Οι σειρήνες χρεώνουν με την ώρα
Η ‘Αννα είναι δημοσιογράφος του Elle. Μεγάλες κυκλοφορίες, αναγνωσιμότητα και προνόμια για τους συντάκτες του, όπως π.χ. έκπτωση 30% στα ρούχα φίρμας.
Η ταινία της Πολωνής Malgorzata Szumowska Elles δεν ειναι τοσο ανώδυνη όσο δείχνει. Και το λέω αυτό επειδή συνήθως τις ταινίες που εχουν γερή δόση σκηνών σεξ, τις κατατάσσςουμε στη χειρότερη περίπτωση στα πορνό, και στην καλύτερη στις “ελαφ΄ρες” , τις επιδερμικές κ.λ.π. ‘Οσο επιδερμική ειναι και η γνωριμία της ‘Αννας – στα πλαίσια έρευνάς της για τη συγγραφή άρθρου με θεμα τους φοιτητές στη Γαλλία- με δύο φοιτήτριες, που παράλληλα και κρυφά, προσφέρουν και σεξ επι πληρωμή. Η Λόλα και η Αλίσια ( Anais Demoustier και Joanna Kulig αντιστοίχως).
Πως ρωτάς ένα εκδιδόμενο πρόσωπο για τη δουλειά του; Η γελοιότητα και η αμηχανία ήδη ενυπάρχουν στο ερώτημα, και αυτο το συναίσθημα της φρικτής αμηχανίας , η εκπληκτική Juliette Binoche στον πρωταγωνιστικό ρόλο, το παρουσιάζει πολύ πετυχημένα. Η Szumowska φαινεται να παρουσιάζει το δίπολο: γυναίκα ωραία, ανεξαρτητη οικονομικά, δουλευταρού αλλά βαλτωμένη σεξουαλικά απ΄τη μία, και δύο νεαρές υπάρξεις με τα μισά της χρόνια απ΄την άλλη που δρούν ως καταλύτες για την επαν-αφύπνισή της, αναφορικά με τον εαυτό της, τις σχέσεις της, το σώμα της. Η ‘Αννα είναι προϊόν του φεμινιστικού κινήματος , με σύζυγο , 2 παιδιά ,πνιγμένη μονίμως στηη δουλειά ( και την οικαική αγγαρεία), η οποία βρίσκει το χρόνο ν’αναρωτηθεί ” καλά τι σκατά κάνω εγω τώρα εδώ; Αυτο ήταν; ΑΥΤΟ;”
Η ‘Αννα τολμάει να ερυνήσει, να ρωτήσει και κυρίως ν’αφεθεί στον αντίκτυπο που εχουν μεσα της οι πράξεις και τα λεγόμενα των δύο γυναικών. Τι κάνουν, πως το κανουν, με ποιους το κάνουν. Αυτο που μ’ ενόχλησε ειναι η άποψη που διαφαίνεται (;) και ενισχύεται και απο το συμφιλιωτικό φινάλε, ότι η πορνη που σου εκμυστηρεύεται ότι μόλις πριν λίγο εκλεισε ραντεβού με καποιον παντρεμένο – που μπορεί κάλλιστα να είναι ο δικός σου άντρας- μακροπρόθεσμα σε βοηθάει με έναν ανεξήγητο τρόπο να επανεκτιμήσεις τη ζωή σου, την ερωτική σου σχέση, και να δεις με κατανόηση τους άντρες που πληρώνουν για σεξ…
Στο μετρο που ισχύει αυτή η ερμηνεία, ανησυχώ πολύ. Η Szumowska βεβαιως απέχει από οποιαδήποτε νουθεσία ή κατήχηση περί του καλού ή κακού της πορνείας. ‘Αλλωστε ο προσεκτικός θεατής μπορεί να διακρίνει ψήγματα ηθικής αξιολόγησής της, και πίσω απ΄τα λεγόμενα των προσώπων. Η σηνολική αίσθηση που αποκόμισα πάντως, είναι ότι οι άντρες κατ’ουσίαν, και παρά τα επιφαινόμενα, ελέγχουν τη γυναικεία σεξουαλικοτητα μέσω των στερεότυπων ρόλων που τους αποδίδουν: από τη μία η ευϋπόληπτη σύζυγος/μητέρα/ερωμένη, με την οποία ο άντρας δεν κανει όσα “νομιμοποιείται” να κανει με το τσουλί, την πόρνη την οποία πληρώνεςι αδρά ώστε να βγαλει πάνω της ό,τι αρρωστημένο ή μη, απωθημενο έχει. Το σωτηριο δίπολο για την ομαλή λειτουργία της κοινωνίας μας…
Παρ’ όλα αυτά, η αφύπνιση της ‘Αννας, από μια αναπάντεχη οπτικη γωνία, η οποία ‘Αννα ίσως νιώθει ν’απειλείται απ΄τις δύο προθυμες για όλα νεαρές ( αφού πληρωθούν πρώτα), ειναι πιστεύω ο πυρήνας αυτης της ταινίας. Η ‘Αννα μέσω της φοβερής ερμηνείας της Binoche αποτελεί ενσάρκωση της σύγχρονης γυναίκας, του 21ου αιώνα πλέον, ανεξαρτητης και χειραφετημένης μεν, αλλά και με την υποψία “ρε μήπως τελικά εγώ είμαι το κορόϊδο της ιστορίας;”