ΕΠΙΚΑΙΡΑ

Πέθανε η Σαντάλ Άκερμαν, η δημιουργός που αφουγκραζόταν στιγμές γυναικών

Μία εξαιρετική δημιουργός, «φωνή» του πειραματικού και φεμινιστικού σινεμά -με σημαντική συμβολή και στο queer cinema- και θεωρητικός του κινηματογράφου πέθανε χθες, Τρίτη, σε ηλικία 65 ετών.

ch

Η γαλλική εφημερίδα Le Monde μιλά για αυτοκτονία. Μάλιστα, οι New York Times αναφέρουν ότι φίλοι της Άκερμαν ανησυχούσαν για αυτήν σημειώνοντας ότι κατά το παρελθόν είχε βιώσει συναισθηματική κατάρρευση.

Η σκηνοθέτης από το Βέλγιο υπήρξε έμπνευση για πολλούς σκηνοθέτες, όπως ο Γκας Βαν Σαντ, ο Τοντ Χέινς και ο Μίκαελ Χάνεκε.

akerman

Ο θάνατός της ήταν αιφνίδιος. Η Σαντάλ είχε παρουσιάσει την τελευταία της δημιουργία στο Λοκάρνο, με τίτλο No Home Movie, μία βιντεο-εργασία για τη μητέρα της Ναταλία, επιζήσασα του Άουσβιτς που πέθανε το 2014.

Η ίδια είχε δηλώσει ότι ο Γκοντάρ ήταν αυτός που της προκάλεσε την επιθυμία να γίνει σκηνοθέτης. Άλλωστε το Pierrot Le Fou ήταν η ταινία που είδε σε ηλικία 15 ετών και την επηρέασε βαθύτατα. Μόλις τρία χρόνια μετά γύρισε την πρώτη μικρού μήκους ταινία της Saute ma ville.

fo-jeanne_dielman-608

Οι ταινίες της Άκερμαν είχαν στο επίκεντρό τους γυναίκες και πολλές φορές περιείχαν αυτοβιογραφικά στοιχεία.

Το μεγάλο της αριστούργημα θεωρείται το Jeanne Dielman, 23 quai du Commerce, 1080 Bruxelles του 1975 που το γύρισε σε ηλικία 25 ετών. Πρόκειται για την σε πραγματικό χρόνο παρατήρηση της ζωής μιας γυναίκας μέσης ηλικίας, η οποία ζει με τον έφηβο γιο της σε ένα διαμέρισμα στις Βρυξέλλες. Η ταινία την παρακολουθεί να κάνει βαρετές δουλειές του σπιτιού και να προσπαθεί να βρει χρήματα, στρεφόμενη στην πορνεία. Οι New York Times είχαν χαρακτηρίσει την ταινία ως «το πρώτο γυναικείο αριστούργημα στην ιστορία του σινεμά».

Ακολούθησαν και άλλες καλές ταινίες όπως τα I, You, He, She (1976), News from Home (1977) και From the East (1993). Η τελευταία της ταινία που προβλήθηκε στο φεστιβάλ του Λοκάρνο απέσπασε, πάντως, κακές κριτικές.

Ackerman_default_jpg_627x325_crop_upscale_q85

«Θέλω ο θεατής να έχει μία σωματική εμπειρία, να βιώνει αυτός ή αυτή τον χρόνο. Οι ταινίες φτιάχνονται γενικά για να μπορεί κυριολεκτικά και μεταφορικά να περνά ο χρόνος. Εγώ θέλω να βιώνετε την εμπειρία του χρόνου του χαρακτήρα» είχε δηλώσει σε παλαιότερη συνέντευξή της.

Ο χρόνος και η μνήμη έπαιζαν, άλλωστε, σημαντικό ρόλο στο έργο της.

Το επόμενο διάστημα έχει σχεδιαστεί μία ρετροσπεκτίβα στο έργο της, ενώ έκθεση των εικαστικών της έργων επρόκειτο να πραγματοποιηθεί στο Πανεπιστήμιο του Γουεστμίνστερ. Η έκθεση πρόκειται να πραγματοποιηθεί κανονικά, φωτίζοντας μία άλλη πλευρά αυτού του ταλαντούχου πλάσματος που ονομαζόταν Σαντάλ Άκερμαν.

Αγγελική Στελλάκη

Η πρώτη ταινία που είδε σε κινηματογραφική αίθουσα ήταν το Χορεύοντας με τους Λύκους. Κατά τη διάρκεια του οποίου διάβαζε Μίκι Μάους, σπάζοντας τα νεύρα όλων. Σε σινεφίλ μονοπάτια οδηγήθηκε όταν, κατά τη διάρκεια μοναχικών κινηματογραφικών βραδινών περιπλανήσεων, διαπίστωσε ότι νοιώθει μια παράξενη ευτυχία, κάθε φορά που τα φώτα χαμηλώνουν, ο ήχος του προτζέκτορα πλημμυρίζει το χώρο και μυρωδιά ποπ κορν ξεχύνεται στην αίθουσα.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *