Άποψη

Όταν το σινεμά συνάντησε την κρίση….

Διάβαζα πρόσφατα την έρευνα του moveitmagγια την μείωση των κινηματογραφικών εισιτηρίων στη χώρα μας. Τα στοιχεία μιλούν από μόνα τους: πτώση κατά 22,5% στα εισιτήρια του σινεμά από 1η Σεπτεμβρίου 2010. Την περσινή περίοδο μόνο η Νήσος και το  Avatarκατάφεραν να «κόψουν» περισσότερα από 1,5 εκατομμύρια εισιτήρια –μαζί. Ενώ το Inceptionκαι το τελευταίο HarryPotterέκοψαν μαζί 800.000 εισιτήρια.
Το φαινόμενο φυσικά είναι παγκόσμιο. Ελάχιστες είναι οι χώρες που γνωρίζουν αύξηση εισιτηρίων (όπως η Ρωσία και η Ιταλία). Οι περισσότερες «κόβουν» κάθε χρόνο όλο και λιγότερα εισιτήρια, όπως και η Ελλάδα.
Στην έρευνα του περιοδικού διάβασα τις απόψεις των ανθρώπων του σινεμά για το φαινόμενο. Αυτά που άκουσα ήταν: οικονομική κρίση, φαινόμενο πειρατείας, λιγότερο συχνά «πολλές ταινίες στις αίθουσες». Ελάχιστοι είπαν ότι οι ταινίες που βγαίνουν είναι κακές, ότι δεν δίνονται και τόσες πολλές ευκαιρίες σε κάτι εναλλακτικό, απλά και μόνο επειδή δεν είναι γνωστό. Φυσικά, οι περισσότεροι από μας δεν μπορούμε να δούμε πάνω από μία ταινία την εβδομάδα (και πολύ λέω) και εάν το κάνουμε, γιατί να επιλέξουμε μια κακή ταινία; Αυτή τη βλέπεις και στο σπίτι σου, στο dvdή όπως κάνουν όλο και περισσότεροι «κατεβασμένη». Όπως διαπιστώσαμε και εμείς στον ετήσιο απολογισμό μας, δεινοπαθήσαμε να φτιάξουμε δεκάδα ταινιών. Πού είναι, λοιπόν, οι ταινίες που μας συγκίνησαν, μας τάραξαν, μας έκαναν να χάσουμε τον ύπνο μας;
Δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι οι περισσότερες καλές ταινίες προβάλλονται πια σε Φεστιβάλ (όπως για παράδειγμα οι Νύχτες Πρεμιέρας) και ότι πολλές είναι αυτές που κυκλοφορούν κατευθείαν σε dvd–εάν είμαστε τυχεροί. Έτσι, ακόμα περιμένουμε το υποψήφιο για Όσκαρ ExitThroughtheGiftShopτου Banksy, καθώς και το βρετανικό –και πολύ αστείο- FourLions

Δεν είναι καθόλου τυχαίο το ότι οι συζητήσεις στις παρέες μας δεν αναφέρονται τόσο σε ταινίες, όσο σε τηλεοπτικές σειρές. Φαίνεται πως η τηλεόραση επενδύει όλο και περισσότερο σε κάτι που ο κινηματογράφος τα τελευταία χρόνια έχει ξεχασμένο: στο σενάριο.

Φυσικά, υπάρχουν και οι εξαιρέσεις. Σε ελάχιστες αίθουσες, το Είμαι ο Ερωτας του Λούκα Γκουαντανίνο έκοψε 50.000 εισιτήρια, ενώ ο οσκαρικός Λόγος του Βασιλιά είχε προσελκύσει 15.000 θεατές τις δύο πρώτες βδομάδες προβολής, ενώ παιζόταν μόλις σε τρεις αίθουσες. Πράγμα που αποδεικνύει ότι για το καλό σινεμά πάντα θα υπάρχει κοινό.
Όσο για τις ελληνικές ταινίες; Φιλότιμες οι προσπάθειες –και καλές οι ταινίες-, αλλά εξακολουθούν να κόβουν λίγα εισιτήρια. Κυνόδοντας, Στρέλλα και Ακαδημία Πλάτωνος έκαναν συνολικά 130.000 εισιτήρια. Για να μη μιλήσουμε για φέτος που οι ελληνικές ταινίες (ακόμα και αυτές που πάνε αρκετά καλά στα Φεστιβάλ), όπως τo Attenberg και η Χώρα Προέλευσης έκοψαν μερικές χιλιάδες (στην καλύτερη περίπτωση) εισιτήρια.
Μέσα σε αυτό το κλίμα, οι κινηματογράφοι, προκειμένου να παραμείνουν ανοιχτοί και να προσελκύσουν θεατές, έχουν ξεχυθεί σε ένα «παζάρι προσφορών»: δύο εισιτήρια στην τιμή του ενός, μειωμένο από κει, μειωμένο από δω… και αυτό γίνεται τόσα στα multiplex, όσο και στις μεμονωμένες αίθουσες. Και καλώς γίνεται, μιας και το σινεμά αποτελεί ακριβώς αυτό: φτηνή διασκέδαση. Δεν μπορεί να πληρώνει κανείς 5 ευρώ για να δει ταινία στην Αγγλία (όπως έκανα το 2004), σε μία εποχή που στην Ελλάδα πλήρωνες 7 ή 8 ευρώ…
Στη συζήτηση για το αν θα πεθάνει το σινεμά… απαντάμε πως όχι. Το σινεμά δεν θα πεθάνει. Επέζησε από πολέμους (Ψυχρούς και κανονικούς), από πολιτικές και οικονομικές κρίσεις, από την έλευση της τηλεόρασης, από το babyboom… Σίγουρα μπορεί να επιβιώσει και της νέας αυτής κρίσης. Και θα βρει τον τρόπο. Μα θα είναι 3D, μα θα είναι ταινίες από κινητό, μα θα είναι κάτι ακόμα πιο εντυπωσιακό ή μια επιστροφή στο μικρό και το καλό… θα τη βρει την άκρη. 
Γιατί το σινεμά δεν είναι μόνο ταινίες. Είναι μοναχικές κινηματογραφικές περιπλανήσεις που προκαλούν μια παράξενη αίσθηση ευτυχίας, κάθε φορά που τα φώτα χαμηλώνουν, ο ήχος του προτζέκτορα πλημμυρίζει το χώρο και μυρωδιά ποπ κορν ξεχύνεται στην αίθουσα…
Τάιλερ Ντέρντεν

cinepivates

Συντακτική ομάδα

2 σκέψεις σχετικά με το “Όταν το σινεμά συνάντησε την κρίση….

  • Gia to toy story 3 edosa oute ligo oute poli, 48 euros 2 gonis kai 2 pedia. Kathe pote na to kanis afto?
    Simfono mazi sou, stin agglia itan safos pio ftina. Fenetai o elinas epimeni na theli na vgali pola apo tous ligous kai oxi poli perisotera me mikrotero isitirio apo poli perisoterous..

    Σχολιάστε
  • 50 ευρώ για μία έξοδο… Δεν γίνεται να το κάνεις.. γι'αυτό σιγά σιγά θα μάθουν και οι κινηματογράφοι πως ό,τι δίνεις παίρνεις. Ήδη άρχισαν τα «οικογενειακά» και τα μειωμένα εισιτήρια να κάνουν την εμφάνισή τους. Υπομονή.

    Τάιλερ

    Σχολιάστε

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *