Home CinemaΚΡΙΤΙΚΕΣ

Το σιγανό ποτάμι

laurent 1

Οι ταινίες  που ασχολούνται με τον βίο  αληθινών προσώπων (εν ζωή ή όχι) έχουν ένα μεγάλο  μειονέκτημα -όχι μόνο επειδή  αποτελούν  προϊόν μυθοπλασίας: δεν μας διαφωτίζουν τελικά, για το πως ήταν  τα πρόσωπα  που απεικονίζουν , ο θεατής , όσο και αν τον συνεπαίρνει  η φυσιογνωμική ομοιότητα  που επιτυγχάνεται  συνήθως, δεν βγαίνει απ΄τη σκοτεινή αίθουσα  σοφότερος αναφορικά  με το ποιόν του/της  βιογραφούμενου/ης. Δεν πιστεύω δηλαδή ότι  λέει: “Ναι, έτσι ήταν  ο Τάδε”, για τον απλό λόγο  ότι δεν  είχε την τύχη (ή ατυχία) να τον έχει γνωρίσει ώστε να υπάρχει μέσα του ένα αξιόπιστο μέτρο σύγκρισης.

Αυτό πιστεύω πως συμβαίνει και με την ταινία του Jalil Lespert  YVES SAINT LAURENT (ελεύθερη μεταφορά του ομότιτλου βιβλίου του Laurence Benaϊm ) η οποία  μέσω της αναπόλησης  του Πιέρ Μπερζέ, ερωτικού συντρόφου και συνεταίρου του θρυλικού μόδιστρου, αναβιώνει  τρεις  δεκαετίες  απ΄τον βίο  (προσωπικό και επαγγελματικό)  του τελευταίου, αυτού  του λεπτεπίλεπτου, συνεσταλμένου  και τόσο ταλαντούχου  (και εργατικού) αγοριού που στα 26  του χρόνια  είχε ήδη τον δικό του Οίκο μόδας, μετά από θητεία ως καλλιτεχνικός διευθυντής στον Οίκο του Dior  παρακαλώ. Όλα αυτά εν έτει  1957, με την εξέγερση του Αλγερινού λαού ενάντια στην γαλλική κατοχή να βρίσκεται σ’ εξέλιξη). Η ταινία του  Lespert  είναι  κομψοτέχνημα, αντάξια του  μεγάλου σχεδιαστή, γεμάτη διακριτικό αισθησιασμό  και μ’ ένα  έξοχο πρωταγωνιστικό δίδυμο, τους Pierre  Niney και Guillaume Gallienne (ηθοποιοί του γαλλικού θεάτρου αμφότεροι), να υποδύεται πειστικότατα  (όσο μας επιτρέπουν αυτό να το πούμε  τα φωτογραφικά τεκμήρια) το ζευγάρι : τον εργατικότατο, ευγενέστατο, καινοτόμο μανιοκαταθλιπτικό και εραστή (κυριολεκτικά) του ισχυρού φύλου Υβ Σαιν Λωράν, και τον εραστή-οικονομικό διαχειριστή-σύντροφο-στήριγμα-έμπιστό του Πιέρ Μπερζέ.

YSL3-600x450ΥΣΛ

Ταιριαστή στο πνεύμα  της ταινίας  είναι και η μουσική του Ibrahim Maalouf, επίσης ωραιότατα είναι τα κοστούμια, έχουμε βεβαίως και την ευκαιρία να δούμε και κάποιες  δημιουργίες-ορόσημα του σχεδιαστή (σμόκιν για γυναίκες, φόρεμα-τραπέζιο). Δεν γνωρίζω τις  αντιδράσεις  του περιβάλλοντος του σχεδιαστή ή του συντρόφου του, σχετικα με την απεικόνιση που επιχειρείται (αναμένεται στις αίθουσες και δεύτερη ταινία, του Β.Bonnelo αυτή τη φορά), πάντως ο YSL  που πλάθει ο εξαίρετος Niney είναι ντροπαλός , δουλευταράς (όπως δουλευταρού ήταν και ο έτερος θρύλος της μόδας, η Κοκό Σανέλ), ενδίδει στην ομοφυλοφιλία του  αλλά υποφέρει (είναι χαρακτηριστική η σκηνή  της εξομολόγησης στον Πιέρ, των δύσκολων  χρόνων που πέρασε στο Οράν της Αλγερίας, η γενέτειρά του, λόγω του κραξίματος  που υφίστατο, επειδή ήταν ομοφυλόφιλος), επιρρεπής στα ναρκωτικά και το αλκοόλ ,και “εκτός απ΄το να δουλεύω, είμαι παντελώς ανίκανος”. Ένας άνθρωπος, που παραδεχόταν  πως το μόνο που ήξερε, και το ήξερε άριστα, ήταν  να σχεδιάζει φορέματα, και είχε την πολυτέλεια ν’ αφοσιωθεί σ’αυτό, αφήνοντας τη διευθέτηση  της καθημερινότητας στα ικανότατα χέρια  του συντρόφου του Πιέρ (εξαίρετος ο Gallienne) και των συνεργατών του.

Εκτός του  υπέροχου διδύμου,  αξίζει ν’αναφέρουμε και τις  ηθοποιούς που  τους πλαισιώνουν και υποδύονται τις γυναίκες- μούσες ή συνεργάτιδές του: πολύ καλές  και κουκλάρες  οι Charlotte Le Bon ως  Βικτουάρ, και Marie de Villepin  ως Μπέτι, η Astrid  Whettnall  είναι άψογη στο ρόλο της Υβόν- υπεύθυνης των σαλονιών του Οίκου  όπως και η γοητευτικότατη Laura Smet υποδυόμενη την κολλητή του Λωράν – θρυλική Λουλού ντε λα Φαλέζ. Απολαυστικά  αχώνευτος  είναι ο Nikolai Kinski  υποδυόμενος  τον άλλο θρύλο της υψηλής ραπτικής Καρλ Λάγκερφελντ.

Οι μόδες περνούν. Το στυλ είναι  αιώνιο”  έλεγε ο YSL. Νομίζω πως η ταινία  του Lespert  κερδίζει το στοίχημα  της αιωνιότητας,  χάρη στους άξιους βράβευσης  πρωταγωνιστές της που ενσαρκώνουν το ζευγάρι.

laurent 3laurent 4smet 1z16056982Q,Yves-Saint-Laurentlaurent 5

Κατερίνα Καρά

Την πρώτη ταινία την είδε πριν πολλά χρόνια σε συνοικιακό σινεμά. Τραυματική εμπειρία... Επική η ταινία. Από τότε δηλώνει ανερυθριάστως ότι οι ταινίες (όπως και τα βιβλία) την έχουν πάρει κανονικά στο λαιμό τους. Πιστεύει ότι το σινεμά, όπως και η Τέχνη γενικώς, ΔΕΝ θα πεθάνει ποτέ, επειδή η τρισάθλια πραγματικότητα ειρωνεύεται χοντρά τις προθέσεις και τα όνειρά μας... Άρα κάπως πρέπει να αποδίδεται δικαιοσύνη.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *