Πρόσωπα

Ο Έντουαρτ Νόρτον και ο άλλος (κακός) εαυτός του

Παραγωγός
του Χόλιγουντ διηγείται την εξής ιστορία: κάνοντας κάστινγκ για μία ταινία όπου απαιτείτο ο πρωταγωνιστής να ερμηνεύσει μια «διχασμένη» προσωπικότητα (ένα ντροπαλό αγόρι και έναν εν δυνάμει δολοφόνο), εμφανίστηκε μπροστά της νεαρός, άγνωστος ηθοποιός. Η παραγωγός είχε ήδη απηυδήσει. Μέχρι εκείνη τη στιγμή όσοι ηθοποιοί είχε δει ήταν μια καταστροφή. Ακόμα και αν ήταν καλοί για να ερμηνεύσουν τον έναν ρόλο, δεν μπορούσαν να ερμηνεύσουν τον άλλο. Το αγόρι που στάθηκε απέναντι της άρχισε να υποδύεται το ντροπαλό παιδί. «Ως εδώ πάμε καλά» σκέφτηκε η παραγωγός. Και στη συνέχεια το αγόρι μεταμορφώθηκε. Μπροστά στα μάτια της μετατράπηκε στο σχιζοφρενικό alteregoτου: έναν βίαιο, σκοτεινό χαρακτήρα. «Ωχ, Χριστέ μου!» συλλογίστηκε. «Πέσαμε σε πραγματικό τρελλό».

Ο… πραγματικός τρελλός αποδείχθηκε ότι ήταν και ιδιαίτερα ταλαντούχος. Ο λόγος για τον Έντουαρντ Νόρτον, ο οποίος ερμήνευσε τον Άαρον στο Φόβος Ενστίκτου και κέρδισε μία υποψηφιότητα για Όσκαρ Β΄ ρόλου με το «καλημέρα» σας. Ο ρόλος του διπλού, του doppelgänger υπήρξε ιδιαίτερα αγαπητός στην φιλμογραφία του. Αρκεί να πούμε ότι (πέρα από συμμετοχές στο Όλοι Λένε Σ’αγαπώ του Γούντι Άλεν και στο The people VS. Larry Flint), η επόμενη μεγάλη επιτυχία του ήταν το Μαθήματα Αμερικανικής Ιστορίας, όπου παρακολουθούμε και πάλι δύο χαρακτήρες: τον ρατσιστή Ντέρεκ Βίνιαρντ και τον μετανοημένο… μελλοντικό εαυτό του. Σε όλη τη διάρκεια της ταινίας το βλέμμα του Νόρτον παραμένει λαμπερό. Ξέρει τι κάνει και το κάνει καλά.
Κάτι που αποδεικνύει η επόμενη ταινία του: το Fight Club του Ντέιβιντ Φίντσερ έγινε σημείο αναφοράς για μια ολόκληρη γενιά που μπορεί να μην έκανε σημαία της τον Νόρτον (αλλά το alter ego Τάιλερ Ντέρντεν-Μπραντ Πιτ –δείτε πάλι το διπλό-), αλλά εκτόξευσε τη δημοτικότητά του στα ύψη. Ο τελειομανής Έντουαρντ (λέγεται ότι είχε σπάσει τα νεύρα του Φίντσερ με ερωτήσεις όπως: «τι αθλητικά παπούτσια θα μπορούσε να φοράει ο χαρακτήρας μου;», «τι είδους φαγητά θα του άρεσαν;») είχε έρθει για να μείνει.
Έτσι τουλάχιστον φαινόταν.
Ο Νόρτον δεν ακολούθησε το Fight Club με μια ταινία παρόμοιας θεματολογίας, αλλά με μια ρομαντική κομεντί. Στο Keeping the Faith σε σκηνοθεσία του ιδίου κάνει ένα tribute στον Γούντι Άλεν, δημιουργώντας μια κομεντί για έναν καθολικό ιερέα και έναν ραβίνο που διεκδικούν (;) την ίδια γυναίκα, την παιδική τους φίλη.
Από εκεί και πέρα αρχίζει η πτώση. Το The Score είναι μια μέτρια ταινία, αλλά τα ονόματα των Ρόμπερτ Ντε Νίρο και Μάρλον Μπράντο δείχνουν γιατί για τον Νόρτον η επιλογή φάνταζε ιδιαίτερα θελκτική. «Με τον Ντε Νίρο θα έπαιζα και σε απαγγελία του τηλεφωνικού καταλόγου» δηλώνει και μάλλον έτσι εξηγείται και το πρόσφατο -καλύτερα να μη το θυμάται κανείς- Stone. Οι επιλογές που ακολουθούν είναι απλά παράξενες. Το θρίλερ Ο Κόκκινος Δράκος (πρίκουελ της Σιωπής των Αμνών), η περιπέτεια The Italian Job και το Τhe Illusionist είναι ταινίες που δεν αντιστοιχούν στο ταλέντο του.
Είναι βέβαια εξαιρετικός στην 25η Ώρα (πάλι ο διπλός εαυτός εμφανίζεται μέσα από ένα παραλλήρημα και ένα Fuck You σκαλισμένο στον καθρέφτη. Στον «παρεξηγημένο» Χαλκ ερμηνεύει το τέρας της πράσινης οργής με τρόπο γήινο (άλλος ένας χαρακτήρας με διπλό πρόσωπο), ενώ κρυμμένος πίσω από μια μάσκα δίνει φωνή σε ένα πρόσωπο χωρίς πρόσωπο στο The Kingdom of Heaven.
Κατά τα άλλα το χάος. Και η εξαφάνιση. Ελάχιστες επιλογές, οι περισσότερες αδιάφορες. Στο Leaves of Grass (μη το ψάχνετε στα σινεμά, βγήκε straight to dvd) ερμηνεύει και πάλι το αγαπημένο του: δύο ρόλους, έναν τζάνκι μικροεγκληματία και έναν καθηγητή πανεπιστημίου. Μόνο που αυτή τη φορά έχεις βαρεθεί να τον βλέπεις. Και αυτόν και τη διπλοπροσωπία του.
Η ελπίδα, λένε, πεθαίνει πάντα τελευταία. Και αυτή τη φορά η ελπίδα ακούει στο όνομα Γουές Άντερσον, στου οποίου την ταινία πρόκειται να πρωταγωνιστήσει ο Νόρτον στο πλάι και άλλων ηθοποιών που έχουν δει κατά καιρούς την καριέρα τους να καταβαραθρώνεται: Μπρους Γουίλις, Μπιλ Μάρεϊ και Φράνσις ΜακΝτόρμαντ σπεύδουν για βοήθεια και συμβουλές. Με την ελπίδα να βοηθήσουν έναν φίλο στην ανάγκη. Αναβίωσης ταλέντου.
Τάιλερ 

cinepivates

Συντακτική ομάδα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *