ΚΡΙΤΙΚΕΣΣινεμάΧωρίς κατηγορία

«The Field Guide to Evil»

Οκτώ σκηνοθέτες από όλο τον κόσμο, λάτρεις του σινεμά είδους ενώνουν τις ιστορίες τους σε μια ταινία ανθολογίας τρόμου με τίτλο «The Field Guide to Evil» («Εγχειρίδιο Ανάγνωσης του Κακού»). Πρόκειται για μια σύνθεση οκτώ ταινιών μικρού μήκους , κάθε μία από τις οποίες αφηγείται μια διανθισμένη τοπική λαϊκή δοξασία που επιβιώνει μέσω της προφορικής παράδοσης. Στην ανθολογία συμμετέχουν με τις ταινίες τους : ο Γιάννης Βεσλεμές («Νορβηγία»), ο Βρετανός Πίτερ Στρίκλαντ («In Fabric», «Berberian Sound Studio», «The Duke of Burgundy»), οι Αυστριακοί Σέβεριν Φιάλα και Βερόνικα Φραντς («Goodnight Mommy»), η Πολωνή Ανιέσκα Σμοτσίνσκα («The Lure»), η Γερμανίδα Κάτριν Γκέμπε («Nothing Bad Can Happen»), o Ινδός Ασίμ Αλουβάλια («Miss Lovely»), ο Τούρκος Καν Εβρενόλ («Baskin») και ο Αμερικανός Κάλβιν Ρίντερ («The Oregonian», «The Rambler»).

Αφίσα της ταινίας από τον Γιάννη Βεσλεμέ και τον Νίκο Πάστρα.

Στο φίλμ παρακολουθούμε λαϊκούς μύθους από 8 διαφορετικές χώρες, κάθε ένας από τους οποίους δημιουργεί με τον δικό του ξεχωριστό τρόπο το αίσθημα του τρόμου. Σε κάποιες από τις ιστορίες βλέπουμε το επαπειλούμενο κακό με την μορφή του τέρατος, ενώ σε κάποιες άλλες το κακό υπάρχει πιο αφηρημένα σαν πνεύμα. Για παράδειγμα στην ιστορία «Baskin» του Καν Εβρενόλ, βλέπουμε την πρωταγωνίστρια να έρχεται αντιμέτωπη με έναν δαίμονα του τοκετού και στην ιστορία της Γερμανίδας Κατρίν Γκέμπε «Nothing Bad Can Happen», βλέπουμε το κακό να είναι μεταμορφωμένο σε ποντίκι που διαταράσσει την σχέση δύο αδερφών.

«What Ever Happened to Panagas the Pagan?»

Στον μύθο των Αυστριακών Βερόνικα Φραντς και Σέβεριν Φιάλα , το κακό πνεύμα εμφανίζεται σαν τιμωρός της σεξουαλικής ενηλικίωσης και ικανοποίησης της πρωταγωνίστριας. Μάλιστα, η συγκεκριμένη ιστορία ξεχωρίζει για την ατμόσφαιρά της, θυμίζοντάς μας την ταινία «The Witch» του Robert Eggers, ένα φίλμ «θρησκευτικού» και ψυχολογικού τρόμου. Σε επόμενο «κεφάλαιο» της ανθολογίας, βλέπουμε τον «δικό μας» Γιάννη Βεσλεμέ, που μας μεταφέρει με τη μοναδική αισθητική του στα Χριστούγεννα του ’84, σε ένα παγανιστικό καρναβάλι και μας διηγείται την ιστορία του Πανάγα του Παγάνα («What Ever Happened to Panagas the Pagan?») , με πρωταγωνιστή τον Βαγγέλη Μουρίκη, και έναν φτωχοδιάβολο που ανεβαίνει στη γή. Η ιστορία του Έλληνα σκηνοθέτη και μουσικού (aka Felizol) ξεχωρίζει για την πρωτοτυπία της και την σκηνοθεσία της, αφού τοποθετείται για άλλη μια φορά στο προσωπικό κινηματογραφικό του σύμπαν του Γιάννη Βεσλεμέ (θυμόμαστε και την αισθητική της ταινίας του «Νορβηγία»). Επιπροσθέτως στο φίλμ βλέπουμε την εξαιρετική ιστορία του Βρετανού Πίτερ Στρίκλαντ, ο οποίος αφηγείται μια ιστορία αγάπης και ζήλειας βγαλμένη σαν από παραμύθι σε ύφος βωβού κινηματογράφου. Την ανθολογία συμπληρώνουν ακόμη η ιστορία της Ανιέσκα Σμοζίνσκα , η ιστορία του Ινδού Ασίμ Αλουάλια, ο οποίος ακολουθεί μια πιο θρησκευτική προσέγγιση με ασπρόμαυρη φωτογραφία και ο Κάλβιν Ρίντερ του «The Rambler», ο οποίος μια πιο «αμερικάνικη» πινελιά στην ανθολογία που προβληματίζει για το εάν ταιριάζει.
Σε μια ανθολογία είναι αναμενόμενο η σύνθεση αυτοτελών ιστοριών να μην οδηγεί πάντα σε ένα ομοιόμορφο αποτέλεσμα. Εν προκειμένω, στο «The Field Guide to Evil» σίγουρα κάποιες ιστορίες φαίνεται να μην ταιριάζουν απόλυτα (για παράδειγμα η ιστορία του Αμερικάνου Κάλβιν Ρίντερ), όμως σε κάθε περίπτωση πρόκειται συνολικά για μια πολύ αξιόλογη ανθολογία τρόμου, πέρα από τα συνηθισμένα, με κρυμμένα κινηματογραφικά διαμαντάκια.
Μένει να τα αποκαλύψετε και εσείς..

Ηρώ Εμμανουήλ

Εθισμένη στην τέχνη του σινεμά με αδυναμία στον παλιό καλό βωβό κινηματογράφο… Mη τρομάζετε όμως, βλέπω και καινούριες ταινίες και ήρθε η ώρα να μοιραστώ μαζί σας τις εντυπώσεις μου για κάθε μία από αυτές… Ευτυχώς, ποτέ δεν είναι αρκετές!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *