Αφιερώματα

Δέκα κινηματογραφικές μητέρες από τη φετινή σεζόν

Στις φετινές ταινίες η σχέση του παιδιού με τη μητέρα ήταν κάθε άλλο από ειδυλιακή. Μητέρες που θέλουν να κάνουν κουμάντο στις ζωές των παιδιών τους, εγωίστριες, κτητικές, μητέρες που συγκρούστηκαν με τα τέκνα τους είναι μερικές μόνο από τις κινηματογραφικές μαμάδες που είδαμε στην μεγάλη οθόνη -και έθεσαν σε κρίση το μοντέλο της αγαπησιάρικης μαμάς με τα κεφτεδάκια και τις πορτοκαλαδίτσες. Η Μέριλ Στριπ στον Αύγουστο ερμήνευσε τη μαμά-μη-σου-τύχει, ενώ η Τζούλιαν Μουρ στο Carrie ώθησε το σπλάχνο της να αιματοκυλίσει ολόκληρη πόλη.

Υπήρξαν βέβαια και οι άλλες: μητέρες που αγάπησαν, που θυσιάστηκαν, μητέρες που ξεπέρασαν τα δικά τους θέλω και πρέπει για να δουν πίσω από αυτά το καλό των παιδιών τους. Με αφορμή την Ημέρα της Μητέρας σήμερα Κυριακή 11 Μαΐου ρίχνουμε μια ματιά σε όλες αυτές τις φετινές μαμάδες του σινεμά.

Η μάνα – θύμα

Της «πούλησαν» ως αμαρτία το γεγονός ότι έκανε παιδί εκτός γάμου και της πήραν τον μικρό γιο της. Ο λόγος για τη Φιλομένα, τη μητέρα που η καθολική εκκλησία της πούλησε το παιδί. Χρόνια μετά θα το αναζητήσει, ελπίζοντας να είναι καλά και ευτυχισμένος. Συγχωρεί τους πάντες για το κακό που της έκαναν.

Η μάνα που καθορίζει τις ζωές των παιδιών της (από αγάπη)

Στη Μικρά Αγγλία η μάνα είναι αυτή που καθορίζει τις ζωές των παιδιών της. Με τον πατέρα να λείπει στα καράβια, μένει σε εκείνη το βάρος της ευτυχίας των δύο κοριτσιών της, μια ευτυχία που δεν ξέρει, ωστόσο, να αναγνωρίσει. Έτσι αρνείται την πρόταση γάμου του Σπύρου για την Όρσα, μόνο και μόνο για να την δεχθεί αργότερα για την Μόσχα… χωρίς να υπολογίζει ότι τα συναισθήματα είναι βάρβαρα πράγματα.

Η υστερική

Δεν την αντέχει κανείς, ούτε καν οι ίδιες της οι κόρες. Ο σύζυγος αυτοκτονεί, η οικογένεια ενώνεται και παρ’ όλο που υπάρχει πολύ καλός λόγος γιατί είναι έτσι που είναι (η μάνα της ήταν έτσι, με αποτέλεσμα να γίνει και η αδελφή της το ίδιο), η μάνα του August: Osage County είναι σκληρή, δεσποτική και υστερική. Το τέλος είναι μάλλον αναμενόμενο. Αμαρτίες γονέων παιδεύουσι τέκνα…

Η ισχυρογνώμων

Πιστεύει ότι ο γιος της είναι gay και δεν της αλλάζεις άποψη. Το πρόβλημα είναι ότι ο γιος της απλά θαυμάζει υπερβολικά τη μαμά του, θέλει να της μοιάσει και καθόλου gay δεν είναι. Όλα για τη μητέρα του τα κάνει ο Γκιγιόμ Γκαλιέν σε μια ιστορία αυτοβιογραφική που έγινε πρώτα θεατρικό και ύστερα ταινία (με τίτλο στην Ελλάδα Εγώ, ο εαυτός μου και η μαμά). Ο ίδιος ερμηνεύει την εν λόγω μάνα σε μία ταινία που θριάμβευσε στα φετινά βραβεία Σεζάρ (τα γαλλικά Όσκαρ). Θα θέλαμε να ξέραμε τι λέει η μάνα του για όλα αυτά…

Η μάνα που δεν είναι μάνα

Η Χαρά θέλει ένα παιδί. Δεν διστάζει να το αρπάξει από ένα μαιευτήριο και να κάνει τα πάντα γι’ αυτό. Η πράξη της είναι κατακριτέα, η αγάπη της όμως αδιαμφισβήτητη. Τελικά τι ορίζεται ως μάνα; Ο Ηλίας Γιαννακάκης αναρωτιέται στη δεύτερη μεγάλου μήκους ταινία μυθοπλασίας του.

Η μάνα που βάζει πρώτα τον εαυτό της

Θα τη δούμε σε λίγες ημέρες στο What Maisie Knew. Ο λόγος για τη ροκ σταρ Τζούλιαν Μουρ που αγαπάει την κόρη της, αλλά μάλλον δεν ήταν έτοιμη να γίνει μητέρα. Ερωτήματα για το ποιοι μας γεννούν και ποιοι μας αγαπούν πραγματικά τίθενται και εδώ.

Η τρελή μάνα

Θρησκόληπτη και μάλλον τρελή, η Τζούλιαν Μουρ «ξαναχτυπά» στον ρόλο της μητέρας της Κάρι, της οποίας το υπερβολικά αυστηρό μεγάλωμα της κόρης οδηγεί σε χάος και αιματοχυσία (κυριολεκτικά). Τουλάχιστον ανατριχιαστική.

Η μάνα μαφιόζα

Βάζει τον γιο της να εκδικηθεί τον θάνατο του αδελφού του, είναι επικεφαλής ενός μαφιόζικου δικτύου και δεν σηκώνει πολλά-πολλά. Ο λόγος για την Κρίστιν Σκοτ Τόμας στο Μόνο ο Θεός Συγχωρεί. Είναι επικίνδυνη (στα λόγια και στις πράξεις).

Η μάνα-θυσία

Στην Οικογενειακή Υπόθεση, η 60χρονη Κορνήλια, παρακολουθεί το γιο της, Μπάρμπου, να προσπαθεί με όλο του το είναι να απογαλακτιστεί. Έχει μετακομίσει, απέκτησε το δικό του αυτοκίνητο, έχει μια κοπέλα που δεν ανταποκρίνεται στις προσδοκίες της, και το πιο ανησυχητικό απ’ όλα, αποφεύγει τη μητέρα του. Όταν ο Μπάρμπου θα εμπλακεί σε ένα τραγικό δυστύχημα, η μητέρα του ενστικτωδώς θα χρησιμοποιήσει όλες της τις ικανότητες, τις γνωριμίες και τα χρήματα της για να τον σώσει από την καταδίκη του.

Η μάνα μόνο αγάπη

Σε μία κοινωνία που δεν ανέχεται το διαφορετικό, η μητέρα της Γουάντζντα –ενός κοριτσιού που φορά All Star και θέλει να αγοράσει ένα ποδήλατο- αποφασίζει να της δώσει όλη την αγάπη και τη στήριξη, ενώ ο σύζυγός της είναι έτοιμος να παντρευτεί μία άλλη γυναίκα. Όλα αυτά στο Wadjda, το πορτρέτο μιας ανεξάρτητης πιτσιρίκας και μιας τρυφερής σχέσης μητέρας – κόρης.

Αγγελική Στελλάκη

Η πρώτη ταινία που είδε σε κινηματογραφική αίθουσα ήταν το Χορεύοντας με τους Λύκους. Κατά τη διάρκεια του οποίου διάβαζε Μίκι Μάους, σπάζοντας τα νεύρα όλων. Σε σινεφίλ μονοπάτια οδηγήθηκε όταν, κατά τη διάρκεια μοναχικών κινηματογραφικών βραδινών περιπλανήσεων, διαπίστωσε ότι νοιώθει μια παράξενη ευτυχία, κάθε φορά που τα φώτα χαμηλώνουν, ο ήχος του προτζέκτορα πλημμυρίζει το χώρο και μυρωδιά ποπ κορν ξεχύνεται στην αίθουσα.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *