Ένας αιώνας από τη γέννηση του Γκρέγκορι Πεκ
Αυτοσυγκράτηση και πνευματικότητα.
Αυτές ήταν οι δύο λέξεις που χαρακτήριζαν τον Γκρέγκορι Πεκ και τον ακολουθούσαν και στους ρόλους τους.
Ο οικογενειακός θρύλος λέει ότι όταν στη μητέρα μου άρεσε πολύ κάποιος ηθοποιός, ο πατέρας μου φρόντιζε να την πηγαίνει στον κινηματογράφο όταν αυτός ερμήνευε έναν ηθικά επιλήψιμο χαρακτήρα, προκειμένου να την κάνει να αλλάξει γνώμη. Το κόλπο πετύχαινε κάθε φορά. Εκτός από την περίπτωση του Γκρέγκορι Πεκ. Του υπέροχου Γκρέγκορι Πεκ που στους ρόλους του στεκόταν δίπλα στους αδύνατους.
Γεννήθηκε σαν σήμερα πριν από 100 χρόνια. Τα πρώτα δέκα χρόνια της καριέρας του τα πέρασε στη σκηνή. Το ντεμπούτο του στο σινεμά έκανε το 1943 σε ηλικία 27 ετών, στο Days of Glory του Ζακ Τουρνέ. Αυτό ήταν. Πολύ σύντομα το αστέρι του έλαμψε στο σινεμά.
Ρίχνουμε μια ματιά σε μερικούς –μόνο- από τους χαρακτηριστικότερους ρόλους του:
Νύχτα Αγωνίας – Spellbound (1945)
Στην τέταρτη μόλις του ταινία, ο Χίτσκοκ ανέδειξε τα χαρακτηριστικά που έκαναν τον Γκρέγκορι Πεκ γνωστό. Στο πλευρό της Ίνγκμαρ Μπέργκμαν, ο Πεκ ερμήνευε τον διευθυντή μιας ψυχιατρικής κλινικής. Ο παραγωγός Ντέιβιντ Ο. Σέλζνικ είχε δηλώσει ότι οι γυναίκες στο κοινό δεν μπορούσαν να παραμείνουν σιωπηλές κάθε φορά που το όνομα του Πεκ εμφανιζόταν στην οθόνη.
Yellow Sky (1948)
Ο ηθικός και σιωπηλός ήρωας ταίριαζε ιδιαίτερα στα γουέστερν. Το 1948 παίζει στο Yellow Sky, μία κατά τρόπο διασκευή του The Tempest στο είδος του γουέστερν, όπου ο Πεκ πρωταγωνιστεί δίπλα στην Αν Μπάξτερ.
Roman Holiday (1953)
Στο πλευρό της Όντρεϊ Χέμπορν είχε την ευκαιρία να ερμηνεύσει κάτι πιο ανάλαφρο σε μία από τις αγαπημένες ταινίες όλων των εποχών σε σκηνοθεσία Γουίλιαμ Γουάιλερ. Το σενάριο ήταν του Ντάλτον Τράμπο, ο οποίος δεν μπορούσε να αναγνωριστεί για τη δουλειά του καθώς βρισκόταν στη μαύρη λίστα για τις πολιτικές του απόψεις. Ο ρόλος του Γκρέγκορι Πεκ στην ταινία αποτελεί την επιτομή του ρομαντικού ήρωα.
Μόμπι Ντικ (1956)
Λίγα χρόνια αργότερα πρωταγωνιστεί στον θρυλικό Moby Dick του Τζον Χιούστον που μπορεί να μη μεταφέρει όλο το μεγαλείο του λογοτεχνικού αριστουργήματος του Χέρμαν Μέλβιλ, αλλά αποτελεί αξιόλογη κινηματογραφική μεταφορά και για τον ίδιο τον Πεκ ο ρόλος του Κάπτεν Έιχαμπ υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους ρόλους τους.
Τα Κανόνια του Ναβαρόνε (1961)
Οι αρχές της δεκαετίας του 1960 υπήρξαν ιδιαίτερα σημαντικές για τον Πεκ, καθώς ανέλαβε αρκετούς κλασικούς ρόλους. Ελληνικού ενδιαφέροντος Τα Κανόνια του Ναβαρόνε αποδείχθηκαν μεγάλη επιτυχία. Πληροφορίες αναφέρουν ότι ο Πεκ απόλαυσε τα γυρίσματα στη Ρόδο, ενώ ο ίδιος αστειευόμενος έλεγε στον παραγωγό-σεναριογράφο Καρλ Φόρμαν ότι η ιστορία είναι ομοφυλοφιλικού ενδιαφέροντος.
To Kill A Mockinbird (1962)
Με ελληνικό τίτλο Σκιές και Σιωπή, η ταινία βοήθησε στην ενίσχυση του χαρακτήρα του κλασικού για το μυθιστόρημα της Χάρπερ Λι και αποτελεί επιτομή του ρόλου στον οποίο διέπρεπε ο Πεκ: του ηθικού στοιχείου που υπερασπίζεται τους αδυνάτους.