Πόστερ

Κινηματογραφικός απολογισμός 2013: Οι αφίσες

Μία ταινία ξεκινά από την αφίσα. Σε μία εποχή όπου οι περισσότερες αφίσες μοιάζουν να ακολουθούν μια γνωστή και επιτυχημένη συνταγή, υπάρχουν κάποιες που ξεχώρισαν, κάποιες που ήταν αποτελούν έργα τέχνης, κάποιες που τράβηξαν το εφήμερο βλέμμα μας πάνω τους.

Αντιμέτωποι με τους εφιάλτες

Τα Μυθικά Πλάσματα του Νότου και το Big Bad Wolves φέρνουν παιδικές φιγούρες αντιμέτωπες με τους εφιάλτες τους. Η εικονογράφηση στις αφίσες τα λέει όλα.

Τα αντικείμενα

Δεν χρειάζεται ένα πρόσωπο για να πει κάτι. Πολλές φορές αρκούν τα αντικείμενά του. τόσο το Bling Ring, όσο και το Spring Breakers μάς εντυπωσίασαν με δύο αφίσες που παραπέμπουν σε «στοιχεία» της ταινίας.

Τα θρίλερ

Δύο ατμοσφαιρικές αφίσες από δύο ταινίες (The Conjuring, You’ re Next) μπορεί να μη μας έκοψαν το αίμα, αλλά σίγουρα μας προκάλεσαν ανατριχίλες.

Γυναικείες φιγούρες

Δύο γυναικείες ημίγυμνες σιλουέτες που κόσμησαν τις αφίσες ταινιών, μάς φάνηκαν απλά υπέροχες! Ο λόγος για τα Ραγισμένα Όνειρα και το Παράξενο Χρώμα που έχουν τα Δάκρυα του Κορμιού σου.

Ο άνθρωπος μόνος

Η μοίρα του ανθρώπου είναι παράξενη. Όταν είσαι ο Σούπερμαν η μοναξιά σου αρμόζει, πετάς στους αιθέρες και είσαι ένας από το είδος σου, διαφέρεις από όλους τους υπόλοιπους. Η μοναξιά είναι ίδια και στο διάστημα. Δύο υπέροχες αφίσες παίζουν με τις μοναχικές φιγούρες, μικραίνοντάς τες για να δείξουν τι απέραντος που μπορεί να είναι ο κόσμος.

Τα ασπρόμαυρα

Δύο ταινίες εξαιρετικής απλότητας και ομορφιάς. Στο Nebraska βλέπουμε μόνο το κεφάλι του Μπρους Ντερν, μια σκιά σε προφίλ, όπου ξεχωρίζουν μόνο τα άσπρα μαλλιά. Στο Blackfish σχεδόν δεν καταλαβαίνεις τι βλέπεις, μέχρι το μυαλό σου να επεξεργαστεί τον εντυπωσιακό όγκο της φάλαινας.

 Πρόσωπα γεμάτα χρώμα

Μία λίγο παραγνωρισμένη αφίσα από τη Ζωή της Αντέλ και η αφίσα του απρόβλητου στην Ελλάδα Electric Children γεμίζουν χρώμα γυναικεία πρόσωπα.

Τα αλμοδοβαρικά

Το πρώτο έρχεται από το Δεν Κρατιέμαι, την τελευταία ταινία του Αλμοδόβαρ, η οποία μπορεί να μη μας άρεσε καθόλου -μα καθόλου-, αλλά έχει πολύ ποπ και ωραία αφίσα. Η δεύτερη είναι αλμοδοβαρικών καταβολών, καθώς θυμίζει εκείνη από τα Ψηλά Τακούνια και παίζει με το κλισέ ενός γυναικείου ψηλοτάκουνου. Ο λόγος για την Αφροδίτη με τη Γούνα του Ρομάν Πολάνσκι.

Σκίτσα

Σε αρκετές περιπτώσεις μία φωτογραφία ή ένα δημιουργικό δεν ήταν αρκετό. Απαιτείτο και ένα χέρι που θα κατάφερνε να σκιτσάρει την ουσία της ταινίας. Λατρέψαμε την παραξενιά του πόστερ του Stoker και την ρετρό αισθητική του Μαθήματα Ενηλικίωσης.

Αυτό που στην αφίσα κρύβεται και κάτι άλλο…

Μερικές φορές οι δημιουργοί αφισών «κρύβουν» κάτι στην αφίσα. Στην περίπτωση του Saving Mr Banks αυτό είναι μάλλον φανερό, ενώ σε εκείνη του X-Men Days of Future Past, οι φιγούρες των Ίαν Μακ Κέλεν-Μάικλ Φασμπέντερ και Πάτρικ Στιούαρτ – Τζέιμς Μακ Άβοϊ ξεπροβάλλουν η μία μέσα από την άλλη.

Τα μπλοκμπάστερ

Μία από τις κρυφές απολαύσεις μας υπήρξε το World War Z. Αντίστοιχα απολαυστικές είναι οι αφίσες του (δείτε εδώ τη διεθνή καμπάνια, ανάμεσά τους και την ελληνική αφίσα). Ιδιαίτερες είναι και οι αφίσες του επερχόμενου Godzilla που αποδεικνύουν ότι σε επίπεδο δημιουργικότητας ένα μπλοκμπάστερ δεν είναι απαραίτητα «ανεγκέφαλο»…

Οι «προχωρημένες»

Είναι ευχής έργο που μία από τις δύο φετινές πρωτοποριακές αφίσες είναι ελληνική. Μπορεί στο τρέιλερ του Nymphomaniac ο Λαρς Φον Τρίερ να τα δείχνει όλα, αλλά η αφίσα είναι λιτή και συμβολική. Μία παρένθεση που παραπέμπει σε αιδοίο. Στο Αγόρι Τρώει το Φαγητό του Πουλιού βλέπουμε ένα εξαιρετικό μπλέξιμο γραμμών που συνδέει το μυαλό του αγοριού με εκείνο του πτηνού.

Οι «νέον»

Είναι γεμάτες φωσφοριζέ χρωματισμούς. Ο λόγος για τις αφίσες του Μόνο ο Θεός Συγχωρεί (μπορείτε να τις δείτε όλες εδώ). Αντίστοιχης αισθητικής και εκείνες του Spring Breakers.

 Οι ασπρόμαυρες φιγούρες

Τι κοινό έχουν τα A Field in England και Wolverine; Καμία, εκτός από μία συνάφεια στις αφίσες τους, όπου «πρωταγωνιστούν» ασπρόμαυρες σκιτσαρισμένες φιγούρες των κεντρικών χαρακτήρων.

 Οι «τμηματικές»

Κομμάτια ενός παζλ δίνουν μια ολοκληρωμένη εικόνα. Στο Argo του Μπεν Άφλεκ μία σκισμένη σελίδα αποκαλύπτει την εικόνα του πρωταγωνιστή, τα μάτια του οποίου είναι καλυμμένα με τα χρώματα της ιρανικής σημαίας, ενώ στο Grand Hotel Budapest οι πρωταγωνιστές παρουσιάζονται ως κλειδιά δωματίων ενός ξενοδοχείου.

Οι «χιτσκοκικές»

Ιδιαίτερη μνεία πρέπει να γίνει στις αφίσες του Berberian Sound Studio που δυστυχώς δεν είδαμε στην Ελλάδα (προβλήθηκε μόνο στο περσινό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης). Μία ιδιαίτερη ταινία με ιδιαίτερες αφίσες.

Οι φωτογραφίες

Συνήθως οι φωτογραφίες στις αφίσες δεν βοηθούν ιδιαίτερα. Υπήρξαν, όμως, δύο περιπτώσεις που μια φωτογραφία περιέκλειε ολόκληρο το νόημα της ταινίας.

O Mπάτλερ

Ιδιαίτερη αναφορά αξίζει ο Μπάτλερ του Λι Ντάνιελς. Σαν ταινία δεν μας εντυπωσίασε, είχε όμως ένα έξυπνο δημιουργικό team που έφτιαξε αφίσες που εντυπωσίασαν.

Και ο… Εγωιστής Γίγαντας

Πρόκειται για μία από τις καλύτερες ταινίες της χρονιάς (που πάντως στη χώρα μας θα τη δούμε εντός του 2014, οπότε την κρατάμε για τη λίστα που θα φτιάξουμε του χρόνου). Οι αφίσες της είναι καλαίσθητες και παίζουν με την σκληρότητα και την παιδικότητα του κόσμου της ταινίας.

Αγγελική Στελλάκη

Η πρώτη ταινία που είδε σε κινηματογραφική αίθουσα ήταν το Χορεύοντας με τους Λύκους. Κατά τη διάρκεια του οποίου διάβαζε Μίκι Μάους, σπάζοντας τα νεύρα όλων. Σε σινεφίλ μονοπάτια οδηγήθηκε όταν, κατά τη διάρκεια μοναχικών κινηματογραφικών βραδινών περιπλανήσεων, διαπίστωσε ότι νοιώθει μια παράξενη ευτυχία, κάθε φορά που τα φώτα χαμηλώνουν, ο ήχος του προτζέκτορα πλημμυρίζει το χώρο και μυρωδιά ποπ κορν ξεχύνεται στην αίθουσα.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *