THIS IS CLASSIC: ΣΥΝΗΘΙΣΜΕΝΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ (1980)
”Πηγαίναμε στην κηδεία του γιου μας και εσένα σε ένοιαζε τι θα φορέσω”. Με αυτή την αφοπλιστική ατάκα του Ντόναλντ Σάδερλαντ προς την Μαίρη Τάιλερ Μουρ, οι ΣΥΝΗΘΙΣΜΕΝΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ (ORDINARY PEOPLE) που σκηνοθέτησε ο Ρόμπερτ Ρέντφορντ το 1980, αλλά και με άλλες πολλές μέσα στην ιστορία μίας δυσλειτουργικής οικογένειας στο πλούσιο προάστειο του Σικάγο, μητέρα, πατέρας και έφηβος γιος, προσπαθούν να συνέλθουν από τον χαμό του έταιρου γιου που πνίγηκε σε δυστύχημα. Ταυτόχρονα όμως ο εναπομείνοντας γιος, έχει τρομερές ενοχές και μετράει ήδη μία απόπειρα αυτοκτονίας. Είναι συνηθισμένοι άνθρωποι κάτω από τρομερές συνθήκες πίεσης και ψυχολογικής φθοράς.
Ο κλονισμός της οικογένειας και η αναγκαστική παρουσία βοήθεια ψυχιάτρου, αποδόθηκαν εξαιρετικά στο σενάριο του Αλβιν Σάρτζεντ που κέρδισε εδώ το δεύτερο Όσκαρ σεναρίου του (δύο χρόνια πριν είχε πάρει το πρώτο του για το JULIA) παρουσιάζοντας ένα τρυφερό δράμα ανθρώπων, ανίκανων να εκφράσουν με ειλικρίνεια τα βαθύτερα συναισθήματα τους. Είναι όμως ο σκηνοθέτης Ρόμπερτ Ρέντφορντ που καταφέρνει να διεισδύσει τόσο βαθιά στον ψυχισμό των πρωταγωνιστών του αλλά και στο ίδιο το κοινωνικό δράμα, που το Οσκαρ σκηνοθεσίας ήταν απόλυτα φυσιολογικό, κάτι που επεσήμανε η Ακαδημία τότε και άφησε εκτός τον Μάρτιν Σκορσέζε για το ΟΡΓΙΣΜΕΝΟ ΕΙΔΩΛΟ, όπως επίσης και στην κατηγορία της καλύτερης ταινίας.

Ο Κόνραντ δεν μπορεί να βρει ως έφηβος στο πρόσωπο της μητέρας του Μπεθ την κατανόηση και την αγάπη που έχει ανάγκη. Εκείνη είναι μια γυναίκα ψυχρή και απόμακρη, που ενδιαφέρεται μόνο για τους τύπους. Ο πατέρας προσπαθεί αλλά εστιάζοντας σε λάθος πλευρά και μόνο στο τέλος θα συνειδητοποιήσει τι έπρεπε να κάνει. Ο κλήρος θα πέσει σε έναν ευθύ και ΄έμπειρο ψυχίατρο που θα βοηθήσει και θα ενθαρύνει τον νεαρό Κόνραντ να εκφράσει την λύπη του και τον θυμό του αλλά το κυριότερο να σταματήσει να κατηγορεί τον εαυτό του.
Η ταινία υπήρξε μεγάλη εμπορική επιτυχία εκείνη την χρονιά και μάλιστα όταν η ταινία απέσπασε τα 4 Oscar (Καλύτερης Ταινίας, Σκηνοθεσίας, Διασκευασμένου Σεναρίου και β’ ανδρικού ρόλου για τον Τίμοθι Χάτον) όλοι μίλησαν για την μεγάλη νίκη της ταινίας έναντι του Οργισμένου Ειδώλου του Μάρτιν Σκορσέζε. Είναι μία ανάλογη περίπτωση της χρονιάς του 1943 που το αριστούργημα του Τζον Φορντ Η ΚΑΤΑΡΑΜΕΝΗ ΚΟΙΛΑΔΑ επικράτησε στα Oscar του ΠΟΛΙΤΗ ΚΕΙΝ του Όρσον Ουελς. Απόλυτα φυσιολογικά πράγματα για μία Ακαδημία κινηματογράφου που δεν επηρεάζεται από εξωγενείς παράγοντες από παλιά.

Υπόδειγμα ταινίας κοινωνικού και ευαίσθητου κοινωνικού Αμερικανικού κινηματογράφου, ο Ρόμπερτ Ρέντφορντ αποδεικνύει από τότε πως μεγαλύτερη η δύναμη του ως σκηνοθέτης παρά ως ηθοποιός. ΟΙ ΣΥΝΗΘΙΣΜΕΝΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ είναι ταινία που όριζε το σινεμά και τους προβληματισμούς του στην έλευση της νέας δεκαετίας, ερμηνείες ηθοποιών που απολαμβάνεις να αναλύεις και όπως είχε πει και ο Ινγκμαρ Μπέργκμαν ..” όταν βλέπεις ταινίες σαν το ΣΥΝΗΘΙΣΜΕΝΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ, το AMERICAN BEAUTY και την ΜΑΝΟΛΙΑ, συνειδητοποιείς τον λόγο που ο Αμερικανικός κινηματογράφος είναι κυρίαρχος!”