Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ (THE RETURN)
Μετά από είκοσι χρόνια απουσίας, ο Οδυσσέας ξεβράζεται στις ακτές της Ιθάκης. Και ενώ η Πηνελόπη έγκλειστη στο παλάτι αναμένει καρτερικά την επιστροφή του πολιορκούμενη από τους μνηστήρες να κάνει την επιλογή του νέου συζύγου και ο γιος τους Τηλέμαχος κινδυνεύει άμεσα από αυτούς, ο Οδυσσέας θα καταστρώσει το δικό του σχέδιο για να απαλλάξει τον τόπο του από την διαφθορά των μνηστήρων και να ξαναβρεί την σύζυγο του.
Ελεύθερη διασκευή των τελευταίων ραψωδιών της Οδύσσειας του Ομήρου, όχι όμως με σκηνοθετικές και σεναριακές αυθαιρεσίες αλλά με έμφαση στην απλότητα και στον μινιμαλισμό, ο σκηνοθέτης Ουμπέρτο Παζολίνι, φανερά γοητευμένος από το διαχρονικό έπος του Ομήρου, έκανε μία ταινία που μάλλον παραπέμπει σε εικονογράφηση τραγωδίας και όχι σε Ομηρικό έπος. Δεν είναι αναγκαστικά κακό, εφόσον προτίμησε να εστιάσει στο μήνυμα της συγκεκριμένης Ιστορίας (η αιώνια πίστη της συζύγου, η επιμονή και η αρετή κατατροπώνουν την λαγνεία, την πονηριά και την κακία), με έναν λιτό αλλά αποτελεσματικό τρόπο σκηνοθεσίας και αποτύπωσης ( γυρίσματα στην Κέρκυρα και στην Ιταλία) αλλά από το όλο εγχείρημα λείπει η αίσθηση του καινοτόμου και της διαχρονικότητας.
Ο Ρέι Φάινς και η Ζυλιέτ Μπινός, δοκιμασμένοι ξανά στο μεταξύ τους (αν και δεν έχουν πολλές κοινές σκηνές παρά μόνο προς το φινάλε) αποδεικνύουν με ευκολία το ερμηνευτικό τους επίτευγμα, σαφώς επηρεασμένοι και οι δύο από την δύναμη του συγκεκριμένου έργου. Ο Ρέι Φάινς είναι ο απόλυτος πρωταγωνιστής τραγωδίας, η Ζυλιέτ Μπινός έχει το ερμηνευτικό της ξέσπασμα, οι μνηστήρες τόσο εμφανισιακά όσο και ερμηνευτικά παραπέμπουν σε χαρακτήρες reality show (σχεδόν κακογραμμένοι ρόλοι), και η λιτότητα στην σκηνοθεσία του Παζολίνι λειτουργεί ως προς την ευχάριστη παρακολούθηση της ταινίας. Τίποτα περισσότερο όμως και όλα μέχρι εκεί.
Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ είναι μία ταινία επιθυμία του σκηνοθέτη και του πρωταγωνιστή να γυρίσουν ταινία γοητευμένοι πλήρως από το Ομηρικό έπος, συνδυάζοντας απλότητα και λιτότητα στα πάντα, ξεχνώντας τον όρο Έπος και διαχρονικότητα και παραδίδουν μία επίσης απλά καλή ταινία, που το πρωταγωνιστικό ζευγάρι σώζει από την αφάνεια και την κατοίκον κατανάλωση της. Η Μούσα πήγε περίπατο μάλλον.
Η ταινία κξυκλοφορεί 28 Νοεμβρίου σε διανομή ROSEBUD 21