Το Hobbit πατάει τα 48
Αδιαφορώντας για την όχι και τόσο καλή αντίδραση του κόσμου στην πρώτη δεκάλεπτη προβολή από ημιτελές υλικό της νέας ταινίας του το “The Hobbit” στην έκθεση Cinemacon στο Las Vegas ο σκηνοθέτης Peter Jackson αναφέρει “Αυτή η αντίδραση δεν ήταν ιδιαίτερη έκπληξη για μένα, γιατί πρόκειται για κάτι καινούργιο, ο κόσμος χρειάζεται χρόνο να το συνηθίσει”. Ο σκηνοθέτης αποφάσισε η νέα του ταινία να είναι ή πρώτη στην ιστορία του σινεμά που θα κινηματογραφηθεί με 48 καρέ το δευτερόλεπτο (Frames per second (fps)) έναντι των κλασσικών 24 καρέ που χρησιμοποιούνται στο σινεμά από τότε που έγινε η μετάβαση από τις βουβές ταινίες. Ήδη από πέρυσι τόσο ο James Cameron όσο και ο Peter Jackson ανακοίνωναν ότι μετά το 3D η μετάβαση στα 48 καρέ είναι η πιο σημαντική τεχνική αλλαγή που πρέπει να γίνει. Από ότι φαίνεται η λήψη σε υψηλότερα καρέ έχει σαν αποτέλεσμα μια διαφορετική αισθητική στο πως αντιλαμβάνονται οι θεατές την ταινία. Παρόλο που πολλοί θεατές εκτίμησαν το βάθος και τις λεπτομέρειες στις σκηνές μάχης και στα τοπία, άλλοι διαρρήγνυαν τα ιμάτια τους ισχυριζόμενοι ότι το νέο φορμά θυσιάζει την κλασσική αισθητική του σινεμά και κάνει την ταινία να φαίνεται σαν HD βίντεο. Γενικά στο ιντερνέτ έχει ξεσπάσει πόλεμος σχετικά με το θέμα αυτό.
Η αλήθεια
Ο ίδιος ο σκηνοθέτης αναφέρει “Πολλοί λένε ότι είναι διαφορετικό, μα και βέβαια είναι. Το θέμα είναι ότι τελικά είναι διαφορετικό με θετικό τρόπο, ειδικά για 3D και για επικές ταινίες που προσπαθούν να εμβυθίσουν τον θεατή στην ιστορία”. Παραδέχεται όμως ότι τα 10 λεπτά ταινίας που προβλήθηκαν ήταν οριακά για να συνηθίσουν οι θεατές που έβλεπαν για πρώτη φορά ταινία σε 48 καρέ το δευτερόλεπτο. Από ότι φαίνεται ο νέος θεατής χρειάζεται πιο πολύ χρόνο για να εγκλιματιστεί, κάτι που θα επιτευχθεί στην τελική ταινία αφού ο θεατής θα επικεντρωθεί στην ιστορία και θα έχει αρκετό χρόνο να συνηθίσει στις αλλαγές. Για αυτό τον λόγο αποφασίστηκε τα τρέιλερ της ταινίας να προβάλλονται μόνο στα παραδοσιακά 24 καρέ.
Ο ίδιος ο Jackson έχει συνηθίσει σε τέτοιο βαθμό στην προβολή με 48 καρέ ώστε όταν βλέπει περιεχόμενο στα 24 να αντιλαμβάνεται τις ατέλειες και το τρεμόπαιγμα. Στην ειδική του σελίδα στο facebook ο Jackson εξηγεί του λόγους για τους οποίους αποφάσισε το νέο Hobbit να είναι η πρώτη ταινία που θα γυριστεί σε 48 καρέ http://www.facebook.com/notes/peter-jackson/48-frames-per-second/10150222861171558.
Η αντίδραση στην νέα αλλαγή θυμίζει την αρχική άρνηση να γυρίζονται ταινίες με ψηφιακή κάμερα. Τώρα όλες οι ταινίες πλέον γυρίζονται ψηφιακά. Απλά είμαστε συνηθισμένοι να βλέπουμε περιεχόμενο με υψηλά καρέ (πάνω από 30) σαν “made for TV” και από ότι φαίνεται υπερβολικά προσκολλημένοι στην αίσθηση που μας δίνει το σινεμά το λεγόμενο “film look”. Ειδικά για το 3D η νέα τεχνική των 48 καρέ είναι πολύ σημαντική αφού επιτρέπει να προβάλετε περιεχόμενο με διπλάσιο ρυθμό παρέχοντας όχι μόνο καλύτερο αλλά και πιο ανεκτό 3D για αυτούς που ζαλίζονταν. Ακόμα και στην περίπτωση του 2D η νέα τεχνική παρέχει πιο αληθινή εικόνα μειώνοντας τα τρεμοπαίγματα τα οποία εμείς δεν τα βλέπουμε γιατί έχουμε συνηθίσει στα 24 καρέ αλλά τα αντιλαμβανόμαστε ειδικά σε γρήγορες κινήσεις τις κάμερας, παρέχει καθαρή εικόνα ακόμα και στις γρήγορές σκηνές δράσεις και πολύ ανώτερο slow-motion.
Δεν θα ήταν υπερβολή να λέγαμε ότι οι θεατές θα εθιστούν τόσο στην νέα ποιότητα που δεν θα θέλουν να ξαναγυρίσουν σε ταινίες των 24 καρέ. Θα μπορούσαμε να υποθέσουμε και ότι θα βγουν επανεκτελέσεις παλαιών ταινιών σε 48 καρέ. Σαν παράδειγμα ότι τα παραδοσιακά 24 καρέ είναι οριακά για 3D σας αναφέρω ότι τα συστήματα εικονικής πραγματικότητας και οι προσομοιωτές 3D εδώ και δεκαετίες προβάλουν σε 60 καρέ το δευτερόλεπτο.
Hobbit technology συνοπτικά
Ο Jackson χρησιμοποίησε όπως και ο Scot Ridley στον Προμηθέα, την Red Epic κάμερα και 3Ality Technica 3D rigs για τα γυρίσματα σε 3D και 2D. Όπως εξήγησε ο Jackson η Red Epic κάμερες του επέτρεψαν να γίνετε η λήψη σε ανάλυση 5K (ανάλυση των οριζοντίων πιξελ), παρόλο που οι σημερινές ταινίες προβάλλονται με ανάλυση 2K, ενώ η βιομηχανία προσανατολίζεται μελλοντικά προς χρήση των 4K. Οι κάμερες των 5Κ αναφέρει ότι αποδίδουν ιδιαίτερα καθαρή εικόνα επιτρέποντας του καθώς μετατρέπει τη εικόνα σε 2Κ για προβολή στα σινεμά να αποδώσει την υφή που θέλει στην τελική ταινία. Για περισσότερα στο πως χρησιμοποιούνται αυτές οι νέες κάμερες για 3D γυρίσματα σας παραπέμπω στο προηγούμενο άρθρο για τις τεχνικές λήψεις του Προμηθέα http://cinepivates.com/2012/06/prometheus-technical-making-of.html .
Οικονομικοί λόγοι
Ένας άλλος σημαντικός λόγος για το οποίο η αλλαγή στα 48 καρέ είναι σημαντικός και αναπόφευκτος είναι ότι οι αίθουσες των σινεμά πρέπει να διατηρήσουν την τεχνολογική τους υπεροχή ώστε να προσελκύουν τους θεατές. Στην εποχή όπου βγαίνουν όλο και πιο ικανά home cimena ακόμα και με δυνατότητα 3D, όπου ταινίες μεταφορτώνονται δικτυακά σε HD ακόμα και σε iPad είναι σημαντικό η βιομηχανία του σινεμά να διατηρεί την μοναδικότητα της. Για αυτό άλλωστε βλέπουμε και τόση κινητικότητα στην προώθηση νέας τεχνολογίας αρχίζοντας με τη 3D στερεοσκοπία, προχωρώντας στο 3D ήχο (δείτε το παλιότερο άρθρο για το νέο σύστημα της Dolby http://cinepivates.com/2012/06/dolby-atmos.html) αλλά και τη χρήση καλύτερης ποιότητας στην λήψη με κάμερες υψηλότατης ευκρίνειας και την μετάβαση στα 48 καρέ από τα 24.
Όπως και για το 3D έτσι και για να προβάλεις σε 48 καρέ χρειάζεται αναβάθμιση των προβολέων κάτι που επιφέρει το ανάλογο κόστος. Αυτό το γεγονός καθιστά αμφίβολο τουλάχιστον στην Ελλάδα της κρίσης να έχουμε την ευκαιρία να δούμε το Hobbit με αυτή τη νέα τεχνολογία σύντομα. O Jackson ελπίζει ότι μέχρι να βγει η ταινία, πάνω από 10.000 αίθουσες παγκοσμίως θα έχουν κάνει την αλλαγή στους προβολείς αλλά δεν βασίζεται εξολοκλήρου σε αυτό. Για αυτό το λόγο η νέα ταινία του το The Hobbit θα βγει στις 14 Δεκεμβρίου του 2012 σε συνολικά έξη διαφορετικές εκδόσεις 2D, 3D, 3D IMAX τόσο σε 24 όσο και σε 48 καρέ.
Δείτε το και μόνοι σας
Επειδή τα λόγια είναι φτώχεια και ένα βιντεάκι εκατομμύρια λέξεις, δείτε το παρακάτω funny βιντεάκι που παρουσιάζει της διαφορές ανάμεσα στα 24 και 60 καρέ ώστε να καταλάβετε τη μεγάλη διαφορά στην ποιότητα που θα έχει αυτή η αλλαγή. Παρόλο που παρουσιάζονται τα 60 καρέ η διαφορά απο 60 στα 48 είναι μικρή και το βιντεοκλίπ δείχνει με χαρακτηριστικό τρόπο τις διαφορές.
Αν θέλετε μπορείται να κατεβάσετε και δύο δείγματα ενός άλλου βιντεκλίπ γυρισμένου σε 24 και 48 fps σε καλή ανάλυση για τα δείτε τοπικά στον υπολογιστή σας στην παρακάτω διευθυνση http://www.mediafire.com/?bpg35wg93vusryu. Τα πάντα ρει, και το μέλλον θα έρθει αναπόφευκτα. Ας είμαστε ανοιχτοί στις νέες αλλαγές που είναι για το καλύτερο ώστε να μην επαναληφθούν οι τραγικές αντιδράσεις που είχαμε στην είσοδο του 3D. Η ας το θέσω αλλιώς, δραχμή ή ευρώ, παρελθόν ή μέλλον, 24 ή 48…..
Πηγές:
- http://www.extremetech.com/extreme/128113-why-movies-are-moving-from-24-to-48-fps
- http://www.facebook.com/notes/peter-jackson/48-frames-per-second/10150222861171558
- http://www.hollywoodreporter.com/news/peter-jackson-the-hobbit-cinemacon-317755
awsomeeeeeeeee…. simply awsome… όχι μόνο για τον Τόλκιν που του αξίζει η τόση ενασχόληση … αλλά και για την χρήση του 48αριου… 3D αυτό ακριβως …αλλιώς τσάμπα κόπος όλη αυτή η εμμονή. hip hip hurray και για τον Jackson…
Pingback: Cinepivates – το Χόμπιτ του Τζάκμαν και το Τσιφτετέλι του Γκάνταλφ!
Pingback: Cinepivates – Tο Χόμπιτ του Τζάκσον και το Τσιφτετέλι του Γκάνταλφ!
Pingback: Cinepivates – Χόμπιτ και ξωτικά επιστρατεύει η Air New Zealand για την ασφάλεια των επιβατών
Pingback: Cinepivates – Οι Sci-fi ταινίες του 2013
Pingback: Cinepivates – Το νέο 3D σε 48 καρέ έφτασε