγάρι κίτρινα γάντια. Δίχως αμφιβολία, ο διάλογος που έχει μείνει αξέχαστος είναι εκείνος μεταξύ του Γκιωνάκη και του Σταυρίδη όταν ο δεύτερος παραγγέλνει πορτοκαλάδα.

 

«Έχεις μια πορτοκαλάδα ρε; »

«Πορτοκαλάδα θέτε; Από πορτοκάλια;»

«Όχι! Από μούσμουλα»

 

«Φέρε μια πορτοκαλάδα ρε;»

«Πορτοκαλάδα θέτε;»

«Πορτοκαλάδα…λεμονάδα»

«Λεμονάδα θέτε;»

«Αντε λεμονάδα»

«Από λεμόνια;»

 

«Ρε, έχεις μια γκαζόζα;»

«Γκαζόζα θέτε;»

«Γκαζόζα…σόδα»

«Σόδα θέτε;»

«Ω ρε τι θα γίνω εγώ με σένα»

 

 

Μια Ελληνίδα στο Χαρέμι

 

Η Ρένα Βλαχοπούλου το παίζει μάντισσα έναντι αμοιβής. Πέφτει όμως στην παγίδα όταν της ζητάει ένας εμίρης να του πει το μέλλον του. Από εκεί και πέρα αρχίζουν όλα τα κωμικοτραγικά. Αξέχαστες φιγούρες ο τρελός εφευρέτης Χρόνης Ξαρχάκος, ο χίπης Βαγγέλης Σειληνός και η αγαπημένη του Μαρία Ιωαννίδου- μονίμως με μια τσίχλα στο στόμα. Ατάκες που λατρέψαμε είναι εκείνη του εφευρέτη «Βαγγέληηηη» και κλείνει η πόρτα και στο αεροπλάνο που οδηγεί ο Ξαρχάκος και είναι έτοιμο να πέσει, ενώ η Βλαχοπούλου του τραβάει τα μαλλιά. Τότε της λέει «Τράβα μαλλί. Ανεβαίνουμε».

 

 

Ο στρίγγλος που έγινε αρνάκι

 

Ένας χήρος (Λάμπρος Κωνσταντάρας) που παλεύει με νύχια και με δόντια να τα βγάλει πέρα με τα τρία παιδιά του. Όταν τα έχει βρει μπαστούνια, εμφανίζεται η Μάρω Κοντού και βάζει τάξη. Ατάκα που έχει μείνει : «το νου σας ρεμάλια». Αξέχαστο στιγμιότυπο της ταινίας , όταν η οικογένεια τρώει μαζί και ο πατέρας πνίγεται. Κανένα παιδί δε σηκώνεται να φέρει νερό. Τότε ο μεγαλύτερος λέει : «Πήγαινε ρε πατέρα να πιεις μόνος σου και άμα έρθεις φέρε και σε μας λίγο νερό»

 

 

Τρελός, Παλαβός και Βέγγος

 

Ο Θανάσης, ετοιμάζεται να παντρευτεί την αγαπημένη του, όταν κατά λάθος χτυπάει στο κεφάλι και χάνει τη μνήμη του. Αφού περιφέρεται στους δρόμους, μόνο ένα δεύτερο χτύπημα στο ίδιο σημείο θα τον σώσει. Ατάκα που αγαπήσαμε : «Ξέρεις από βέσπα;»

 

 

Βασικά, καλησπέρα σας

 

Ο Στάθης και οι φίλοι του έχουν έναν πειρατικό ραδιοφωνικό σταθμό, απ’ όπου εκφράζει την αγάπη του για την Κούλα, η οποία όμως έχει σχέση με τον Κυριάκο. Ο Στάθης πληγώνεται και σε κάθε τραγούδι λέει το επικό «Κούλα μ’ ακούς, πολύ κ…παιδο ο Κυριάκος».

 

 

Κάτι κουρασμένα παλικάρια

 

Ο πενηντάρης Λάμπρος Κωνσταντάρας αποφασίζει να ξανανιώσει και να γίνει κυνηγός αιθέριων υπάρξεων. Γρήγορα όμως, από κυνηγός γίνεται θήραμα αφού οι υποψήφιες έχουν βάλει στόχο την τσέπη του. Ατάκα αξέχαστη εκείνη του Παπαγιαννόπουλου που συμβουλεύει τον Κωνσταντάρα «τη χούφτωσες; Χούφτωσ’ τη , χούφτωσ’ τη!»

 

 

Αχ αυτή η γυναίκα μου

 

Ο Δημήτρης Παπαμιχαήλ δεν μπορεί να τα βγάλει πέρα με την δυναμική και θεότρελη σύζυγό του , Αλίκη Βουγιουκλάκη , όταν εκείνη φλερτάρει τον διευθυντή του από μία παρεξήγηση. Εκείνο που θυμόμαστε όλοι είναι η Σαπφώ Νοταρά, που στο έργο ήταν σίγουρη πως δεν θα απολυθεί ποτέ , βάζοντας «Μπουρλότο!» στο γραφείο του διευθυντή.

 

 

 

Κορίτσια για φίλημα

 

Τρεις φίλοι που έχουν στόχο να βρουν κοπέλες , συναντούν τη Λάσκαρη, την Καραγιάννη και τη Βλαχοπούλου να απολαμβάνουν τον ελληνικό ήλιο. Ο Κώστας γίνεται εφοπλιστής Ράμογλου για να ρίξει τη Λάσκαρη και της λέει : «έχω και κότερο. Πάμε μια βόλτα;»

 

 

Στέλλα

 

Από τις λίγες δραματικές ταινίες που άφησαν το στίγμα τους, η «Στέλλα», σε σκηνοθεσία Μιχάλη Κακογιάννη, δεν άφησε ασυγκίνητο κανένα θεατή. Χαρακτηριστική σκηνή εκείνη του Γιώργου Φούντα που κρατάει ένα μαχαίρι και κατευθύνεται προς την αγαπημένη του Στέλλα (Μελίνα Μερκούρη) λέγοντάς της «Στέλλα φύγε, κρατάω μαχαίρι».

 

 

Το ξύλο βγήκε από τον παράδεισο

 

Η Αλίκη Βουγιουκλάκη ως μαθήτρια ενός κολλεγίου θηλέων ερωτεύεται τον καθηγητή της Δημήτρη Παπαμιχαήλ, ο οποίος την χαστουκίζει επειδή παραφέρθηκε. Από εκείνη τη στιγμή και μετά, στο κολλέγιο έγινε ένα πάρτυ χαστουκιού , με τους καθηγητές να βγάζουν το άχτι τους στις μαθήτριες που τους ταλαιπωρούσαν. Ο Διευθυντής Χρήστος Τσαγανέας, συνήθιζε να λέει το πρόσφυμα «βεβαίως, βεβαίως» σε κάθε πρόταση. Του Θεμιστοκλέους βεβαίως βεβαίως!

 

 

Κορίτσια στον ήλιο

 

Η ελληνική ύπαιθρος αναδεικνύεται μέσα από τον τουρισμό και ένας έρωτας γεννιέται μεταξύ ενός χωριάτη και μιας τουρίστριας. Σε μια προσπάθειά του να την προσεγγίσει, της προσφέρει αμύγδαλα, αλλά εκείνη τρομαγμένη αρχίζει να τρέχει. Τότε εκείνος της φωνάζει «στάσου… μύγδαλα».

 

 

Δεσποινίς Διευθυντής

 

Η Τζένη Καρέζη , στο ρόλο της διευθύντριας, όντας απότομη και ξινή , ερωτεύεται τον Αλέκο Αλεξανδράκη. Η φίλη της προσπαθεί να της πει πως πρέπει να γίνει πιο θηλυκό για να την προσέξει. Έτσι της προτείνει να πάει κομμωτήριο. Η Καρέζη της απαντάει «δεν θέλω να πάω κομμωτήριο. Να με πάτε στον μπαρμπέρη.» Ο Παπαγιαννόπουλος, όλο απορία, τι ρωτάει γιατί. Η ατάκα της Καρέζη : «να μου ξυρίσει το μούσι». Άλλη ατάκα και ενώ προσπαθούν να αποκτήσουν μια πολύ ωραία συζήτηση δια τηλεφώνου, η Καρέζη νομίζει ότι ο Αλέκος επιπλήττει τη μητέρα του. Και του λέει ότι η μητέρα είναι το πιο πολύτιμο πράγμα στον κόσμο. Εκείνος της απαντά «με παρεξηγήσατε δεσποινίς, αυτή δεν ήταν η μητέρα μου. Ήταν μια ζωντοχήρα που τη λέω μανούλα». Τέλος, ακολουθώντας τις συμβουλές της φίλης της, αποφασίζει να γίνει πιο γλυκιά. Το αποτέλεσμα της προσπάθειας αυτής είναι ένα τηλεφώνημα-σταθμός για τον ελληνικό κινηματογράφο. Ατάκα : «γυρίσατε;»

 

 

Ο Γόης

 

Ο Κώστας Βουτσάς το παίζει γόης και πλούσιος για να γοητεύσει μια ευκατάστατη κοπέλα. Στο σπίτι του έχει μια οικονόμο που τη λένε Κατίνα , που συνέχεια της λέει «Κατίνα, σαλαμάκι!».

 

 

Της κακομοίρας


Ο «μπακαλόγατος» Χατζηχρήστος προσπαθεί να χαλάσει τα σχέδια του αφεντικού του να παντρευτεί μια πολύ μικρότερή τους. Δυναμική προσωπικότητα ο Ζήκος μας χάρισε πολλές αξέχαστες ατάκες, όπως το «άντρας σου είναι;;; καλά τι του λιμπίστηκες του κομοδίνου; Εμείς αυτούς στο χωριό τους πνίγουμε στο νεροχύτη για να μη χαλάσει η ράτσα» ή το «μου κρατάς και τον ΙΚΑ. Ποιος είναι αυτός ο ΙΚΑΣ;;». Επίσης, δεν θα ξεχάσουμε τα ωραία γαλλικά του Ζήκου που όταν κλείνει το τηλέφωνο της Γιατρέσσας της λέει «Ωρε ντουβάρ».

 

Κατερίνα Σιδηροπούλου

Οι πρώτες ταινίες ήταν τα κλασικά κινούμενα σχέδια της Disney. Έπειτα ήρθε η «Ελισάβετ» και τότε μπήκε δειλά στον κόσμο του κινηματογράφου. Ώσπου, στο πανεπιστήμιο ήρθε ο καλός βωβός κινηματογράφος και άλλα αριστουργήματα της έβδομης τέχνης. Και κάπως έτσι, ξεκίνησε ο κινηματογραφικός της εθισμός!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *