ΘΕΜΑΤΑΘΕΜΑΤΑΚαρουζέλΦεστιβάλ

ΟΙ 18 ΤΑΙΝΙΕΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΧΑΣΕΤΕ ΣΤΙΣ ΝΥΧΤΕΣ ΠΡΕΜΙΕΡΑΣ-30ο ΔΙΕΘΝΕΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ

Αποκαλύφθηκε το πρόγραμμα του 30ου Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας-Νύχτες Πρεμιέρας που φέτος συμπληρώνει τα 30 του χρόνια. Στην συνέντευξη τύπου που πραγματοποιήθηκε στο auditorium του Γαλλικού Ινστιτούτου, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του φεστιβάλ Λουκάς Κατσίκας και οι συνεργάτες του παρουσίασαν το πλούσιο πρόγραμμα του Φεστιβάλ, το διαγωνιστικό του τμήμα και τα αφιερώματα του. Δώδεκα ημέρες η καρδιά του σινεμά θα χτυπάει δυνατά στην Αθήνα, με Οσκαρικές πρεμιέρες, φεστιβαλικά Ευρωπαϊκά διαμάντια, όλες οι νέες ταινίες με λίγα λόγια, από τις 2 έως και 14 Οκτωβρίου, με συνεχόμενες προβολές στους κινηματογράφους της Αθήνας Cinobo ΟΠΕΡΑ, ΔΑΝΑΟΣ, ΑΣΤΥ, ΑΣΤΟΡ και με μία αναπάντεχη προβολή στην Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση.

Περισσότερες πληροφορίες στην επίσημη σελίδα του Φεστιβάλ εδώ με το ωρολόγιο πρόγραμμα του Φεστιβάλ.

Η προπώληση των εισιτηρίων ξεκινάει την Πέμπτη 26 Σεπτεμβρίου για τους κατόχους καρτών διαρκείας και την Παρασκευή 27 Σεπτεμβρίου για το γενικό κοινό στην σελίδα more.com

Εμείς επιλέξαμε τις 18 ταινίες που δεν πρέπει να χάσετε, επισημαίνουμε όμως πως στο Φεστιβάλ θα διεξαχθεί και ένα μεγάλο αφιέρωμα στον μεγάλο Ασιάτη σκηνοθέτη Ακίρα Κουροσάβα, με 14 σημαντικές του ταινίες σε αποκατεστημένες 4k κόπιες και παράλληλα ένα εξαιρετικό αφιέρωμα, το THIS IS ENGLAND, με εμβληματικές Αγγλικές ταινίες της δεκαετίας του 80.

18. ARMAND (2024)

Όταν ο εξάχρονος Αρμάντ κατηγορείται για (απροσδιόριστη) επιθετική κι ανάρμοστη συμπεριφορά απέναντι σε έναν συμμαθητή του, οι γονείς των παιδιών και το προσωπικό του σχολείου συναντιούνται προκειμένου να βρουν συμβιβαστική λύση. Ενώ, όμως, ο καθωσπρεπισμός παραχωρεί σταδιακά τη θέση του σε δηλητηριώδεις αντιπαραθέσεις, οι ενήλικοι αποδεικνύονται ανίκανοι να ξεπεράσουν τις προκαταλήψεις τους. Οδηγούνται έτσι σε μια ηφαιστειώδη έκρηξη που ο ταλαντούχος Ούλμαν Τόντελ αποδομεί αφαιρετικά, με μια –κυριολεκτικά– χορογραφημένη κορύφωση. Καλύπτοντας ευρηματικά την απόσταση ανάμεσα «Στο Γραφείο των Καθηγητών» και τον πολανσκικό «Θεό της Σφαγής», η ταινία απέσπασε τη Χρυσή Κάμερα για καλύτερο σκηνοθετικό ντεμπούτο στο Φεστιβάλ Καννών, ενώ στο ρόλο της επίμαχης μητέρας, η Ρενάτε Ρέινσβε εκπληρώνει θριαμβευτικά τις υποσχέσεις που έδωσε στον «Χειρότερο Άνθρωπο του Κόσμου».

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Halfdan Ullmann Tøndel
ΣΕΝΑΡΙΟ: Halfdan Ullmann Tøndel
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: Pål Ulvik Rokseth
ΜΟΥΣΙΚΗ: Ella van der Woude
ΜΟΝΤΑΖ: Robert Krantz
ΗΘΟΠΟΙΟΙ: Renate Reinsve, Ellen Dorrit Petersen, Janne Heltberg

17. ΑΠΡΙΛΗΣ (APRIL) 2024

Υπάρχει περιθώριο για μεγάλες ανακαλύψεις στο σινεμά; Από τις καλύτερες ταινίες του 2024, το «April» είναι η ιστορία μιας μαιευτήρα σε επαρχιακό νοσοκομείο, η δουλειά της οποίας απειλείται όταν οι γονείς ενός βρέφους που πεθαίνει στη γέννα την κατηγορούν για αμέλεια. Αυτό που οι περισσότεροι δεν γνωρίζουν, ωστόσο, και υπάρχει κίνδυνος να ανακαλύψουν, είναι πως η Νίνα πραγματοποιεί παράνομες εκτρώσεις σε φτωχικά χωριά, όπου οι γυναίκες αντιμετωπίζονται εξακολουθητικά ως υποχείρια, πραγματοποιώντας έτσι ένα είδος ατομικής εξέγερσης σε πείσμα κάθε επαγγελματικής δεοντολογίας. Αξέχαστος συνδυασμός δράματος και εφιάλτη, επίδειξη μεγάλης σκηνοθετικής δύναμης, το «April» παίρνει τις διαστάσεις ενός υπαρξιακού θρίλερ στο οποίο η γέννηση, ο θάνατος, η ομορφιά και η κτηνωδία γίνονται οι ιστορίες που κουβαλούν πάνω και μέσα τους τα ανθρώπινα σώματα. Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής στο Φεστιβάλ Βενετίας.

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Déa Kulumbegashvili
ΣΕΝΑΡΙΟ: Déa Kulumbegashvili
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: Arseni Khachaturan
ΜΟΝΤΑΖ: Jacopo Ramella Pajrin
ΗΘΟΠΟΙΟΙ: Ia Sukhitashvili, Kakha Kintsurashvili, Merab Ninidze

16. VERMIGLIO(2024)

Σε ένα ορεινό χωριό της βόρειας Ιταλίας, λίγο μετά το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, ζει μια πολυμελής οικογένεια: Ο αυστηρός πατέρας και δάσκαλος, η μάνα που μοιράζει ακριβοδίκαια την αγκαλιά της σε όλα τα παιδιά, τα αγόρια και κορίτσια που μεταφράζουν το σύμπαν των μεγάλων το καθένα με τον δικό του τρόπο, η ενήλικη κόρη που ερωτεύεται έναν λιποτάκτη. Γύρω τους, οι εποχές αλλάζουν και αφήνουν τα πανέμορφα αποτυπώματά τους στη φύση, οι κάτοικοι του χωριού έχουν τις δικές τους συνήθειες και τελετουργίες και οι ζωές των απλών ανθρώπων αντιμετωπίζουν στωικά όσα τους επιφυλάσσει η τύχη. Ένας ολόκληρος χαμένος κόσμος αναβιώνει στο εξαίσιο φιλμ της Μάουρα Ντελπέρο, έναν περήφανο κινηματογραφικό απόγονο του ιταλικού νεορεαλισμού που κέρδισε τον Αργυρό Λέοντα στο φετινό Φεστιβάλ Βενετίας.

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Maura Delpero
ΣΕΝΑΡΙΟ: Maura Delpero
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: Michail Kričman
ΜΟΥΣΙΚΗ: Matteo Franceschini
ΜΟΝΤΑΖ: Gian Luca Mattei
ΗΘΟΠΟΙΟΙ: Tommaso Ragno, Roberta Rovelli, Martina Scrinzi

15. Ο ΕΠΙΣΚΕΠΤΗΣ (THE VISITOR) 2024

Ο πιο ατίθασος εκπρόσωπος του queercore σινεμά ξαναχτυπά, διασκευάζοντας το «Θεώρημα» του Πιερ Πάολο Παζολίνι ως ένα απελευθερωτικό πορνό μανιφέστο. Από μια βαλίτσα που ξεβράζουν τα νερά του Τάμεση βγαίνει ένας ολόγυμνος μαύρος άντρας, ανώνυμος πρόσφυγας, που καταλήγει στην έπαυλη μιας πλούσιας οικογένειας και την αλώνει σεξουαλικά, αποπλανώντας κάθε μέλος της, ανεξαιρέτως φύλου και ερωτικής προτίμησης. Προκλητικός, ειρωνικός και απολαυστικά ανήθικος, ο «Επισκέπτης» είναι ένα κυριολεκτικό και μεταφορικό όργιο που ξαπλώνει σεξ και πολιτική στο ίδιο ιδρωμένο κρεβάτι. Η ταινία είναι Αυστηρώς Ακατάλληλη για θεατές κάτω των 18 ετών.

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Bruce LaBruce
ΣΕΝΑΡΙΟ: Bruce LaBruce, Alex Babboni, Victor Fraga
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: Jack Hamilton
ΜΟΥΣΙΚΗ: Hannah Holland
ΜΟΝΤΑΖ: Judy Landkammer
ΗΘΟΠΟΙΟΙ: Bishop Black, Macklin Kowal, Amy Kingsmill, Kurtis Lincoln, Ray Filar, Luca Federici

14. Η ΡΙΤΑ Η ΣΟΥ ΚΑΙ Ο ΜΠΟΜΠ ΜΑΖΙ (RITA,SUE AND BOB TOO) 1987

«Η Αγγλία της Θάτσερ με τα βρακιά κατεβασμένα» ήταν το tagline της ταινίας και ο ριζοσπαστικός της δημιουργός σκόπευε αυτό ακριβώς: μια χλευαστική και πικρή σάτιρα (χαλαρών) ηθών και ταξικών ανισοτήτων που κανιβάλιζε κάθε έννοια ρομαντισμού και πολιτικής ορθότητας, μέσα από την ιστορία δύο μαθητριών που χάνουν την παρθενιά τους από έναν γλοιώδη παντρεμένο άντρα και έπειτα συνάπτουν σχέση μαζί του, προσπαθώντας έτσι να διασκεδάσουν την ανία της επαρχιακής τους κωμόπολης. Ανελέητος χρονικογράφος της βρετανικής πραγματικότητας, ο Άλαν Κλαρκ μετατρέπει το σεξ σε πράξη πολιτική, βάζει τις ηρωίδες του να απαντούν με αυθάδεια απέναντι στη συλλογική αποχαύνωση και αντλεί από τα ερωτικά τους καμώματα ίσως το πιο εύστοχο αστείο όλης της ταινίας: Αφού ολόκληρη η χώρα γ**ιέται, γιατί όχι κι εμείς;

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Alan Clarke
ΣΕΝΑΡΙΟ: Andrea Dunbar
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: Ivan Strasburg
ΜΟΥΣΙΚΗ: Michael Kamen
ΜΟΝΤΑΖ: Steve Singleton
ΗΘΟΠΟΙΟΙ: Michelle Holmes, Siobhan Finneran, George Costigan, Lesley Sharp

13. ANORA (2024)

Με τον πανηγυρικό Χρυσό Φοίνικα των φετινών Καννών, ο Σον Μπέικερ ανοίγει την αγκαλιά του σε μία ακόμη παρία του αμερικανικού ονείρου: μια μπριόζα σεξεργάτρια που καταλήγει πρωταγωνίστρια (και θύμα) στο δικό της παραμύθι, όταν γνωρίζει τον πρίγκιπα των ονείρων της στο πρόσωπο ενός κακομαθημένου 20χρονου πλουσιόπαιδου, γόνου ενός Ρώσου ολιγάρχη, και τον παντρεύεται. Όταν το μαθαίνουν όμως οι γονείς του, κανονίζουν ένα ταξίδι-αστραπή στις ΗΠΑ προκειμένου να διαλύσουν τον γάμο. Αυτό που ακολουθεί είναι ένας αθυρόστομος και ατίθασος συνδυασμός της «Σταχτοπούτας» και του «Pretty Woman», μια πειραγμένη κομεντί κοινωνικών ανισοτήτων και τσακισμένων ονείρων, και ταυτόχρονα ένα love story της συμφοράς, που σταδιακά μετατρέπεται σε εμπειρία αυτογνωσίας και μάθημα ζωής για μια γυναίκα που ήθελε τόσο πολύ να πιστέψει σε κάτι καλύτερο.

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Sean Baker
ΣΕΝΑΡΙΟ: Sean Baker
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: Drew Daniels
ΜΟΥΣΙΚΗ: Matthew Hearon-Smith
ΜΟΝΤΑΖ: Sean Baker
ΗΘΟΠΟΙΟΙ: Mikey Madison, Mark Eydelshteyn, Yura Borisov, Karren Karagulian, Vache Tovmasyan, Aleksei Serebryakov

12. ΠΕΡΑΣΜΑ (CROSSING) 2024

Ελάχιστες ταινίες κατέχουν πλέον το σπάνιο χάρισμα να κλέβουν καρδιές. Και μια από αυτές είναι το «Crossing»: η συγκινητική περιπλάνηση μιας συνταξιούχου δασκάλας από τη Γεωργία η οποία αποφασίζει να ταξιδέψει στην Κωνσταντινούπολη αναζητώντας τα ίχνη της από χρόνια χαμένης τρανς ανιψιάς της. Το γενναιόδωρο βλέμμα του Λεβάν Ακίν («Και Μετά Χορέψαμε») και η αφοπλιστική ερμηνεία της πρωτοεμφανιζόμενης Μζία Αραμπούλι αγκαλιάζουν με τρυφερότητα την οδύσσεια μιας ηλικιωμένης γυναίκας που έρχεται από τον παλιό κόσμο για να εφαρμόσει τη συμπόνια, την αποδοχή και την αδιαπραγμάτευτη αγάπη σε μια μοντέρνα εποχή η οποία τα έχει επειγόντως ανάγκη. Βραβείο Teddy της Επιτροπής στο Φεστιβάλ Βερολίνου.

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Levan Akin
ΣΕΝΑΡΙΟ: Levan Akin
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: Lisabi Fridell
ΜΟΝΤΑΖ: Levan Akin, Emma Lagrelius
ΗΘΟΠΟΙΟΙ: Mzia Arabuli, Lucas Kankava, Deniz Dumanli

11. THE SHROUDS (2024)

«Πόσο σκοτάδι μπορείς να αντέξεις;», ρωτά ο πρωταγωνιστής Βενσάν Κασέλ, απευθυνόμενος τρόπον τινά στο κοινό. Κι αμέσως μετά, ο Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ απαντά με μια γνήσια μακάβρια και ιδιαίτερα προσωπική ταινία για έναν χήρο επιχειρηματία ο οποίος χτίζει προς τιμήν της νεκρής συζύγου του ένα πρωτοποριακό κοιμητήριο. Όταν αυτό βανδαλίζεται μυστηριωδώς κάποιο βράδυ, ο ήρωας βρίσκεται στο μέσο μιας πυκνής συνωμοσίας που μπλέκει περιβαλλοντικό ακτιβισμό με παραβιάσεις προσωπικών δεδομένων και διεθνή κατασκοπεία. Μπορεί ο μέγιστος Καναδός σκηνοθέτης να εξερευνά για πολλοστή φορά τη σχέση του ανθρώπινου σώματος με την τεχνολογία και τον ταχύτατα μεταλλασσόμενο κόσμο γύρω μας, αυτή τη φορά όμως στοχάζεται από τη μεριά ενός καλλιτέχνη με σαφέστερη από ποτέ την επίγνωση της θνητότητάς του.

DIRECTOR: David Cronenberg
SCREENWRITER: David Cronenberg
DoP: Douglas Koch
MUSIC: Howard Shore
EDITOR: Christopher Donaldson
PRINCIPAL CAST: Vincent Cassel, Diane Kruger, Guy Peace, Sandrine Holt

10. ΖΟΥΜΕ ΤΗΝ ΣΤΙΓΜΗ (WE LIVE IN TIME) 2024

Η Φλόρενς Πιου και ο Άντριου Γκάρφιλντ είναι η ψυχή και η καρδιά αυτής της τρυφερής ταινίας, υποδυόμενοι ένα νεαρό ζευγάρι το οποίο γνωρίζεται με τον πιο απροσδόκητο τρόπο, ερωτεύεται και αποφασίζει να εξερευνήσει την προοπτική ενός ευτυχισμένου κοινού βίου. Όμως η ζωή και μια σοβαρή ασθένεια επιφυλάσσουν άλλα σχέδια γι’ αυτούς. Απλώνοντας μια μελαγχολική ρομαντική ιστορία σαν τις σκόρπιες ψηφίδες ενός συγκινητικού παζλ αναμνήσεων, ο σκηνοθέτης του υποψήφιου για τρία Όσκαρ «Brooklyn» υπογράφει μια δραματική κομεντί που κινείται μεταξύ παρόντος και παρελθόντος, συγκεντρώνοντας τις ανεξίτηλες στιγμές που άφησαν πίσω τους δύο άνθρωποι που αγαπήθηκαν πολύ.

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ : John Crowley
ΣΕΝΑΡΙΟ: Nick Payne
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: Stuart Bentley
ΜΟΥΣΙΚΗ: Bryce Dessner
ΜΟΝΤΑΖ: Justine Wright
ΗΘΟΠΟΙΟΙ: Andrew Garfield, Florence Pugh

9. KONKΛΑΒΙΟ (CONCLAVE) 2024

Φαβορί για αρκετές υποψηφιότητες στα επερχόμενα Όσκαρ, η καινούργια ταινία του ήδη βραβευμένου με χρυσό αγαλματίδιο σκηνοθέτη Έντουαρντ Μπέργκερ («Ουδέν Νεώτερον από το Δυτικό Μέτωπο») είναι ένα χορταστικό θρίλερ συνομωσίας και ένα πρώτης τάξης παράδειγμα ψυχαγωγικού σινεμά. Βασισμένη στο μπεστ σέλερ του Ρόμπερτ Χάρις, η γεμάτη ανατροπές πλοκή εισχωρεί στο Βατικανό για να παρακολουθήσει τις μυστικές διαδικασίες εκλογής Πάπα, όταν ο προηγούμενος πεθαίνει αιφνίδια. Τις διαδικασίες αναλαμβάνει να φέρει εις πέρας ο Καρδινάλιος Λόρενς, σκαλίζοντας άθελά του μυστικά που πρέπει να αποφασίσει αν θα αφήσει για πάντα στο σκοτάδι ή θα φέρει στο φως. Δεξιοτεχνική σκηνοθεσία, σενάριο που επιφυλάσσει συνεχώς εκπλήξεις, ένας επιβλητικός Ρέιφ Φάινς πρωταγωνιστεί και ένα «αιρετικό» φινάλε που θα συζητηθεί.

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Edward Berger
ΣΕΝΑΡΙΟ: Peter Straughan
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: Stéphane Fontaine
ΜΟΥΣΙΚΗ: Volker Bertelmann
ΜΟΝΤΑΖ: Nick Emerson
ΗΘΟΠΟΙΟΙ: Ralph Fiennes, Stanley Tucci, John Lithgow, Lucian Msamati, Carlos Diehz, Sergio Castellitto, Isabella Rossellini

8. EMILIA PEREZ (2024)

Εξωφρενική, ριψοκίνδυνη, ηλεκτρισμένη, παθιασμένη, ευφορική: αυτές είναι μόνο μερικές λέξεις που χαρακτηρίζουν τη νέα δημιουργία του σπουδαίου Ζακ Οντιάρ, στην οποία μια δικηγόρος επιστρατεύεται από διαβόητο Μεξικανό βαρόνο των καρτέλ προκειμένου να οργανώσει κάτω από άκρα μυστικότητα τη φυλομετάβασή του και στη συνέχεια να την βοηθήσει να αποσυρθεί από τον υπόκοσμο. Ένα φιλμ που παντρεύει θαρραλέα το μιούζικαλ, το βίαιο γκανγκστερικό θρίλερ, το ακραίο μελόδραμα, το ιλιγγιώδες ρομάντζο, την αλμοδοβαρική υπερβολή και ένα γυναικείο καστ-δυναμίτη (που σύσσωμο απέσπασε το Βραβείο Γυναικείας Ερμηνείας στο Φεστιβάλ Καννών), για να αφηγηθεί μια ιστορία για τη δύναμη να αφήνεις πίσω σου το παρελθόν και να ξαναγεννιέσαι από τις στάχτες σου. Ένα είναι σίγουρο: Η «Emilia Perez» δεν μοιάζει με οτιδήποτε άλλο έχετε δει.

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ : Jacques Audiard
ΣΕΝΑΡΙΟ: Jacques Audiard
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: Paul Guilaume
ΜΟΥΣΙΚΗ: Clément Ducol, Camille
ΜΟΝΤΑΖ: Juliette Welfling
ΗΘΟΠΟΙΟΙ: Zoe Saldaña, Karla Sofía Gascón, Selena Gomez, Adriana Paz, Mark Ivanir, Édgar Ramírez

7. ΤΟ ΔΙΠΛΑΝΟ ΔΩΜΑΤΙΟ (THE ROOM NEXT DOOR) 2024

Η Ίνγκριντ (Τζούλιαν Μουρ) και η Μάρθα (Τίλντα Σουίντον) ήταν στενές φίλες στα νιάτα τους, όταν εργάζονταν μαζί στο ίδιο περιοδικό. Στα χρόνια που ακολούθησαν, οι περιστάσεις της ζωής τις χώρισαν αφού η Ίνγκριντ έγινε συγγραφέας αυτοβιογραφικών μυθιστορημάτων και η Μάρθα πολεμική ανταποκρίτρια. Οι δυο τους συναντιούνται ξανά μετά από χρόνια σε μια έντονη, αλλά παράξενα τρυφερή κατάσταση. Στην πρώτη του αγγλόφωνη ταινία μεγάλου μήκους, ο Αλμοδόβαρ συνεχίζει να πλέκει το εγκώμιο της γυναικείας φύσης ως μιας μυστηριακής και ασταμάτητης δύναμης, γεμάτης θάρρος και ενσυναίσθηση απέναντι σε αντιξοότητες. Μια εξαιρετικά εκτελεσμένη ωδή στη φιλία, μια δυνατή επιχειρηματολογία για το δικαίωμα του ατόμου να καθορίζει τη μοίρα του και δήλωση πίστης στη συντροφικότητα ως ελπίδα σε έναν κόσμο που δείχνει να τη χάνει ολοένα και περισσότερο. Χρυσό Λιοντάρι στο φετινό Φεστιβάλ Βενετίας.

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Pedro Almodóvar
ΣΕΝΑΡΙΟ: Pedro Almodóvar
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: Edu Grau
ΜΟΥΣΙΚΗ: Alberto Iglesias
ΜΟΝΤΑΖ: Teresa Font
ΗΘΟΠΟΙΟΙ: Tilda Swinton, Julianne Moore, John Turturro, Alessandro Nivola

6. MOTEL DESTINO (2024)

Κυνηγημένος έπειτα από μια αποτυχημένη ενέδρα, ένας νεαρός γκάνγκστερ βρίσκει καταφύγιο στο «Motel Destino», ένα παράκτιο ξενοδοχείο ημιδιαμονής, οι ιδιοκτήτες του οποίου φροντίζουν να παρέχουν όλα τα απαραίτητα για τις ηδονικές συνευρέσεις των πελατών του. Γίνεται υπάλληλός τους και σύντομα θα βρεθεί παγιδευμένος σε ένα σεξουαλικά φορτισμένο τρίγωνο που δεν αργεί να εκτροχιαστεί. O Καρίμ Αϊνούζ («Η Αόρατη Ζωή της Ευρυδίκης Γκουσμάο») επιστρέφει στην αισθησιακή του μεταφυσική με ένα «τροπικό» neon-νουάρ, πολύχρωμο, ψυχεδελικό και ποτισμένο από την κάψα και τον ιδρώτα. Ο σπουδαίος Βραζιλιάνος δημιουργός βρίσκει το κοινό πεδίο ανάμεσα στην «Έξαψη» και το «Ο Ταχυδρόμος Χτυπάει Πάντα Δύο Φορές», χαρίζοντας στο τελευταίο την πλέον ερωτική και επικίνδυνη εκδοχή του.

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Karim Aïnouz
ΣΕΝΑΡΙΟ: Wislan Esmeraldo, Karim Aïnouz, Mauricio Zacharias
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: Hélène Louvart
ΜΟΥΣΙΚΗ: Amine Bouhafa
ΜΟΝΤΑΖ: Nelly Quettier
ΗΘΟΠΟΙΟΙ: Iago Xavier, Nataly Rocha, Fábio Assunção

5. BIRD (2024)

Η 12χρονη Μπέιλι πασχίζει να επιβιώσει στο ναρκοπέδιο της δυσλειτουργικής της οικογένειας, διχασμένη ανάμεσα σε έναν ανώριμο πατέρα που ετοιμάζεται να παντρευτεί τη νέα του φιλενάδα και μια μητέρα που ζει υπό τις μόνιμες απειλές ενός κακοποιητικού συντρόφου. Αντιμέτωπη με μια δύσκολη εφηβεία, θα βρει ανέλπιστο σύμμαχο στο πρόσωπο ενός μυστηριώδους ξένου. Η πολυαναμενόμενη επιστροφή της Άντρεα Άρνολντ («Fish Tank», «American Honey») είναι όλα όσα θα περίμενε κανείς, κι ακόμα περισσότερα: μια ιστορία ενηλικίωσης όπου η σκληρή πραγματικότητα του βρετανικού περιθωρίου συναντά τον μαγικό ρεαλισμό και τον κόσμο του παραμυθιού. Εξαιρετικό σάουντρακ, queer ευαισθησία και τρεις σαρωτικές ερμηνείες από την πρωτοεμφανιζόμενη Νικίγια Άνταμς, τον Μπάρι Κιόγκαν και τον Φραντς Ρογκόφσκι απογειώνουν ένα φιλμ ελπιδοφόρο μα και ριψοκίνδυνο σαν χαμηλή πτήση πάνω από κοφτερά βράχια.

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Andrea Arnold
ΣΕΝΑΡΙΟ: Andrea Arnold
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: Robbie Ryan
ΜΟΝΤΑΖ: Joe Bini
ΗΘΟΠΟΙΟΙ: Barry Keoghan, Franz Rogowski, Nykiya Adams

4. Ο ΣΠΟΡΟΣ ΤΗΣ ΙΕΡΗΣ ΣΥΚΙΑΣ ( THE SEED OF THE SACRED FIG)

Αυτοεξόριστος στην Ευρώπη πια, ο Ρασούλοφ άφησε το Ιράν με μια παραβολή που προέκυψε απ’ τα σπλάχνα της σύγχρονης κοινωνικής αναταραχής. Γι’ αυτό και το δράμα μιας τετραμελούς οικογένειας ιδεολογικά χωρισμένης στα δύο δεν αργεί να μετατραπεί σε θρίλερ αγωνίας. Μέσα από την καταγεγραμμένη πραγματικότητα που παρεισφρέει στη δράση, διαφαίνεται διαυγέστατη μια ταινία είδους, με τον Ρασούλοφ να χτίζει πολλαπλά επίπεδα ανάγνωσης, χειριζόμενος μαεστρικά κάθε κινηματογραφικό τέχνασμα. «Ο Σπόρος της Ιερής Συκιάς» απέχει έτη φωτός από τη συνήθη διακριτική αλληγορία. Είναι μια μετωπική επίθεση σε ένα πνιγηρό καθεστώς που σκοτώνει τα παιδιά του. Είναι μια από τις σημαντικότερες στιγμές του πολιτικού σινεμά στον 21ο αιώνα. Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής στο Φεστιβάλ Καννών και επίσημη υποβολή της Γερμανίας στην κούρσα των ξενόγλωσσων Όσκαρ.

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Mohammad Rasoulof
ΣΕΝΑΡΙΟ: Mohammad Rasoulof
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: Pooyan Aghababaei
ΜΟΥΣΙΚΗ: Karzan Mahmood
ΜΟΝΤΑΖ: Andrew Bird
ΗΘΟΠΟΙΟΙ: Soheila Golestani, Missagh Zareh, Mahsa Rostami, Setareh Maleki, Niousha Akhshi, Amineh Arani

3. ΤΟ ΕΛΙΞΗΡΙΟ ΤHΣ ΝΙΟΤΗΣ (THE SUBSTANCE) 2024

Στην πιο εξωφρενικά θαρραλέα ερμηνεία της καριέρας της, η Ντέμι Μουρ υποδύεται μια οσκαρούχο σταρ, πλέον ξεπεσμένη παρουσιάστρια τηλεοπτικού σόου γυμναστικής. Όταν το κανάλι την αντικαθιστά με μια νεαρή, θα καταφύγει σε μια μυστηριώδη ουσία που υπόσχεται να βγάλει από μέσα της –κυριολεκτικά– τον καλύτερο, νεότερο και ομορφότερο εαυτό της. Όχι όμως δίχως τίμημα. Τίποτα δεν προετοιμάζει για την ταινία που έκανε το Φεστιβάλ Καννών να αντηχεί από ουρλιαχτά αποστροφής και ενθουσιασμού, καθώς η Κοραλί Φαρζά βάζει στο φεμινιστικό της μπλέντερ τις πιο γενναίες δόσεις body horror της τελευταίας δεκαετίας για να παραδώσει μια απολαυστική σάτιρα για την στάση της βιομηχανίας του θεάματος απέναντι στις γυναίκες. Αναπολογητικά camp κι απερίγραπτα αιματηρή, η θρασύτατη δημιουργία απέσπασε το Βραβείο Σεναρίου στις Κάννες, αναβαπτίζοντας το midnight movie.

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Coralie Fargeat
ΣΕΝΑΡΙΟ: Coralie Fargeat
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: Benjamin Kracun
ΜΟΥΣΙΚΗ: Raffertie
ΜΟΝΤΑΖ: Coralie Fargeat, Jérôme Eltabet, Valentin Fero

2. THE BRUTALIST (2024)

Από τις πιο φιλόδοξες ταινίες που έχουν χρηματοδοτηθεί από αμερικανικό στούντιο τις τελευταίες δεκαετίες, το «Brutalist» αποτελεί ένα από τα κινηματογραφικά γεγονότα της χρονιάς. Στο ρόλο που θα σφραγίσει την καριέρα του, ο Έντριαν Μπρόντι υποδύεται έναν Ούγγρο αρχιτέκτονα, επιζήσαντα του Ολοκαυτώματος, ο οποίος φτάνει στις ΗΠΑ λίγο μετά το τέλος του 2ου ΠΠ αναζητώντας το Αμερικανικό Όνειρο. Από φτωχός εργάτης γίνεται προστατευόμενος ενός εκκεντρικού πολυεκατομμυριούχου και αναλαμβάνει να φέρει εις πέρας για λογαριασμό του την κατασκευή ενός μνημειώδους κτίσματος. Αλληγορία για τη μεταναστευτική εμπειρία, την Αμερική ως απατηλή Γη της Επαγγελίας, την αρπακτική φύση του πλουτισμού, αλλά και μια ταινία για την Τέχνη ως την μόνη ικανή να νικά τον χρόνο και να υπερβαίνει τα ανθρώπινα δράματα. Βραβείο Σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ Βενετίας.

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Brady Corbet
ΣΕΝΑΡΙΟ: Brady Corbet, Mona Fastvold
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: Lol Crawley
ΜΟΥΣΙΚΗ: Daniel Blumberg
ΜΟΝΤΑΖ: Dávid Jancsó
ΗΘΟΠΟΙΟΙ: Adrien Brody, Felicity Jones, Joe Alwyn, Alessandro Nivola, Jonathan Hyde, Guy Pearce

1 MEGALOPOLIS (2024)

Και μόνο η ύπαρξη πλέον αυτής της ταινίας προκαλεί συγκίνηση. Το «Megalopolis» είναι μια χειμαρρώδης sci-fi αλληγορία με ήρωα έναν πρωτοποριακό αρχιτέκτονα και επιστήμονα με την ικανότητα να ρυθμίζει τον χρόνο και τον χώρο, ο οποίος βασίζει σε ένα θαυματουργό κατασκευαστικό υλικό το όνειρό του για μια ουτοπική μητρόπολη του μέλλοντος. Μέσα από την ιστορία αυτή, ο Κόπολα επιχειρεί μια απρόσμενη αντιστοιχία των κοινωνικών και πολιτικών συνθηκών που οδήγησαν την αρχαία Ρώμη στην καταστροφή με την εικόνα μιας σημερινής Αμερικής την οποία απειλούν παρόμοιοι κίνδυνοι και δονούν αντίστοιχα πάθη. Μπαρόκ σάτιρα της ανθρώπινης ματαιοδοξίας και ένα είδος ρομαντικής παρακαταθήκης του σκηνοθέτη για τις επόμενες γενεές, μια ταινία με χαρακτήρα magnum opus και θράσος παράτολμης σκηνοθετικής τρέλας που όμοιά της σπάνια συναντάμε πλέον στο σινεμά.

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Francis Ford Coppola
ΣΕΝΑΡΙΟ: Francis Ford Coppola
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: Mihai Mălaimare Jr.
ΜΟΥΣΙΚΗ: Osvaldo Golijov
ΜΟΝΤΑΖ: Cam McLauchlin, Glen Scantlebury
ΗΘΟΠΟΙΟΙ: Adam Driver, Giancarlo Esposito, Nathalie Emmanuel, Aubrey Plaza, Shia LaBeouf, Jon Voight, Laurence Fishburne, Kathryn Hunter, Dustin Hoffman

Αχιλλέας Βασιλείου

O Αχιλλέας Βασιλείου γεννήθηκε λίγο πριν το δεύτερο μέρος του «The Godfather» κερδίσει το Oscar καλύτερης ταινίας. Επιβεβαιωμένες πηγές αναφέρουν ότι η σύλληψη από τους γονείς του έγινε εφόσον αυτοί παρακολούθησαν το τετράωρο έπος «Lawrence of Arabia». Στα 6 του χρόνια, μεγαλύτερα ξαδέλφια του τον ανάγκασαν να δει τον «Εξορκιστή» και έτσι ο δαίμονας του σινεμά τον κυρίευσε στην κυριολεξία. Σπούδασε δημοσιογραφία, μόνο και μόνο για να ασχοληθεί με την κριτική κινηματογράφου. Στόχος του: H Live αναμετάδοση της Απονομής Oscar μέσα από το Dolby Theater, παρέα με το σουρεαλιστικό κοινό της ραδιοφωνικής εκπομπής του'' 7 Oscar για τον Αχιλλέα''.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *