74 Venezia: Ο εφιάλτης Mother! του Darren Aronofsky
Και ξαφνικά αλαλαγμός, ουρές, γιουχαΐσματα και χειροκροτήματα στις δημοσιογραφικές προβολές της 5ης Σεπτεμβρίου. Τα νερά του Lido και του 74ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας ταράχτηκαν απότομα με την προβολή της νέας και πολυαναμενόμενης ταινίας του Darren Aronofsky ονόματι Mother! Τελικά η ταινία επιβεβαίωσε την φήμη της ως την πιο αναμενόμενη ταινία του Φεστιβάλ. Ο ίδιος ο σκηνοθέτης παρέα με τους παραγωγούς του και συνοδευόμενος από τους Jennifer Lawrence, Javier Bardem και Michelle Pfeiffer βρέθηκαν στο Lido για να παρουσιάσουν και να εξηγήσουν την ταινία τους. Τι είναι τελικά το Mother! ;
To να προσπαθείς να εξηγήσεις το Mother! είναι μάταιο διότι απλά δεν εξηγείται. Η ταινία ξεκινάει με γκρο πλαν το πρόσωπο της Jennifer Lawrence μέσα στις φλόγες και έπειτα τον Javier Bardem να τοποθετεί έναν κρύσταλλο σε μια βάση, δίνοντας ζωή και φως στα αποκαΐδια ενός σπιτιού στην μέση του πουθενά. Εκεί η Lawrence εμμονική ασχολείται ολημερίς με το σπίτι και προσπαθεί να τραβήξει συνεχώς το ενδιαφέρον του Bardem, ένας ποιητής σε καλλιτεχνικό μπλοκάρισμα. Η άφιξη ενός επισκέπτη από το πουθενά ( Ed Harris) θα αρχίσει να αναταράζει την ήδη εύθραυστη ψυχολογία της Lawrence, μαζί με την οποία και εμείς ακούμε διάφορους ήχους απόλυτα ενοχλητικούς, και διάφορα άλλα περίεργα μέσα στο σπίτι. Η κοσμοσυρροή θα συνεχιστεί με την έλευση της Michelle Pfeiffer, ως συζύγου του Ed Harris. Και απο εκεί και μετά ξεκινάει το rollercoaster που είτε θα αποφασίσει ο θεατής να δει χωρίς να ζητήσει καμία εξήγηση θέτοντας τον εαυτό του θεατή ενός θρίλερ εντυπωσιακής πρόκλησης και χάους είτε θα προσπαθήσει να καταλάβει τι και γιατί συμβαίνει οπότε σαφώς και θα ενοχληθεί.
Η βασική διαφορά του Mother! με τις υπόλοιπες ταινίες ίδιου ύφους του σκηνοθέτη (Ρέκβιεμ, Μαύρος Κύκνος) είναι πως ενώ στις πρώτες έχουμε ιστορία, σενάριο και φυσικά ερμηνείες πρώτης τάξεως σε συνδυασμό με την παράνοια και το μεταφυσικό, εδώ έχουμε μόνο τα τελευταία στοιχεία. Οι ερμηνείες είναι τελείως σχηματικές δίνοντας στον Aronofsky το απόλυτο ελεύθερο πεδίο να κάνει τα δικά του. Ο ίδιος υποστηρίζει πως εμπνεύστηκε από τον Εξολοθρευτή Άγγελο του Μπουνιουέλ ( όλη η ταινία διαδραματίζεται μέσα στο σπίτι) και πως η ταινία είναι σαν τις παραισθήσεις από τον πυρετό. Το τελευταίο εξωφρενικά παρανοϊκό σκηνοθετικό και κινηματογραφικό χάος που προκαλείται στο τελευταίο μισάωρο, το παρομοίασε με την κόλαση αλλά και με το κακό που κάνουμε στην Μητέρα Γη , κάτι που φυσικά δεν μπορούμε να πάρουμε καθόλου στα σοβαρά.
Ταινία που θα διχάσει, θα προκαλέσει θόρυβο και θα επαναφέρει τον Aronofsky στο προσκήνιο ως ηδονιστή σκηνοθέτη της παράνοιας και του εφιάλτη, φανταζόμαστε αυτός ήταν και σκοπός του εφόσον απέτυχε παταγωδώς με το Νώε. Το Mother! είναι ένας εντυπωσιακός, καλογυρισμένος, προκλητικός, μυστήριος και ενοχλητικός κινηματογραφικός εφιάλτης ταυτόχρονα όμως κενός και επιφανειακός. Απολαύστε τον έστω και έτσι.