The Social Network: η ιστορία μιας μοναχικής ιδιοφυίας
Όταν εν έτει 1995, ο Ντέιβιντ Φίντσερ δημιουργούσε μία από τις πιο σημαντικές ταινίες θρίλερ της δεκαετίας των ’90s, ούτε καν ο ίδιος δεν θα μπορούσε να φανταστεί την εξέλιξή του. Μερικές ταινίες και αρκετά βραβεία αργότερα έφτασε να θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους Αμερικανούς σκηνοθέτες των τελευταίων ετών.
Αρχικά ήταν αντισυμβατικός και.. ανεξάρτητος: Seven, Fight Club, The Game αποτελούν επιλογές ιδιότυπες που απαιτούσαν κότσια για να γίνουν. Ακολούθησε το σχετικά συμβατικό Δωμάτιο Πανικού, ενώ τα τελευταία χρόνια ο Ντέιβιντ Φίντσερ κατασκευάζει… έπη. Είτε πρόκειται για το Zodiac, είτε για την ιστορία του Μπέντζαμιν Μπάτον, είτε ακόμα και για το Social Network.
Για αυτό το τελευταίο στηρίζονταν πολλοί στο ταλέντο του Φίντσερ και ίσως γι’αυτό κατηγορήθηκε και τόσο πολύ όταν βγήκε (ως βαρετό και αδιάφορο). Ο Ντέιβιντ Φίντσερ έκανε όμως αυτό ακριβώς που ήθελε: μια ταινία λόγου για τη νέα εποχή με αιχμή τις… ερμηνείες. Γιατί αν και δεν τους φαίνονται, οι ταινίες του Φίντσερ έχουν ως κοινό παρονομαστή τους χαρακτήρες. Από τον ντετέκτιβ Σόμερσετ του Μόργκαν Φρίμαν στο Seven, τον… Αφηγητή του Έντουαρντ Νόρτον στο Fight Club, τον Νίκολας Βαν Όρτον του Μάικλ Ντάγκλας στο The Game, τους τρεις ανδρικούς χαρακτήρες του Zodiac (ερμηνεύουν εξαιρετικά οι Μαρκ Ράφαλο, Τζέικ Τζίλενχαλ και Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ), έως τον Μπάτον του Μπραντ Πιτ και τους Μαρκ Ζούκερμπεργκ και Εντουάρντο Σάβεριν (Τζέσε Αϊζενμπεργκ και Άντριου Γκάρφιλντ) του Social Network , ο Ντέιβιντ Φίντσερ ήξερε να πλάθει ήρωες και να τους δίνει κίνητρα.
Στο Social Network δημιουργεί έναν μοναχικό nerd. Έναν άνθρωπο που έχει συνηθίσει να τον προδίδουν, που έχει χτίσει στο μυαλό του μια τέτοια εικόνα του εαυτού του που έχει ως μόνο σκοπό να διώχνει μακριά του τους ανθρώπους που τον αγαπούν ή να προσελκύει συμπεριφορές αρνητικές από ανθρώπους που βρίσκονται γύρω του. You are CEO of yourself γράφει η καρτούλα του Μαρκ Ζούκερμπεργκ που φέρει από κάτω το όνομά του. Μέχρι τότε έχει καταφέρει να προσβάλει τη μόνη γυναίκα που αγάπησε, να τη «φέρει» στον καλύτερό του φίλο, να αδιαφορήσει για τον νέο συνεργάτη του, να χτυπήσει το χέρι που του άπλωσαν δύο δημοφιλείς φοιτητές του Χάρβαρντ και να μείνει τόσο μόνος του την ώρα που έχει καταφέρει να κατασκευάσει τη μεγαλύτερη εφαρμογή κοινωνικής δικτύωσης που –θεωρητικά- έχει ως στόχο να φέρει τους ανθρώπους… πιο κοντά.
Ειρωνικό; Σίγουρα. Τίποτε, άλλωστε, δεν είναι τυχαίο με τον Φίντσερ, τον οποίο δεν ενδιαφέρει σχεδόν καθόλου η δημιουργία του σάιτ, το πως κατάφερε να γίνει η επιτυχία που έγινε. Τον ενδιαφέρει όμως να δείξει τον καυστικό Ζούκερμπεργκ να στέκεται μόνος μπροστά σε ένα laptop και να κάνει refresh στην ίδια οθόνη. Ξανά. Και ξανά. Και ξανά.
Pingback: Cinepivates – Μια πρωτότυπη βιογραφία του Στιβ Τζομπς ετοιμάζει ο Άαρον Σόρκιν