ΑφιερώματαΘΕΜΑΤΑ

Τα κουνέλια της μεγάλης οθόνης

Ντόνι: Γιατί φοράς αυτό το ηλίθιο κοστούμι κουνελιού;
Φρανκ: Γιατί φοράς αυτό το ηλίθιο κοστούμι ανθρώπου;

Donnie Darko

xenia-dittoΜπορεί ο Ντάνυ και ο Όντυ να είναι οι πρωταγωνιστές του Xenia, ωστόσο ένα λευκό κουνέλι, ο Ντίτο είναι αυτός που κλέβει την παράσταση. Το κουνέλι του Xenia έρχεται να προστεθεί σε μία σειρά εμβληματικών κινηματογραφικών κουνελιών που έχουν κατά καιρούς κάνει την εμφάνισή τους στη μεγάλη οθόνη.

Στην ταινία του Πάνου Κούτρα το κουνέλι συμβολίζει την αθωότητα. Ρωτήσαμε τον σκηνοθέτη αν το κουνέλι αποτελεί μια αναφορά στην Αλίκη στη Χώρα των Θαυμάτων. «Ναι, σαφώς. Είναι ένα σύμβολο παιδικής ηλικίας για τον Ντάνυ και για όλους μας λίγο πολύ. Το έχουν χρησιμοποιήσει σε άλλες ταινίες. Υπάρχουν κουνέλια σε πολλές ταινίες» μάς είπε.

Γιατί οι δημιουργοί επιλέγουν τη μορφή του κουνελιού ως αλληγορική πραγμάτων που θέλουν να πουν. Ίσως επειδή εκφράζει αυτή την αθωότητα, ίσως γιατί αυτή ακριβώς η αθωότητα διαστρεβλώνεται εύκολα (για παράδειγμα στο τρομακτικό κουνέλι του Ντόνι Ντάρκο).

Τι λέει ο ονειροκρίτης;

Αν κάποιος ονειρεύεται κουνέλι, τότε αυτό σημαίνει τύχη και επιτυχία. Οι άνθρωποι που βλέπουν στον ύπνο τους κουνέλια έχουν μια αισιόδοξη οπτική απέναντι στη ζωή. Εναλλακτικά, τα κουνέλια συμβολίζουν την αφθονία, τη ζεστασιά, τη γονιμότητα και τη σεξουαλική δραστηριότητα. Το λευκό κουνέλι συμβολίζει την πίστη στον έρωτα, ενώ αποτελεί και οδηγό προς την σωστή κατεύθυνση.

Και στο κινέζικο ωροσκόπιο;

chinese-zodiac-rabbitΚάποια από τα χαρακτηριστικά που αναφέρει ο ονειροκρίτης (καλή τύχη, γονιμότητα) αναφέρονται και στο κινέζικο ωροσκόπιο ως χαρακτηριστικά του Κουνελιού. Οι άνθρωποι που ανήκουν στο Κινέζικο Ζώδιο του Κουνελιού μπορούν να βρουν λύσεις στα πιο δύσκολα προβλήματα και διέξοδο απο μπερδεμένες καταστάσεις (πολλοί πολιτικοί ανήκουν στο συγκεκριμένο ζώδιο). Ένα άλλο χαρακτηριστικό του, σύμφωνα με το κινέζικο ωροσκόπιο, είναι η κλίση του προς τις τέχνες και τις παραδόσεις. Το Κουνέλι μισεί τους πολέμους, τις μάχες και τους διαπληκτισμούς λόγω της φιλειρηνικής φύσης του.

Τα κουνέλια στο σινεμά

Έχοντας μία σημαντική παρουσία στη λογοτεχνία (με ένα από τα κορυφαία να είναι το Άσπρο Κουνέλι που ακολουθεί η Αλίκη στη Χώρα των Θαυμάτων), το κουνέλι δεν άργησε να κάνει την εμφάνισή του και στο σινεμά. Από τον Όσβαλντ, το κουνέλι της Ντίσνεϊ, μέχρι το Xenia, η λευκή μορφή του κουνελιού κατάφερνε πάντα να συναρπάζει τους κινηματογραφιστές. Συχνά χρησιμοποιούνται ως οιωνοί πραγμάτων -όπως στο Donnie Darko- ή ως σύμβολα καταστάσεων.

cabin feverΤι είναι, όμως, αυτό που επιδιώκουν οι σκηνοθέτες χρησιμοποιώντας τη μορφή του κουνελιού; Ο σκηνοθέτης του Firecracker Στιβ Μπάλτνερσον δηλώνει ότι η επιθυμία κάποιου σκηνοθέτη να χρησιμοποιήσει κοστούμια ζώων μπορεί να αποτελεί αναφορά σε ένα «σουρεαλιστικό έργο τέχνης».

Από την πλευρά του, ο Έλι Ροθ μιλώντας για το Cabin Fever, λέει ότι ο Άνδρας Λαγός στην ταινία είναι εμπνευσμένος από τη Λάμψη του Στάνλεϊ Κιούμπρικ. «Υπάρχει μία σκηνή στη Λάμψη που η Σέλι Ντιβάλ τρέχει στο ξενοδοχείο και βλέπει όλα αυτά τα ανατριχιαστικά πράγματα. Υπάρχει ένας τύπος με ένα κοστούμι αρκούδας που είναι πραγματικά πολύ, πολύ, πολύ παράξενος. Μου είχε μείνει στο μυαλό σαν παιδί και αυτή είναι η αναφορά μου στη Λάμψη». Ερωτηθείς γιατί επέλεξε κοστούμι κουνελιού, είπε: «Δεν μπορούσαμε να βρούμε κοστούμι αρκούδας. Πιστεύω ότι υπάρχει κάτι πολύ σατανικό με ένα κοστούμι κουνελιού».

Για τον Ροθ, δηλαδή, η χρήση του κουνελιού αποτελεί διαστροφή της παιδικής αθωότητας και της ασφάλειας, λέξεις που ενυπάρχουν στην ιδέα ενός λευκού κουνελιού.

Xenia (2014)

xenia 022

Ο Ντίντο, το κουνέλι του Ντάνυ, είναι ένα αγέραστο κουνέλι με συμβολικές διαστάσεις. Εμφανίζεται σαν καταλύτης και ξέρει να αποχωρεί όταν οι συγκυρίες το απαιτούν. Εξίσου φωτογενές με τον ιδιοκτήτη του. Ο Ντίντο παίρνει διάφορες μορφές (θα καταλάβετε όταν δείτε την ταινία) και παίζει σημαντικό ρόλο στην διαδικασία της ενηλικίωσης του Ντάνυ. Χρησιμοποιείται σαν παρέα, δείγμα αθωότητας και σοφός γκουρού.

Donnie Darko (2001)

donniedarko0

Πρόκειται για το πιο τρομακτικό και μετα-αποκαλυπτικό κουνέλι που έχουμε δει στη ζωή μας και στοιχειώνει ακόμα και τώρα τα όνειρά μας. Ο Φρανκ αποτελεί μία τεράστια κουνελοειδή μορφή με σατανικό πρόσωπο, την οποία μπορεί να δει μόνο ο Τζέικ Γκίλενχαλ. Σίγουρα στόχος του είναι να τρομοκρατήσει τον θεατή και να δηλώσει ξεκάθαρα ότι η παιδική αθωότητα έχει πλέον εξαφανιστεί. Παρά τις ομοιότητες με τον Χάρβεϊ του 1950, ο σκηνοθέτης/σεναριογράφος Ρίτσαρντ Κέλι αναφέρει ως πηγή έμπνευσής του την ταινία κινουμένων σχεδίων Watership Down (1978) με μια ομάδα κουνελιών που προσπαθεί να βρει ασφαλές καταφύγιο.

Who framed roger rabbit (1988)

roger_rabbit

Γκαφατζής και τρελάρας, ο Ρότζερ Ράμπιτ έχει το χαρακτηριστικό που αναφέρει το Κινέζικο Ζώδιο: τρομερά ελκυστικός, αν σκεφτεί κανείς την κουκλάρα Τζέσικα που έχει για γυναίκα του. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, η νευρικότητα και ο φόβος του κουνελιού ταιριάζουν μια χαρά στον μονίμως αγχωμένο -και animated- Ρότζερ.

Alice in Wonderland (2010)

white-rabbit-watch1920x1200

Το γνωστότερο κουνέλι της λογοτεχνίας αναλαμβάνει να μεταφέρει στην οθόνη ο Τιμ Μπάρτον. Ως συμβολισμός, αποτελεί και αυτό έναν καταλύτη για ένα ταξίδι που θα κάνει η Αλίκη σε έναν παραμυθένιο κόσμο. Από αυτό το ταξίδι δεν θα βγει, φυσικά, η ίδια και μπορούμε να πούμε ότι ο Λευκός -και μονίμως βιαστικός- Κούνελος αποτελεί και σε αυτή την περίπτωση τον οδηγό της σε έναν κόσμο παράλογο, όπου αυτή θα είναι η ενήλικη.

Inland empire (2006)

01-Rabbits

Ο Ντέιβιντ Λιντς έχει αποφασίσει ότι δεν πρόκειται να μας χαρίσει μια ξεκάθαρη πλοκή και στο Inland Empire η παρουσία τριών ανθρώπινων μορφών με κοστούμια κουνελιών που ερμηνεύουν ρόλους προκαλεί περισσότερα ερωτήματα από ότι λύνει. Πολλοί μίλησαν για μία αναφορά στην Αλίκη, ακόμα και για το ότι αποτελεί μια αναφορά στο Χόλιγουντ, αλλά μάλλον πρέπει να μείνουμε με τη σπαζοκεφαλιά.

Harvey (1950)

harvey

Το εν λόγω γιγαντιαίο κουνέλι αποτελεί τον «κολλητό» φανταστικό φίλο του Τζέιμς Στιούαρτ, πειραχτήρι που έχει την ικανότητα να σταματά τον χρόνο. Κανείς δεν ξέρει εάν η ύπαρξη του Χάρβεϊ βασίζεται στην τάση του Έλγουντ να το «τσούζει», σε κάποια ψυχική ασθένεια ή εάν είναι πραγματικός. Κάποιοι, πάντως, φαίνεται να τον αποδέχονται.

Sexy Beast (2000)

600px-SexyBeastUzi

Το κουνέλι του Sexy Beast φέρει πολλά κοινά με εκείνο του Donnie Darko. Και τα δύο έχουν δαιμονική μορφή και πρόκειται για ένα τρομακτικό φάντασμα από το παρελθόν που έρχεται στον ύπνο του Γκαλ και τον στοιχειώνει. Οι λαγοί θεωρούνται νυκτόβια ζώα και πολλοί τα συνδέουν με το φεγγάρι -οπότε η παρουσία τους στη διάρκεια της νύχτας (όπως γίνεται και στο Xenia) θεωρείται μάλλον φυσική.

Starfish Hotel (2006)

starfish_hotel

Ένα γιγαντιαίο κουνέλι -και πάλι στο στυλ του Φρανκ στο Ντόνι Ντάρκο- δίνει στοιχεία στον Αρίσα για την εξαφάνιση της συζύγου του. Σε μία ξεκάθαρη αναφορά στην Αλίκη στη Χώρα των Θαυμάτων, το κουνέλι της ταινίας στέλνει τον Αρίσα σε ένα νυχτερινό κέντρο που ονομάζεται «Wonderland». Ωστόσο, αυτός δεν είναι ο λαμπερός κόσμος της Αλίκης, αλλά μία κατάβαση στην τρέλλα.

Gummo (1997)

gummo2

Στο Gummo του ιδιαίτερου Χάρμονι Κορίν (γνωστού σε μας από το Spring Breakers), οι κάτοικοι μιας κωμόπολης του Οχάιο τριγυρνούν σε ένα εγκαταλελειμμένο τοπίο, αναζητώντας να γεμίσουν την βαρετή τους ζωή μετά από έναν τυφώνα. Πού κολλάει ο κούνελος; Ένα από τα παιδιά της ταινίας κυκλοφορεί στην πόλη με μεγάλα αυτιά κουνελιού, σε ένα πορτραίτο μιας «χαμένης» γενιάς στη σύγχρονη Αμερική.

Akira (1988)

akira

Τρομακτικό και εδώ το κουνέλι. Στο ιαπωνικό δυστοπικό Akira του Κατσουχίρο Οτμότο, ένας ασθενής που νοσηλεύεται σε ψυχιατρείο βλέπει έναν εφιάλτη: το όνειρο ξεκινά με ένα γλυκούτσικο λαγουδάκι, ένα αρκουδάκι και ένα κόκκινο αυτοκίνητο, τα οποία στη συνέχεια λαμβάνουν τερατώδεις διαστάσεις σε ένα από τα πιο φρικιαστικά όνειρα σε ταινία anime.

Celia (1989)

Celia_704

Η ταινία εκτυλίσσεται στη Μελβούρνη της δεκαετίας του 1950. Η Σίλια είναι ένα 9χρονο κορίτσι που στην καθημερινότητα αγαπά τα γλυκά κουνέλια, ενώ τον ύπνο της ταράζουν όνειρα με ανθρωποειδή και τροκαντικά κουνέλια, σε μία ιστορία που θέλει να μιλήσει για την απώλεια και τον θάνατο.

Αγγελική Στελλάκη

Η πρώτη ταινία που είδε σε κινηματογραφική αίθουσα ήταν το Χορεύοντας με τους Λύκους. Κατά τη διάρκεια του οποίου διάβαζε Μίκι Μάους, σπάζοντας τα νεύρα όλων. Σε σινεφίλ μονοπάτια οδηγήθηκε όταν, κατά τη διάρκεια μοναχικών κινηματογραφικών βραδινών περιπλανήσεων, διαπίστωσε ότι νοιώθει μια παράξενη ευτυχία, κάθε φορά που τα φώτα χαμηλώνουν, ο ήχος του προτζέκτορα πλημμυρίζει το χώρο και μυρωδιά ποπ κορν ξεχύνεται στην αίθουσα.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *