Σινεμά

Django, ο Τιμωρός

Στο χαρτί η ιδέα ακούγεται εκπληκτική: ένα σπαγγέτι γουέστερν για τη δουλεία με ήρωα έναν μαύρο -πρώην σκλάβο- καουμπόη. Μόνο ο Κουέντιν Ταραντίνο θα σκεφτόταν να γυρίσει μια τέτοια ιδέα.

Όχι ότι ο Ταραντίνο θέλει να παραδώσει αντικειμενικά μαθήματα ιστορίας (πότε το έκανε, άλλωστε;) Θέλει απλά να παίξει δίνοντας στους καουμπόηδές του δυο άλογα, μερικές φανταχτερές φορεσιές και πολλά όπλα.

Στο Django Unchained βλέπουμε τα κλασικά στοιχεία του σινεμά του Ταραντίνο: η μουσική πρωταγωνιστεί και αυτή τα πλάνα (για πρώτη, όμως, φορά στην καριέρα του σκηνοθέτη βρήκα άστοχες κάποιες μουσικές του επιλογές), το αίμα ρέει άφθονο, οι διάλογοι στάζουν ειρωνία.

Ναι, η ταινία του Ταραντίνο είναι αστεία.  Ένας Αφροαμερικανός σκλάβος που αναζητά με έναν Γερμανό κυνηγό επικυρηγμένων τη γυναίκα του που την έχει στη δούλεψή του ένας σκληρός γαιοκτήμονας, την οποία σύζυγο λένε Μπρουμχίλντα (!) και μιλάει γερμανικά!, δεν θα μπορούσε να είναι τίποτε άλλο. 

Σε αυτό βοηθάει και η παρουσία του Κρίστοφ Βαλτς. Εκτιμώ ότι ο σκηνοθέτης έχει βρει στο πρόσωπο του Βαλτς τον ιδανικό του ηθοποιό για να εκφέρει τις… απίστευτες ατάκες του. Για όση ώρα ο Βαλτς βρίσκεται επί της οθόνης, ο θεατής δεν χορταίνει να τον βλέπει.

Δεν ξέρω αν ο σκηνοθέτης ήθελε να κάνει ένα σχόλειο πάνω στη δουλεία. Πέρα από μερικά προφανή στοιχεία (η συζήτηση για το κρανίο των μαύρων για παράδειγμα ή εκείνη που ο Τζάνγκο -the D is silent- μπαίνει σε μία πόλη του αμερικανικού νότου ως ελεύθερος άνδρας), ο Ταραντίνο δεν ασχολείται με βαθύτερα ζητήματα που να αφορούν το ζήτημα.

Γιατί αυτό που τον ενδιαφέρει είναι πάνω απ’ όλα να χτίσει μια ταινία χιουμοριστική και ενδιαφέρουσα. Από αυτή την άποψη, το Django διαφέρει από τους Άδωξους Μπάστερδους που και κάτι βαθύτερο είχαν να πουν και ήταν μία άκρως απολαυστική ταινία.

Οι ηθοποιοί κάνουν ότι καλύτερο μπορούν. Τζέιμς Φοξ, Λεονάρντο Ντι Κάπριο, Κέρι Ουάσινγκτον, αλλά και ο Σάμιουελ Λ. Τζάκσον (ως ένας γκρινιάρης αιωνόβιος Αφροαμερικανός σκλάβος που σιχαίνεται τους μαύρους!) δίνουν πολύ καλές ερμηνείες. Κανείς τους, όμως, δεν ξεπερνά σε κωμικό timing τον Βαλτς (ίσως γι’ αυτό να είναι και υποψήφιος για Όσκαρ).

Το πρόβλημα της ταινίας είναι ότι αποτελεί μια υπερβολικά ταραντινική δημιουργία. Ξέρεις από πριν τι θα δεις, τι θα ακούσεις, μέχρι και οι σκηνές της μάχης στο τέλος σου θυμίζουν άλλες, από το Kill Bill και τους Μπάστερδους.

Σίγουρα δεν βοηθά το γεγονός ότι η ταινία χωρίζεται ουσιαστικά σε δύο μέρη (ένα που αφορά το κυνήγι των επικυρηγμένων και ένα για την αναζήτηση της Μπρουμχίλντα) και ότι η σύνδεσή τους είναι τουλάχιστον αμήχανη.

Άσε που είναι τουλάχιστον μισή ώρα μεγαλύτερη σε διάρκεια από όσο θα έπρεπε και το τελευταίο μισό (όπου κάνει ένα κάμεο και ο ίδιος ο σκηνοθέτης) είναι ιδιαίτερα αδύναμο και θα μπορούσε να λείπει.

Με άλλα λόγια, ο Ταραντίνο κάνει μια mainstream, διασκεδαστική ταινία, αλλά δεν κάνει κάτι διαφορετικό σε σχέση με αυτά που ήδη έχει παρουσιάσει στη διάρκεια της καριέρας του.

Και αν τελικά όπως απειλεί (;) σταματήσει να γυρίζει ταινίες, το Django θα είναι το πλέον χαρακτηριστικό, αλλά όχι και το καλύτερο δείγμα μιας ενδιαφέρουσας φιλμογραφίας.

Αγγελική Στελλάκη

Η πρώτη ταινία που είδε σε κινηματογραφική αίθουσα ήταν το Χορεύοντας με τους Λύκους. Κατά τη διάρκεια του οποίου διάβαζε Μίκι Μάους, σπάζοντας τα νεύρα όλων. Σε σινεφίλ μονοπάτια οδηγήθηκε όταν, κατά τη διάρκεια μοναχικών κινηματογραφικών βραδινών περιπλανήσεων, διαπίστωσε ότι νοιώθει μια παράξενη ευτυχία, κάθε φορά που τα φώτα χαμηλώνουν, ο ήχος του προτζέκτορα πλημμυρίζει το χώρο και μυρωδιά ποπ κορν ξεχύνεται στην αίθουσα.

2 σκέψεις σχετικά με το “Django, ο Τιμωρός

  • Το trailer φαίνεται αρκετά καλό.
    Δε ξέρω αν η ταινία στο σύνολό της θα ανταποκρίνεται στις προσδοκίες που έχω ως fan του Ταραντίνο (ειδικά ύστερα από την κριτική του Tyler Durden που μόλις διάβασα),όπως και να’χει πάντως,είτε η ταινία είναι καλή,είτε όχι,είτε ο Ταραντίνο ξανασκηνοθετήσει,είτε όχι,πάντα θα έχει μία ξεχωριστή θέση στην ταινιοθήκη μου δεδομένου οτι έδωσε σάρκα και οστά στο επικό Kill Bill,που όμοιό του δε νομίζω να υπάρξει ξανά!
    Αγαπάμε Ταραντίνο!End of discussion!

    Σχολιάστε
  • Σίγουρα απολαυστική ταινία ιδίως για τους φαν του σκηνοθέτη. Στην αρχή πάει να κάνει κάτι διαφορετικό αλλά καταλήγει πάλι κλασική “ταραντινική” ταινία. Αν κάτι με πείραξε είναι ότι χάνει αρκετές στιγμές την ατμόσφαιρά της (δεν πείθει τόσο για γουέστερν) κυρίως λόγω χρονικών ασυνεπειών που τις δικαιολογούμε λόγω χιούμορ π.χ. ο Django ντυμένος υπηρέτης ή ο Django “καημποής” με RayBan γυαλί! 😀 Περίμενα λίγα περισσότερα από τον Λεονάρντο Ντι Κάπριο, – οι Κρίστοφ Βαλτς και Σάμιουελ Τζάκσον είναι όμως ΑΠΟΛΑΥΣΤΙΚΟΤΑΤΟΙ!

    Σχολιάστε

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *