This is Classic: Επικίνδυνες Σχέσεις (1988)
1988: Λίγο πριν την έλευση της δεκαετίας του ’90, ο Stephen Frears ενώνει τις δυνάμεις του με τον σεναριογράφο Christopher Hampton ο οποίος είχε διασκευάσει για το Θέατρο το γραμμένο σε μορφή ανταλλαγής επιστολών βιβλίο του Choderlos De Laclos, Les Liaisons Dangereuses. O Hampton γράφει το κινηματογραφικό σενάριο, ο Frears παίρνει θέση πίσω από την κάμερα και οι Glenn Close–John Malkovich–Michelle Pfeiffer στους πρώτους ρόλους. Κυρίες και Κύριοι, υποδεχθείτε το παιχνίδι του έρωτα, της ίντριγκας,της δολοπλοκίας και της εξαπάτησης στην προεπαναστατική Γαλλία και την τάση της αριστοκρατίας για σκάνδαλα και διαφθορά, δηλαδή τις Επικίνδυνες Σχέσεις (Dangerous Liaisons) .
Στους κύκλους της Αριστοκρατίας η Μαρκησία Ντε Μερτέιγ (Glenn Close) είναι μια δημοφιλής περσόνα, που φημίζεται για τις αξίες της και τις συμβουλές της. Στην πραγματικότητα όμως είναι μια αυθεντία στην συνωμοσία και έχει τελειοποιήσει την τέχνη της ίντριγκας. Μαζί με το υποχείριο της και πρώην εραστή της υποκόμη ντε Βαλμόν (John Malkovich) ,θα καταστρώσουν ένα σχέδιο για να εκδικηθούν τον πρώην σύζυγο της Μαρκησίας, αποπλανώντας την μέλλουσα παρθένα σύζυγο του (Uma Thurman). O Βαλμόν, θεωρώντας εύκολη την αποστολή θα κάνει το παιχνίδι ακόμα πιο σκληρό και θα στοιχηματίσει με την Μερτέιγ οτι μπορεί να να αποπλανήσει την Μαντάμ ντε Τρουβέλ, γνωστή για τις ενάρετες πεποιθήσεις της και για την αρετή της. Όλα αυτά υπό έναν όρο: Όταν ολοκληρωθεί η αποστολή,η Μαρκησία και ο υποκόμης θα περάσουν μια νύχτα μαζί. Η Μαρκησία θα δεχθεί αλλά θα απαιτήσει γραπτές αποδείξεις, που θα επισφραγίζουν την μεγάλη δολοπλοκία τους.
Η ταινία ανοίγει με τους δύο μεγάλους ηθοποιούς την Glenn Close και τον John Malkovich σε παράλληλο μοντάζ, στην πρωινή τους ρουτίνα να ντύνονται και να μακιγιάρονται προκειμένου να κάνουν την μεγάλη τους είσοδο. Και την κάνουν προιδεάζοντας οτι αυτό που θα ακολουθήσει θα είναι κάτι »μεγάλο». Οι masters of seduction βρίσκονται στην καλύτερη τους φόρμα. Οι ίντριγκες τους θα αρχίσουν να ξετυλίγονται μπροστά στα μάτια μας, και ακόμα πιο θαυμαστή είναι η χαρά που αισθάνονται όταν τις δημιουργούν. Ο Stephen Frears ξεκινάει την ταινία με μακρινά πλάνα των ηθοποιών και καθώς η ταινία και οι δολοπλοκίες αρχίζουν να παίρνουν «μορφή», η κάμερα του αρχίζει να πλησιάζει τα πρόσωπα με εξαιρετικά γκρό πλαν στα πρόσωπα των θυτών και των θυμάτων. Το παγωμένο πρόσωπο της Glenn Close που εναλλάσσει μορφές και διαθέσεις μέσα σε δευτερόλεπτα, το πρόσωπο-μαριονέτα του John Malkovich και το διάφανο δέρμα της Michelle Pfeiffer γίνονται αντικείμενα λατρείας της κάμερας και του φωτογράφου Philippe Rousselot. Η δουλειά στα κοστούμια,στα σκηνικά και στην μουσική (George Fenton) αγγίζει τον περφεξιονισμό.Όμως η μεγάλη δύναμη της ταινίας είναι οι ερμηνείες και το σενάριο του Hampton.
Σαν ένα μεγάλο έργο τέχνης,που αφήνει την ιστορία του να μιλήσει γι’αυτό και όχι μόνο την εικόνα του, οι »Επικίνδυνες Σχέσεις» είναι μια ταινία με αριστουργηματικό σενάριο. Οι διάλογοι των πρωταγωνιστών είναι ένα εξουθενωτικό παιχνίδι ping pong που στο τέλος περιμένουμε το match point. Την παράσταση κλέβει με ευκολία η Glenn Close, στον καλύτερο ρόλο της καριέρας της (μαζί με την Ολέθρια Σχέση), η οποία φορώντας τα κοστούμια της μεταμορφώθηκε στην ραδιούργα Μαρκησία με τόση ευκολία που ως θεατές νοιώθουμε οτι γεννήθηκε για να ερμηνεύσει τον συγκεκριμένο ρόλο. Οι ατάκες που της δίνει το σενάριο-Ι ‘ve allways Known that i was born to dominate your sex, and revenge my own-είναι όλος ο χαρακτήρας της. Από την άλλη πλευρά οι John Malkovich και Michelle Pfeiiffer αποτελούν τα ιδανικά θύματα της δολοπλοκίας, και νοιώθουν άνετα μέσα στην γυάλα με το νερό που τους έχει τοποθετήσει η Close, προκειμένου την κατάλληλη στιγμή να την σπάσει κηρύσσοντας τον πόλεμο ακόμα και στον συμπαίκτη της.
Η κοινωνική θέση και πως αυτή ορίζεται μέσα από την καταγωγή, η ξενάγηση στα μπουντουάρ και στα σαλόνια της αριστοκρατίας όπου κυριαρχεί η κομψότητα μαζί με την κακοβουλία, η ματαιοδοξία και η ευτυχία που ποτέ δεν συμβιβάζονται, όλα αυτά είναι οι Επικίνδυνες Σχέσεις. Μια πολυτελέστατη κινηματογραφική ματιά πάνω στην λαγνεία,την προδοσία και τις ενοχές που δημιούργησε ένα μεγάλο παρακμιακό δράμα. Το φινάλε της ταινίας αποτελεί την πεμπτουσία της κατάβασης στην κόλαση της ψυχής και στην κοινωνική διαπομπή.
Υποψήφιο για 7 Όσκαρ, συμπεριλαμβανομένου και της καλύτερης ταινίας,κέρδισε δικαιωματικά αυτά του διασκευασμένου σεναρίου,των κοστουμιών και των σκηνικών. Η Glenn Close έχασε το Oscar από την Cher στο Moonstruck αλλά ο ρόλος της και η ερμηνεία της στην ταινία, με αποκορύφωμα το φινάλε της στον καθρέφτη, έχει μείνει στην κινηματογραφική ιστορία.
Αγαπημένη ταινία πολλών θεατών διότι κατάφερε να αποδώσει τα σημαντικότερα κεφάλαια της ζωής (αγάπη, έρωτας, sex, αποπλάνηση, προδοσία, θάνατος από έρωτα) στην πραγματική και αρχέγονη μορφή τους, γεμάτα όμως πολυτέλεια και γοητεία.
It’s beyond our control!