ΚΡΙΤΙΚΕΣΣινε-προτάσειςΣινεμάΧωρίς κατηγορία

Sorkhpoust (The Warden) – Ο Φύλακας

Γράφει ο Τάσος Ντερτιλής 
(το κείμενο δημοσιεύτηκε στο grandmagazine.gr)

Ατμοσφαιρικό θρίλερ από το δημιουργό της Μελβούρνης

Παραγωγή: Ιράν – 2019 

Διάρκεια: 97 λεπτά 

Είδος: Δραματικό Θρίλερ 

Βαθμολογία: * * * 

Σκηνοθεσία: Nima Javidi 

Πρωταγωνιστούν: Navid Mohammadzadeh, Parinaz Izadyar, Setareh Pesyani, Mani Haghighi, Habib Rezaei, Atila Pesiani, Yadollah Shademani. 

Βρισκόμαστε στο Ιράν στη δεκαετία του 1960, όταν ακόμη κυβερνούσε ο τελευταίος Σάχης Ρεζά Παχλεβί. Καθώς μια απομονωμένη φυλακή εκκενώνεται πριν κατεδαφιστεί για να δώσει τη θέση της σε ένα αεροδιάδρομο, ο Διευθυντής της, ταγματάρχης Τζαχέντ περιμένει με ανυπομονησία την επικείμενη προαγωγή του. Σύντομα ωστόσο θα δει τα γαλόνια του να κινδυνεύουν, όταν ένας θανατοποινίτης κρατούμενος εξαφανίζεται μυστηριωδώς την ημέρα της αποχώρησης. Στο παράδοξο ανθρωποκυνηγητό που ακολουθεί, ο άτεγκτος ταγματάρχης γοητεύεται από μια κοινωνική λειτουργό, η οποία παρουσιάζεται για να βοηθήσει στην έρευνα, επιμένοντας όμως ότι ο καταζητούμενος είναι αθώος και θύμα πλεκτάνης.

Μεταφέροντας τη δράση της νέας του ταινίας στο «ένοχο» παρελθόν, ο λαμπρός σκηνοθέτης της Μελβούρνης Νιμά Τζαβιντί αποφεύγει τις σύγχρονες κακοτοπιές καθώς επιχειρεί μια συγκαλυμμένη αλληγορία για την αλαζονεία της εξουσίας, την αναζήτηση της δικαιοσύνης και τη ματαιότητα της θανατικής ποινής. Στους εντυπωσιακά κινηματογραφημένους διαδρόμους ενός φρουρίου, κυριολεκτικά στη μέση του πουθενά, η δύναμη καταστολής της κρατικής εξουσίας δοκιμάζεται σε ένα παιγνίδι γάτας και ποντικού από έναν καταδικασμένο σε θάνατο που, αντί να δραπετεύσει, χρησιμοποιεί αυτό το λαβύρινθο με σήμα την αγχόνη για να «εξαφανισθεί» ζωντανός και όχι οριζοντιωμένος. Ανάμεσα λοιπόν στο σασπένς του θρίλερ και την οξεία κοινωνικοπολιτική παρατήρηση, συντελείται η σταδιακή μεταστροφή χαρακτήρα του φιλόδοξου δεσμοφύλακα, αφού φυσικά βάλει κι ένα χεράκι η κοινωνική λειτουργός των φυλακών με το μοντέρνο ταγεράκι της και το σεμνό καπελίνο της αλλά και με την ευαισθησία και την οξυδέρκεια της αιώνιας και δοτικής γυναικείας φύσης που έρχεται να εισβάλει καταλυτικά σε ένα αποκλειστικά ανδροκρατούμενο χώρο άσκησης εξουσίας.

Πέρα από την εξαιρετική σκηνοθετική προσέγγιση που χάρισε στον Τζαβιντί το φετινό βραβείο Ιρανικού σινεμά, φωτογραφία, μουσική και σχεδιασμός παραγωγής συντελούν αποφασιστικά στην ολοκλήρωση του εγχειρήματος και σε ένα αξιόλογο συνολικά φιλμ που υπήρξε και πολύ δημοφιλές στο Ιρανικό κοινό. Εξαιρετικός και πάλι στο ρόλο του Διευθυντή ο δημοφιλής σταρ του Ιράν και γνωστός μας από την Περίπτωση Συνείδησης, Ναβίντ Μοχαμαντζαντέχ.   

Τάσος Ντερτιλής

The past is a foreign country... they did things differently there. Γι'αυτό ας το αφήσουμε ήσυχο κι ας ασχοληθούμε με το παρόν. Το παρόν λοιπόν είναι χτισμένο με κινηματογραφικές εικόνες, με χιλιάδες ταινίες, με οθόνες και όνειρα. Κλειδώστε με εκεί μέσα και εγώ θα ανοίξω ένα παράθυρο να αγναντεύω το μέλλον. The future now...

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *