ΘΕΜΑΤΑΠρόσωπα

Ρόμπερτ Ρέντφορντ: The Sundance kid

RobertRedford

Στα 82 του χρόνια ο εξαιρετικός κύριος Ρόμπερτ Ρέντφορντ ανακοίνωσε ότι ίσως έχει η ώρα να συνταξιοδοτηθεί. Ή μήπως όχι;

Μετά τις αρχικές του δηλώσεις ότι η συμμετοχή του στο The Old Man and the Gun θα είναι η τελευταία της καριέρας του, ο Ρέντφορντ φαίνεται ότι ίσως να άλλαξε γνώμη. Μια μέρα μετά την πρεμιέρα της ταινίας δήλωσε: «Νομίζω ότι έκανα μεγάλο λάθος. Δεν ξέρω πώς προέκυψε, αλλά είπα κάτι για συνταξιοδότηση. Αυτό που θα έπρεπε να κάνω είναι να μην πω τίποτα και να περάσω ήσυχα από το mainstream σε μια νέα κατηγορία».

Και δεν θα μπορούσε να γίνει διαφορετικά. Ο Ρέντφορντ είναι πραγματικός «κινηματογραφάνθρωπος». Παραγωγός, σκηνοθέτης, ηθοποιός και ιδρυτής του Ινστιτούτου Σάντανς (και του διάσημου Φεστιβάλ Κινηματογράφου που επικεντρώνεται σε ανεξάρτητες ταινίες), ο Ρέντφορντ δεν θα μπορούσε ποτέ πραγματικά να εγκαταλείψει τη μεγάλη του αγάπη.

Μετά από μια «δύσκολη» εφηβική ηλικία (έχασε τη μητέρα του μία χρονιά μετά από την αποφοίτησή του από το Λύκειο και δεν πήρε υποτροφία για μπέιζμπολ εξαιτίας περιστατικού αλκοολισμού) άρχισε να περνά χρόνο στην Αμερική και εργάστηκε σε πετρελαιοπηγές στην Καλιφόρνια. Έφυγε για την Ευρώπη όπου σπούδασε τέχνη στο Παρίσι και τη Φλορεντία.

Επιστρέφοντας στις ΗΠΑ γράφτηκε στην Αμερικανική Ακαδημία Δραματικής Τέχνης και έκανε το ντεμπούτο του στην ταινία Tall Story. Η μεγάλη του ευκαιρία ήρθε με την τεράστια θεατρική επιτυχία Barefoot in the Park, επιτυχία που μεταφέρθηκε και στο σινεμά λίγα χρόνια αργότερα, καθιερώνοντάς τον ως σταρ στην συνείδηση του κοινού.

Με τα γαλάζια του μάτια και τα κατάξανθα μαλλιά του (κληρονομιά της αγγλικής, σκοτσέζικης, κορνουάλικης και ιρλανδικής καταγωγής του), ο Ρέντφορντ ήταν προορισμένος να αγαπηθεί με πάθος από τη μεγάλη οθόνη.

ButchSun

Το 1969 γυρίζει το Butch Cassidy and the Sundance Kid με τον φίλο του Πολ Νιούμαν, όπου ερμηνεύει τον Σάντανς Κιντ, ενώ ακολουθούν τα The Way We Were (1973) και Το Κεντρί (1973), μεγάλες εμπορικές επιτυχίες που εκτοξεύουν την καριέρα του στα ύψη. Τα επόμενα χρόνια είναι γεμάτα σπουδαίες ταινίες: Οι Τρεις Μέρες του Κόνδορα, All the President’s Men.

To 1980 είναι χρονιά – σταθμός στην ζωή του Ρέντφορντ. Γυρίζει ως σκηνοθέτης την πρώτη του ταινία, το Ordinary People και έναν χρόνο αργότερα κερδίζει το Όσκαρ Σκηνοθεσίας. Ταυτόχρονα, ιδρύει το Ινστιτούτο Σάντανς για επίδοξους κινηματογραφιστές, με το οποίο αρχίζει να ασχολείται όλο και περισσότερο.

Οι εμφανίσεις του στη μεγάλη οθόνη αρχίζουν και μειώνονται, αλλά οι ταινίες που παίζει και οι ρόλοι του παραμένουν σπουδαίοι: The Natural (1984), Πέρα από την Αφρική (1985), Ανήθικη Πρόταση (1993), Ο Γητευτής των Αλόγων (1998).

Το 1992 σκηνοθετεί τον Μπραντ Πιτ (που πολλοί λένε ότι έχει κάτι από την αύρα του και την εμφάνισή του) στην ταινία Το Ποτάμι Κυλά Ανάμεσά Μας, ενώ το 1994 γυρίζει το Quiz Show και κερδίζει άλλες δύο υποψηφιότητες για Όσκαρ (μία ως παραγωγός και μια ως σκηνοθέτης).

all-is-lost-robert-redford-02-600-370

To 2013 παίζει στο All is Lost έναν άνδρα που παραδέρνει σε ένα σκάφος στη θάλασσα και με την σιωπηλή του ερμηνεία κερδίζει διθυραμβικές κριτικές. Παρ’ όλο που γίνεται μεγάλη συζήτηση για μια υποψηφιότητα για Όσκαρ, δεν είναι τελικά στην πεντάδα των υποψηφίων -μάλιστα η μοναδική του υποψηφιότητα ως ηθοποιός είναι εκείνη για το Κεντρί.

Το 2017 εμφανίζεται σε δύο ταινίες παραγωγής Netflix, το sci-fi The Discovery και το Our Souls at Night, όπου συναντά ξανά την Τζέιν Φόντα.

Τελευταία (;) του κινηματογραφική εμφάνιση ο πρωταγωνιστικός ρόλος στο The Old Man and the Gun του Ντέιβιντ Λόουρι, ρόλος κομμένος και ραμμένος στα μέτρα του -ερμηνεύει έναν ηλικιωμένο ληστή που το έχει σκάσει πάνω από μια ντουζίνα φορές από τη φυλακή και συνεχίζει να διαπράττει ληστείες (πάντα χαμογελαστός).

Στην διάρκεια της πλούσιας καριέρας του ο Ρέντφορντ ήρθε αντιμέτωπος με το πρόβλημα που αντιμετώπισε και ο Πολ Νιούμαν: το γεγονός ότι το κοινό (και οι κριτικοί πολλές φορές) επικεντρώνονταν περισσότερο στην εμφάνισή του παρά στις ερμηνείες του. «Αυτό με ενοχλούσε παλιότερα. Καθώς μεγάλωνα αυτό κάπως υποχώρησε» δήλωσε σε πρόσφατη συνέντευξή του στους New York Times.

old-man-gun

Τι επιφυλάσσει λοιπόν το μέλλον στον Ρόμπερτ Ρέντφορντ; Ίσως κάποιο ρόλο, ίσως και όχι. Ο ίδιος δήλωσε στους NYTimes ότι θέλει να σκηνοθετήσει μια ταινία για τον φυσικό Ρόμπερτ Οπενχάιμερ και την ατομική βόμβα. Σε καμία περίπτωση ο συγκεκριμένος κύριος δεν θα αφήσει το… όπλο του για να αποσυρθεί. Και γι’ αυτό τον αγαπάμε περισσότερο!

* Η ταινία «Ο Κύριος και το Όπλο» θα αρχίσει να προβάλλεται στις κινηματογραφικές αίθουσες από τις 4 Οκτωβρίου, σε διανομή Odeon και AudioVisual.

Αγγελική Στελλάκη

Η πρώτη ταινία που είδε σε κινηματογραφική αίθουσα ήταν το Χορεύοντας με τους Λύκους. Κατά τη διάρκεια του οποίου διάβαζε Μίκι Μάους, σπάζοντας τα νεύρα όλων. Σε σινεφίλ μονοπάτια οδηγήθηκε όταν, κατά τη διάρκεια μοναχικών κινηματογραφικών βραδινών περιπλανήσεων, διαπίστωσε ότι νοιώθει μια παράξενη ευτυχία, κάθε φορά που τα φώτα χαμηλώνουν, ο ήχος του προτζέκτορα πλημμυρίζει το χώρο και μυρωδιά ποπ κορν ξεχύνεται στην αίθουσα.

Μια σκέψη για το “Ρόμπερτ Ρέντφορντ: The Sundance kid

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *