ΕΠΙΚΑΙΡΑ

2ος διαγωνισμός ταινιών μικρού μήκους με θέμα την ελληνική μουσική

stegi-competition3Για δεύτερη φορά, η Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών και το Ελληνικό Σχέδιο πραγματοποιεί διαγωνισμό ταινιών μικρού μήκους με θέμα την «ελληνική μουσική δημιουργία».

Πολλές ήταν οι ταινίες που κατατέθηκαν στην πρώτη φάση του διαγωνισμού. Από αυτές, μία προκριματική επιτροπή (αποτελούμενη από τους Γιώργο Κορδέλλα, Φένια Κοσόβιτσα, Παναγιώτης Ράππας, Γιάννης Τσιτόπουλος) επέλεξαν οκτώ που θα διαγωνιστούν σε ένα διήμερο, το Σάββατο 7 και την Κυριακή 8 Μαρτίου.

Οι ταινίες (συνολικής διάρκειας 100 λεπτών) θα προβληθούν το Σάββατο στη μεγάλη σκηνή της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών.
Οι ταινίες που προκρίθηκαν είναι οι εξής:

Δύο πρώτες μέρες (Μυθοπλασία) – Διάρκεια: 13′ 53”
Σενάριο – Σκηνοθεσία: Στέλιος Μπουζιώτης
Παραγωγή: Filmcat Productions

dio-protes-meres

Το Δύο πρώτες μέρες είναι μια ταινία εμπνευσμένη από ένα ηπειρώτικο πολυφωνικό μοιρολόι. Ο θάνατος του ανθρώπου και η πιθανότητα της μη αναγνώρισής του από τον θανόντα ως τέτοιο είναι η ουσία της μουσικής αυτής σύνθεσης. Βασισμένη στη χριστιανική παραδοχή των τριών πρώτων ημερών του «ταξιδιού» της ψυχής έως ότου «φύγει» από τον δικό μας κόσμο για να κριθεί, δημιουργεί έναν κόσμο αποστειρωμένο, στατικό και παγωμένο, αλλά ταυτόχρονα σε άμεση αλληλεπίδραση με τον «πραγματικό». Τις δύο πρώτες μέρες η ψυχή θα γυρίζει σε μέρη όπου έζησε όμορφες στιγμές. Θα μπορεί να μας βλέπει, να μας μιλάει, αλλά εμείς δεν θα μπορούμε ούτε να την δούμε ούτε να της μιλήσουμε. Θα τείνει το χέρι, αλλά κανείς δεν θα μπορεί να την βοηθήσει. Την τρίτη μέρα θα πάρει το δρόμο της να πάει να κριθεί.

Εξόδιον άσμα (Μυθοπλασία) – Διάρκεια: 18′ 01”
Παραγωγή – Σενάριο – Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνα Σκιαδά

eksodion-asma

Κατά τον Ηρόδοτο, το ζεϊμπέκικο αποτελεί σύμβολο της εσωτερικής αναζήτησης για την ένωση του πνεύματος με το σώμα, του Θεού με τον άνθρωπο. Χορευόταν από την αρχαιότητα προς τιμήν της Κυβέλης, της Μεγάλης Μητέρας, της γυναίκας με την ανεξάντλητη μεν γονιμότητα, που ήταν όμως καταδικασμένη να ζει δυστυχισμένη, καθώς ο άντρας της έτρωγε τα παιδιά που γεννούσε. Ο μουσικός-πρωταγωνιστής μιλά ή σιωπά, μέσα από τα σταθερά – φωτογραφικά πλάνα μιας ταινίας, που φαινομενικά αποτυπώνει τη ζωή ενός μουσικού, μα τελικά φωτογραφίζει τους αέναους κύκλους της πάλης για την αυτογνωσία, της (επι-)στροφής στο εγώ, στις ρίζες, στην αρχαιότητα, στην επίμονη ανάγκη επαναπροσδιορισμού του καλλιτέχνη, αλλά και του ανθρώπου γενικότερα, την ανάγκη αυτή της αποδοχής των προσωπικών επιλογών μέσα ακόμα και από την αυτοτιμωρία, την «αυτοσίτιση» του ίδιου του ανθρώπινου εγκλεισμού, με φόντο τη μουσική εκείνη που χορεύεται σε ελάχιστο χώρο με μια συγκεκριμένη κυκλική κίνηση, προέρχεται «από μέσα», κοιτά προς τα μέσα για να αποτελέσει τελικά τη συνομιλία με τον Θεό. Σκεπτόμενη με τρυφερότητα τη Μεγάλη Μητέρα, τη Θεά των δημιουργικών δυνάμεων της γης, τη γεννημένη από πέτρα, η σκηνοθέτις, σε μια προσπάθεια να σώσει (;) τα παιδιά της, τα τοποθετεί εκτός της μήτρας της, να στέκουν εκεί, σχεδόν πέτρινα, μα η μοίρα είναι αυτή που θα μιλήσει στο τέλος, και οι ύστατοι στίχοι του ποιήματος του Δ. Λέντζου.

Ήρθε η στιγμή (Clip) – Διάρκεια: 5′ 17”
Σενάριο – Σκηνοθεσία: Φάνης Τοψαχαλίδης
Παραγωγή: Χρήστος Τοψαχαλίδης, Ηλίας Μάνης

irthe-i-stigmi

Η μουσική μπορεί να δημιουργήσει εικόνες μέσα στο μυαλό μας. Εικόνες ικανές να μας ταξιδέψουν σε άλλες διαστάσεις. Η διαδρομή του ταξιδιού είναι η εσωτερική αναζήτηση! Μέσα από τη «σκοτεινή» μουσική γεννιέται μια σύγχρονη Οδύσσεια για την αναζήτηση του φωτός!

Ιλένα (Μυθοπλασία) – Διάρκεια: 15′ 13”
Σκηνοθεσία – Σενάριo: Σπύρος Σκάνδαλος
Παραγωγή: Σπύρος Σκάνδαλος, Θωμάς Τσιφτελής, Γιώργος Μπουγιούκος

ilena

Ένας ηλικιωμένος μουσικός διεκδικεί την αξιοπρέπειά του. Η νεαρή μετανάστρια από την Αλβανία, που τον φροντίζει, θα τον ακολουθήσει σε αυτή τη δύσκολη στιγμή. Θα καταφέρουν να φτάσουν μέχρι το τέλος με κάθε τίμημα;

Μη (Clip) – Διάρκεια: 6′ 28”
Παραγωγή – Σενάριο – Σκηνοθεσία: Eυάγγελος Καλαϊτζής

mi

Το Μη παρουσιάζει με αλληγορικό τρόπο την ψυχολογική πλευρά της «κρίσης», γιατί η κρίση δεν είναι ένα εξωτερικό φαινόμενο, είναι κάτι που ξεκινά από τον εσώτερο εαυτό μας. Εμπνευσμένο από το τραγούδι «Μη» του Πέτρου Θεοτοκάτου. Το «μη» είναι μια λέξη που συνηθίζαμε ν’ ακούμε στα παιδικά μας χρόνια από γονείς και δασκάλους. Έτσι, αν το «μη» συνεχίζει να υπάρχει στη ζωή ενός ενήλικα, τότε αρχίζει να δημιουργείται μια εσωτερική φυλακή συναισθημάτων. Η μόνη διέξοδος απ’ αυτή τη φυλακή είναι το βαθύ κλάμα.

Τα κορίτσια (Clip) – Διάρκεια: 3′ 52”
Παραγωγή – Σενάριο – Σκηνοθεσία: Βαρδής Μαρινάκης, Μυρτώ Αποστολίδου, Βιτόρια Κωτσάλου

ta-koritsia

Ένα βίντεο κλιπ αφιερωμένο στη φιλία μας, με αφορμή το τραγούδι: «Τα κορίτσια που πηγαίνουν δύο-δύο».

Το κενό: Η μουσική περίπτωση της Κατερίνας Πετράκου (Ντοκυμανταίρ) – Διάρκεια: 19′ 20”
Παραγωγή – Σενάριο – Σκηνοθεσία: Δημήτρης Παπούλιας

to-keno

Η ταινία παρουσιάζει τη δημιουργό Κατερίνα Πετράκου και το μοναδικό της έργο Το κενό. Είκοσι χρόνια μετά, η αυθεντική αυτή καλλιτέχνις μιλάει για το δίσκο της, καθώς και για το πώς προσεγγίζει την έννοια της τέχνης, αλλά και την «τέχνη» της ζωής.

Του ήλιου σβήστηκε το φως (Ντοκυμανταίρ) – Διάρκεια: 15′ 10”
Παραγωγή – Σενάριο – Σκηνοθεσία: Γαλαξίας Σπανός

tou-iliou-sbistike-to-fos

«Λέει ο ποιητής: ‘‘Ας μην γυρίζει ο λογισμός στα χρόνια εκείνα, πίσω. Είναι αμαρτία να ελπίζω’’». – Βαγγέλης Γκούφας. Η συνεισφορά του Βαγγέλη Γκούφα ως στιχουργού στο ελληνικό τραγούδι είναι μεγίστη, έχοντας δουλέψει σε πάνω από εκατό τραγούδια με διαφορετικούς συνθέτες, από τον Μάνο Χατζιδάκι στον Σταύρο Ξαρχάκο και από τον Αργύρη Κουνάδη στον Μίκη Θεοδωράκη. Το ντοκιμανταίρ καταπιάνεται με τέσσερα από τα τραγούδια που έχει γράψει: Το «Ξημερώνει (Το σύννεφο έφερε βροχή)», το «Χάθηκε το φεγγάρι», «Να με θυμάσαι» και «Τα τραίνα που φύγαν». Όλα ερμηνευμένα από σημαντικές γυναίκες της εποχής: την Αλίκη Βουγιουκλάκη, τη Βίκυ Μοσχολιού και τη Μελίνα Μερκούρη. Θελήσαμε να επικεντρωθούμε σε αυτό το στοιχείο κρατώντας μόνο την ουσία των στίχων κα της γυναικείας φωνής. Τα τραγούδια είναι ειπωμένα όλα α καπέλα σαν μοιρολόι, δίνοντας έτσι τη σημασία στους στίχους, οι οποίοι διαμορφώνουν με τη μουσική ένα τραγούδι. Παράλληλα, βλέπουμε και ακούμε τον Βαγγέλη Γκούφα με τη γυναίκα του στο σπίτι τους σήμερα να εξιστορεί και να αναπολεί τα χρόνια εκείνα. Έχοντας ο ίδιος ξεκινήσει από την ποίηση, το ντοκιμαντέρ επιθυμεί να δείξει το πόσο ουσιώδης ήταν η χρήση της για το ελληνικό τραγούδι μέχρι σήμερα.

Πρόγραμμα Προβολών

Σάββατο 7 Μαρτίου
Διαγωνιστικό μέρος – Ώρες Προβολών | 15:30, 18:00, 20:30
Εισιτήριο: 5 ευρώ

stegi-competition-poster-2Το διήμερο θα ολοκληρωθεί την Κυριακή 8 Μαρτίου με προβολές ταινιών και την απονομή των βραβείων. Η είσοδος την Κυριακή θα είναι ελεύθερη με δελτίο προτεραιότητας.

Συγκεκριμένα, στις 17:30 το απόγευμα θα πραγματοποιηθεί η προβολή του ντοκιμαντέρ Τ4TROUBLE and the self administration Society, του Δημήτρη Αθυρίδη.

Στις 20:30 θα ακολουθήσει η προβολή της βραβευμένης ταινίας του 1ου διαγωνισμού με τίτλο Ελεύθερη Βούληση.

Θα ακολουθήσει η ανακοίνωση των αποτελεσμάτων του φετινού διαγωνισμού, η βράβευση των ταινιών και η προβολή των βραβευμένων ταινιών

Τα βραβεία που θα δοθούν είναι:

• Βραβείο Καλύτερου Έργου – 10.000 Ευρώ
• Βραβείο Κοινού Καλύτερου Έργου – 6.000 Ευρώ

Τα Βραβεία απονέμονται σε μία ταινία και δεν είναι δυνατόν να απονεμηθούν εξ ημισείας.

Διαδικασία Ανάδειξης Νικητών

Στη διάρκεια των τριών προβολών το κοινό μπορεί να ψηφίσει σημειώνοντας υποχρεωτικά τρεις ταινίες τις προτίμησής του. Στο τέλος κάθε προβολής τα δελτία θα συγκεντρώνονται από τους ταξιθέτες και στο τέλος της βραδιάς θα γίνει καταμέτρηση των ψήφων.

cinepivates

Συντακτική ομάδα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *