Επίμονα ταλέντα στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος
Στο εμμονοληπτικό σύμπαν της καλλιτεχνικής δημιουργίας θα πραγματοποιήσει αφιέρωμα από τις 5 έως τις 11 Φεβρουαρίου η Ταινιοθήκη της Ελλάδος και το Exile Room.
Πολυβραβευμένοι σκηνοθέτες προσκαλούν τους θεατές σε ευρύχωρα στούντιο και μικροσκοπικά ατελιέ, επιχειρώντας να καταγράψουν τη φευγαλέα φύση του ταλέντου. Από τις γενναίες πινελιές ενός αντισυμβατικού ζωγράφου μέχρι τις απόκρυφες συνήθειες μιας μυστηριώδους φωτογράφου, το αφιέρωμα «ART & DOCS: Επίμονα Ταλέντα» αποτελεί μια κινηματογραφική βόλτα στις οπτικές τέχνες, με αναφορές σε θέματα όπως η φήμη και η έμπνευση.
Όλες οι προβολές του αφιερώματος θα γίνουν στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος.
Έλληνες καλλιτέχνες και επαγγελματίες από τον χώρο των τεχνών θα προλογίσουν τις ταινίες του αφιερώματος, παρουσιάζοντας την προσωπικότητα στην οποία είναι βασισμένη η κάθε μία, εξηγώντας γιατί αγαπούν τη δουλειά του εκάστοτε δημιουργού.
Η εκδήλωση θα συμπληρωθεί με την παρουσία της σκηνοθέτιδος Σόφι Φάινς, αδελφής των διάσημων ηθοποιών Ρέιφ και Τζόζεφ Φάινς και δημιουργού των επιτυχημένων ντοκιμαντέρ The Pervert’s Guide to Cinema (2006) και The Pervert’s Guide to Ideology (2012), με πρωταγωνιστή τον εκκεντρικό φιλόσοφο Σλάβοϊ Ζίζεκ.
Η αναγνωρισμένη δημιουργός θα παρουσιάσει την ταινία της Χορταριασμένες Πόλεις / Over Your Cities Grass Will Grow (2010) για τον γερμανό εικαστικό Άνσελμ Κίφερ και τα μνημειωδών διαστάσεων έργα του και θα πραγματοποιήσει masterclass (στο Exile Room) πάνω στη σύζευξη εικαστικής δημιουργίας και ντοκιμαντέρ, καθώς και στον ρόλο της γυναίκας στον χώρο του non-fiction κινηματογράφου.
Οι ταινίες του αφιερώματος
Υποψήφια για Όσκαρ καλύτερου ντοκιμαντέρ το 2014 και τιμημένη μεταξύ άλλων με το βραβείο σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ του Σάντανς, το Η Ωραία κι ο Πυγμάχος / Cutie and the Boxer (2013, ΗΠΑ) καταγράφει την ταραχώδη σχέση και τον αναπόφευκτο ανταγωνισμό ανάμεσα σε ένα ζευγάρι Ιαπώνων καλλιτεχνών, τον Ουσίο και τη Νορίκο Σινοχάρα. Ρίχνοντας φως σε σαράντα χρόνια χαοτικού γαμήλιου βίου με αφετηρία τη Νέα Υόρκη των ’70s και σε μια ολόκληρη ζωή αφιερωμένη στην τέχνη, το φιλμ του Ζάκαρι Χάιντσερλινγκ είναι ένας ύμνος στην αγάπη, τη θυσία και την ατέρμονη αναζήτηση της προσωπικής έκφρασης.
Σαν ένα μυθιστόρημα μυστηρίου ξετυλίγεται το Ανακαλύπτοντας τη Βίβιαν Μάιερ / Finding Vivian Maier (2013, ΗΠΑ) των Τζον Μαλούφ και Τσάρλι Σίσκελ, που βρίσκεται ανάμεσα στις φιναλίστ ταινίες για τις οσκαρικές υποψηφιότητες καλύτερου ντοκιμαντέρ του 2015. Αντικείμενό του η αινιγματική γυναίκα του τίτλου, μία άσημη και μυστικοπαθής νεοϋορκέζα γκουβερνάντα, της οποίας το έργο (που περιλαμβάνει πάνω από 100.000 αρνητικά) ανακαλύφθηκε σχεδόν τυχαία μετά τον θάνατό της, μετατρέποντάς την σε μια σημαντική φιγούρα της φωτογραφίας δρόμου και συνθέτοντας ένα μοναδικό πορτρέτο της Αμερικής του 20ού αιώνα.
Ένα άλλο μεγάλο μυστήριο επιχειρεί να διαλευκάνει το Ο Τιμ και ο Βερμέρ του/ Tim’s Vermeer (2013, ΗΠΑ) του Τέλερ: εκείνο της εκπληκτικής ικανότητας του Γιοχάνες Βερμέρ να αναπαράγει εικόνες με σχεδόν φωτορεαλιστική πιστότητα. Ο Τιμ Τζένισον, ένας Τεξανός εφευρέτης, αποφασίζει να ξεσκεπάσει τα μυστικά του μεγάλου ολλανδού ζωγράφου του 17ου αιώνα και ο θεατής γίνεται συνταξιδιώτης του σε μια εμμονική αναζήτηση που κράτησε πάνω από πέντε χρόνια.
Για κάποιους είναι ο σημαντικότερος αμερικανός ντοκιμαντερίστας. Κάτοχος δεκάδων βραβείων, ο Φρέντερικ Γουάισμαν (Titicut Follies, Domestic Violence) στρέφει την κάμερά του στην Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου και εισβάλλει στα άδυτα ενός από τα σημαντικότερα μουσεία στον κόσμο. Αδιανόητα διεισδυτική και εξονυχιστική, η τελευταία του ταινία, Εθνική Πινακοθήκη / National Gallery (2014, ΗΠΑ/Γαλλία/Αγγλία), συλλαμβάνει με το φακό ανορθόδοξες ξεναγήσεις, φιλόδοξους curators, γραφειοκρατικούς κυκεώνες, επίπονες συντηρήσεις έργων τέχνης και μια παρέλαση αριστουργημάτων της ζωγραφικής, για να συνθέσει μια σφαιρική και άκρως αποκαλυπτική σπουδή πάνω στη λειτουργία και τον ρόλο των μουσείων, την αξία της τέχνης, αλλά και τους πολλαπλούς τρόπους ερμηνείας της. Το ντοκιμαντέρ έκανε πρεμιέρα στο πρόσφατο Φεστιβάλ Καννών, απέσπασε διθυραμβικές κριτικές όπου κι αν προβλήθηκε και βρέθηκε σε πολλές λίστες με τις καλύτερες ταινίες του 2014.
Πέρα από ταινίες πρόσφατης παραγωγής, το πρόγραμμα περιέχει επίσης δύο κλασικά πλέον στο είδος τους ντοκιμαντέρ. Στο Μυστήριο του Πικάσο / Le Mystère Picasso (1956, Γαλλία), ο γάλλος μετρ του σασπένς Ανρί-Ζορζ Κλουζό (Οι Διαβολογυναίκες) μας προσκαλεί στο ατελιέ του Πάμπλο Πικάσο και καταγράφει τον σπουδαίο ισπανό καλλιτέχνη εν ώρα εργασίας, σε ένα σπάνιο ντοκουμέντο που προσφέρει μια μοναδική ματιά στην δημιουργική διεργασία μιας από τα μεγαλύτερες ιδιοφυΐες της σύγχρονης τέχνης. Το Crumb (1994, ΗΠΑ) του Τέρι Ζούιγκοφ (Ghost World), από την άλλη, αποτελεί ένα ιδιαιτέρως προσωπικό πορτρέτο του αμφιλεγόμενου και πρωτοπόρου underground κομίστα Ρόμπερτ Κραμπ και της εκκεντρικής οικογένειάς του, και συνάμα ένα από τα πιο εμβληματικά ντοκιμαντέρ των ’90s, το οποίο παρουσιάζεται σε μια επετειακή προβολή, είκοσι χρόνια μετά την πρεμιέρα του.
Το αφιέρωμα ρίχνει επίσης μια ματιά στη ζωή και το έργο του βραζιλιάνου εικαστικού Βικ Μουνίς στο Άγονη Γη / Waste Land της Λούσι Γουόκερ (2010, Βραζιλία/Αγγλία), του γάλλου εικονογράφου και συγγραφέα Τόμι Άνγκερερ στο Ο Φευγάτος Κύριος Άνγκερερ / Far Out Isn’t Far Enough: The Tomi Ungerer Story του Μπραντ Μπέρνσταϊν (2012, ΗΠΑ), και του avant-garde αμερικανού κινηματογραφιστή, φωτογράφου και περφόρμερ Τζακ Σμιθ στο Ο Τζακ Σμιθ και η Καταστροφή της Ατλαντίδας / Jack Smith and the Destruction of Atlantis της Μέρι Τζόρνταν (2006, ΗΠΑ).
Πρόκειται για την όγδοη εκδήλωση που διοργανώνει η Ταινιοθήκη της Ελλάδος στo πλαίσιο της πράξης «Η Κινηματογραφοφιλία στη Νέα Εποχή» του ΕΣΠΑ 2007-2013.