Σαββατιάτικες προβολές: Πώς γυρίστηκαν «Τα Δύο Πρόσωπα του Ιανουαρίου»
Μέσα στο πλαίσιο της συζήτησης της προσπάθειας προσέλκυσης μεγάλων ξένων παραγωγών στη χώρα μας -συζήτηση που έχει προκύψει τόσο από τις πρόσφατες επιτυχίες γνωστών ταινιών όπως το Before Midnight, αλλά και από την πρόσφατη έρευνα του ΙΟΒΕ για λογαριασμό της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου και από την εκφρασμένη επιθυμία του υπουργείου Πολιτισμού να αλλάξουν τα πράγματα σε σχέση με το πώς γυρίζονται ταινίες στην Ελλάδα- έχει ενδιαφέρον να δει κανείς πώς μία μεγάλη παραγωγή πραγματοποίησε γυρίσματα στη χώρα μας.
Το βίντεο με το πώς πραγματοποιήθηκαν τα γυρίσματα της επιτυχημένης ταινίας Τα Δύο Πρόσωπα του Ιανουαρίου του Χοσεΐν Αμινί μάς το έστειλε ο σκηνοθέτης Μανόλης Κριτσωτάκης, ο οποίος μένει στην Κρήτη και μοιράστηκε με τους Cinεπιβάτες μερικές πληροφορίες για τα γυρίσματα.
Ο αρχαιολογικός χώρος της Κνωσσού διατέθηκε για μία μέρα στην παραγωγή της ταινίας για τα γυρίσματα. Για την ιστορία, εκείνη την ημέρα οι φύλακες είχαν απεργία, έτσι στην Κνωσσό δεν υπήρχαν επισκέπτες, αλλά το προσωπικό εξυπηρέτησε την παραγωγή σε ό,τι χρειάζονταν. Μετά τα γυρίσματα στην Κνωσσό, σειρά είχαν τα Χανιά. Γυρίσματα πραγματοποιήθηκαν και στο οροπέδιο του Καλλικράτη. Ακολούθησαν τα γυρίσματα σε Αθήνα και Ακρόπολη, σε Κωνσταντινούπολη και στα studio στην Αθήνα.
Το making of ακολουθεί τα γυρίσματα, έτσι όπως αυτά παρουσιάζονται στο σενάριο της ταινίας.
«Οι Έλληνες που εργάστηκαν στην παραγωγή εργάστηκαν σε όλα τα πόστα (κάμερα, σκηνογραφία, βοηθοί σκηνοθέτη, βοηθοί παραγωγής, οδηγοί, ηχοληψία) μαζί με τους ξένους συναδέλφους τους και η συνεργασία ήταν πολύ καλή. Πολύ καλή ήταν επίσης η σχέση με την πόλη των Χανίων όπου η παραγωγή έμεινε για περίπου έναν μήνα γυρισμάτων (τον περισσότερο από τις υπόλοιπες πόλεις) και συνολικά έξι εβδομάδες. Εκεί η πόλη των Χανίων αν και είχε ακόμη πολλούς τουρίστες, κυριολεκτικά έγινε “χαλί να την πατήσει” η ταινία αφού για τη νυχτερινή σκηνή με τον καυγά στο παλιό χαμάμ έσβησε μέχρι και ο φάρος του λιμανιού για μερικές ώρες. Οι μαγαζάτορες δεν είχαν πρόβλημα να μεταμορφώσουν το ντεκόρ τους στη δεκαετία του ’60 (έναντι αμοιβής φυσικά), ενώ φωτογραφίες του Μόρτενσεν θα δεις σε πολλά μαγαζιά της πόλης ακόμα και σήμερα» μάς λέει ο Μ.Κριτσωτάκης. «Νομίζω ότι τα ελληνικά συνεργεία που πήραν μέρος δεν έχουν τίποτα να ζηλέψουν σε σχέση με αυτά του εξωτερικού» προσθέτει.
Το πολύ ενδιαφέρον -διάρκειας 1,5 ώρας- making of μάς δίνει τη δυνατότητα να δούμε κάποια από τα πράγματα που μας περιγράφει ο Μ.Κριτσωτάκης παραπάνω.
Το making of γυρίστηκε από τον αδελφό του σκηνοθέτη, Χασάν Αμινί, ο οποίος μιλώντας για το πρότζεκτ στην ιστοσελίδα mentorless, λέει: «Τα Δύο Πρόσωπα του Ιανουαρίου είναι μία ταινία δρόμου. Επομένως, η συνεχής εναλλαγή των τοποθεσιών βοηθούσαν πολύ στην προσπάθεια να αφηγηθείς κάθε σκηνή διαφορετικά. Κάθε μέρα υπήρχαν καινούρια προβλήματα να λυθούν μπροστά σε επικά σκηνικά (Για όποιον δεν έχει πάει στην Κρήτη, το συνιστώ».
Διαβάστε επίσης:
Γιατί τα στούντιο προτιμούν… Μάλτα αντί για Ελλάδα
Μεγάλες κινηματογραφικές παραγωγές θέλει να προσελκύσει η Ελλάδα
Τι αναφέρει η μελέτη του ΙΟΒΕ για την κινηματογραφική παραγωγή στην Ελλάδα